Η ντροπή είναι όπλο και στολίδι

 

Κ. Γ. Παπαδημητρακόπουλος

 

 

 

Ναί, παιδιά, ντροπ χει ατ τ πέροχα χαρακτηριστικά. Κα θ δετε στ συνέχεια τ πς κα τ γιατί…

Τν φορμ γι λα σα θ ναπτυχθον δωσε μία πιστημονικ ρευνα, πο ρθε στ φς τς δημοσιότητας. ρευνα ατ γινε π τ Πανεπιστήμιο τς Καλιφόρνιας μεταξ 60 φοιτητν [1]. Κα τι δειξε; Πώς «ποτελε κρυφ πλεονέκτημα τ ν εναι κανες ντροπαλός»! Πς «ο ντροπαλο ποδεικνύονται πι μπιστοι κα πι γενναιόδωροι»! Κα πς «νοιώθει κανες πι νετα, ταν μπιστεύεται ντροπαλος νθρώπους κα μάλιστα θέλει ν συσχετιστε μαζί τους»! πως δ τόνισαν ο εδικο κοινωνικο ψυχολόγοι – ρευνητς « συστολ εναι νδειξη ρετς»!

 

***

 

πως κα ν τ κάνουμε ντροπ εναι πολ μεγάλη ρετή. Ο ρχαοι τν ποκαλοσαν αδώ, τν δ λλειψη τς θικς συστολς κα τν διαντροπιά, τν ποκαλοσαν ναίδεια! Παράλληλες ννοιες εναι ασχύνη κα ναισχυντία! Λέγεται, μάλιστα, πς στος ρχαίους αδς εχε κα τν ννοια το σεβασμο κα τς ελάβειας πρς τν Θε τος ρχοντες, καθς κα τς συστολς κάποιου π φόβο μήπως τος δυσαρεστήσει. ταν δ τόσο ψηλ ρετ γι’ ατούς, πο λεγαν πς καθόταν στ θρόνο το Θεοῦ [2]. ρα χει θεία προέλευση κα καταγωγή, θεία νέργεια.

 

πως κα ν τ κάνουμε ντροπδς) εναι μέγα δρο το Θεο στν νθρωπο. Μς τ δωσε ς πλο στν γώνα μας ν μείνουμε θικ κέραιοι κα νάρετοι. γιος Γρηγόριος Θεολόγος γράφει πς « αδς προστατεύει τν γνότητα, πως τ φύλλα προστατεύουν τν καρπό».

 

ταν ο πρωτόπλαστοι παρέβηκαν τν ντολ το Θεο τρώγοντας π’ τος καρπος το δένδρου, πο τος εχε παγορεύσει, σφαλς μάρτησαν. Κα τί γινε τότε; Δν μιλοσαν πλέον μ τν Θεό, λλ κρύβονταν π Ατόν! «Εμαστε γυμνοί, πς μπορούσαμε ν Σ δομε;», Το επαν. ρα μ τν ντροπ Θες βοηθοσε τν νθρωπο ν καταλάβει τ λάθος του, ν συνέλθει, ν μετανοήσει, ν τ μολογήσει. Ν γιατί ντροπ εναι μεγάλο δρο Του σ λους μας.

 

***

 

ς τέτοια ρετ πο εναι, σφαλς ποτελε μέγα προτέρημα σ ποιον τν διαθέτει.

 

Κατ’ ρχν τί δείχνει; Πώς ατς εναι σφαλς εσυνείδητος. Εστοχα επαν: « ντροπ εναι τ ποτέλεσμα τς σωστς συνείδησης».

 

πειτα εναι γνώρισμα τν ναρέτων. Επαν πέροχα πς «που πάρχει κόμη λίγη ντροπή, κε κα ρετ π’ τν καρδι δν χει λότελα σβήσει». Κα πς «τν μέρα ποδ θ μπορομε πι ν κοκκινίζουμε, θ πρέπει ν μολογήσουμε, τι χουμε πέσει πολ χαμηλά». Ναί!

 

ριστοτέλης λεγε πς «τ χρμα τς ντροπς εναι τ ραιότερο». Κάτι πο θυμίζει τοτο τν λόγο: «Ν εσαι περήφανος ταν μπορες κα κοκκινίζεις»! Μένανδρος τόνιζε πς « ντροπ εναι τς μορφις τ κάστρο» κα λλοι πς « αδς στολίζει τν μορφιά, πως δροσι τ φύση». Τί μεγαλεο!

 

***

 

Στ’ λήθεια, πόσο φοβερς εναι ναιδς κα ναίσχυντος! Πλάτων λεγε: «Θεωρ χαμένο τν νθρωπο, πο χασε τ ντροπή του»!

