Η ΙΕΡΩΣΥΝΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΕΧΝΑΣΜΑ

πάντησις ες νέον θεολόγονκληρικόν καί συγγραφέα

Το Μοναχο Μωυσέως γιορείτου

 

ΔΥΣΤΥΧΩΣ πάρχει νας σχυρς πόλεμος, σωτερικός, κα τελευταα προκάλυπτος, μ τάσεις οκουμενιστικές, μοντέρνες κα λλότριες κα μάλιστα π κινήσεις ρχιερέων. Μιλον γι μετάφραση τς πειρόκαλλης θείας Λειτουργίας, γι δύο κκλησίες, γι εσοδο τν γυναικν στ ερ βμα, γι νεοπατερική, μεταπατερικ κα συναφειακ θεολογία, γι κοσμικς συναυλίες ντς τν ερν ναν κα λοιπά. Τος μιμονται κα κολουθον ερες, πο παρασύρουν τν λα σ να δρόμο πλουστεύσεως, εκολίας κα σοπεδώσεως. ποιος ντιδρ μέσως χαρακτηρίζεται φανατικός, ταλιμπάν, πηρχαιωμένος, μονολιθικς κα ρτηριοσκληρωτικός. Γίνεται προσπάθεια ν φθαρε, ν γελοιοποιηθε, ν θεωρηθε φαιδρός. κρίβεια, λήθεια κα παράδοση θ λέγχει πάντα τος παραχαράκτες.

να νέο, λίαν σοβαρό, πικίνδυνο, πιπόλαιο, στοχο κα σεβς τόπημα ποτελε κδοση νς βιβλίου μ τν βαρύγδουπο τίτλο “ο προϋποθέσεις τς ερωσύνης μέσα π τ κείμενα τν Πατέρων…. Κανονικ Δίκαιο κα Οκονομία στ ζω τς κκλησίας” κάποιου νεαρο θεολόγου ωάννου . ρσενιάδη, πο πρόσφατα πληροφορομαι χειροτονήθηκε κα κληρικός. Μο επαν ρισμένοι ν μ σχοληθ καθόλου, γιατ δν ξίζει τν κόπο, θ χάσω δικα χρόνο στ μελέτη του, θ το δώσω ξία, τι πρόκειται γι συμπίλημα π συνεχες ντιγραφές, παρ τς παραπομπς κα τ φαινομενικ γνώση τν Πατέρων. Κάποιοι χαρακτηρισμο το δευτέρου μέρους το βιβλίου μ νάγκασαν ν σύρω τς γραμμς ατς μ πόνο, λύπη, κπληξη κα πίκρα. Σκέπτομαι ποιοί τν παρότρυναν σ κάτι τέτοιο, ποιοί πνευματικο τν συμβούλεψαν, ποιοί καθηγητς το δωσαν λη, ποιοί δέχτηκαν ν τ τυπώσουν καί, τ πι σοβαρό, ποιοί ν τν χειροτονήσουν.

ΟΛΟ ΤΟ πρτο μέρος δν βοηθ καθόλου τν φιλόδοξο νέο ν βγάλει τ νίερα κα σεβ συμπεράσματα το δευτέρου μέρους το πικίνδυνου βιβλίου του. Τ πρτο μέρος λέει τ κριβς ντίθετα π τ το δευτέρου. πάρχει σύγχυση κακ πρόθεση; Προσπαθε ν δικαιολογήσει τ δικαιολόγητα κα ν τεκμηριώσει πατερικ προβλήματα προσωπικ φίλων του;

