Οταν ο Θεός έβαλε τον άνθρωπο στον Παράδεισο, του έδωσε την εντολή να καλλιεργεί και να προστατεύει το περιβάλλον. «Και έλαβε Κύριος ο Θεός τον άνθρωπον, ον έπλασε, και έθετο αυτόν εν τω παραδείσω της τρυφής, εργάζεσθαι αυτόν και φυλάσσειν». Ποιός θα μπορούσε να είναι αντίθετος με την προστασία του περιβάλλοντος και την οικολογική ευαισθησία, όταν αυτή είναι όντως οικολογική ευαισθησία; Ποιός θα μπορούσε να αρνηθεί το απλό, το φυσικό, το οικολογικό; Αλλά και ποιός ευφυής άνθρωπος θα μπορούσε να δεχτεί μπλεγμένες φιλοσοφίες ενδεδυμένες με το μανδύα του «φυσικού, του βιολογικού, του οικολογικού»;
Η εξέλιξη της γεωργίας
Ο Steiner «πίστευε ότι το χώμα περιέχει την ουσία της ζωής και πρέπει να το περιποιούμαστε με διάφορα παρασκευάσματα ώστε να εμπλουτιστεί η ζωτική του δύναμη» (12). Ετσι, εκτός από τη συμμόρφωση με «τους πλανητικούς ρυθμούς, τις κοσμικές δυνάμεις και τους αστρολογικούς κύκλους», «για την αποφυγή ασθενειών χρησιμοποιούνται ομοιοπαθητικά ραντίσματα, έτσι ώστε να έχουμε συντονισμό των ρυθμών της φύσης με εκείνους των φυτών και της γης. Βιοδυναμικά παρασκευάσματα προστίθενται στο σωρό του φυσικού λιπάσματος, έτσι ώστε να κατευθυνθεί το χώνεμά τους ευνοϊκά για την καλλιέργεια» (13). Να πούμε εδώ ότι τα βιοδυναμικά προϊόντα στο εξωτερικό φέρουν μαζί με την επισήμανση «προϊόν βιολογικής γεωργίας» και το σήμα Demeter. Η Demeter International είναι πιστοποιητικός οργανισμός των προϊόντων βιοδυναμικής γεωργίας. Μάλιστα, το Νοέμβριο του 2007 ιδρύθηκε και στην Ελλάδα «Σύλλογος προώθησης της βιοδυναμικής γεωργίας για την παραγωγή προϊόντων ποιότητας Demeter» (14).
Στην Ελλάδα δραστηριοποιείται επίσης «ομάδα φίλων της βιοδυναμικής και ομοιοδυναμικής γεωργίας». Η ομοιοδυναμική γεωργία, η οποία αναπτύχθηκε από τον Enzo Nastati και προωθείται από το Ιταλικό ινστιτούτο Eureka, αποτελεί εξέλιξη της βιοδυναμικής, που συνίσταται στην «πιο ολοκληρωμένη και έγκυρη εφαρμογή της ομοιοπαθητικής στα φυτά και τη γεωργία» (15). Η ομάδα «φίλων της βιοδυναμικής και ομοιοδυναμικής γεωργίας» διοργανώνει σεμινάρια με θέματα: βιοδυναμικής και ομοιοδυναμικής γεωργίας/αμπελουργίας/μελισσοκομίας, σεμινάρια συσχετισμού φυτών με πλανήτες, ανθρωποσοφικής ζωγραφικής και «εσωτερικής ανάγνωσης των Ευαγγελίων». Όλα αυτά διαφημίζονται και από τα «Γραφεία παροχής γεωργικών συμβουλών». Μέλη της ομάδας δίνουν σχετικές ομιλίες σε όλη την Ελλάδα και συγγράφουν βιβλία για λογαριασμό του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Οι εν λόγω μέθοδοι εναλλακτικής γεωργίας κτλ διδάσκονται, φυσικά, και σε διάφορες σχολές εναλλακτικών σπουδών. Το Δεκέμβριο του 2007 διοργανώθηκε από το «Σύλλογο για τη Βιοδυναμική Γεωργία και την ποιότητα Demeter», στο Χαλάνδρι Αττικής, σεμινάριο με θέμα «εισαγωγή στην ανθρωποσοφία και στη βιοδυναμική γεωργία».
Από όλα αυτά εύκολα καταλήγει κανείς και στον οικοπαγανισμό –τη σύζευξη της οικολογίας με τον παγανισμό- αφού μάλιστα στις περισσότερες παγανιστικές παραδόσεις η φύση εξυψώνεται ευλαβικά και ο οικολογικός ακτιβισμός συχνά θεωρείται ως θρησκευτικό καθήκον.
