Ταχύτερα, ταχύτατα… πρς τ πο;

 

Κ. Γ. Παπαδημητρακόπουλος

 

 

ταχύτητα στς μέρες μας, φίλοι, εναι πλέον τ πν. Κάθε δ νακάλυψη κα ντικείμενο κα μέσο εναι χρήσιμο, ν εναι νταγμένο σ’ ατ τν κατεύθυνση. Δν εναι τυχαο, πο επαν τν ποχή μας, «ποχ τς ταχύτητας». λα κινονται γρήγορα, λα πραγματοποιονται πολ γρήγορα, λα πάρχουν γι τ γρήγορα, λα γιναν κατεπείγοντα! Κι λα σ’ να κατατείνουν: Στ πς θ γίνονται τ πάντα μέ… περβολικ ταχύτητα πιά! Κα μέσα σ’ ατ τ διαδικασία, τρέχουμε λοι, ποκτήσαμε μόνιμο γχος, προσπεράσαμε τν οκογένειά μας, γκαταλείψαμε τν συνάνθρωπό μας, παραβλέψαμε τν ψυχή μας, χάσαμε τν ποιότητα, τν οσία κα τν ξία τς ζως. λα τώρα γιναν «φάστ». Μ φανταχτερ χρώματα, ντονο θόρυβο, κοσμοπολιτισμ καί… τίποτα! ς τ δομε…

 

 

κταση το φαινομένου

 

ταν στς ρχς τς δεκαετίας το 1960 νοιγαν στν μερικ τ πρτα «φάστ φοντ» π τ λληνικότερο «ταχυφαγεα» κανες δν μποροσε ν φανταστε τι θ ερισκαν τόσο μεγάλη πήχηση, θ κατέκλυζαν λόκληρο τν κόσμο κα πολλ π’ ατ θ φταναν ν γίνουν κόμη κα πανίσχυρες πολυεθνικές! Κα τ σύμβολο τς παγκοσμιοποίησης!

 

Δν εναι μόνο τά ατοκίνητα, τ τρένα, τ πλοα, τ εροπλάνα πο -οτως λλως- γι’ ατ πάρχουν. Γι ν διακινον τ πάντα γρήγορα, ν κμηδενίζουν σο γίνεται τς ποστάσεις, μ σκοπ ν τς ξαφανίσουν κιόλας ντελς, ν εναι δυνατόν…

 

Δν εναι μόνο βιομηχανία, πο ξαφάνισε τ χειρωνακτικ ργασία, στερα τν οκοτεχνία κα κατόπιν τ βιοτεχνία. Ατ πι μ τς πανάκριβες κι πωσδήποτε ταχύτατες μηχανς της παράγει ν ριπ φθαλμο τ πάντα. Παπούτσια, δίσκους, φάσματα, ποτήρια, βιβλία, σπίτια. Κάθε δ νανέωση το μηχανολογικο της ξοπλισμο σ τί ποβλέπει; Μ στ ν παραχθον πι πολλ προϊόντα στν λάχιστον δυνατ χρόνο!

 

Δν εναι μόνο γεωργία κα κτηνοτροφία, πού φέρνει στν κόσμο γρήγορα να φυτ να ζο, γρήγορα τ μεγαλώνει, γρήγορα τ κάνει ν παράγει κα γρήγορα τ ξαφανίζει, ταν δν εναι δυνατν ν παράγει λλο πι στω στ βαθμ πο «πρέπει»!

 

λες ο ποστάσεις χουν συντομευτε κατ μοναδικ τρόπο. χι μόνο μεταξ συνοικιν μις πόλης κα μεταξ πόλεων, λλ κα μεταξ χωρν κα πείρων κόμη!

