1η
ΕΡΩΤΗΣΗ:
«Τελικῶς
δέν μᾶς εἴπατε, σέ περιπτώσεις πού
ὑπῆρξε ¨θεραπεία¨ μέ
θετικά ἀποτελέσματα, ποῦ ὀφείλονται αὐτά»;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Προσωπικῶς, ὡς ἐπιστήμων, διαπιστώνω τά
ἀκόλουθα:
I) Στίς
συνήθεις ἀραιώσεις πού δίνονται τά
ὁμοιοπαθητικά φάρμακα (30C ἤ μεγαλύτερες) δέν
ὑπάρχει ὄχι μόνο οὔτε ἕνα μόριο τῆς ἀρχικῆς φαρμακευτικῆς ὕλης, ἀλλά οὔτε ἕνα μόριο τοῦ διαλυτικοῦ ὑγροῦ στό ὁποῖο αὐτή ἀρχικῶς διαλύθηκε. Ἀπό αὐτά τά γεγονότα, σύμφωνα μέ στοιχειώδεις λογικούς καί ἐπιστημονικούς κανόνες, συνάγεται ὅτι ἀποκλείεται ὁποιαδήποτε φυσική δράση τῶν ὁμοιοπαθητικῶν φαρμάκων.
II) Συγγραφεῖς, οἱ ὁποῖοι ἔχουν ἀσχοληθεῖ μέ τήν ἑρμηνεία τῆς θετικῆς, σέ
ὁρισμένες περιπτώσεις, "θεραπευτικῆς" δράσεως τῶν ὁμοιοπαθητικῶν φαρμάκων [Sir George Fraser, πατέρας τῆς
σύγχρονης πολιτισμικῆς
Ἀνθρωπολογίας, Whitmont E ("Alchemy, homeopathy and the treatment of
bordeline cases", J Analyt Psychol
1996;41:369-386, O. Iftime
& A. Iftime
"ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗ", 2014) διαπιστώνουν
τά ἀκόλουθα:
A. Ὁ Hahnemann ἐμπνεύσθηκε τήν ὁμοιοπαθητική ἀπό τήν ἀλχημεία, στήν ὁποία μπορεῖ κάποιος νά βρεῖ τήν ὁμοιοπαθητική ἀρχή τῆς «ἐκπνευματοποιήσεως» τῆς ὕλης καί τῶν
δυνάμεων πού ἐνοικοῦν σ' αὐτήν διά τῆς
διαλύσεως καί τῆς δονήσεως (δυναμοποιήσεως).
Β. Ἡ ὁμοιοπαθητική πίστη σέ μία
ἀρχή (ζωτική
δύναμη), ἡ ὁποία ἐμψυχώνει τό σῶμα
καί ἔχει «μορφοποιητικό
νοῦ»,
πού «ενεργεί μέ ευφυή τρόπο» καί
ἐπί τῆς ὁποίας μπορεῖ κάποιος νά παρέμβει μέ «θεραπευτικά»
μέσα, θεωρεῖται
εἰδωλολατρία.
Γ. Ἡ ἐπανεξέταση τῆς ἀρχῆς τῶν «ομοίων» καί τῶν
προερχομένων ἀπό αὐτήν λειτουργικῶν
χαρακτηριστικῶν
τῆς
ὁμοιοπαθητικῆς (ἐξάλειψη ὁρισμένων συμπτωμάτων προσφεύγοντας σέ ἀπομιμητικά μέσα, τά ὁποῖα εἶναι ἱκανά νά ἐπάγουν συμπτώματα παρόμοια μέ ἐκεῖνα πού πρόκειται νά ἐξαλειφθοῦν) ἀποκαλύπτει ὅτι ἡ ἐσφαλμένη παγανιστική διδασκαλία τῆς ὁμοιοπαθητικῆς ἀποδεικνύει ἑαυτήν ὡς μία μορφή συμπαθητικῆς μαγείας.
