Τεχνητή Νοημοσύνη (ChatGPT): Βιοηθικοί και θεολογικοί προβληματισμοί (Σεβ. Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικόλαος Χατζηνικολάου)

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

  1. Ἡ ἐμφάνιση τῆς Τεχνητῆς Νοημοσύνης

Ἡ ἐποχή μας, χωρὶς ἀμφιβολία, χαρακτηρίζεται ἀπὸ πρωτοφανῆ ἐπιστημονικὰ καὶ τεχνολογικὰ ἐπιτεύγματα, ποὺ στὴν οὐσία καταργοῦν διαχρονικὲς σταθερὲς καὶ ὑπερβαίνουν ἀνυπέρβλητα μέχρι τὶς ἡμέρες μας ὅρια: Διασπάσαμε τὸ ἄτομο, ὑπερβήκαμε τὴν ταχύτητα τοῦ ἤχου, ὑπερνικήσαμε τὴ βαρύτητα, εἰσχωρήσαμε στὰ ἄδυτα τῆς νανοκλίμακας, διεισδύσαμε στὰ βιολογικὰ καὶ γενετικὰ μυστικά, τεχνολογοῦμε πλέον τὴν ἀνθρώπινη ζωὴ στὴν ἀρχὴ καὶ τὴ μορφή της. Αὐτὰ ὅλα, στὸ ὄχι καὶ τόσο μακρινὸ παρελθόν, ὡς σύλληψη ὀνομάζονταν φαντασία καὶ ὡς ἐνδεχόμενα ἐπιτεύγματα χαρακτηρίζονταν θαύματα. Ἡ ἐπανάσταση ὅμως τῆς πληροφορικῆς, ποὺ μιμήθηκε τὴ μνημονικὴ διεργασία καὶ δημιούργησε μηχανὲς μὲ τεράστια μνήμη καὶ ἀσύλληπτες δυνατότητες ἐπεξεργασίας δεδομένων, εἶναι ὄντως κάτι τὸ ἐκπληκτικό. Δὲν παρενέβη μόνο σὲ αὐτὸ ποὺ γίνεται ἀντιληπτὸ ἀπὸ τὶς αἰσθήσεις, ἀλλὰ μιμήθηκε καὶ μηχανισμοὺς τῆς ἀνθρωπίνης σκέψεως, ὑπερβαίνοντας μάλιστα σὲ ἀπόδοση καὶ τὸ σημαντικὸ χαρακτηριστικό της, τὴ μνήμη. Ἡ τεχνολογία, μέχρι τώρα, προσπαθοῦσε νὰ διευκολύνει τὴ λειτουργικότητα τοῦ ἀνθρώπου, αὐξάνοντας τὶς δυνατότητες στὶς ὁποῖες ὑστεροῦσε ἔναντι τῶν ζώων: τὴ φυσικὴ δύναμη, τὴν ταχύτητα, τὴ διάρκεια ζωῆς, τὴν ὑγεία κ.λπ. Οἱ ἠλεκτρονικοὶ ὑπολογιστὲς ὅμως μιμήθηκαν τὴ μνήμη καὶ τὴν ὑπολογιστικὴ ἱκανότητα καὶ ξεπέρασαν κατὰ πολὺ αὐτὲς τὶς δυνατότητες τοῦ ἀνθρώπου. Παρὰ ταῦτα, εἶναι μηχανὲς ἐντελῶς κατευθυνόμενες, ἀποκλειστικὰ ὑπάκουες καὶ αὐστηρὰ ἐλεγχόμενες ἀπὸ τὸν ἄνθρωπο. Ὡς ἐκ τούτου, δὲν ἀπειλοῦν ἄμεσα τὸν ἄνθρωπο, δὲν προσβάλλουν τὴν ἀνθρώπινη ὀντολογία – μᾶλλον διευκολύνουν πρακτικὰ τὴ ζωή. Ἐπίσης, τὸ γενετικὸ κύτταρο καὶ ὁ ἐγκέφαλος μέχρι πρόσφατα εἶχαν παραμείνει ἄβατα καί, ὁσάκις ἀποτολμήθηκαν ἰδέες παρεμβάσεως (ψυχοχειρουργική, ἐπεμβάσεις στὸ νευρικὸ ἢ στὸ γενετικὸ κύτταρο κ.λπ.), αὐτὲς ἀπαγορεύθηκαν διὰ νόμου λόγῳ τῶν κινδύνων ποὺ ἐγκυμονοῦσαν. Τὰ τελευταῖα ὅμως χρόνια, ἡ τεχνολογία ἄρχισε νὰ αὐξάνει τὴν παρεμβατικότητά της. Ἤδη μιλοῦμε γιὰ τεχνολογίες ἀνθρώπινης ἐνίσχυσης ἢ καὶ ἐνίσχυσης τῆς γνωστικῆς καὶ διανοητικῆς λειτουργίας ἢ καὶ μηχανικῆς ὑποκατάστασης καὶ ὑπέρβασής της.

