Ένα γνωστό ανέκδοτο από τη ζωή του Μεγάλου Ναπολέοντα επανέρχεται επίμονα στη σκέψη μου, κάθε φορά που διαβάζω τις νέες (;), ανακυκλούμενες, επανειλημμένες και, πάντως, τελικώς ατελέσφορες προθέσεις από τον εκάστοτε Υπουργό Παιδείας της χώρας μας, σχετικά με το εκπαιδευτικό μας σύστημα και, κυρίως, με τη θλιβερή κατάσταση που επικρατεί στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά μας Ιδρύματα.
Πρόκειται για τον διάλογο που έγινε μεταξύ του Ναπολέοντα και του αξιωματικού, του υπεύθυνου για τη ρίψη των -προβλεπομένων από το σχετικό πρωτόκολλο- εκατό κανονιοβολισμών, σε κάποια επίσημη υποδοχή του, όταν αυτοί οι κανονιοβολισμοί δεν πραγματοποιήθηκαν. Στην αυστηρή ανάκριση του Ναπολέοντα για την αιτία αυτής της παράλειψης, ο αξιωματικός υποστήριξε ότι:
– Οφείλεται σε εκατό λόγους Στρατηγέ μου.
– Απαριθμήστε τους, διέταξε ο Στρατηγός.
– Πρώτον, δεν είχαμε πυρίτιδα. Δεύτερον…
– Αρκετά!, τον διέκοψε οργισμένος ο Ναπολέων. Αυτός ο λόγος και μόνο φτάνει για να διαγράψει τη σημασία των λοιπών 99… Πηγαίνετε.
Διαβάζοντας, λοιπόν, και πάλι τις αναλύσεις για τα κακώς κείμενα και τις νέες σχετικές προτάσεις για τα ΑΕΙ -οι οποίες περιλαμβάνουν, κατά τη γνώμη μου, αρκετά στοιχεία προς τη σωστή κατεύθυνση- όπως αυτές έχουν υποβληθεί σε νέο κύκλο διαλόγου και πάλι (!), και σχολιάζονται στις Συνόδους των Πρυτάνεων, σε Επιτροπές, και σε εμπεριστατωμένα άρθρα έγκριτων ακαδημαϊκών δασκάλων, θυμάμαι τον πιο πάνω διάλογο. Κι αυτό γιατί δεν βρίσκω στα κείμενα να αναφέρεται, εντελώς ξεκάθαρα, η πρωταρχική αίτια της σημερινής κατάντιας. Αυτή η αίτια που, στην προκειμένη περίπτωση, περιορίζει στο ελάχιστο, για να μην πω ότι καταργεί παντελώς, τη σημασία όλων των άλλων παραγόντων, που, γενικώς ή μερικώς, ενοχοποιούνται για τα όσα, επί χρόνια, ταλανίζουν και, τελικώς, απαξιώνουν τραγικά τα δικά μας Πανεπιστήμια.
Έχοντας συμπληρώσει σαράντα χρόνια ακαδημαϊκής ζωής, λέγοντας πρωταρχική αίτια εννοώ τον άκρατο κομματισμό και τον δηλητηριώδη κομματικό συνδικαλισμό, που έχει επισήμως εισχωρήσει και παντοδύναμος κυριαρχεί στα Ιδρύματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με τις κομματικά ελεγχόμενες Νεολαίες και με τους τρόπους και τις αναλογίες εκπροσώπησης των φοιτητών στα διάφορα διοικητικά όργανα και στα εκλεκτορικά σώματα Πρυτάνεων, Κοσμητόρων, Προέδρων Τμημάτων κ.τ.λ (Ν. 1268/1982).
Γι’ αυτό το συγκεκριμένο θέμα αναφέρει χαρακτηριστικά ο αείμνηστος Γιώργος Κουμάντος στο εξαιρετικό βιβλίο του Θητεία στην Ελευθερία (Εκδ. Πόλις, Αθήνα 2007, σ. 462):
«Αριθμητική των εκλογών.
Οι νόμοι που ισχύουν (αχ αυτός ο νόμος-πλαίσιο του 1982, πόσους θα έχει οδηγήσει στην κόλαση!) προβλέπουν εκλογή των πανεπιστημιακών οργάνων με πλατειές δημοκρατικές διαδικασίες. Κάθησε κανείς να λογαριάσει πρακτικά, με χαρτί και μολύβι, τι σημαίνει αυτό σύμφωνα με τους νόμους; […] Το σύνολο των διδασκόντων βρίσκεται εξ αρχής σε μειοψηφία, αφού οι φοιτητές και οι υπάλληλοι άνετα εκλέγουν τον Πρόεδρο του Τμήματος. […] Κι όταν μιλάμε για ψήφο των φοιτητών να ξέρουμε ότι μιλάμε για κάποιες ομάδες συνδικαλιστών που βασικά επηρεάζονται από δύο κριτήρια: την υπόσχεση εξεταστικών διευκολύνσεων και, κυρίως, την κομματική γραμμή».