Δ. Τό πλέον ἀποκαλυπτικό καί πολύ
χαρακτηριστικό εἶναι
ὅτι ὁ ἱδρυτής τῆς ὁμοιοπαθητικῆς, Samuel Hahnemann,
στό κλασικό σύγγραμμά του "ΟΡΓΑΝΟΝ της θεραπευτικής
τέχνης" (6η Ἔκδοση, ἀφορισμός 269, ὑποσημείωση α), ἀναφέρεται στή «μαγική
(ἡμέτερη ἡ ὑπογράμμιση μέ bold στοιχεῖα ) ιαματική δύναμη των φαρμάκων που
παρασκευάστηκαν (δυναμοποιήθηκαν),
σύμφωνα με την ομοιοπαθητική θεωρία».
2η
ΕΡΩΤΗΣΗ: «Ἄν κατάλαβα καλά ἀποδόσατε τήν δράση τῆς ὁμοιοπαθητικῆς σέ μαγεία. Ποιά ἡ ἐπιστημονική βάση αὐτοῦ τοῦ ἰσχυρισμοῦ σας πέρα ἀπό τήν ἀναφορά σας σέ
ἕνα μή ἐπιστημονικό βιβλίο»;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ἐκτός ἀπό τά ἀναφερόμενα στήν ἀπάντηση τῆς ἐρωτήσεως 1, σᾶς πληροφορῶ ὅτι στό βιβλίο τῶν
Ο. Iftime καί A. Iftime, πού εἶναι κατ' ἐξοχήν ἐπιστημονικό καί
στηρίζεται σέ ἑβδομήντα περίπου διεθνεῖς ἐπιστημονικές ἀναφορές καί τριάντα
περίπου ἀναφορές ληφθεῖσες ἀπό τό διαδίκτυο, παρουσιάζονται πρωτότυπα ἐπιχειρήματα περί τῆς μαγείας τῆς Ὁμοιοπαθητικῆς.
3η
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ἄν ἡ δράση τῶν ὁμοιοπαθητικῶν φαρμάκων στηρίζεται ὅπως εἴπατε σέ μεταφυσικές (δαιμονικές) ἐνέργειες πῶς ἐξηγεῖται τό γεγονός,
πιστοί ἄνθρωποι μέ συνειδητή
πνευματική ζωή(π. χ. ἐπίσκοποι ) νά
θεραπεύονται ἀπό τήν Ὁμοιοπαθητική;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Δέν εἶναι ἐπαρκῶς ἐνημερωμένοι οἱ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί, οἱ ὁποῖοι ἀποδέχονται τήν ὁμοιοπαθητική, ὅτι δηλαδή αὐτή εἶναι ἄκρως ἀσύμβατη μέ τήν Ὀρθόδοξη Θεολογία καί
Ποιμαντική!
4η
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τήν παροῦσα χρονική περίοδο
βρίσκεται σέ ἐξέλιξη ἐρευνητικό ἔργο στό Ἐθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνεῖο
μέ τή μορφή διδακτορικοῦ
στόν τομέα ¨ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ¨ στή σχολή χημικῶν μηχανικῶν πάνω στή διερεύνηση τῆς μορφῆς τοῦ ὁμοιοπαθητικοῦ φαρμάκου. Φρονεῖτε κ. καθηγητά ὅτι ἡ τριμελής ἐπιτροπή καί τό ΕΜΠ ἔστρεψε τό ἐπιστημονικό του ἐνδιαφέρον πρός τό ἀπόλυτο τίποτα καί τόν τσαρλατανισμό;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Κατ' ἀρχήν ἐπιθυμῶ νά δηλώσω ὅτι ἴσως δέν εἶναι
ὀρθό νά συζητοῦμε
γιά ἀποφάσεις τρίτων, ἐπί ἀπουσίᾳ αὐτῶν, τῶν ἀμέσως ἐνδιαφερομένων. Ἐπειδή, ὅμως, θέτετε ἐσεῖς τό ἐρώτημα καί γιά νά μήν
θεωρηθῆ
ὑπεκφυγή ἐκ μέρους μου, σᾶς λέγω τά ἑξῆς:
α) Μέ πολύ ἐνδιαφέρον θά ἤθελα νά δῶ τό σκεπτικό τῆς τριμελοῦς ἐπιτροπῆς τῆς ὑπό ἐκπόνηση διδακτορικῆς διατριβῆς (δ.δ.,
στό ἑξῆς) μέ βάση τό ὁποῖο ἀποφασίσθηκε ἡ ἐκπόνηση δ.δ. μέ αὐτό τό θέμα
("διερεύνηση τῆς
μορφῆς
τοῦ
ὁμοιοπαθητικοῦ φαρμάκου", ὅπως μᾶς πληροφορεῖτε), μάλιστα ὑπό ἐπιστήμονος τοῦ ὁποίου τό γνωστικό ἀντικείμενο (Ὀδοντιατρική) φαίνεται ἐλάχιστα σχετικό μέ τό ὑπό ἔρευνα θέμα.