Ένα μικρό παράδειγμα από την Ελλάδα είναι η εναλλακτική κοινότητα Πελίτι, η οποία ξεκίνησε το 1995 ως αστική μη κερδοσκοπική εταιρία και είναι σήμερα «μία από τις σημαντικότερες μη κυβερνητικές οργανώσεις στην Ελλάδα» με στόχους «τη συλλογή, διατήρηση και διάδοση των ντόπιων ποικιλιών, την ανταλλαγή αγαθών και υπηρεσιών χωρίς τη μεσολάβηση χρήματος και τη δημιουργία μιας εναλλακτικής κοινότητας» (43). «Η εναλλακτική κοινότητα Πελίτι έχει δημιουργήσει πανελλαδικό δίκτυο περισσοτέρων από 100 αγροκτημάτων στα οποία καλλιεργούνται, διατηρούνται και ανταλλάσσονται παραδοσιακές ποικιλίες» (44). Οι καλλιέργειες είναι συμβατικές, παραδοσιακές, αλλά και «ομοιοδυναμικές» και «φυσικές» (μέθοδος Fukuoka) (45). Πάρα πολλά μέλη της κοινότητας Πελίτι διαφημίζουν ότι δίνουν ρέικι. Άλλα μέλη ασκούν και προωθούν και άλλες εναλλακτικές/αποκρυφιστικές «θεραπείες» όπως ρεφλεξολογία, σιάτσου, βελονισμό, γιόγκα, χοροθεραπεία και «ολιστική» παιδαγωγική. Στην τελευταία Πανελλαδική γιορτή τους -το 2007- προσκεκλημένος ομιλητής από το εξωτερικό εισήγαγε για πρώτη φορά στην Ελλάδα την προσέγγιση permaculture.
Ένα δεύτερο παράδειγμα από το εξωτερικό αποτελεί η κοινότητα Findhorn στη Σκωτία, η οποία ιδρύθηκε από το μέντιουμ Ellen Caddy (46). Εκεί «τα πνεύματα της φύσης δίδουν οδηγίες για την καλλιέργεια των λαχανικών» και η οικολογία παντρεύεται με τον πνευματισμό.
(02) ένθ. ανωτέρω
(03) βλ. περιοδικό «ΔΙΑΛΟΓΟΣ», τεύχη 23 και 48
(04) http://fukuokafarmingol.info/fover.html
(05) ένθ. ανωτ.
(06) ένθ. ανωτ.
(07) www.panbio.gr/book01.htm
(08) http://www.neagi.net/viodinamikes/001.shtml
(09) http://www.buildings.gr/greek/lexicon/lexicon1.htm
(10) www.panbio.gr/philosophy.htm
(11) http://www.neagi.net/viodinamikes/001.shtml
(12) http://fukuokafarmingol.info/fover.html
(13) «Τα Νέα της Weleda», φθινόπωρο-χειμώνας 2006-2007
(14) «Καθημερινή», 4 Δεκεμβρίου 2007
(15) «Καθημερινή», 15 Φεβρουαρίου 2006
(16) Η ανθρωποσοφία του Steiner είναι στον κατάλογο των ασυμβίβαστων με την ορθόδοξη πίστη ομάδων, όπως αυτός καταρτίστηκε στην Ζ΄ Πανορθόδοξη Συνδιάσκεψη της Αλιάρτου
(17) Θεοφ. Επισκ. Χριστοφόρου Τσιάκκα, Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό Θρησκειών και Αιρέσεων, Ι.Μ Τροοδιτίσσης, Κύπρος, 2002
(18) Irving Hexham, Pocket Dictionary of New Religious Movements, Intervarsity Press, 2002, σελ. 15
(19) www.camphill.org.uk/about/
(20) www.estia-agiosnikolaos.gr/estia
(21) ένθ. ανωτ.
(22) http://www.artemisia.net/rmta/overview.htm
(23) http://www.weleda.co.uk/categories/name/about-us
(24) http://www.weleda.co.uk/categories/name/about-us
(25) http://www.bioshop.gr/file-biokosmos/010/WELEDA.htm
(26) http://www.weleda.co.uk/categories/name/about-us
(27) www.ecofuture.gr/technology.htm
(28) Ο Plocher στηρίχθηκε στις ανακαλύψεις των Wilhelm Reich, Rudolf Steiner κ.α.
(29) από σχετικά διαφημιστικά φυλλάδια
(30) www.oikoen.gr/selides-deepecology.htm
(31) http://en.wikipedia.org/wiki/Deep_ecology
(32) www.oikoen.gr/selides-deepecology.htm
(33) http://fukuokafarmingol.info/fover.html
(34) http://www.holmgren.com.au
(35) από βίντεο της Healing Quest
(36) www.new-ecopsychology.org
(37) www.ecopsychology.org/journal/gatherings/history.htm
(38) http://ecopsychology.athabascau.ca/Final/intro.htm
(39) περιοδικό «Yoga World», τεύχος 1, Φεβρουάριος-Μάρτιος 2005, σελ. 66
(40) περιοδικό «Yoga World», ένθ.ανωτ., σελ. 65
(41) περιοδικό «Yoga World», ένθ. ανωτ.
(42) http://www.goshen.edu/bio/Biol410/BSSPapers98/nussbaum.html
(43) www.peliti.gr
(44) http://www.energoi-aegina.gr/spip.php?article11
(45) http://www.peliti.gr/kata%20topous.htm
(46) π. Αντωνίου Αλεβιζόπουλου, Ο Αποκρυφισμός στο φως της Ορθοδοξίας, Αθήνα, 1996, σελ.271.
(Πηγή: Ι.Μ. Γλυφάδας)