 

Τ διο χει συντομευτε κα ζω τν προϊόντων, γι λόγους -λέει- μάρκετινγκ! τσι σύμφωνα μ μελέτες, πο χουν γίνει, τ 1911 μέσος ρος ζως νς μεσου καταναλωτικο γαθο πλησίαζε τ 5 χρόνια κα στ μιδιαρκ γαθ ξεπερνοσε τν 20ετία. Σήμερα, πως μς πληροφορε τ απωνικ Κέντρο Μέτρησης τς Παραγωγικότητας, στ μεσα καταναλωτικ γαθ μέσος χρόνος ζως τους δν ξεπερν τος 3 μνες! πάρχουν δ κα περιπτώσεις, που καταναλωτικ γαθ λανσάρονται στν γορ μ μέσο χρόνο ζως μόνο 2 μέρες! Στόχος δ εναι περαιτέρω συμπίεση το μέσου χρόνου ζως τν καταναλωτικν γαθν κα ντυπωσιακς πολλαπλασιασμς το ριθμο τους! Κι ατ εναι λλη διάσταση τς ταχύτητας…

 

 

Ο λο κα πι πολ ντεινόμενοι ρυθμοί!

 

Τ κακ εναι τι διαδικασία ατ χι μόνο δν χει τέλος, λλ κα ντείνεται κιόλας κι λα δείχνουν πς στ μέλλον λα, μ λα θ γίνονται ταχύτερα κα ταχύτατα! Κι λίμονο, λέει, ν δν γίνονται…

 

παγκοσμιοποίηση χει δη ντείνει σο ποτ λλοτε τν νταγωνισμ τν πιχειρήσεων σ διεθνς πίπεδο. Τ σύνορα λο κα καταργονται, ρόλος τν κρατν συνεχς φθίνει, ο γορς νοποιονται. Στν γορ θ σταθε, π πλευρς πιχειρηματικς, μόνο ποιος μπορε ν κυριαρχήσει σ’ ατήν! τσι νταγωνιστικότητα μις πιχείρησης, πο εναι συνάρτηση πολλν παραγόντων, στ τέλος εναι τ πν! Στν δ περχόμενη «Κοινωνία τν Πληροφοριν» θ μπορε, λέει, ν πιζήσει κενος πο θ χει λες τς πληροφορίες πρ τος π’ λους! ζω τσι καθημεριν θ ποκτ λο κα πι πολ νταγωνιστικ χαρακτήρα. Κι λοι θ τρέχουμε λο κα πι πολύ…

 

δυτικς πολιτισμός, π τ πρόσχημα τς ξοικονόμησης χρόνου, πολυτοποίησε τν ταχύτητα κα τν πιτάχυνση.

 

Niel Postman επε γι τν νακάλυψη το ρολογιο:

 

«Τ ρολόϊ δν εναι πλς να μέσο καταγραφς τν ρν, λλ κι να μέσο συγχρονισμο κι λέγχου τν πράξεων τν νθρώπων. τσι… φερε νέα κα κριβ κανονικότητα στ ζω το ργαζόμενου κα το μπόρου. Τ μηχανικ ρολόι κανε δυνατ τν δέα τς συστηματικς παραγωγς, τν συστηματικν ρν ργασίας, το κανονικοποιημένου προϊόντος. Χωρς τ ρολόι καπιταλισμς θ ταν δύνατος…»!

 

Σήμερα τ ρολόι δν εναι τίποτα. Τώρα χουμε πολλ ν μς συντονίζουν κα ν μς τρέχουν! Τ μέσα νημέρωσης, τ δορυφορικ συστήματα, τος λεκτρονικος πολογιστές, τ δίκτυα, τν δια τν πληροφορία, τ κινητ τηλέφωνα, τ λεκτρονικ ταχυδρομεα, τς γορές! Χωρς ατ παγκοσμιοποίηση θ ταν δύνατη!

 

 

Ποι εναι τ σκεπτικό;

 

Μ τ ν κερδίσουμε χρόνο! Κα ν κάνουμε πάρα πολλ πράγματα σ λίγες ρες κα λεπτ κόμη! Ατ φαίνεται καθαρ κα π’ τ πλθος τν βιβλίων, πο κυκλοφορον. Μόνο τό διαδικτυακ βιβλιοπωλεο Amazon διαθέτει κάπου 1500 τίτλους σχετικ μ τ θέμα. π’ τ « γυναίκα τν 26 ρν» ς «611 τρόποι ν κάνετε περισσότερα πράγματα σ μία μέρα»!

