«Μακάριοι οἱ ἐλεήμονες ὅτι αὐτοί ἐλεηθήσονται» (Ματθ. Ε΄. 7)

 

Ἀπό τό βιβλίο «Πνευματικές Νουθεσίες»

Ὁσίου Μακαρίου τῆς Ὄπτινα

(ἀποσπάσματα ἐπιστολῶν)

 


Ἐργασία 

 

Δέν ἔχω χρόνο νά γράψω πολλά, θέλω ὅμως νά σοῦ στείλω χωρίς καθυστέρηση τήν εὐλογία μου καί δυό ἐνθαρρυντικά λόγια.

 

Τό σίγουρο εἶναι, ὅτι ἀνέλαβες αὐτή τήν καινούργια εὐθύνη στό χῶρο τῆς δουλειᾶς σου, μετά ἀπό πολλή σκέψη καί ἔρευνα τῆς διαθέσεώς σου. Πῶς λοιπόν τώρα κάνεις πίσω; Ἄν εἶχα χρόνο, θά μποροῦσα νά παραθέσω ἀναρίθμητα κείμενα γιά τό θέμα, ἀλλά τώρα τά συνοψίζω ὅλα σ᾿ αὐτές τίς λίγες λέξεις: Εἶναι ὁπωσδήποτε ἁμαρτία, ἁπό τή μιά νά ζεῖς μέσα στόν κόσμο καί νά ἐπωφελεῖσαι ἀπό τήν ἐγκόσμια κοινωνία τῶν ἀνθρώπων, κι ἀπό τήν ἄλλη ν᾿ ἀποφεύγεις τίς εὐθύνες καί νά τίς φορτώνεις σέ ἄλλους.

 

Εὔχομαι ὁ Θεός ν᾿ αὐξάνει σταθερά τή σύνεση καί τήν ταπείνωσή σου! Θά προσεύχομαι...

 

*

 

Γνωρίζω καλά τόν ἐκδότη* τοῦ «Μοσκοβιτιάνιν**. Εὐσεβής καί εὐφυής ἄνθρωπος, θέλησε νά συνδυάσει μέσα στίς σελίδες τοῦ περιοδικοῦ του τήν πίστη, τήν ἠθική καί τή γνώση. Τόν ἐνθαρρύνω σ᾿ αὐτή του τήν προσπάθεια, γιατί τή θεωρῶ ἰδιαίτερα ἀξιόλογη, σέ μιάν ἐποχή πού οἱ περισσότεροι ἄνθρωποι, νομίζοντας πώς τά ξέρουν ὅλα, προσπαθοῦν νά ἐμφανίσουν σάν ἀσυμβίβαστη τήν πίστη μέ τή γνώση. Δυστυχῶς, ἡ κλονισμένη ὑγεία του τόν ἔχει ἀναγκάσει τώρα νά ἐργάζεται πολύ λίγο, καί ν᾿ ἀφήνει τό μεγαλύτερο μέρος τῆς δουλειᾶς σέ ἄλλους, λιγότερο ἱκανούς ἀπ᾿ αὐτόν.

 

*

 

Πές στή γυναίκα σου πώς εἶναι ἐντελῶς παράλογο νά στενοχωριέται, ἐπειδή ὁ γιόκας της βρίσκει... σκληρή τήν καινούργια δουλειά του! Μά τί εἶπε ὁ Κύριος στόν Ἀδάμ, ὅταν, μετά τήν πτώση του, τόν ἐξόρισε ἀπό τόν παράδεισο; «Ἐν ἱδρῶτι τοῦ προσώπου σου φαγῇ τόν ἄρτον σου» (Γεν. 3. 19). Ἐπιπλέον, καί τί δέν θά μποροῦσε νά πάθει, ἄν δέν ἐργαζόταν σκληρά; Ἀπό τήν ἀργία γεννιοῦνται ὅλες οἱ κακίες. Κι ἐκεῖνος βρίσκεται σέ μιά ἡλικία πού οἱ σαρκικές ὁρμές εὔκολα παρασύρουν καί πνίγουν τόν ἄνθρωπο. Αὐτό συχνά ἀποτρέπεται μέ τή σκληρή δουλειά.

