Κυριακή Η΄ Λουκά: Η παραβολή του καλού Σαμαρείτου – Η Εκκλησία ως πανδοχείον, ιατρείον, κιβωτός σωτηρίας (π. Αθανάσιος Μυτιληναίος)

ΘΕΟΛΟΓΙΑ

[Λουκά 10, 25-37]

(Απομαγνητοφωνημένη ομιλία που εκφωνήθηκε στην Ιερά Μονή Κομνηνείου Λαρίσης στις 15-11-1981)

Και μόνη, αγαπητοί μου, η παραβολή του καλού Σαμαρείτου, που ηκούσαμε σήμερα στην ευαγγελικήν περικοπήν, αν εγράφετο, μαζί με την άλλη παραβολή του ασώτου υιού, θα ήτο αρκετό να μας δώσει ένα θαυμάσιο διάγραμμα της πτώσεως του ανθρώπου, της αγάπης του Θεού και της σωτηρίας του ανθρώπου. Διαβάστε περισσότερα »

Σύνοψη του Σύμπαντος (Νίκος Τουλαντάς)

ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ

Φαντάζομαι μία πολιτισμική περίσταση «απ’ το μέλλον». Φαντάζομαι μία οπερική σκηνή, ένα έργο, μέγα και θαυμαστό. Ένα κοινό που όχι μόνο παρεβρίσκεται, αλλά συμμετέχει στο έργο. Ένα κοινό, μέρος ενός έργου που δε θα παιζόταν αν δεν υπήρχε έστω κι ένα πρόσωπο εκτός των λειτουργών-εκτελεστών του έργου. Τί επίπεδο θα είχε μία τέτοια όχι μόνο παράσταση, αλλά παράσταση συμπαράστασης θεατών, σεναριογράφων, σκηνογράφων, συνθετών, ηθοποιών, μουσικών! Ένα έργο που σηκώνει το παν. Που μιλά γι’ αυτό, με τη χάρη και τη δύναμη αυτού.

«Σύνοψη του σύμπαντος» ήταν το παρατσούκλι της Σορβόννης (Εύα Κιουρί, Μαρία Κιουρί). Όταν έπεσα πάνω στην πληροφορία, αυτομάτως μεταφέρθηκα σε μία επαφή που μου είχε τύχει, κάποτε (2018), στο κέντρο της Αθήνας: Διαβάστε περισσότερα »

Μελέτη περί θείου έρωτος (Άγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως)

ΘΕΟΛΟΓΙΑ

Ο θείος έρωτας είναι τέλεια αγάπη του Θείου, που εκδηλώνεται ως ακατάπαυστος πόθος του Θείου. Ο θείος έρωτας γεννιέται στην καθαρή καρδιά, διότι σ’ αυτήν κατέρχεται η θεία χάρη. Ο έρωτας του Θείου είναι θείο δώρημα, το οποίο δωρίζεται στην αγνή ψυχή από τη θεία χάρη που κατέρχεται και αποκαλύπτεται στην ψυχή. Θείος έρωτας χωρίς θεία αποκάλυψη δεν γεννιέται μέσα σε κανέναν άνθρωπο. Διότι ψυχή που δεν δέχθηκε αποκάλυψη, δεν έλαβε πάνω της την επίδραση της χάρης και μένει απαθής προς τον θείο έρωτα. Είναι λοιπόν αδύνατο να γεννηθεί έρωτας χωρίς να επενεργήσει δύναμη πάνω στην καρδιά, είτε θεία δύναμη είτε ανθρώπινη.

Διαβάστε περισσότερα »

Η υποταγή στο σχέδιο του Θεού ως προϋπόθεση υπέρβασης της ανθρώπινης αδυναμίας (Μιλτιάδης Κωνσταντίνου, Ομ. Καθηγ. Α.Π.Θ. – Άρχων Διδάσκαλος του Ευαγγελίου της ΜτΧ Εκκλησίας)

ΘΕΟΛΟΓΙΑ

ΠΑΛΑΙΟΔΙΑΘΗΚΙΚΑ

Σχόλιο στο Β’ Ανάγνωσμα του Εσπερινού τής Σύναξης τών Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ και των λοιπών Ασωμάτων και Ουράνιων Αγγελικών Ταγμάτων: Κρι 6:11-24

Διαβάστε περισσότερα »

Το ανθρώπινο πρόσωπο ως εικόνα της αγίας Τριάδος (Σωτήρης Γουνελάς)

ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ

Στους αντίποδες μιας σύλληψης σαν κι αυτήν του Φιλίπ Νέμο (Βλ. Φ. Νεμό, “Τι είναι η Δύση;’ “βιβλιοπωλείο της Εστίας”, 2008) βρίσκεται η “πρόταση” του επισκόπου Διοκλείας Καλλίστου – που άλλωστε ζει στη Δύση και γράφει στην κυρίαρχη δυτική γλώσσα, στα αγγλικά. Η ‘πρόταση’ αυτή  πρωτοδημοσιεύτηκε στο περιοδικό Sobornost και υπάρχει μεταφρασμένη στα ελληνικά από τον Ιωσήφ Ροηλίδη ήδη από το 1997 σε βιβλίο με τον τίτλο “Η ενότης εν τη ποικιλία” – Ακρίτας. Στο βιβλίο, όπου περιλαμβάνονται και άλλα εξαιρετικά κείμενα από το ίδιο περιοδικό, υπάρχουν δύο κείμενα του Καλλίστου: “Η πνευματικότητα της Φιλοκαλίας” και “Το ανθρώπινο πρόσωπο ως εικόνα της Αγίας Τριάδος”. Σε αυτό το δεύτερο θα πρέπει να σταθούμε λίγο για να δούμε σε τι συνίσταται η “πρόταση”.

Διαβάστε περισσότερα »

Powered by WordPress and ShopThemes