Η θέση της εκκλησίας για την ομοφυλοφιλία (Herman T. Engelhardt)

ΘΕΟΛΟΓΙΑ

Η Εκκλησία σήμερα έρχεται αντιμέτωπη με διάφορα προβλήματα στους κόλπους της, όπως είναι αυτό του γάμου των ομοφυλοφίλων. Η σταθερή άρνηση της Εκκλησίας να αναγνωρίσει τέτοιο είδος ζευγαριού ή να το “ευλογήσει” έχει χαρακτηριστεί από πολλούς ως φονταμενταλιστική. Ο Dr. Tristram Engelhardt, καθηγητής φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο του Τέξας, έχοντας μελετήσει διεξοδικά την πορεία της θεολογίας στη Δύση και στην Ορθόδοξη Ανατολή, εξηγεί ότι η έννοια του “φονταμενταλισμού” δεν είναι τίποτα περισσότερο από την κατηγορία του κοσμικού φρονήματος, των ανθρώπων δηλαδή που δεν πιστεύουν στον Θεό απέναντι στους πιστούς, ότι μένουν προσκολλημένοι στις ρίζες της πίστης τους. Με απλά λόγια, ο “φονταμενταλισμός” είναι ένας τρόπος να μας πει ο κόσμος ότι “παίρνετε πολύ στα σοβαρά τον Θεό σας”. Όμως, τόσο οι Πατέρες μας όσο και η εμπειρία της Εκκλησίας γνωρίζουν καλά ότι η Αλήθεια είναι αμετάβλητη στο πέρασμα του χρόνου και δεν συνιστά ένα υποκειμενικό γεγονός. Η δημιουργία του ανθρώπου από τον Θεό συνιστά μια αναλλοίωτη στο πέρασμα του χρόνου αλήθεια, όπως και ο διαχωρισμός του ανθρώπου σε άνδρα και γυναίκα. Η επιμονή της Εκκλησίας στη θέση της απέναντι στην ομοφυλοφιλία δεν συνιστά κάποια παραδοσιοκρατική ή συντηρητική ή ρατσιστική αντίληψη, αλλά συνιστά την επιμονή στην αλήθεια της φύσης του ανθρώπου, την επιμονή στη σωτηριώδη αλήθεια του Ευαγγελίου και στη σωτηριώδη σχέση του Θεού με τον άνθρωπο. Η επιμονή στην αλήθεια του Χριστιανισμού αποτελεί για τον “κόσμον τούτον” μια εμμονή, όμως για εμάς είναι η αποκάλυψη της αληθινής φύσης μας, η διαρκής υπενθύμιση της αλήθειας των πραγμάτων που αμαυρώθηκε με την πτώση των Πρωτοπλάστων και την είσοδο της αμαρτίας στην ανθρώπινη φύση. Αν η Εκκλησία αφηνόταν στις εκάστοτε κοινωνικές και πολιτικές μεταβολές, ο άνθρωπος θα ήταν καταδικασμένος να ξεχάσει την αληθινή του προέλευση και τον αληθινό του προορισμό. Με τον Dr. Tristram Engelhardt 

Ο H. Tristram Engelhardt ήταν ένας σπουδαίος Αμερικανός φιλόσοφος, με διδακτορικό στη φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο του Τέξας και στην Ιατρική στο Tulane University. Διετέλεσε καθηγητής Φιλοσοφίας στο Rice University στο Τέξας, εξειδικευμένος στην ιστορία της φιλοσοφικής ιατρικής και της βιοηθικής. Επίσης, ήταν επίτιμος καθηγητής στο Baylor College of Medicine, αλλά και μέλος του Baylor Center for Medical Ethics and Health Policy. Ήταν παλαιότερα το κεντρικό πρόσωπο του επιστημονικού περιοδικού Ιατρικής και Φιλοσοφίας και της Χριστιανικής Βιοηθικής. Ο Engelhardt μεγάλωσε σε ρωμαιοκαθολική οικογένεια, αλλά το 1991 βαπτίστηκε Χριστιανός Ορθόδοξος. Το 2018, πέθανε σε ηλικία 77 ετών. Η συμβολή του στη Χριστιανική Βιοηθική και τα προβλήματα που ανακύπτουν σχετικά με αυτήν τον 21ο αιώνα ήταν καθοριστική. Χαρακτηριστικότερο ίσως από τα βιβλία του θεωρείται το «Μετά Θεόν: Ηθική και Βιοηθική στον αιώνα της εκκοσμίκευσης».