Διαβάστε περισσότερα »

Το πρόβλημα της δημιουργικότητας στον καιρό μας (Βασίλης Καραποστόλης, Ομότ. Καθηγητής Πολιτισμού και Επικοινωνίας τού Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών)

ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ

Ο χώρος πολιτικής και πολιτισμού “Ρήγας Βελεστινλής” διοργάνωσε την Πέμπτη 3 Απριλίου 2025 ομιλία του Ομότιμου Καθηγητή Πολιτισμού και Επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Βασίλη Καραποστόλη με θέμα: “Το πρόβλημα της δημιουργικότητας στον καιρό μας”. Η ομιλία έγινε με αφορμή την έκδοση του νέου βιβλίου του κου Καραποστόλη, Όταν η γνώση είναι ζωή που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.

Διαβάστε περισσότερα »

Οι έφηβοι εκτίθενται σε «φρικτό» περιεχόμενο στο διαδίκτυο – Έρευνα αποκαλύπτει την κλίμακα του προβλήματος

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σχεδόν το 75% των εφήβων έχουν έρθει σε επαφή με αγνώστους στο ίντερνετ.

Οι έφηβοι βλέπουν συστηματικά ακατάλληλο βίαιο ή σεξουαλικό περιεχόμενο, απασχολούνται πολλές ώρες στο διαδίκτυο και έρχονται πολύ συχνά σε επαφή με αγνώστους, σύμφωνα με έρευνα που έγινε για το Sky News.

Διαβάστε περισσότερα »

Άνδρες που πενθούν τα παιδιά τους που σκοτώθηκαν σε αμβλώσεις…

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Δεν πρόκειται για το σώμα μου. Το καταλαβαίνω. Αλλά είναι μέρος του εαυτού μου. Και εγώ δεν άνοιξα το στόμα μου…»

Paul (άντρας που η γυναίκα του έκανε έκτρωση το μωρό τους)

 

Η Kat Rosenfield, φεμινίστρια δημοσιογράφος, υπέρ του δικαιώματος στην «επιλογή», διαπραγματεύεται το θέμα του πένθους του πατέρα που χάνει το παιδί του από την «επιλογή» της γυναίκας.

Μπορεί να δημιουργηθεί παιδί χωρίς τη συμμετοχή του άνδρα; Όχι, γιατί απαιτείται εκτός από το γυναικείο ωάριο και ένα ανδρικό σπερματοζωάριο. Η βιολογική δημιουργία κάθε μωρού υποστηρίζεται εξίσου από τον άνδρα και τη γυναίκα. Είναι λοιπόν δίκαιο ο άνδρας , ο πατέρας του παιδιού, να μην έχει λόγο στην επιβίωσή του; Συνήθως είναι οι γυναίκες που γίνονται θύματα του άντρα όταν απαιτεί την θανάτωση του αγέννητου παιδιού του. Δεν είναι λίγες όμως οι περιπτώσεις που θύματα γίνονται και οι πατέρες, που επιθυμούν να ζήσει το παιδί τους, ωστόσο δεν καταφέρνουν να πείσουν τη γυναίκα.

Η Kat Rosenfield, δημοσιογράφος «υπέρ της επιλογής», έγραψε ένα άρθρο παίρνοντας συνεντεύξεις από άνδρες που πενθούν γιατί τα αγέννητα παιδιά τους σκοτώθηκαν με έκτρωση. Η Rosenfield, γράφοντας για τη Free Press, (1) δήλωσε ότι ακόμη και ως φεμινίστρια «υπέρ της επιλογής», πιστεύει ότι οι άνδρες «έχουν την αξία τους και αξίζουν κάτι καλύτερο» από την κατηγορία ότι το μόνο που κυνηγούν είναι το αδιάκριτο σεξ.

