Ἐρώτησι: π. Βασίλειε, εἶστε ὁ ἡγούμενος μιᾶς πολὺ μεγάλης Μονῆς, μιᾶς πολὺ ἱστορικῆς Μονῆς στὸ Ἅγιον Ὄρος. Τὰ τελευταῖα χρόνια παρατηρήθηκε μιὰ ἀναγέννησι στὸ Ἅγιον Ὄρος. Ποῦ ὀφείλεται κατὰ τὴ γνώμη σας;

Η θέα του κόσμου από το Άγιον Όρος († Αρχ. Βασίλειος Γοντικάκης, Προηγούμενος Ιεράς Μονής Ιβήρων Αγίου Όρους)

Η τεχνολογία δεν είναι ουδέτερο «εργαλείο» (Mακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος)

Χαιρετισμὸς τῆς Α.Μ. τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερωνύμου στὴν Τελετὴ Ἔναρξης τοῦ Β´ Συνεδρίου τοῦ περ. Θεολογία (Θεσσαλονίκη, Ἱ.Ν. Ἁγ. Δημητρίου, 29 Σεπτεμβρίου 2025)
Ἐξοχώτατε
Παναγιώτατε
Μακαριώτατοι
Κυρία Ὑπουργὲ
Σεβασμιώτατοι Ἅγιοι Ἀδελφοὶ
Κυρίες καὶ Κύριοι
Τὸ 2023 ἡ Ἱερὰ Σύνοδος ἀποφάσισε νὰ τιμήσει τὰ 100 χρόνια τοῦ περιοδικοῦ Θεολογία, μὲ ἕνα συνέδριο ποὺ θὰ διερευνοῦσε τὸν ρόλο καὶ τὴ θέση τῆς Ὀρθόδοξης Θεολογίας καὶ Ἐκκλησίας στὴν σύγχρονη ἐποχὴ τῆς ψηφιακῆς τεχνολογίας.
Τότε, μερικοὶ ἀπὸ τοὺς ὁμιλητὲς ἐπισήμαναν ὅτι τὰ βασικὰ ζητήματα ποὺ θέτει ἡ τεχνολογικὴ ἀνάπτυξη ὑπερβαίνουν τὸ δίπολο τῆς καλῆς ἢ τῆς κακῆς χρήσεως.
Αὐτὴ ἡ ἐπισήμανση ἔδωσε τὸ ἔναυσμα καὶ τὴν κεντρικὴ ἰδέα γιὰ τὸ θέμα τοῦ δεύτερου ἐπετειακοῦ συνεδρίου, ποὺ ξεκινάει σήμερα.
Εἶναι σημαντικὸ ὅτι ἡ Ἐκκλησία σήμερα ἀνοίγει ἕναν καινούργιο διάλογο: τὸν διάλογο μὲ τὴν τεχνολογία καὶ τὸ ἦθος της.
Κυριακή Β’ Λουκά: Ομιλία περί της προς τους εχθρούς αγάπης (Αρχιεπίσκοπος Αστραχάν και Σταυρουπόλεως Νικηφόρος Θεοτόκης)

(Λουκᾶ στ΄ 31-36)
- Τὸ “ἀγαπᾶτε τοὺς ἐχθροὺς ἡμῶν” ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ ἤ συμβουλή;
- Ποιὰ ἐντολὴ φυλαττομένη ἀναβιβάζει τὸν ἄνθρωπο εἰς τὰ ὕψη τῆς τελειότητος;
- Τὸ νὰ ἀγαπῶ τοὺς ἐχθρούς μου δὲν εἶναι ἀντίθετο μὲ τὴ φύση μου καὶ ἄρα ἀδύνατον;
- Μά, ὅποιος ἀγαπᾶ καὶ εὐεργετεῖ τὸν ἐχθρό του δὲν νομίζεται μωρὸς καὶ δὲν γίνεται ὄνειδος ὅλου τοῦ κόσμου;
- Εἶναι ὅμως ἡ ἀγάπη πρὸς τοὺς ἐχθρούς μας ἔργο δίκαιον;
- Ἐὰν ἡ ἀγάπη πρὸς τοὺς ἐχθρούς μας εἶναι στὴ φύση μας, γιατὶ ἡ καρδιά μας ζητᾶ τὴν ἐκδίκηση κατὰ τῶν ἐχθρῶν μας;
- Ἔχουν οἱ ἄνθρωποι ἐξουσία ἤ δικαίωμα ἤ λόγο, γιὰ νὰ μὴν ὑπακούσουν τὸ Θεῖο πρόσταγμα, ἐπειδὴ ἡ ἐφαρμογή του εἶναι δύσκολη;
Κυριακή Β’ Λουκά: Ερμηνεία Αποστολικής περικοπής (Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος)

Υπομνηματισμός των εδαφίων Β΄ Κορ. 6, 14 – 7, 1
«Μὴ γίνεσθε ἐτεροζυγοῦντες ἀπίστοις· τίς γὰρ μετοχὴ δικαιοσύνῃ καὶ ἀνομίᾳ; Τίς δὲ κοινωνία φωτὶ πρὸς σκότος; Τίς δὲ συμφώνησις Χριστῷ πρὸς Βελίαλ; Ἢ τίς μερὶς πιστῷ μετὰ ἀπίστου; (: Μη συνάπτετε στενό σύνδεσμο προς τους απίστους, με τους οποίους δεν μπορείτε να αποτελέσετε ταιριαστό ζευγάρι, ώστε να μπαίνετε στον ίδιο ζυγό μαζί τους· διότι ποια συνάφεια και ανάμειξη μπορεί να υπάρχει μεταξύ της δικαιοσύνης και της παρανομίας; Και ποια επικοινωνία μεταξύ φωτός και σκότους; Και ποια συμφωνία μπορεί να γίνει μεταξύ του Χριστού και του Σατανά; Ή ποιο μερίδιο δύναται να έχει ένας πιστός με έναν άπιστο;)» [Β΄Κορ. 16, 14-15].
Η προετοιμασία τής καρδιάς στην προσευχή (Άγιος Ιγνάτιος Μπριαντσανίνωφ)

Ἂν ἡ καρδιά σου εἶναι ταραγμένη ἀπὸ τὴν ἐπήρεια τοῦ πονηροῦ πνεύματος, καλύτερα νὰ μὴ μιλᾶς στοὺς ἄλλους.
Πρὸ πάντος, γιὰ νὰ τοὺς διορθώσῃς. Θὰ προκαλέσης πιθανώτατα θυμὸ καὶ ὄχι διόρθωσι. Μιὰ τέτοια ἐσωτερικὴ κατάστασις σημαίνει ὅτι εἴμαστε ἀνάξιοι νὰ διδάξουμε τοὺς ἄλλους. Πρῶτα διῶξε τὸν ἐχθρό, εἰρήνευσε τὴν καρδιά σου καὶ κατόπιν μίλα.