 

πιστημονικς συντάκτης τν «Τάϊμς τς Ν. όρκης» Τζεμς Γκλάϊκ γραψε σ σχετικ βιβλίο του: «Ο νθρωποι σήμερα δουλεύουν περισσότερες ρες κα γωνίζονται ν χωρέσουν λο κα περισσότερα πράγματα μέσα σ μι μέρα. Στ συμπτώματα περιλαμβάνονται τ πάτημα το κουμπιο γι τ κλείσιμο τς πόρτας στ σανσέρ, γι ν ξοικονομήσεις δυ–τρία δευτερόλεπτα, πο θέλει πόρτα γι ν κλείσει μόνη της, κα τάση ν κάνεις πολλ πράγματα ταυτόχρονα, πως ν τηλεφωνες, ν πληκτρολογες στ κομπιοτερ σου κα ν χεις νοιχτ τν τηλεόραση…».

 

Εναι λήθεια δέ, πς τ γχος ατ το χρόνου, πλήττει πολ περισσότερο τίς σύγχρονες γυνακες, πο χουν ν κπληρώσουν πολλαπλος κα λληλοσυγκρουόμενους στόχους.

 

Κα τί παράδοξο! Γινόμαστε πι μι κοινωνία δύο ταχυτήτων, μ τος πλούσιους σ χρμα κα φτωχος σ χρόνο π’ τ μι κα τος φτωχος σ χρμα κα πλούσιους σ χρόνο π’ τν λλη. ντίθετα, δηλαδή, π’ ,τι συνέβαινε στ παρελθόν. « κουλτούρα τς βιασύνης εναι ποτέλεσμα το γριου καπιταλισμο μερικανικο στύλ», γραψε χαρακτηριστικ ξένος μελετητής!

 

 

Πόσο μέσα π’ τν ταχύτητα ζω μας γίνεται καλύτερη;

 

σφαλς κα ταχύτητα χρειάζεται στ ζωή μας. Δν τ συζητμε! Κανες δν ποστηρίζει πς πρέπει ν πηγαίνουμε π’ τν θήνα στ Θεσσαλονίκη μέ τό… λογο! Γιατί κα μ’ ατ ν πηγαίναμε, πάλι θ τρέχαμε… Οτε κα μ τ ατοκίνητο τ τρένο σ 10 μέρες. Οτε κόμη εναι λογικ ν ποστηρίζει κανες πς νθρωπος δν πρέπει ν βελτιώνει τ τεχνολογικ μέσα, στε ν κάνει πι νετη τ ζωή του. λλ π’ τ σημεο ατ ς τν πολυτοποίηση τς ταχύτητας διαφορ

εναι τεράστια.

 

ταν κάναμε ς σκοπ τς ζως μας τν ταχύτητα, τ βιασύνη, τ γρηγοράδα, λήθεια τί καλ μπορε ν περιμένει κανείς; Ναί, λα χουν τ ριά τους, πως κα ταχύτητα!

 

Σ’ να παλι σπρόμαυρο φίλμ, παρατηροσε κανες τν ξς σκηνή, σύμβολο τς νατέλλουσας τότε βιομηχανικς πανάστασης. νας ργάτης ργαζόταν σ’ να ργοστάσιο παραγωγς μηχανν. δουλει του ταν ν στρίβει μ’ να εδικ ργαλεο να μεγάλο «παξιμάδι», πο βρισκόταν πάνω σε μι βίδα. Τόσο τ «παξιμάδια», σο κα ο βίδες βρίσκονταν λα ν σειρ. Δν μιλοσε, ταν πομονωμένος κα τ μόνο πο τν πασχολοσε ταν ν προλαβαίνει τ ρυθμ τς σειρς. Ν στρίβει γρήγορα τ παξιμάδι, πο εχε μπροστά του, στε ν’ ρχίζει μέσως τ πόμενο κι στερα τό μετ π’ ατό.