Από αυτήν επομένως και μόνο την αρχή -και παρά τις κάποιες δειλές μεταγενέστερες προσπάθειες που έγιναν για περιορισμό του ποσοστού συμμετοχής των φοιτητών στα εκλεκτορικά σώματα- καλλιεργήθηκε και άνθησε στα Πανεπιστήμιά μας η πιο ειδεχθής διαπλοκή μεταξύ διδασκόντων και διδασκομένων. Η διαπλοκή αυτή καθιέρωσε και αντίστοιχες συμπεριφορές οι οποίες, μεταξύ πολλών άλλων, έδειχναν ότι:
α) Οι φιλόδοξοι για οφφίκια διδάσκοντες έπρεπε, για να εκλεγούν, να εξασφαλίσουν, με όποιο θεμιτό ή αθέμιτο τρόπο, τις ψήφους των φοιτητών.
β) Οι φοιτητές, ελεγχόμενοι από τα κόμματα, έμαθαν να ακολουθούν άκριτα, αλλά με ανταλλάγματα, τις υποδείξεις των εκάστοτε «ινστρουχτόρων», οι οποίοι, συχνά, για τον σκοπό αυτό, παρέμεναν στρατευμένοι «αιώνιοι» φοιτητές ή κατέληγαν, τελικώς, να γίνουν… υπουργοί.
γ) Στους φοιτητές μας, τα δεκαοκτάχρονα νιάτα, τα ανυπεράσπιστα απέναντι στην ύπουλη κομματική σκοπιμότητα και εμπάθεια, αυτή η αίσθηση ισχύος κατέληξε, όχι μόνο στην κατάργηση κάθε έννοιας σεβασμού προς τον δάσκαλο και προς τον χώρο της εκπαίδευσης, αλλά και σε μια εντελώς ασύδοτη αυθάδεια και εξαχρείωση. Αυτή, εκτός άλλων εκδηλώσεων (π.χ. καταλήψεις, αυθαίρετες διακοπές της ακαδημαϊκής λειτουργίας, ατιμώρητες καταστροφές της δημόσιας περιουσίας και, συχνά, ανυπολόγιστες ζημιές σε μακροχρόνιες ερευνητικές εργασίες), είχε, θα έλεγα, ως επιστέγασμα, το σύνθημα «Φοιτητής κομμένος, καθηγητής σφαγμένος». Ο πρόσφατος ξυλοδαρμός καθηγητού από αποτυχόντες στις εξετάσεις φοιτητές, στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, επιβεβαιώνει νομίζω του λόγου το ασφαλές.
Ως συμπέρασμα σε όλα τα προηγούμενα, μπορεί, εντελώς επιγραμματικά, να υποστηριχθεί ότι σ’ αυτήν την, πρωτοφανή στον κόσμο, κατάσταση των Πανεπιστημίων μας και στην αντίστοιχη εκμαυλιστική νοοτροπία που αυτή καλλιέργησε, σε σειρές γενεών, οφείλονται, μεταξύ άλλων, τα πιο κάτω:
– η αποσύνδεση της έννοιας των ουσιαστικών σπουδών από την έννοια του μόχθου
– η αναξιοκρατία μέσα στα Πανεπιστήμια, αλλά, κατ’ επέκταση, και μέσα στην κοινωνία γενικότερα
– η χαμηλή ποιότητα διδασκόντων και διδασκομένων
– η επικράτηση της έννοιας και της μεθοδολογίας του κομματικού ρουσφετιού και του «μέσου», με την υποταγή των νέων παιδιών στο σύστημα
– η παραδοχή της συκοφαντίας και της αναξιοπρέπειας ως θεμιτού τρόπου ζωής, και
– η αποστέρηση, μέσα στα Πανεπιστήμια της χώρας μας, κάθε πνευματικότητας από αυτό που ουσιαστικά σημαίνει η έννοια Παιδεία, στην ευρύτερή της διάσταση, με ευθύνη διδασκόντων και διδασκομένων.
Επομένως, αν δεν θα υπάρξει το θάρρος και η έντιμη ευρεία πολιτική συναίνεση που απαιτούνται ώστε:
α) να ομολογηθεί, ρητά και δυνατά, από όλους τους υπεύθυνους, ο ολέθριος ρόλος αυτής της πρώτης αίτιας των δεινών των Πανεπιστημίων μας, της τυφλής δηλαδή κομματικής εκμετάλλευσης των φοιτητών μας από όλα ανεξαιρέτως τα κόμματα,
β) να συναποφασίσουν οι αρμόδιοι το αυτονόητο, ότι δηλαδή τα ΑΕΙ είναι ναοί της γνώσης και όχι καφενεία πολιτικών αντιπαραθέσεων, και
γ) να βροντοφωνάξουν όλοι «Έξω τα κόμματα από τα Πανεπιστήμια!»,
και να προχωρήσουν, στη συνέχεια, στις απαιτούμενες, απαραίτητες για τον σκοπό αυτό, θεσμικές ενέργειες -αυτό θα είναι μια αληθινά ευλογημένη επανάσταση-, είναι βέβαιο ότι όλες οι άλλες προτάσεις και αποφάσεις κινδυνεύουν να ακυρωθούν κατά την εφαρμογή τους.
Διότι…, χωρίς πυρίτιδα, είναι αδύνατον, με οποιαδήποτε δύναμη, να πέσουν κανονιοβολισμοί, έστω κι αν εκλείψουν όλοι οι υπόλοιποι 99 λόγοι…