 

Εριπίδης θεωροσε τι τ μεγαλύτερο λάττωμα τν νθρώπων εναι ναίδεια. Κα δν εχε δικο ν σκεφτομε πς ναιδς χει περβε τν αυτό του, χει γκαταλείψει τς ρχές του, χει ρνηθε τς ξίες του, κινεται κτς ρίων κα δν χει πλέον κανένα φραγμ σ τίποτα!

 

Κατ τν ρόδοτο «ταν γυναίκα ποβάλλει τν χιτώνα, ποβάλλει κα τν ντροπή». Δηλαδ πράξη της ατ εναι ποκάλυψη τς κατάντιας της μ λλα λόγια τς ναίδειάς της!

 

σοκράτης τόνιζε κι ατό: «σα εναι ντροπ ν τ κάνεις, εναι ντροπ κα ν τ λές»! Γιατί τ ναιδ λόγια στ σίγουρα δηγον κα στς ναιδες πράξεις.

 

Κατ τν Μένανδρο, πάλι, « νθρωπος πο δν χει οτε ερ οτε σιο, ατς φθασε στ ποκορύφωμα τς ναίδειας».

 

Τονίζει π’ ατο γ. Γρηγόριος Παλαμς: «Πράγματι, ταν φύγει ντροπ π’ τν ψυχή, τότε εσέρχεται λόκληρος ρμαθς κακν. Γιατί ποιος πομακρύνει τν αδγενόμενος κτς αυτο, δν ντιλαμβάνεται οτε τί πράττει οτε τί λέει».

 

ς προσέξουμε κα τούτη τν παρατήρηση το . Χρυσοστόμου: «ταν ψυχ ναγκαστε ν χάσει τν ντροπ γι μία κα μόνη φορά, περιπίπτει σ πώρωση κι κτοτε οτε σ λόγους γλυκες πακούει οτε μ πειλς κάμπτεται οτε μ εεργεσίες συγκινεται. Γίνεται χειρότερη π’ τν πόλη πο κακίζει Προφήτης μ τ λόγια του ατά: “Πρες τν ψη πόρνης, χάθηκε ντροπ σου” (ερ. 3,3)».

 

Τί φοβερ κατάσταση λοιπόν!

 

***

 

λλ πς καταντ νθρωπος ν γίνεται τσι;

 

πως κα ν τ κάνουμε ναίδεια, ναισχυντία, διαντροπι εναι διαβολικ κατάσταση! ναφέρει . Χρυσόστομος: «Δν εναι τόσο κακ μαρτία, σο διαντροπι πο κολουθε τν μαρτία. Δν εναι φοβερ τ ν μαρτάνει κανείς, σο ναισχυντία κα διαντροπι, πο κολουθε τν μαρτία». Δηλαδή, ναίδεια περβαίνει κι ατ τν μαρτία!

 

Κι ατ γιατί ναίδεια εναι δαιμονικ νέργεια κα πήρεια. Ατ κριβς λεγε Γέροντας Παΐσιος. τι δηλαδ « ναίδεια εναι δαιμονικ διότητα κα κυοφορε τν ναλγησία κα τν μετανοησία». Κυριεύει δέ, ατος πο εναι φιλήδονοι. Κα δν παύει ν συνοδεύει τν πιστία κα τν νταρσία κατ το Θεο. Ν πηγάζει π τν γωϊσμό. Γι’ ατ κα κατ τν γιο Γρηγόριο Θεολόγο «εναι πι μεγάλη π’ λες τς ρρώστιες»!

 

Μ ξεχνομε δ ατ πο τονίζει γιος σίδωρος Πηλουσιώτης: «Ατς πο κάνει κενα πο εναι λοφάνερα κακ κα δν κοκκινίζει, ατς εναι φανερό, τι κρυφ δν θ φήσει τίποτε π τ παγορευμένα πο ν μ τ κάνει». Τί κατάντια!

 

Τ πρτο παράδειγμα νθρώπου πο θ μποροσε ν ναφέρει κανες π’ ατο, εναι Κάϊν. ταν σκότωσε τν βελ, τν δελφό του, κα ρωτήθηκε π τν Θε «πο εναι δελφός σου;» κενος Το πάντησε ναιδέστατα: «Δν ξέρω, μήπως εμαι φύλακας το δελφο μου;»! Γι’ ατ κα . Χρυσόστομος τονίζει πς « Θες δ μισε τόσο πολ κενον πο μαρτάνει, σο κενον πο δν ντρέπεται»!

 

ξάλλου ποις εναι μέγας ναιδής; διος διάβολος! Ατς διέστρεψε τ πράγματα μ τν μαρτία κα φαίρεσε τν αδῶ ἀπ τν νθρωπο.