 

ταν ο νάγκες τς παραγωγς δν ταν μεγάλες, δούλευε μ κάποια νεση. ταν μως ατς ταν αξημένες, τότε ργοδότης δινε μεγαλύτερη ταχύτητα στος μάντες, πο κινοσαν τς βίδες κα τ παξιμάδια, πότε ο ρυθμο δουλεις το ργάτη ταν πι ντατικοί. σφυκτιοσε, δρωνε, γωνιζόταν μ κάθε τρόπο ν τος προλάβει! ραγε γι πόσο θ μποροσε ν δουλεύει τσι νθρωπος ατός; Κι ν ο ρυθμο γινόντουσαν αριο κόμη πι ντατικοί, δν θ τν συνέθλιβαν κυριολεκτικά, ψυχικ κα σωματικά;

 

Περ ατο πρόκειται σήμερα! Κα κάτι χειρότερο κόμη, γιατί δν περιορίζονται μόνο στ ργοστάσιο στν ποια δουλει κάνουμε, λλ σ λο τό φάσμα το 24ώρου μας, λα τά 24ωρα τς ζως μας!

 

Ζντας σ’ να κόσμο πο τόσο πολ πείγεται, σ μι ποχ πο λο τρέχει, νταση κατ’ ρχν γίνεται θισμός. Τ γχος μόνιμο. Κι λα μας τ προβλήματα (σωματικά, ψυχικά, πνευματικά, οκογενειακά, κοινωνικ κ.λπ.) σαφς μεγαλύτερα λλ κα χειρότερα. πως ταχύτατη βιομηχανία, πως επαμε, συντόμευσε τ ζω τν φυτν κα τν ζώων, τ διο τώρα κάνει κα μ τ ζω τν νθρώπων. Μς κάνει νά… φυτοζωομε!

 

Τζεμς Γκλάϊκ γραψε π’ ατο: «Στν ποχ μας λα πι κινονται μ γρήγορους ρυθμούς, πο δν μπορομε ν τος παρακολουθήσουμε πιά. σο περισσότερο γεμίζουμε τ ζωή μας μ μηχανήματα, πο γλιτώνουν χρόνο κολουθομε μεθόδους, πο γλιτώνουν χρόνο, τόσο περισσότερο γχωμένοι νοιώθουμε. ρρώστια μας εναι σθένεια τς βιασύνης»!

 

πειτα ταχύτητα δν νεβάζει πωσδήποτε κα τν ποιότητα. πως γραψε πάλι Τζεμς Γκλάϊκ «κάνουμε πλέον πολλ περισσότερα στν διο χρόνο, λλ δν τ κάνουμε κα καλύτερα».

 

Εναι πως τ φαγητά μας. Πού μ τν ταχύτητα δν εναι τι γιναν μόνο «πλαστικά», πως ατ τν «φάστ φούντ», λλ ταυτόχρονα κα τόσο πολ πιζήμια γι τν ργανισμό!

 

σο μακρς εναι νήφορος κι σο ψηλ εναι μι κορυφή, τόσο ταχύτητα ποκτ μικρότερη σημασία. Ποτ ο ρειβάτες δν νεβαίνουν… τρέχοντας!

 

Μ λλα λόγια, τ μεγάλα ργα, πως κα τ μεγάλα ψη, θέλουν χρόνο, πολ χρόνο, γι ν πιτευχθον κα γι ν τ κατακτήσει κανείς. Γι ν γίνει π.χ. μι βαλανιδι παιτονται 20 χρόνια, χι μως κα γι μι κολοκυθι, πο φθάνουν κα ρκον μόνο 2 μνες κα αριο μπορε κα… δύο μέρες!