Διαβάστε περισσότερα »

Κυριακή Β’ Νηστειών: Γρηγόριος Παλαμάς Θείας φύσεως κοινωνός (Ι) († Μητροπολίτης Σουρόζ Αντώνιος Bloom)

ΘΕΟΛΟΓΙΑ

Σε έναν από τους Ψαλμούς διαβάζουμε τον παρακάτω στίχο: «Οἱ σπείροντες ἐν δάκρυσιν, ἐν ἀγαλλιάσει θεριοῦσι…» (Ψαλμ. 125, 5). Αν στις εβδομάδες της προετοιμασίας που πέρασαν, αντικρύσαμε να καθρεφτίζεται στις παραβολές ό,τι είναι άσχημο και ανάξιο για μας, αν σταθήκαμε μπροστά στο κριτήριο της συνειδήσεώς μας και του Θεού, τότε όντως έχουμε σπείρει τη σωτηρία μας εν δάκρυσι. Και όμως, υπάρχει ακόμη χρόνος, διότι ακόμη κι όταν μπαίνουμε στον καιρό της συγκομιδής, ο Θεός μας δίνει ένα περιθώριο· προχωρώντας προς τη Βασιλεία, προς την Ημέρα της Αναστάσεως, μπορούμε ακόμη, κάθε στιγμή, με την προοπτική της σωτηρίας, ενώπιον της νίκης του Θεού, να στρεφόμαστε προς αυτόν με ευγνωμοσύνη και συντριβή και να λέμε, «Όχι, Κύριε! Μπορεί να είμαι ο εργάτης της ενδεκάτης ώρας, αλλά δέξου με, όπως το έχεις υποσχεθεί!».

Την περασμένη Κυριακή εορτάσαμε τον θρίαμβο της Ορθοδοξίας, την ημέρα κατά την οποία η Εκκλησία διακήρυξε ότι νομιμοποιείται κι έχει το δικαίωμα να απεικονίζει τη μορφή του Χριστού· η διακήρυξη δεν αφορούσε την τέχνη, αλλά ήταν μια βαθιά θεολογική ομολογία της Ενσαρκώσεως. Η Παλαιά Διαθήκη μας έλεγε ότι ο Θεός δεν απεικονίζεται με κανένα τρόπο διότι είναι ένα απύθμενο μυστήριο· δεν έχει ούτε όνομα εκτός από το μυστηριώδες όνομα το οποίο γνωρίζει ο Ύψιστος Αρχιερεύς. Στην Καινή Διαθήκη όμως μάθαμε, και γνωρίζουμε από εμπειρία, ότι ο Θεός έγινε Άνθρωπος, ότι το πλήρωμα της Θεότητος κατοίκησε και εξακολουθεί να κατοικεί για πάντα εν σαρκί· άρα ο Θεός έχει ένα ανθρώπινο όνομα (: Ιησούς) και ένα ανθρώπινο πρόσωπο, που μπορεί να αναπαρασταθεί σε εικόνες. Συνεπώς, κάθε εικόνα είναι μια ομολογία της βεβαιότητάς μας ότι ο Θεός έγινε άνθρωπος· και έγινε άνθρωπος για να επιτύχει -με τρόπο τραγικό και ένδοξο μαζί- την υπέρτατη αλληλεγγύη μ’ εμάς, να γίνει ένας από μας ώστε να γίνει ο καθένας μας ένα από τα παιδιά του Θεού. «Αὐτὸς ἐνηνθρώπισεν ἵνα ἡμεῖς θεοποιηθῶμεν», όπως λέει και η Αγία Γραφή. Γι’ αυτό ήδη από την εβδομάδα που μας πέρασε μπορούσαμε να ευφραινόμαστε· και ενώ, μια εβδομάδα πριν, ήδη προετοιμαζόμαστε να συναντήσουμε αυτό το θαύμα, αυτό το θάμβος της Ενσάρκωσης, η Εκκλησία μας, χαμηλόφωνα, σχεδόν ψιθυριστά, έψαλλε τον Κανόνα του Πάσχα: Χριστὸς Ἀνέστη ἐκ νεκρῶν – διότι δεν πρόκειται για μια μελλοντική υπόσχεση, αλλά για μία παρούσα βεβαιότητα, μία ανοικτή πόρτα για να εισέλθουμε δια του Χριστού, δια της Θύρας, όπως ονομάζει τον Εαυτό Του, στην αιωνιότητα.