 

Ἄν πάλι ἐκεῖνο πού «καίει» τή γυναίκα σου δέν εἶναι τόσο ὁ μόχθος, ὅσο εὐτέλεια τῆς δουλειᾶς, πές της ὅτι πάσχει ἀπό τήν ἀρρώστια τῆς ὑπερηφάνειας, καί καλά θά ἔκανε νά φροντίσει γιά τήν θεραπεία της. Ὑπόδειξέ της ἐκ μέρους μου νά νιώθει πάντα χαρά, νά δοξάζει τό Θεό γιά ὅλα καί ν᾿ ἀφιερώνει περισσότερο χρόνο στήν προσευχή. Ὅλες οἱ ἐργασίες καλές εἶναι, ἀλλά ἡ προσευχή εἶναι ἡ καλύτερη.

 

*

 

[Ἀπό μεταγενέστερη ἐπιστολή στόν προηγούμενο παραλήπτη:]

 

Εἶμαι πολύ χαρούμενος πού ἡ γυναίκα σου ἔπαψε νά ταράζεται γιά τό ἐπάγγελμα τοῦ γιοῦ σας. Εἶναι πολύ ὠφέλιμο πού θά ἐκπαιδευθεῖ πάνω στό πρακτικό μέρος τῆς δουλειᾶς, πρίν ἀναλάβει τά καθήκοντα τοῦ διευθυντῆ. Αὐτή ἡ πρακτική ἐξάσκηση θά τόν βοηθήσει νά σχηματίσει προσωπική γνώμη καί νά διαμορφώσει σωστή κρίση γιά πολλά ζητήματα, πού ἀλλιῶς θά τοῦ διέφευγαν. Ὅποιος ἀσκεῖ διοίκηση, πρέπει νά γνωρίζει ἀπό πεῖρα ὅσα ἀφοροῦν τή ζωή, τή δραστηριότητα καί τά προβλήματα τῶν ἀνθρώπων πού διοικεῖ.

 

 

 

 

________________________

 

* Πρόκειται γιά τόν Ἰβάν Βασίλιεβιτς Κιρεέφσκι (1805-1856), γνωστό ρῶσο φιλόσοφο. Στά νεανικά του χρόνια, ὅταν σπούδαζε στή Γερμανία, ἐπηρεάστηκε ἀπό τόν ἰδεαλισμό τοῦ Hegel καί τοῦ Schelling. Μετά τήν ἐπιστροφή του ὅμως στή Ρωσία καί τό γάμο του μέ τή Ναταλία Ἀρμπένιεφ, πνευματικοκόρη τοῦ ὁσίου Σεραφείμ τοῦ Σάρωφ, ἀποκήρυξε τή γερμανική ἰδεαλιστική φιλοσοφία καί ἐγκολπώθηκε τή «φιλοσοφία τῆς Ἀποκαλύψεως», ὅπως τήν ἀνακάλυψε μέσα στά πατερικά συγγράμματα. Στή δυτική ἀριστοτελική φιλοσοφία ὁ Κιρεέφσκι ἀντιπαραθέτει μιάν ἄλλη, βαθιά καί γνήσια, πού οἱ βάσεις της βρίσκονται στήν ἁγνή καί ἀληθινή πίστη, στήν Ὀρθοδοξία. Γύρω στά 1842 συνδέθηκε μέ τόν στάρετς Μακάριο, καί συνεργάστηκε μαζί του μέ πολύ ζῆλο στή μετάφραση καί ἔκδοση πατερικῶν ἔργων.

 

** Μηνιαῖο περιοδικό, πού ἐκδιδόταν στή Μόσχα τή δεκαετία 1840-50.

 




 

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΥ

ΩΡΩΠΟΣ ΑΤΤΙΚΗ



 

Εὐχαριστοῦμε θερμά τόν Ἡγούμενο τῆς Ἱ.Μ. Παρακλήτου γιά τήν ἄδεια δημοσίευσης ἀποσπασμάτων ἀπό τά βιβλία πού ἐκδίδειἹερά  Μονή.



Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης http://HristosPanagia3.blogspot.com