…Έχεις δίκαιον να φοβήσαι να εισέλθης εις την Ιερωσύνην. Τον φόβον αυτόν τον είχον όλοι οι Αγιοι Πατέρες, δι’ αυτό και πολλοί έφευγον την ιερωσύνην ταπεινούμενοι, στοχαζόμενοι αφ’ ενός το ύψος της ιερωσύνης, την καθαρότητα και την αγιότητα την οποίαν οφείλει να έχη ο ιερεύς, αφ’ ετέρου τας ευθύνας τας οποίας αναλαμβάνει από την στιγμήν κατά την οποίαν λαμβάνει το χάρισμα της Ιερωσύνης. Πολλοί δε εκ των Αγίων και εκρύπτοντο δια να αποφύγουν την ιερωσύνην και τότε εδέχοντο, όταν ο Κύριος τους απεκάλυπτε, ή όλος ο δήμος τους πρότεινε ως αξίους, δι’ αυτό και επεκράτησε κατά τους χρόνους εκείνους το, ή θεόκλητος ή δημόκλητος.
Αλλά κατά τους σημερινούς χρόνους, ως επί το πλείστον, επικρατεί η δαιμονόκλητος (δαιμονοπρόβλητος) ή υπερηφανοεαυτοπρόβλητος, ο εστί πολλούς, αισχρούς, φαύλους, ασεβείς, αμαρτωλούς, αναξίους, τους προτείνει, τους προβάλλει ο διάβολος εις ιερωσύνην και αρχιερωσύνην, πολλοί δε μόνοι τους προτείνουν εαυτούς εξ εωσφορικής υπερηφανείας και οιήσεως κατεχόμενοι, μη στοχαζόμενοι οι άφρονες ότι ο ιερεύς, ο λειτουργός του Υψίστου Θεού οφείλει να είναι σώματι και ψυχή καθαρότερος και λαμπρότερος των ηλιακών ακτινών, και ανώτερος και υψηλώτερος και αγιώτερος πάντων των ανθρώπων. Αγγελος Θεού Παντοκράτορος είναι ο Ιερεύς, αλλά στοχαζόμενοι οι ματαιόφρονες, οι γηϊνόφρονες, οι κουφοί και επηρμένοι, ότι θα αυξήση η τιμή των, η δόξα των, και οι άνθρωποι θα τους φιλούν το χέρι παντού, θα τους θαυμάζουν, όταν θα λειτουργούν ενδεδυμένοι χρυσοΰφαντα ιερά, θα αυξήσουν τα υλικά συμφέροντά των, … και αφού θησαυρίσουν επί της γης, τότε θα ειπούν εις την ψυχήν των, ως ο άφρων του Ευαγγελίου΄ ψυχή έχεις πολλά αγαθά κείμενα εις έτη πολλά, φάγε, πίε, ευφραίνου, αναπαύου.
Αυτά στοχαζόμενοι και διανοούμενοι εν εαυτοίς, οι δαιμονόκλητοι και υπερηφανοαυτόκλητοι, κινούν πάντα λίθον, τρέχουν άνω κάτω, βάζουν μεσίτας, πρωθυπουργούς, υπουργούς, βουλευτάς, πολιτικούς, μητροπολίτας κ.λπ., δια να λάβουν την Ιερωσύνην και Αρχιερωσύνην. Και όταν την λάβουν, επειδή αναξίως την έλαβον, τους εγκαταλείπει η Χάρις του Θεού και γίνονται σκότος αντί φωτός και μεταδίδουν εις τους ανθρώπους, αντί φωτός σκότος και γίνονται αιτία να βλασφημήται το όνομα του Υψίστου Θεού. Η σημερινή αθλιωτάτη και οικτροτάτη κατάστασις της κοινωνίας οφείλεται ως επί το πλείστον εις τους αναξίους αρχιερείς και ιερείς, διότι όταν το φως γίνη σκότος, το σκότος πόσον; Δια τους τοιούτους εσκοτισμένους και τετυφλωμένους αρχιερείς και ιερείς λέγει ο σοφός Νείλος· «Ραδίως η των ποιμένων και προεστώτων ασέβεια και αμέλεια απόλυσι τους ποιμαινομένους», και ο θείος Χρυσόστομος λέγει· «Ου πάντας χειροτονεί το Πνεύμα το Αγιον, (εννοών τους αναξίους) αλλά δια πάντων ενεργεί», εννοών ότι τα Μυστήρια τελούνται και υπό αναξίων, όχι δια την αναξιότητά των, αλλά δια τον αγιασμόν και την σωτηρίαν των πιστών. Τελειούν δε αυτά όχι οι ανάξιοι, αλλά το Πνεύμα το Αγιον…
Ο νυν Μακαριώτατος Θεόκλητος εις τας χειροτονίας που κάμνει είναι προσεκτικός και διακριτικός. Εφ’ όσον σε προτείνει ο Μακαριώτατος δεν είσαι αυτόκλητος, έχεις δε και συναίσθησιν και φόβον δια το ύψιστον αξίωμα της Ιερωσύνης και τας ευθύνας, και επειδή ζητάς την γνώμην μου, η γνώμη μου και συμβουλή μου είναι: Εάν, ως άνθρωπος, δεν εμόλυνες τον εαυτόν σου με θανάσιμον τινά αμαρτίαν σαρκικήν και λοιπάς, να κάμης υπακοήν και να δεχθής την Ιερωσύνην· και εάν, ως άνθρωπος, έχης τινάς ατελείας και αδυναμίας, η Χάρις τού Κυρίου, η τα ασθενή θεραπεύουσα και τα ελλείποντα αναπληρούσα, θα τα αναπλήρωση· όταν δε την διακονίαν σου εκπληρώσης με επιμέλειαν, με προθυμίαν, με ζήλον και με πίστιν, τότε θα λάβης τον εν ουρανοίς αμαράντινον στέφανον, τον οποίον θα σοι αποδώση ο δίκαιος Κριτής εις την ημέραν τής ανταποδόσεως…
(Περιοδικό «ΟΣΙΟΣ ΦΙΛΟΘΕΟΣ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥ», τ. 14)