Χορτάτα αυτοκίνητα, νηστικοί άνθρωποι (Χριστίνα Πάντζου)

Ο συρμός των βιοκαυσίμων επιδρά στο νέο φαινόμενο των «εξεγέρσεων της πείνας» με πολλούς τρόπους. Επιβαρύνει το περιβάλλον συμβάλλοντας στο φαινόμενο των κλιματικών αλλαγών που καταστρέφουν μεγάλα ποσοστά των παγκόσμιων σοδειών και συγχρόνως οδηγεί στην κατακόρυφη αύξηση των τιμών βασικών ειδών διατροφής, όπως αποκάλυψαν αρκετές πρόσφατες έρευνες.

*Η αιθανόλη που παράγεται κυρίως από καλαμπόκι και ζαχαροκάλαμο μπορεί να είναι περισσότερο επικίνδυνη για το περιβάλλον από ό,τι τα καύσιμα ορυκτά, κατέδειξε έρευνα του Πανεπιστημίου Πρίνστον, σύμφωνα με την οποία η εκχέρσωση γαιών και η καταστροφή δασών, λιβαδιών και σαβανών για την καλλιέργεια «βιοενεργειακών φυτών» απελευθερώνει τεράστιες ποσότητες άνθρακα στην ατμόσφαιρα του πλανήτη.

Δυσοίωνες έρευνες

*Ανάλογη έρευνα της οικολογικής οργάνωσης Nature Conservancy εκτίμησε ότι αυτή η διαδικασία απελευθερώνει στην ατμόσφαιρα 93 φορές περισσότερη ποσότητα αερίων του θερμοκηπίου από εκείνη που εξοικονομείται από το βιοκαύσιμο το οποίο παράγεται, κάθε χρόνο, σε αυτά τα εδάφη. «Ετσι, ήδη είναι σαν να επιδείνωσαν εδώ και 93 χρόνια τις κλιματικές αλλαγές», τόνισε ο επικεφαλής της έρευνας της οργάνωσης, Τζόζεφ Φαρτζιόνε.

*Αυτά τα ευρήματα έρχονται να προστεθούν σε εκείνα έρευνας του Πανεπιστημίου της Μινεσότας, που δημοσιεύτηκε προ εξαμήνου στο περιοδικό «Foreign Affairs», η οποία αναλύει πώς τα βιοκαύσιμα μπορεί να οδηγήσουν τον πλανήτη σε ακόμη μεγαλύτερη πείνα.

«Πιέζοντας τις παγκόσμιες προμήθειες εδώδιμων καλλιεργειών, η αύξηση της παραγωγής αιθανόλης οδηγεί στην ασύμμετρη αύξηση της τιμής αυτών των φυτών», σημειώνει η έρευνα. «Αν οι τιμές του πετρελαίου παραμείνουν υψηλές -κάτι πολύ πιθανό- οι πιο ευάλωτοι στις ανόδους των τιμών που προκαλούν τα βιοκαύσιμα θα είναι οι κάτοικοι αναπτυσσόμενων χωρών οι οποίοι πλήττονται σήμερα τόσο από έλλειψη τροφίμων όσο και από τις εισαγωγές πετρελαίου».

Οι τρεις έρευνες μάλλον δικαιώνουν όσους επιμένουν πως το βασικό πράσινο των βιοκαυσίμων είναι εκείνο των χαρτονομισμάτων που παράγουν για τις εταιρείες που τα παράγουν ή τα εκμεταλλεύονται, όπως ο αγροτικός κολοσσός Sygenta, του οποίου τα ετήσια κέρδη πέρυσι αυξήθηκαν κατά 75%, σε μεγάλο βαθμό λόγω της αυξημένης ζήτησης για βιοκαύσιμα.

Οι επενδύσεις σε βιοκαύσιμα έφτασαν τα 21 δισ. δολάρια το 2007 σύμφωνα με το Πρόγραμμα Περιβάλλοντος του ΟΗΕ, ενώ η Παγκόσμια Τράπεζα πέρυσι διέθεσε για αυτό το σκοπό 10 δισ. δολάρια. Την ίδια στιγμή η αναπτυξιακή βοήθεια για καλλιέργειες τροφίμων μειώθηκε στα 3,4 δισ. δολάρια, ενώ η συμμετοχή της Παγκόσμιας Τράπεζας σε αυτήν δεν ξεπέρασε το 1 δισ. δολάρια.

Οταν τα φυτά καταλήγουν στα ντεπόζιτα βενζίνης αντί στα πιάτα μας οι τιμές τους αυξάνουν και μαζί η πείνα στον πλανήτη, εξηγούσε στο «Σπίγκελ» ο Λέστερ Μπράουν, πρόεδρος του Ινστιτούτου Earth Policy, θυμίζοντας πως για να γεμίσει ένα ντεπόζιτο 100 λίτρων, ένας παραγωγός αιθανόλης πρέπει να μεταποιήσει 250 κιλά σιτάρι, όσα δηλαδή απαιτούνται για την παραγωγή 460 κιλών ψωμί, ποσότητα ικανή να θρέψει ένα άτομο επί ένα ολόκληρο έτος.

Η νέα σύγκρουση

«Είναι σαν τα αυτοκίνητα των πλουσίων να καταναλώνουν το ψωμί των φτωχών», καταλήγει ο Μπράουν, θεωρώντας ότι αυτή είναι μια θεμελιώδης πτυχή της νέας σύγκρουσης Βορρά-Νότου.

«Το σκηνικό έχει στηθεί για μια σύρραξη ανάμεσα στα 800 εκατ. των ιδιοκτητών αυτοκινήτου και τα 2 δισ. των φτωχότερων του κόσμου».

(Πηγή: “Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία” 9/3/2008)

[Ψήφοι: 0 Βαθμολογία: 0]