To νέο Λύκειο (Βασίλειος Στεργιούλης, εκπαιδευτικός)

Kύριε διευθυντά
Μέσα από την έγκριτη εφημερίδα σας θα ήθελα να κάνω τις ακόλουθες σύντομες επισημάνσεις στο «Σχέδιο» της επιτροπής του υπουργείου Παιδείας για το νέο Λύκειο, όπως αυτό διέρρευσε στον Τύπο:

1. Το εν λόγω σχέδιο, προσαρμοσμένο στη δομή του προγράμματος International Baccalaureate, αλλοιώνει στην ουσία το περιεχόμενο των σπουδών του Λυκείου, και το μεταβάλλει από αυτοτελή βαθμίδα εκπαίδευσης σε προθάλαμο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
2. Διακρίνει τα μαθήματα σε υποχρεωτικά και επιλεγόμενα, παρά τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και τη Συνταγματική επιταγή. Γιατί, ποιος μαθητής θα προτιμήσει ένα μάθημα «μη χρηστικό», όταν αγωνιά για βαθμούς, προκειμένου να εισαχθεί στο πανεπιστήμιο;
3. Η διάκριση εξάλλου των μαθημάτων σε υποχρεωτικά και επιλεγόμενα θα αναστατώσει την εκπαιδευτική κοινότητα και θα οδηγήσει στη δημιουργία «πελατειακών σχέσεων» μεταξύ καθηγητών και μαθητών, καθόσον θα αναγκάσει τους καθηγητές των επιλεγόμενων μαθημάτων να πλειοδοτούν σε βαθμούς για να διατηρήσουν τη θέση τους στο σχολείο.
4. Το «Σχέδιο» υποβαθμίζει τα μαθήματα ανθρωπιστικής και θρησκευτικής παιδείας, τα οποία είναι απαραίτητα για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας των νέων της λυκειακής ηλικίας, στην οποία αναπτύσσεται η κριτική σκέψη, αναζητείται το νόημα της ύπαρξης και της ζωής και επιδιώκεται ο κοινωνικός προσανατολισμός των νέων.
5. Το «Σχέδιο» παραθεωρεί την παιδαγωγική αρχή ότι ο πρωταρχικός σκοπός της αγωγής και της παιδείας είναι η «έξις του αγαθού», ο ενάρετος βίος. Ολα τα άλλα ακολουθούν.
6. Εμφανίζουμε, δυστυχώς, τη μεγάλη αντίφαση εμείς οι Ελληνες: Μιλάμε για τη διαφθορά στην οποία είμαστε βουτηγμένοι, για την παραβατικότητα και εγκληματικότητα των νέων, για τη μάστιγα των ναρκωτικών και πολλά άλλα δεινά της κοινωνίας μας, αλλά δεν φροντίζουμε για την πνευματική και ηθική υποστήριξη των νέων.
7. Με το «Σχέδιο» μάλιστα του νέου Λυκείου θα συμβεί το εξής παράδοξο: οι μεν μουσουλμάνοι μαθητές της Θράκης θα διδάσκονται τον Μουσουλμανισμό, οι δε ορθόδοξοι μαθητές όλης της Ελλάδος θα στερούνται την εκφραστική του πολιτισμού μας ελληνορθόδοξη αγωγή και παιδεία. Ωραία ρύθμιση!
8. Για να μην μακρύνω τον λόγο, τονίζω πως εκείνο που προέχει είναι η στοχοθεσία της εκπαίδευσης. Ποιον δηλαδή, σκοπό πρέπει αυτή να υπηρετεί. Τι τύπο ανθρώπου πρέπει να διαπλάθει. Στο κεφαλαιώδες αυτό θέμα, που είναι και συνταγματική επιταγή και λαϊκή απαίτηση, όπως δείχνουν οι μέχρι τώρα δημοσκοπήσεις, δεν ανταποκρίνεται θετικά και ουσιαστικά το «Σχέδιο» της επιτροπής για το νέο Λύκειο.
Βασίλειος Στεργιουλης – Εκπαιδευτικός / Λάρισα
(Επιστολή στην “Καθημερινή” 14/1/2010)
[Ψήφοι: 0 Βαθμολογία: 0]