β) Ἐξ ὅσων γνωρίζω, τά πλεῖστα
Πανεπιστήμια θέτουν ὡς προϋπόθεση γιά
ἐκπόνηση δ.δ. τήν προηγηθεῖσα ἀπόκτηση μεταπτυχιακοῦ τίτλου σπουδῶν
στό εὐρύτερο γνωστικό ἀντικείμενο. Ἡ Σχολή Μηχανικῶν Σχεδίασης Προϊόντων τοῦ
Πανεπιστημίου τοῦ
Αἰγαίου,
ἡ ὁποία χορηγεῖ τόν
μεταπτυχιακό τίτλο σπουδῶν στήν ὁμοιοπαθητική, εἶναι ἀκάλυπτη νομικῶς ὄχι μόνο διότι εἶναι ἄσχετη μέ τό συγκεκριμένο γνωστικό ἀντικείμενο (ὁμοιοπαθητική), ἀλλά καί διότι χρησιμοποιεῖ
ὡς διδάσκοντες στό
γνωστικό αὐτό
ἀντικείμενο ἐπιστήμονες, οἱ ὁποῖοι δέν κατέχουν συναφές διδακτορικό δίπλωμα!
γ) Ἐν πάσῃ περιπτώσει, ἀναμένω μέ πολύ ἐνδιαφέρον τά ἀποτελέσματα τῆς ἐρεύνης αὐτῆς, τά ὁποῖα ὑποσχέθηκε νά μοῦ ἀποστείλει ὁ ὑποψήφιος διδάκτωρ, ὁπότε ἐνδεχομένως συζητοῦμε πάλι.
5η
ΕΡΩΤΗΣΗ:
«Πῶς
δικαιολογοῦνται
βελτιώσεις ὡς καί θεραπεῖες
ἀσθενῶν ἀπό τήν ὁμοιοπαθητική παρέμβαση πού ἀσκεῖται ἀπό ἰατρούς (π.χ. σέ
δερματίτιδες, αἱμορροΐδες
κτλ.);’Ισχύει ἡ ἑρμηνεία τοῦ εἰκονικοῦ φαρμάκου ἤ καί κάτι ἄλλο»;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Πάντοτε εἶναι
πρός ἐξέταση στίς
περιπτώσεις αὐτές,
τό ἐρώτημα, ἐάν ἡ "θεραπεία" συνιστᾶ ἀποτέλεσμα "εἰκονικοῦ" φαρμάκου·ἄλλως, βλέπετε ἀπάντηση στήν ἐρώτηση 1.