ΜΑΣ ΛΕΓΕΙ λοιπν νέος ατς θεολόγος τι τ κείμενα τν Πατέρων κα ο ερο κανόνες τς κκλησίας γράφτηκαν μόνο γι κε κα γι τότε κα χι γι δ κα τώρα. Τονίζει τι στοχομε, ν δν τ ντάσσουμε μέσα στ στορικό τους πλαίσιο. Μς διδάσκει τι πορνεία στν Κ. Διαθήκη σημαίνει εδωλολατρία, ποστασία π τν Θεό, νηθικότητα χωρς γάπη (λς κα πάρχει κα νηθικότητα μ γάπη), ταν εναι πράξη μ χρήματα κα γωϊσμό. ταν εναι ταπειν κα δίχως χρήματα ραγε δν εναι πορνεία; Ο ερο Κανόνες μς λέγει νέος θεολόγος θέλουν “πι λεύθερη ρμηνευτικ μέθοδο” κα νδεδειγμένη μέθοδος ρμηνείας εναι στορική”, δηλαδ τι γράφησαν γι κείνη τν ποχ κα χι γι τ δική μας. παράβαση τν Κανόνων σημαίνει γι τν φιλόδοξο συγγραφέα παραπλάνηση κα στοχία κα χι μαρτία. Μς ποδεικνύει τι λαθεύουμε ν σχυριζόμαστε τι ο ερο Κανόνες εναι μετάτρεπτοι.

ΕΙΡΩΝΕΥΕΤΑΙ τος κραιφνες ρθοδόξους χριστιανος τι λησμονον τν ρχαο θεσμ τς οκονομίας. οκονομία μως δν ντικαθιστ τν κρίβεια κα κρίβεια δν ποτελε ξαίρεση. Οκονομία δν πάρχει σ θέματα χι μόνο δογματικ λλ κα σ σοβαρ θικά. γνωστ ρήση εναι ληθινή: γιος γίνεσαι, λλ παπς δν γίνεσαι! Δν εναι ατ ζηλωτισμός, λλ πίστη τς κκλησίας παλαιότατη κα χι το 19ου αἰῶνος, πως βεβαίως περηφάνεια, ποκρισία κα πλεονεξία. Ο παραπομπς στν π. Φιλόθεο Φάρο δείχνουν τι συμφωνε μαζί του, ποος φθάνει ν λέει: “ ρως μως δν εναι πλς μι σωματικ λειτουργία, οτε να θανάσιμο μάρτημα, λλ θεόσδοτη παρόρμηση το νθρώπου ν πιδιώξει τν νωσή του μ τν λλο, πο εναι βασικ προϋπόθεση τς ζως. Γίνεται σκεμμένα παρερμηνεία τν Γραφν, γι ν ξαχθον συμπεράσματα τς ρεσκείας, τς προτιμήσεως κι ξυπηρετήσεώς τους. π. Φιλόθεος μάλιστα λέγει πς πολλο νέοι δηγονται σ ψυχοπάθεια λόγω τς αστηρότητος κάποιων παραδοσιακν ερέων σ θέματα θικς. Πιστεύουμε πς τ ντίθετο συμβαίνει π τ χαλίνωτα πάθη κα τν πανσεξουαλισμό.

