Η λέξη νηστεία είναι σύνθετη και προέρχεται από το αρνητικό μόριο νη και το ρήμα εσθίω, που είναι άλλος τρόπος του έσθω και του έδω και που σημαίνει τρώγω. Νήστις
– η πρώτη λέξη που δημιουργήθηκε – σημαίνει αυτός που δεν εσθίει, που
δεν τρώγει. Από την λέξη αυτή στη συνέχεια προήλθε το ρήμα νηστεύω και το αφηρημένο ουσιαστικό νηστεία, που αρχικά σήμαινε την πλήρη αποχή από τροφές και ποτά, δηλαδή την ασιτία και ατροφία.
διάρκειας και την προοδευτική διαμόρφωση του θεσμού της νηστείας,
νηστεία δεν σήμαινε μόνο την πλήρη αποχή από στερεές ή υγρές τροφές,
αλλά και την μερική αποχή, την αποχή δηλαδή από ορισμένες τροφές και την
λήψη άλλων, συγκεκριμένων τροφών. Έτσι έχουμε την διάκριση σε νηστήσιμες και αρτυμένες ή αρτύσιμες τροφές.
Αρτύσιμα, αντίθετα,
θεωρούνται τα διάφορα φαγητά που μαγειρεύουμε με την χρήσι ελαίου ή
βουτήρου και διαφόρων καρυκευμάτων, όπως και το κρασί (Όταν δεν τρώμε
λάδι, δεν πίνουμε και κρασί).

Η νηστεία της Τετάρτης και της Παρασκευής
Η νηστεία των δύο αυτών ημερών ήταν
πάντοτε ιδιαίτερα αυστηρή, ανάλογη της νηστείας της Μεγάλης
Τεσσαρακοστής και της Μεγάλης Εβδομάδας.
Μεταξύ των μακρών νηστειών του έτους η
νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής είναι η αρχαιότερη και αυστηρότερη
περίοδος νηστείας. Ξεκινά από την Καθαρά Δευτέρα και τελειώνει με το
Μεγάλο Σάββατο.
νηστεύουμε και το άλλο διάστημα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Αν θέλουμε να
είμαστε ακριβείς, από λάδι (και οίνο) απέχουμε όλες τις ημέρες της εβδομάδας και όχι μόνο την Τετάρτη και την Παρασκευή, ενώ λάδι και οίνο καταλύουμε μόνο το Σάββατο και την Κυριακή.
Εξαιρέσεις της νηστείας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής
- Των Αγίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων επιτρέπεται η κατάλυση οίνου και ελαίου.
- Τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου καταλύουμε και ψάρι.
- Την Κυριακή των Βαϊων καταλύουμε ψάρι.
Δεύτερη μακρά περίοδος νηστείας μετά την
Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι η νηστεία των Χριστουγέννων, γνωστή στη
γλώσσα του ορθόδοξου λαού μας και ως σαρανταήμερο. Αρχίζει την 15η Νοεμβρίου και λήγει την 24η Δεκεμβρίου.
- Τα Σάββατα και τις Κυριακές κατάλυσις ιχθύος.
- Δευτέρα, Τρίτη και Πέμπτη κατάλυσις ελαίου.
λάδι, εκτός αν συμπέσουν οι εορτές: 16ην Νοεμβρίου του Αποστόλου
Ματθαίου, την 25ην Νοεμβρίου της Αγίας Αικατερίνης, την 30ην Νοεμβρίου
του Αποστόλου Ανδρέου, την 4ην Δεκεμβρίου της Αγίας Βαρβάρας, την 5ην
Δεκεμβρίου του Αγίου Σάββα, την 6ην Δεκεμβρίου του Αγίου Νικολάου , την
9ην Δεκεμβρίου της Αγίας Άννης , την 12ην Δεκεμβρίου του Αγίου
Σπυρίδωνος, την 15ην Δεκεμβρίου του Αγίου Ελευθερίου, την 17ην του Αγίου
Διονυσίου και την 20ην Δεκεμβρίου του Αγίου Ιγνατίου.
Από 18 έως 23 Δεκεμβρίου κατάλυσις ελαίου, εκτός Τετάρτης και Παρασκευής.
Την Παραμονή των Χριστουγέννων 24ην Δεκεμβρίου δεν καταλύομεν έλαιον και οίνον εκτός αν τύχη Σάββατο ή Κυριακή.
λεγόμενη νηστεία των Αγίων Αποστόλων. Ονομάζεται έτσι διότι προηγείται
των δύο αποστολικών εορτών: της εορτής των Αγίων πρωτοκορυφαίων
Αποστόλων Πέτρου και Παύλου (29 Ιουνίου) και της “Συνάξεως των Αγίων
Αποστόλων” (30 Ιουνίου).
είναι μεταβλητή επειδή η έναρξή της εξαρτάται από την κινητή εορτή του
Πάσχα. Αρχίζει την Δευτέρα μετά την Κυριακή των Αγίων Πάντων και λήγει
σταθερά την 28η Ιουνίου. Κατά το ισχύον (νέο) ημερολόγιο δεν υπερβαίνει
ποτέ τις 30 ημέρες. Υπάρχει ακόμα και περίπτωση (όταν το Πάσχα
εορτάζεται μεταξύ 5 και 8 Μαϊου) να μήν έχουμε καθόλου νηστεία.
της Κοιμήσεως της Θεοτόκου και αρχικά ήταν διηρημένη σε δύο τμήματα:
αυτό που προηγείτο της εορτής της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος και εκείνο
της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.