Σήμερα μνημονεύουμε τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, έναν από τους μεγάλους Αγίους της Ορθοδοξίας, ο οποίος απέναντι στην αίρεση και την αμφιβολία, διακήρυξε εκ των έσω την εμπειρία των ασκητών και όλων των πιστών: ότι δηλαδή η χάρις του Θεού δεν είναι κτιστό δώρο – ο ίδιος ο Θεός είναι που εκφράζει τον Εαυτό Του σε μας, ώστε πλημμυρισμένοι από την παρουσία Του και έχοντας ως μοναδική προϋπόθεση την αποδοχή Του μέσα μας, να ανοιχτούμε σταδιακά προς Αυτόν και να γίνουμε κάπως διαφανείς σ’ αυτό το Φως, και σιγά σιγά, όλο και πιο πολύ να μετέχουμε στη Θεία φύση Του.

Διαβάστε περισσότερα »

Γίνεσαι… αυτά που κάνεις «like»! (Κ. Γ. Παπαδημητρακόπουλος)

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τὸ ἔχουμε πεῖ κι ἄλλες φορές, καλοί μου φίλοι. Ὅτι εἶναι στὴ φύση τῆς ἁμαρτίας πάντοτε νὰ κομπάζει καὶ νὰ δείχνει πὼς μονάχα αὐτὴ ὑπάρχει. Κι εἶναι στὴ φύση τῆς ἀρετῆς νὰ μένει πάντοτε στὴν ἀφάνεια. Βλέπετε, ἀρετὴ ποὺ φαίνεται δὲν εἶναι ἀρετή. Ὡραῖα, θὰ πεῖτε. Κι αὐτὰ τί σχέση ἔχουν μὲ τὰ κοινωνικὰ δίκτυα καὶ μάλιστα μὲ τὰ «like», δηλαδὴ ἐκεῖνα τά «μοῦ ἀρέσει», ποὺ δεχόμαστε στὸ «προφίλ» μας, ἀλλὰ καὶ στέλνουμε στὰ «προφὶλ» τῶν ἄλλων; Ἔχουν καὶ πολὺ μεγάλη μάλιστα. Δέστε…

Διαβάστε περισσότερα »

«Επιδημία» τζόγου σαρώνει νέους και εφήβους (Βαγγέλης Βαλαβάνης)

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αλματωδώς αυξάνεται ο τζίρος των τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα από την περίοδο της πανδημίας κι έπειτα. «Καμπανάκι» για τον εθισμό στις νεότερες ηλικίες

Διαβάστε περισσότερα »

Η αξία της αγιότητας για τον σύγχρονο άνθρωπο (π. Νικόλαος Λουδοβίκος)

ΘΕΟΛΟΓΙΑ

Ο π. Νικόλαος Λουδοβίκος σε μία πρόσφατη επίσκεψή του στην Ιερά Μονή Βατοπαιδίου με την ευκαιρία της εορτής της Κυριακής των Αγίων Πάντων μιλά για την αξία της αγιότητας στον σύγχρονο άνθρωπο. Η αγιότητα είναι ζητούμενο από τον σύγχρονο άνθρωπο αν και δεν έχει την επίγνωσή της. Ο άνθρωπος αναζητεί το απόλυτο, θέλει να δει Αγίους, να βρει εμπιστοσύνη. Η απολυτότητα και αγιότητα είναι κατά μετοχή. Η αγιότητα θα δώσει στον σύγχρονο άνθρωπο την πληρότητα ζωής και την απόλυτη εμπιστοσύνη. Ο άνθρωπος με τη χρήση της ελευθερίας του μπορεί να φθάσει στην αγιότητα, μπορεί όμως να φθάσει και στον ολοκληρωτισμό…

Διαβάστε περισσότερα »

Powered by WordPress and ShopThemes