 

Διονύσιος Σολωμς πεξεργάστηκε τ θάνατο ργο του «λεύθεροι πολιορκημένοι» 25 χρόνια! Γκατε χρειάστηκε 4 χρόνια γι ν γράψει τν «Φάουστ». Γι πολλ χρόνια δούλευε κα τν «Μυστικ Δεπνο» του κα Λεονάρδος Νταβίντσι. λλοι δημιουργο κόμη κα γι να κα μοναδικ ργο τους φιέρωσαν λόκληρη τ ζωή τους. Ν γιατί τ ργα ατά, ριστουργήματα μοναδικά, λέγονται κα «ργα ζως»! Κάθε δ ργο σο περισσότερο χρόνο πορροφ π’ τν δημιουργό του τόσο κα μένει, γίνεται κλασσικό, διαχρονικό, αώνιο!

 

Κα τί τραγικό! Ο νθρωποι ατο σήμερα, φαντάζουν σάν… λίθιοι! Γι’ ατ κα δν γράφονται πλέον τ’ νεπανάληπτα κενα μυθιστορηματικ δημιουργήματα τν παλιν καιρν. Δν χουν τ χρόνο οτε ο λογοτέχνες, οτε κα ο ναγνστες!

 

Βλέπετε, λα χουν τ τίμημά τους. Γι ν γίνει να φαγητό, κτός τν λικν, παιτεται κα κάποιος χρόνος. Μπορε ν συμπιεστε ατς χρόνος, λλ μέχρι νς σημείου. Τ διο χρειάζεται γι ν γραφτε να βιβλίο, ν γίνει νας πίνακας ζωγραφικς, ν οκοδομηθε να σπίτι, ν ναπτυχθε να φυτ να ζο. Μετ τ ρια ατά, λα εναι νούσια, γευστα, πλαστικά!

 

Κι λα τείνουν ν γίνουν πλαστικ γύρω μας, π’ τ χαμόγελο στ συνάνθρωπο, ς τ ζω μας τν δια. Ο ντατικο ρυθμο δν κάνουν τίποτ’ λλο π’ τ ν πορυθμίζουν τν παρξή μας. Τν οσία της κα τ σκοπό της.

 

Τ διο δν συμβαίνει κα μ τν ρωτα; Δν εναι πλέον στάση ζως, δν δηγε στ γάμο, δν παραμένει γι λη τ ζω στ γάμο. Ο ρωτικς σχέσεις γιναν «λεύθερες» κα… ατόματες! Σχέσεις τς μις βραδις. Τίποτα πι βαθύ. Τίποτα πι οσιαστικό. Κα τ προβλήματα, τ τόσα συντρίμμια, πόσο πολ τ ζομε!

 

Τ διο συμβαίνει κα μ τς σχέσεις μας μ τν οκογένειά μας, τος συγγενες, τος φίλους, τος συνανθρώπους μας. Δν προλαβαίνουμε πι ν τος… βλέπουμε!

 

Πέραν το τι χουμε χάσει τν πομονή μας γι τ πάντα! Δν μπορομε ν περιμένουμε τος ργοπορημένους, τος δύναμους κι σους δν μπορον ν μς… παρακολουθήσουν! ταχύτητα μς κανε ν χάσουμε κα τν γάπη, ποία σαφς λους κα λα τά πομένει!

 

λλ μήπως μπορομε κα ν πομονωθομε, ν ρεμίσουμε, ν προσευχηθομε;

 

Ν γιατί τονίζει γ. Γρηγόριος Θεολόγος: «Εναι προτιμότερη μι λογικ ργοπορία, π μι περίσκεπτη ταχύτητα». Ατ κριβς περισκεψία μς διακρίνει σήμερα!

 

 

Πρς τ πο πηγαίνουμε τόσο βιαστικά;

 

χι! Τ πν δν εναι ταχύτητα λλ’ κατεύθυνση! Τ πρς τ πο πηγαίνουμε. σωστς προσανατολισμός μας. λα τ’ λλα πονται. Κα ταχύτητα, στ βαθμ πο εναι παραίτητη, εναι πλ τρόπος γι ν πορευθομε. Τίποτα περισσότερο.