6η
ΕΡΩΤΗΣΗ:
«Γιατί δέν ἀναφέρθηκε ὅτι: στήν Ἀγγλία λειτουργοῦν 4 ὁμοιοπαθητικά νοσοκομεῖα στό
ἐθνικό σύστημα Ὑγείας τῆς χώρας.Στή
Γερμανία Ἰατρικοί Σύλλογοι χορηγοῦν τά
διπλώματα Ὁμοιοπαθητικῆς στούς
γιατρούς μετά ἀπό ἐξετάσεις.Στή Βραζιλία
ἡ Ὁμοιοπαθητική Ἰατρική εἶναι ἐπίσημη Ἰατρική εἰδικότητα, στήν Ἑλλάδα κρατικά νοσοκομεῖα καί
Δημοτικά Ἰατρεῖα παρέχουν Ὁμοιοπαθητική θεραπεία.Σέ
περισσότερα ἀπό 10 νοσοκομεῖα ἀσκεῖται ὁ Βελονισμός.Στήν
Ἑλλάδα διδάσκεται ἡ
Ὁμοιοπαθητική ὡς κατ᾿ ἐπιλογήν μάθημα στή
Φαρμακευτική Σχολή τοῦ
Παν/μίου Ἀθηνῶν, ἀλλά καί ἡ
Ἐπιτροπή Εἰδικοτήτων καί Ἐξειδικεύσεων τοῦ Ἰατρικοῦ Συλλόγου Ἀθηνῶν ἔχει προτείνει πρός
τόν Ι.Σ.Α.μέτρα γιά τή θεσμοθέτηση τῆς Ὁμοιοπαθητικῆς»;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Γνωρίζω γιά ὕπαρξη ὁμοιοπαθητικῶν νοσοκομείων στήν Ἀγγλία. Δέν γνωρίζω
αὐτό
πού ἰσχυρίζεσθε, ὅτι δηλαδή σέ ἑλληνικά νοσοκομεῖα δίδεται ὁμοιοπαθητική θεραπεία·ἐάν, ὅμως, αὐτό πού ἰσχυρίζεσθε εἶναι ἀκριβές, ἴσως πρέπει νά ἐπιληφθεῖ τῆς ὑποθέσεως τό Ὑπουργεῖο Ὑγείας, διότι, ἐξ ὅσων γνωρίζω, ἡ εἰδικότητα τῆς ὁμοιοπαθητικῆς δέν εἶναι ἀναγνωρισμένη στήν Ἑλλάδα.
Περαιτέρω,
τό γεγονός ὅτι σέ ἄλλες χῶρες πραγματοποιοῦνται
διάφορες δραστηριότητες περί τήν ὁμοιοπαθητική, δέν
σημαίνει ὅτι ἀκρίτως πρέπει νά τίς ἀκολουθήσουμε. Στήν Ἀγγλία, ὅπως εἶναι γνωστό, χειροτονοῦνται
γυναῖκες
Ἐπίσκοποι· εἶναι αὐτό
παράδειγμα πρός μίμηση;
7η
ΕΡΩΤΗΣΗ:
«Ποιός εἶναι ὁ
μηχανισμός μετάδοσης τῆς προσδοκίας τῆς ἴασης τοῦ παιδιοῦ ἀπό τή μάνα; ἤ
ἀπό ἀφεντικό στό σκυλί»;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Ὅταν ἡ μάνα χορηγεῖ ἀποτελεσματικά ἕνα χημικό φάρμακο στό παιδί, τότε δέν προσδοκεῖ τή θεραπεία τοῦ παιδιοῦ
της;
Ἐάν κατανοῶ ἀκριβῶς τά ἐρωτήματα αὐτά, φαίνεται ὅτι ἔχουν σχέση μέ τίς ὑποκειμενικές ἐκτιμήσεις τῆς ἀποτελεσματικότητος ὁποιασδήποτε θεραπείας. Ἡ ἐκτίμηση τῶν ἀποτελεσμάτων ὁποιασδήποτε θεραπείας θεωρεῖται ἀκριβής, ὅταν ἡ ἐρευνητική μελέτη εἶναι "διπλή τυφλή μελέτη"· ὅταν, δηλαδή, οὔτε ὁ
"θεραπευόμενος" ἀσθενής οὔτε ὁ
θεράπων ἰατρός γνωρίζει ποιά
ὁμάδα ἀσθενῶν λαμβάνει τό ὑπό ἔλεγχο φάρμακο καί ποιά ὁμάδα τό
"ψευδές" φάρμακο (placebo). Μόνο στήν περίπτωση αὐτή ἡ ἐκτίμηση τῶν ἀποτελεσμάτων τῆς θεραπείας θεωρεῖται
ἀξιόπιστη.
[ΑΠΟ ΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΜΕ ΘΕΜΑ: ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ «ΘΕΡΑΠΕΙΕΣ»:
«ΙΑΤΡΙΚΗ» ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΠΟΧΗΣ, ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ 17 ΜΑΪΟΥ 2014 - ΥΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΙΔΑ Ι.Μ. ΓΛΥΦΑΔΑΣ]
(Πηγή: orthros.eu)