-
Νηστείες λόγω εκτάκτων περιστάσεων: Η απειλή πολέμου, ο φόβος
σεισμού, η ανομβρία, κάποια φοβερή επιδημία ή αρρώστια, οι
κατακλυσμοί και άλλες έκτακτες κοινές συμφορές, συχνά οδήγησαν – και
οδηγούν και σήμερα – την Εκκλησία στην απόφαση να καλέσει τον λαό σε
μετάνοια, προσευχή και νηστεία, προκειμένου με συντριβή και ταπείνωση
όλοι μαζί οι πιστοί να ζητήσουν το έλεος και την σωστική παρέμβαση του
Θεού. Τέτοιες νηστείες αποφασίζει είτε η Σύνοδος, είτε ο Επίσκοπος για
την εκκλησιαστική επαρχία του. -
Η νηστεία που επιβάλλει ο Πνευματικός ως επιτίμιο: Πολλές
φορές ο Πνευματικός επιβάλλει νηστεία σε κάποιον εξομολογούμενο. Ο
σκοπός του επιτιμίου αυτού είναι καθαρά παιδαγωγικός και θεραπευτικός
και αποσκοπεί στην απελευθέρωση του πιστού από την κυριαρχία διαφόρων
παθών και στην σταθεροποίησή του στη χριστιανική ζωή. - Όταν το κάνουμε τάμα ή το κρίνουμε ωφέλιμο πνευματικά.
-
Η νηστεία πρίν από την συμμετοχή μας στα θεία Μυστήρια:
Νηστεία προηγείτο πάντοτε πρίν του μυστηρίου του Βαπτίσματος και του
μυστηρίου του Χρίσματος που ακολουθούσε. Το ίδιο ισχύει και για τα
υπόλοιπα Μυστήρια της Εκλησίας (Εξομολόγησις, Ευχέλαιο, Γάμος,
Ιερωσύνη (χειροτονία), Θεία Μετάληψη).
-
Το Δωδεκαήμερο. Το χρονικό διάτημα δηλαδή μεταξύ Χριστουγέννων και Θεοφανείων. Εξαίρεση αποτελεί η παραμονή των Θεοφανείων (5 Ιανουαρίου)
-
Η Διακαινήσιμη εβδομάδα. Είναι η εβδομάδα που ξεκινά την Κυριακή του Πάσχα και λήγει την αμέσως επόμενη Κυριακή του Θωμά.
-
Η εβδομάδα μετά την Πεντηκοστή. Η εβδομάδα από την Κυριακή της Πεντηκοστής μέχρι την Κυριακή των Αγίων Πάντων.
-
Την περίοδο του Πεντηκοσταρίου, λόγω του
αναστάσιμου χαρακτήρα της, δεν νηστεύονται οι Τετάρτες και οι
Παρασκευές, δηλαδή έχουμε κατάλυση οίνου και ελαίου. -
Την Τετάρτη της Μεσοπεντηκοστής έχουμε κατάλυση και ψαριού.
-
Την Τετάρτη της Αποδόσεως του Πάσχα έχουμε κατάλυση και ψαριού.
-
Τις τρεις πρώτες εβδομάδες του Τριωδίου θα μπορούσαμε να τις συμπεριλάβουμε στις απολυτές περιόδους αφού ισχύουν τα εξής:
-
Η πρώτη εβδομάδα που ονομάζεται και προσφωνήσιμος επειδή αποτελεί την εισαγωγή της όλης περιόδου, είναι απολυτή, δηλαδή καταλύουμε εις πάντα όλες τις ημέρες.
-
Την δεύτερη εβδομάδα, από την Κυριακή του Ασώτου μέχρι των Απόκρεω, γίνεται κατάλυση εις πάντα όλες τις ημέρες εκτός Τετάρτης και Παρασκευής.
-
Την τρίτη εβδομάδα, από την Δευτέρα μετά ην Κυριακή των Απόκρεω μέχρι την Κυριακή της Τυροφάγου, απαγορεύεται η κρεοφαγία και επιτρέπεται – όλες τις ημέρες – η κατάλυση ψαριών, αυγών και όλων των γαλακτοκομικών προϊόντων.
-
7 Ιανουαρίου, Η Σύναξις του Τιμίου Προδρόμου.
-
2 Φεβρουαρίου, Η Υπαπαντή του Κυρίου
-
25 Μαρτίου, Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου
-
24 Ιουνίου, Το Γενέθλιον του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου
-
29 Ιουνίου, Των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου
-
6 Αυγούστου, Η Μεταμόφωσις του Σωτήρος
-
15 Αυγούστου, Η Κοίμησις της Θεοτόκου
-
8 Σεπτεμβρίου, Το Γενέθλιον της Θεοτόκου
-
14 Νοεμβρίου, Του Αγίου Αποστόλου Φιλίππου
-
21 Νοεμβρίου, Τα Εσόδια της Θεοτόκου
-
Την Τετάρτη της Μεσοπεντηκοστής
-
Την Τετάρτη της Αποδόσεως του Πάσχα
-
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ
-
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ
-
ΜΑΡΤΙΟΣ
-
ΑΠΡΙΛΙΟΣ
-
ΜΑΪΟΣ
-
ΙΟΥΝΙΟΣ
-
ΙΟΥΛΙΟΣ
-
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
-
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ
-
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ
-
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ
-
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ
(Από το βιβλίο του Μητροπολίτου Ν. Σμύρνης Συμεών Κούτσα "Η ΝΗΣΤΕΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ")
(Πηγή ηλ. κειμένου: imilias.gr)