 

ραγε μήπως «μς τρέχουν» λο κα πι πολ γι ν σκεφτόμαστε λιγότερο ως καθόλου πρς τ πο πηγαίνουμε; Μήπως γι ν μς πηγαίνουν μέσα π’ τν λιγγο τς ταχύτητας, πο λο κα αξάνει, στος δικούς τους προορισμούς; Μήπως, τελικά, ταχύτητα εναι νας λλος τρόπος ποπροσανατολισμο, μι μέθοδος γι ν φθάσουμε στ… πουθενά;

 

Κα τί παράξενο! Τ μόνο πο δν προλαβαίνουμε εναι φροντίδα γι τν ψυχή μας. Ν προσευχηθομε, ν κκλησιαστομε, ν ξομολογηθομε, ν διαβάσουμε κα ν κούσουμε κάτι πνευματικό, ν παρουσιάσουμε ργα φιλάνθρωπα, ν κολουθήσουμε τν δρόμο το Θεο, ν φαρμόσουμε τς ντολές Του.

 

Χριστς μς επε τι « Βασιλεία τν Ορανν βιάζεται κα βιαστα ρπάζουσιν ατν» (Ματθ. 11, 12). Δηλαδ στ Βασιλεία του μπαίνουν ο νθρωποι κενοι πο βιάζουν τος αυτούς τους κα πείγονται γι’ ατήν. χι ο λλοι ο πολυάσχολοι, πο χάνονται, κα μ ψηλς ταχύτητες μάλιστα, στν πολυπραγμοσύνη!

 

Τί ελογία ν βιάζεται κανες γι τ σωτηρία τς ψυχς του! Τί μεγαλεο ν τ γκαταλείπει λα σο γίνεται, γι ν πολαύσει τς νυπέρβλητες δωρες το Θεο! Γιατί θ ρθει καιρός, πο δν θ μπορομε ν τό κάνουμε ατ πιά. Δν θ χουμε λλη εκαιρία. Κα τί ν τ κάνουμε τότε λα τά λλα στ ποα μανιωδς τρέχαμε;

 

ναφέρει πέροχα γ. Γρηγόριος Θεολόγος: «ς γίνουμε Πέτρος κα ωάννης, ς σπεύσουμε πρς τ λουτρό, πως κενοι πρς τν τάφο κα τν νάσταση, τρέχοντας μαζ κα νταγωνιζόμενοι στ τρέξιμο (ωαν. 20, 3), γι ν προλάβουμε, καθς γωνιζόμαστε, τ γαθό».

 

Πόσο, λοιπόν, ατ κατευθυνόμενη ταχύτητα τς παγκοσμιοποίησης κα το λιστικο κόσμου ντιστρατεύεται τν λλη βιασύνη, πο πρέπει ν χουμε γι τ πνευματικ γαθ κα τ σωτηρία τς ψυχς μας!

 

Μ ξεχνμε δ πς τ «μ μεριμντε» εναι π’ τίς οσιώδεις ντολς το Θεο. Τονίζει κα πάλι γ. Γρηγόριος Θεολόγος: «Ο μισητς μέριμνες ς μ ρπάζουν π’ τ χέρια σου τν Θεό. Ατς κι ποιον στ ψη πετάει γρήγορα τν ρίχνουν στ γ».

 

 

Συμπέρασμα

 

Ν τρέχουμε κα ν γωνιζόμαστε βέβαια. Ν μοχθομε κα ν κοπιάζουμε σταμάτητα. Ν βάζουμε στόχους κα προτεραιότητες στ ζωή. ς να σημεο μως. ς κενο πο δν θ γίνουμε… «φάστ φούντ», «φάστ φίλμ», «φάστ» γενικς!

 

Λοιπόν, εναι μέγα λάθος ατ νοοτροπία πο μς καλλιεργεται τι ξίζουμε περισσότερο, σο πι πολλ κάνουμε, τρέχοντας πολύτως…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Πηγή: «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΤΥΠΟΣ» 11/2 & 18/2/2011)