μεγάλος νεαρς θεολόγος ποφθέγγεται μετ πάσης βεβαιότητας: “Κανένας μ κανένας νθρωπος μως πάνω στν γ ετε εναι κληρικός, ετε εναι μοναχός, ετε εναι λαϊκς ετε κόμα, κόμα κι ν εναι γιος δν μπορε ν σχυρισθε τι εναι ρωτικ νέπαφος κα ς χει κα τ χάρισμα τς παρθενίας κα ατ τ λέμε μ τόση σιγουριά, διότι μελετώντας τ κείμενα τν Πατέρων βλέπουμε μεγάλους γίους εράρχας τς κκλησίας μας ν διατυπώνουν κα ν λέγουν γι τν αυτό τους τι δν εναι ρωτικ νέπαφοι, πως Μέγας Βασίλειος, πο λέγει τιν κα δν παντρεύτηκα δν εμαι παρθένος”! δ ποδεικνύεται γραμματοσύνη το σπουδαίου θεολόγου. κφραση το ορανοφάντορος γίου Βασιλείου το Μεγάλου, το τέλειου μεταξ τν τελείων, θέλει ν δείξει τ ψος τς παρθενίας κα τ μέγεθος τς ταπεινώσεώς του. κε μως πο ξέρχεται τν ρίων εναι ταν σεβς γράφει –κα ν μ συγχωρετε γι τ μεταφορά– “ δ Συμεν Νέος Θεολόγος δν διστάζει ν μολογήσει τι ταν κα σοδομίτης “γνώμ κα προαιρέσει”. Ατ μς δείχνει τι ο Πατέρες δν διαχώριζαν τς μαρτίες σ βαρις κα λαφριές, λλ πάντοτε διναν βάση στν μετάνοια το νθρώπου κα τν προσφορ τς πάρξεώς τους στν εσπλαγχνία το Θεο”. μετάνοια δν σο δίνει δικαίωμα γι τν ερωσύνη. Τ ν κατονομάζει τσι τν γιο Συμεν τν Νέο Θεολόγο εναι αθαιρεσία, παρερμηνεία, πλήρης κατανοησία το πατερικο λόγου. ταν γιος ωάννης Χρυσόστομος λέγει “εμαι πρτος τν μαρτωλν”, σημαίνει τι ταν φονιάς, ληστς κα πόρνος; ταν Μέγας Βασίλειος λέγει “δέξαι ον καμέ, φιλάνθρωπε Χριστέ, ς τν πόρνην, ς τν Ληστήν, ς τν Τελώνην κα ς τν σωτον κα ρόν μου τ βαρ φορτίον τν μαρτιν”, σημαίνει τι εναι ληστς κα πόρνος; γιος Συμεν Νέος Θεολόγος στς εχς τς θείας Μεταλήψεως λέγει: “ς τν σωτον δέξω, κα τν Πόρνην προσελθοσαν, οτω δέξαι μ τν πόρνον κα τν σωτον οκτίρμον” σημαίνει τι ταν πόρνος κα σωτος; γιος ωάννης Δαμασκηνς προσερχόμενος στ θεία Κοινωνία λέγει: “Φώτισόν μου τ τς ψυχς ασθητήρια, καταφλέγων μου τ τς μαρτίας γκλήματα”, σημαίνει τι εναι γκληματίας; Ν μ χάσουμε στ τέλος τ σοβαρότητά μας, τ λογικ μας κα τ λίγα γράμματα, πο γνωρίζουμε.

Φυσικ κα ο γιοι Πατέρες δν ταν θικιστές. ταν μως θικοί, εχαν κέραιο θος κα μ τ ργα τους μάστιζαν τος τελνες κα τος φαρισαίους, πως κα Χριστός, πο επε κα μόνο ν δες πονηρ μοίχευσες στν καρδιά σου. φαγε Χριστς μ τος μαρτωλούς, λλ δν χάϊδεψε τ πάθη τους, δν τ παίνεσε, δν τ παρέβλεψε, τος γάπησε, γι ν συγκινηθον κα ν μετανοήσουν. στάση ατ δν σημαίνει τι κανες μπορε ν μαρτάνει σύστολα κα ν θέλει ν γίνει ερεύς, λέγοντας τι μετανόησε κα Χριστς λα τ συγχωρε. Ατ γαπολογία εναι πισφαλς κα παραπλανητική.

Ο πίσκοποι χειροτονονται γι ν τηρον τος ερος Κανόνες τς κκλησίας κα χι γι ν τος παραβλέπουν, ν τος χρησιμοποιον μόνο πρς περάσπιση τν δικαιωμάτων τους κα ν τος παρερμηνεύουν, νομίζοντας τι τσι βοηθον. θέτηση τν ερν Κανόνων χει δυσμενες συνέπειες. Σεβάσμιος γιορείτης Γέροντας λεγε πςλα τ προβλήματα τς κκλησίας μας εναι π κωλυματούχους κληρικούς”! Ο δυνηρς λήθειες δν εναι νοχλητικς κι ξοργιστικς γι τος νώριμους, πως γράφει μπειρος κα ριμος νεανίσκος συγγραφέας, μς, λλ γι σους καταπατον τος ερος Κανόνες τς γίας μητέρας μας ρθόδοξης κκλησίας. Θες ν λεήσει τν νεοχειροτόνητο ρχιμανδρίτη ωάννη ρσενιάδη. γκάρδια εχομαι ν νανήψει γι τς σεβες, νακριβες, πιπόλαιες κα ξωπραγματικς ρήσεις του. ερωσύνη δν εναι τέχνασμα, πείραμα, παιχνίδι κα δοκιμή, λλ θυσία, προσφορά, τελείωση κα μαρτυρία ζντος Θεο, πο δυνατε ν σκηνώσει στ κάθαρτο.

 

 

 

(Πηγή: «ρθόδοξος Τύπος», 07.01.2011)