προετοιμασία γι τν προσευχή

γιος γνάτιος Brianchaninov

 

 

 

προσευχ χει μεγάλη σημασία γι τν νθρωπο κα γιατ θ πρέπει ν πάρξει σωστ προετοιμασία πρν π ατν - πως λέει κα Παλαι Διαθήκη: «Προετοιμάσου πρν προσευχηθες κα μν γίνεσαι σν νας πο πειράζει τν Κύριο».

 

«ταν θ σταθομε μπροστ στν βασιλέα κα Θεό μας γι ν συζητήσουμε μαζί Του», λέει γιος ωάννης τς Κλίμακος, «ς μν βιαστομε ν τ κάνουμε χωρς προετοιμασία μήπως κα μς δε π μακρυ ν μν χουμε τ πλα κα τν στολ πο ρμόζουν γι τν παρουσίαση νώπιον το Βασιλέως κα διατάξει τος πηρέτες κα δούλους Του ν μς δέσουν κα ν μς ξορίσουν μακρυ π τ πρόσωπό Του κα τς δεήσεις μας ν τς σχίσουν κα ν τς πετάξουν στ πρόσωπό μας».

 

πρώτη προετοιμασία συνίσταται στ ν κδιωχθε πικρία κα κατάκριση γι τν πλησίον. Ατ προετοιμασία διατάσσεται π τν Κύριόν μας. «Κα ταν στήκητε προσευχόμενοι φίετε ε τι χετε κατ τινς να κα πατρ μν οράνιος φ μν τ παραπτώματα μν. Ε δε μες οκ φίετε, οδ πατρ μν φήσει τ παραπτώματα μν».

 

περαιτέρω προετοιμασία περιλαμβάνει τν κδίωξη τν βιοτικν μεριμνν μ τν δύναμη τς πίστης στν Θε κα μ τν δύναμη τς πακος κα τς παράδοσης στ θέλημα το Θεο. πίσης μ τν ναγνώριση τς προσωπικς μαρτωλότητος πο χει σν πακόλουθο τν συντριβ κα ταπείνωση το πνεύματος. «ν πιθυμοσες θυσίες θ σο τς πρόσφερα» λέει προφήτης Δαυδ στν Θε κ μέρους ποιουδήποτε πο πεσε κα παραμένει στν πτώση. χι μόνο μι μερικ θυσία το σώματος κα τς ψυχς λλ κα πλήρη «...λοκαυτώματα οκ εδοκήσεις. Θυσία τ Θε πνεμα συντετριμμένον, καρδίαν συντετριμμένην κα τεταπεινωμένην Θες οκ ξουδενώσει».

 

γιος σακ Σύρος παναλαμβάνει τ πόφθεγμα νς λλου γίου: « Ἐὰν νας δν ναγνωρίζει τν αυτό του ς μαρτωλ προσευχή του δν εναι δεκτ στν Θεό».

 

Θ πρέπει ν στέκεται νας μπροστ στν όρατο Θε σν ν Τν βλέπει κα μ τν πεποίθηση τι τν βλέπει κα τν κούει προσεκτικά. Θ πρέπει ν στέκεται νας μπροστ στν όρατο Θεό, κριβς πως νας νοχος γκληματίας πο εναι καταδικασμένος γι ναρίθμητα γκλήματα σ θάνατο στέκεται μπροστ σ’ να αστηρ κα μερόληπτο δικαστή. κριβς! Στέκεται μπροστ στν Κυρίαρχο Δεσπότη κα Κριτή του, μπροστ στν Δικαστ στ βλέμμα το ποίου καμμι νθρώπινη ψυχ δν θ δικαιωθε ποος πάντα δικαιώνεται στς κρίσεις Του• ποος, δν καταδικάζει παρ μόνον ταν μέσα στν νέκφραστη γάπη Του συγχωρε κάποιου τς μαρτίες του κα δν εσέρχεται ες κρίσιν μετ το δούλου Του.

 

Νοιώθοντας τν φόβο το Θεο κα ασθανόμενος πατν τν φόβο τν παρουσία το Θεο, ταν νας προσεύχεται θ δε -χωρς ν βλέπει - μ μι πνευματικ ασθηση, Ατν πο εναι όρατος, θ ντιληφθε τι προσευχ εναι τ ν στέκεται μ συναίσθηση τι βρίσκεται μπροστ στν φοβερ κρίση το Θεο.

 

Στάσου στν προσευχ μ τ κεφάλι σκυφτ κα τ πόδια λύγιστα κα κίνηταβοήθησε τν προσευχή σου μ συντριβ τς καρδίας μ ναστεναγμος π τ βάθη τς ψυχς κα φθονα δάκρυα. Μία ελαβικ ξωτερικ στάση στν προσευχ εναι πολ βοηθητικ γι λους πο παλεύουν στν κονίστρα τς προσευχς, δίως στος ρχαρίους στος ποίους διάθεση τς ψυχς συμμορφώνεται σ μεγάλο βαθμ μ τ στάση το σώματος.

 

πόστολος Παλος παραγγέλλει εχαριστίες ταν προσευχόμαστε: «Τ προσευχ προσκαρτερετε, γρηγοροντες ν ατ ν εχαριστί πόστολος λέει κόμη τι τν εχαριστία τν προστάζει διος Θεός: «διαλείπτως προσεύχεσθεν παντ εχαριστετετοτο γρ θέλημα Θεο ν Χριστ ησο ες μς».

 

Ποι εναι σημασία τς εχαριστίας; Εναι τι δίνει εχαριστίες στν Θε γι τς πειρές Του ελογίες πο ξεχύνονται σ λη τν νθρωπότητα κα στν καθένα. Μ μία τέτοια εχαριστία ψυχ γεμίζει μ μι θαυμάσια ερήνηκα γεμίζει μ ερήνη παρ τ γεγονς τι λύπες τν περιζώνουν πλες τς πλευρές. Μ τν εχαριστία νθρωπος ποκτ μία ζωνταν πίστη τσι στε ν πορρίπτει κάθε νησυχία γι τν αυτό του, καταπατ τν φόβο τν νθρώπων κα τν δαιμόνων κα παραδίδεται λοκληρωτικ στ θέλημα το Θεο.

 

Μι τέτοια διάθεση τς ψυχς εναι μι θαυμάσια προδιάθεση κα προετοιμασία γι προσευχή. Λέγει πόστολος: «ς ον παρελάβετε τν Χριστν ησον τν Κύριον, ν ατ περιπατετε, ρριζωμένοι ν ατ κα βεβαιούμενοι ν τ πίστει καθς διδάχθητε, περισσεύοντες ν ατ ν εχαριστί» - δηλαδ μέσω τς εχαριστίας λαμβάνεται μία πληρότης πίστεως. «Χαίρετε ν Κυρίω πάντοτε• πάλιν ρ, χαίρετε... Κύριος γγύςμηδν μεριμντε, λλν παντ τ προσευχ κα τ δεήσει μετ εχαριστίας τ ατήματα μν γνωριζέσθω πρς τν Θεόν».

 

σημασία τς πνευματικς προσπάθειας τς εχαριστίας ξηγεται μ διαίτερη πληρότητα π τος γίους Πατέρες Βαρσανούφιο κα ωάννη στ ργο τους «Καθοδήγηση στν πνευματικ ζωή».

 

 

(Περιοδικ «ρθόδοξη Μαρτυρία», τεχος 7)

 

 

(Πηγή ηλ. κειμένου: agiazoni.gr)