Όσοι εκφράζουν ιδεολογική διαφωνία ή και απλές επιφυλάξεις για τη μετατροπή του πολίτη σε πελάτη και της κοινωνίας σε project-επιχείρηση θεωρούνται αδιόρθωτα μέλη του «σωματείου της εθνικής κλάψας» και στιγματίζονται ως «ένα σύνολο ψώνιων», που νιώθουν συμπλεγματικά «απέναντι στο success symbol» που συμβολίζει ο εκσυγχρονισμός.
Η σόου μπιζ, οι μοντέλες και η μόδα, τα περιοδικά life style, η «δημιουργική δουλειά» σε διαφημιστικές εταιρείες ή στα μοντέρνα επαγγέλματα της τηλεόρασης, το χρηματιστήριο και το «κόμμα» του, τα φορητά τηλέφωνα, η εικόνα ως υποκατάστατο της ουσίας, είναι τα προνομιακά πεδία των «ευφυών» Ελλήνων έναντι των «ηλιθίων». Συγκροτούν το νέο ιδεολογικό μέτωπο του εκσυγχρονισμού και της κίνησης έναντι της οπισθοδρόμησης και της ακινησίας. Αυτή η νέα Ελλάδα του θεάματος, της μόδας, των μοντέρνων επαγγελμάτων, του shopping και του clubbing, της επιστροφής στο βιταλισμό, του καταναλωτισμού και της εικόνας, «αναβαθμίστηκε», με τη χρήση αυτών των τάσεων ως κριτήρια -η ταυτολογία δεν ενοχλεί κανένα- και ανακηρύχθηκε σε… μόδα: «Η Ελλάδα είναι μόδα»!!!
Τα πεδία δράσης του μοδάτου Έλληνα είναι συγκεκριμένα: το σεξ και τα ερωτικά πάθη, τα μουσικά είδωλα, η συνεχής διασκέδαση, η τηλεόραση και η φορητή τηλεφωνία, η μακροβιότητα και η υγεία ως προϋποθέσεις για την απρόσκοπτη συμμετοχή και απόλαυση των προηγουμένων. Η Ελλάδα είναι πλέον μια διαταξική και αταξική νησίδα, καθώς η μεσαία τάξη των στελεχών και των νέων επαγγελματιών κονιορτοποίησε τα σύνορα. Απόδειξη; Σε διπλανά τραπέζια, στο κλαμπ (πού αλλού;) μπορεί να συναντήσει κανείς τον εραστή δυτικών προαστίων και το γόνο της μεγάλης επιχειρηματικής οικογένειας. Φυσικά, άβολα ζητήματα όπως η Οικολογία, το Ασφαλιστικό, η ανεργία και άλλα πολλά προσπερνώνται με χαρακτηριστική ευκολία ως out of fashion.
Όλα τα παραπάνω οδήγησαν σε ένα νέο, τύπου τραλαλά (αλλά όχι λιγότερο επικίνδυνο), εθνικισμό. Εκ των πραγμάτων. Αφού η Ελλάδα είναι μόδα και οι νέοι Έλληνες τραβούν μπροστά εμφορούμενοι από τη νέας κοπής εθνοφυλετική ανωτερότητα, οι συγκρίσεις δεν μπορούν να γίνουν με «υποδεέστερους». Στο στόχαστρο, λοιπόν, παρά την προφανή αντίφαση, οι πολύ πιο «προηγμένες» (με τα ίδια κριτήρια!) δυτικές κοινωνίες. Οι ξενέρωτοι Άγγλοι, οι καθυστερημένοι Γάλλοι, οι εργασιομανείς Αμερικανοί, οι μονόχνωτοι Γερμανοί, οι μοναχικοί Σκανδιναβοί κ.ο.κ. «Say it loud. I’m Greek and I’m proud», αναφωνούσε ο πατριάρχης της νέας εποχής, ήδη από το 1993, επεξηγώντας αυτάρεσκα «γιατί έτσι γουστάρω, ενοχλώ κανένα;».
Όπως είναι φυσικό, η φροντίδα του σώματος, η δικτατορία του fitness, έχει αναχθεί σε must αλλά και επικερδή επιχείρηση της νέας κοινωνίας. Έτσι, όσοι και όσες δεν ικανοποιούν τις προδιαγραφές κοιλιακών, στήθους και γλουτών οφείλουν να αισθάνονται μειονεκτικά και να οικτίρουν τον εαυτό τους, εκτός φυσικά αν αρχίσουν να καταναλώνουν σε μεγα-δόσεις, τις νέες υπηρεσίες fitness ή συνωστίζονται στους προθαλάμους των πλαστικών χειρουργών. Η υπερήφανη διάβαση της πόρτας ενός spa ισοδυναμεί με αλλαγή εποχής: φεύγεις από την Ελλάδα της μιζέριας και περνάς στην Ελλάδα της Ωραίας Ζωής, φτάνει να έχεις και να πληρώνεις. Καταναλώνω σημαίνει ζω, συμμετέχω. Από επιστημονική σκοπιά, βεβαίως, τα πράγματα δεν είναι καθόλου έτσι. Η διατήρηση σωματικού βάρους στα φυσιολογικά όρια, η αποφυγή του καπνίσματος, η μεσογειακή διατροφή και η άσκηση σε επίπεδο βάδισης 2-3 φορές την εβδομάδα για 30 – 40 λεπτά δίνουν το μέγιστο όφελος. Τα επιπλέον έχουν αντίθετα αποτελέσματα, δηλαδή υποσκάπτουν την υγεία, ιδιαιτέρως αν ο «αθλούμενος» θυμήθηκε την έντονη άσκηση σε ηλικία περασμένων -άντα. Πώς, όμως, να αντισταθεί κανείς στη λαίλαπα της Ωραίας Ζωής και της glamorous Greece όταν, λόγω ηλικίας, ας πούμε, έχει γαλουχηθεί στο fame story μιας αφασικής παιδείας και εντρυφήσει στις life style σελίδες των νέων κοινωνικών μανιφέστων;
(Πηγή: ‘POPULAR MEDICINE’)