 

πότε τί παρατηρε κανείς; Πώς ν Θες εθς ξ ρχς δίνει τ ντροπ, γι ν συγκρατήσει τν νθρωπο, διάβολος κάνει κριβς τ ντίθετο. Μ τν μαρτία διώχνει τ ντροπ π τν νθρωπο! κόμη κα τότε πού Θες μς δίνει ς φάρμακο τν μετάνοια, διάβολος τί κάνει; φαιρε τν ντροπ τότε πο μαρτάνουμε κα τν βάζει τότε πο μετανοομε!

 

ναφέρει π’ ατο πέροχα . Χρυσόστομος:

 

«Ντροπ ν νοιώθεις ταν μαρτάνεις, χι ταν μετανοες. Κοίταξε τί σο κανε διάβολος. πάρχουν δύο πράγματα. μαρτία κα μετάνοια. μαρτία εναι τ τραμα, μετάνοια τ φάρμακο. πως κριβς γι τ σμα πάρχουν φάρμακα κα τραύματα, τ διο κα γι τν ψυχή. πάρχουν μαρτήματα κα μετάνοια. μαρτία χει μέσα της τ ντροπή, μετάνοια χει τ θάρρος κα τν παρρησία… Στ τραμα πάρχει πύον κα μόλυνση, πάρχει ντροπή, πάρχει χλεύη. Στ μετάνοια πάρχει δύναμη ν καθαρίζει ατ πο χει μολυνθε… Γνωρίζοντας λοιπν σατανς, τι μαρτία χει τν ντροπή, πργμα πο μπορε σ μεγάλο βαθμ ν’ πομακρύνει κενον πο μαρτάνει, ν μετάνοια χει τν παρρησία, πργμα πο εναι καν ν προσελκύσει κενον πο μετανοε, ντέστρεψε τ θέση κι δωσε στ μετάνοια τν ντροπ κα τν παρρησία στν μαρτία»! [3]

 

***

 

λλ πάντοτε πρέπει ν ντρέπεται κανείς; χι βέβαια, παρ μόνο ταν μαρτάνει, ταν παραβαίνει σ κάτι τν συνείδησή του. Τότε κα μόνο.

 

Τονίζει . Χρυσόστομος: «Εναι καλ τ ν κοκκινίζουμε π ντροπή, λλ’ ταν πράττουμε κάτι π’ ατ πο εναι ξια τιμωρίας κ μέρους κείνου, ποος πρόκειται ν μς κρίνει στ μέλλουσα ζωή. ν σ μως δν πάρχει κάτι τέτοιο πού ν νοχλε τ συνείδησή μας, γι ποι λόγο ν ντρεπόμαστε;».

 

πιπλέον πάρχει κα περίπτωση κείνη κατ τν ποία ναίδεια εναι καλή! Μιλμε τότε γι τν καθ’ λα «παινετ ναίδεια», πως τν ποκαλε γ. ωάννης τς Κλίμακος! Ποι εναι κριβς;

 

κείνη πο εχε φτωχ χήρα στν παραβολ το Χριστο, πο πήγαινε συνεχς κα παρακαλοσε τν δικαστ ν τς ποδώσει τ δίκιο της. Δηλαδ τότε πο μ πιμον μεγάλη καταφεύγουμε στν Θε κα ζητμε τ λεός Του.

 

Κα τί παρατηρε σήμερα κανείς; Πώς λα τ μέσα, μς θον ν κάνουμε πράγματα χωρς καμι ντροπή, λο κα πι νωρίς, κόμη κα τότε πο εμαστε παιδι κα νήπια κόμη! Στοχεύουν στ ν χάσουμε τν θωότητά μας, κα τν αδώ, πο τν συνοδεύει, κι π’ ατ κόμη τ πρτα βήματα τς ζως μας. πως πάλι, κα ν διατηρομε τν ναίδεια ς τ τέλος τς ζως μας. Κα σ’ ατ κόμη τ βαθιά μας γεράματα!

 

***

 

Εναι καταπληκτικός, παιδιά, τοτος λόγος το γ. Γρηγορίου το Θεολόγου: «Τ κοκκίνισμα προκαλε τν σεβασμό». πιστημονικ ρευνα δειξε πς πρόκειται γι τν σεβασμ τν νθρώπων. μως τελικ ποδείχθηκε πς προκαλε κόμη κι ατ τν χάρη το Θεο. Γιατί προέρχεται π’ τν δια τ χρήση το πλου, πο μς δωσε στ μάχη μας μ τ κακ κα τν μαρτία…

 

 

__________________________

 

1. Δημοσιεύτηκε στό πιστημονικό περιοδικό «Journal of Personality and Social Psychology».

2. Γράφει Σοφοκλς: «Ζηνί σύνθρακος θρόνων αδώς».

3. Βλέπ. τό ργο μας «ΡΟΔΟΣΤΑΓΜΑ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΙΚΗΣ ΣΟΦΙΑΣ».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Πηγή: «Ορθόδοξος Τύπος» 09/08/2013)