Σημειώνει ότι «οι άντρες παραγκωνίζονται από τις συζητήσεις για την εγκυμοσύνη και τον τοκετό ακόμη και όταν το συναισθηματικό τους κόστος είναι φανερό».

Διαβάστε περισσότερα »

Κυριακή Ε’ Νηστειών: Κυριακή Αγίας Μαρίας της Αιγυπτίας († Μητροπολίτης Σουρόζ Αντώνιος Bloom)

ΘΕΟΛΟΓΙΑ

Εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ἀμήν.

Ἑβδομάδα μ’ ἑβδομάδα νοιώθουμε ὅτι πλησιάζουμε ὁλοένα τὴν ἔνδοξη Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ. Καὶ μᾶς φαίνεται ὅτι κινούμαστε γρήγορα, ἀπὸ Κυριακὴ πρὸς Κυριακή, πρὸς τὴν ἡμέρα ποὺ κάθε φόβος, κάθε φρίκη θὰ χαθεῖ.

Κι ὅμως τόσο εὔκολα ξεχνᾶμε ὅτι πρὶν φτάσουμε τὴν ἡμέρα τῆς Ἀνάστασης, πρέπει μαζὶ μὲ τὸν Χριστό, μαζὶ μὲ τοὺς Ἀποστόλους Του, νὰ βαδίσουμε τὴν ὁδὸ τῆς Σταύρωσης. «Ἰδού, ἀναβαίνομεν εἰς Ἱεροσόλυμα καὶ ὁ Υἱὸς τοῦ Ἀνθρώπου θὰ παραδοθῆ εἰς χεῖρας ἀνθρώπων, καὶ θὰ Τὸν σταυρώσουν, καὶ τὴν τρίτην ἡμέραν θὰ ἀναστηθεῖ». Ὅλοι ξέρουμε ὅτι θὰ ἀναστηθεῖ, ἀλλὰ ἔχουμε πότε ἀναρωτηθεῖ πῶς γύρισαν οἱ μαθητές Του στὴν Ἱερουσαλήμ, ξέροντας ὅτι ἡ Σταύρωση ἦταν κοντά; Κινοῦνταν φοβισμένοι. Δὲν εἶχαν ὡριμάσει τόσο, ὥστε νὰ εἶναι ἐκεῖνοι ποὺ καὶ τὴν ζωή τους θὰ ἔδιναν γιὰ νὰ διαδοθεῖ τὸ μήνυμα τοῦ Εὐαγγελίου. Κινοῦνταν μὲ φόβο. Ὅταν ὁ Χριστὸς τοὺς εἶπε νὰ γυρίσουν στὴν Ἱερουσαλήμ, τὴν πόλη ποὺ εἶχε ἀρνηθεῖ τὸν Χριστό, βάζοντας τὴν ζωή Του σὲ κίνδυνο, ἐκεῖνοι Τοῦ εἶπαν: «ἂς μὴν πᾶμε..», καὶ μόνον ἕνας μαθητής, ὁ Θωμᾶς, εἶπε: «..Ὄχι. Ἂς πᾶμε μαζί Του, κι ἂς πεθάνουμε μαζί Του…»

Ὁ μαθητὴς εἶναι ἐκεῖνος, ποὺ ἀνόητα πιστεύω, ὀνομάσαμε Ἄπιστο: ὁ μόνος ποὺ δὲν ἦταν ἕτοιμος νὰ δώσει τὴν ἐμπιστοσύνη του, τὴν πίστη, τὴν ζωή του, τὸ αἷμα του, χωρὶς βεβαιότητα. Ἀλλὰ ἡ καρδιὰ του ἦταν ἀνεπιφύλακτα δοσμένη στὸν Χριστό. Πόσο ὑπέροχο νὰ εἶναι κάποιος ἕνας τέτοιος ἄνθρωπος! Ἀλλὰ καὶ οἱ ὑπόλοιποι μαθητὲς δὲν θὰ ἐγκαταλείψουν τὸν Χριστό. Θὰ βαδίσουν μαζί Του πρὸς τὴν Ἱερουσαλήμ.

Ἔχουμε σήμερα ἀκόμα τὸ παράδειγμα ἑνὸς ἀνθρώπου ποὺ ζοῦσε μιὰ τραγωδία πρὶν συναντήσει τὸν Χριστό. Εἶναι ἡ Μαρία ἡ Αἰγυπτία.

Διαβάστε περισσότερα »

Powered by WordPress and ShopThemes