Πε­ρὶ τοῦ ­πο­στό­λου Μα­κρά­κη [1]

 

 

, κατὰ καιρούς, ­κλε­κτι­κὴ προ­βο­λὴ τοῦ προ­σώ­που τοῦ π. Μα­κρά­κη καὶ συ­να­κό­λου­θη ­να­γω­γή του σὲ πρό­τυ­πο «ὀρ­θο­δό­ξου μα­χη­τῆ», διὰ τῆς σι­ω­πη­ρᾶς πα­ρα­κάμ­ψε­ως τῶν ­γνω­σμέ­νων πλα­νῶν του, ­δη­γεῖ μᾶλλον στὴν ἀν­τί­λη­ψι, ­τι μπο­ρεῖ νὰ ­πάρ­ξῃ ὀρ­θό­δο­ξος ­γω­νι­στι­κὴ δρᾶ­σις ­ρή­μην τῆς ἐκ­κλη­σι­α­στι­κῆς καὶ δογ­μα­τι­κῆς συ­νει­δή­σε­ως. Πα­ραλ­λή­λως, ἐν­δέ­χε­ται τὸ ­δε­­δες μιᾶς «κα­θα­ρᾶς» Ἐκ­κλη­σί­ας, λό­γῳ τῆς λαν­θα­νού­σης αὐ­το­νο­μή­σε­ως τῆς ­θι­κῆς ­π τὴν θε­ο­λο­γί­α, νὰ θέλ­γῃ πε­ρισ­σό­τε­ρον ­π τὸ ­ρα­μα μιᾶς Ὀρ­θο­δό­ξου Ἐκ­κλη­σί­ας. Ἂς γί­νῃ, λοι­πόν, ­π μορ­φὴν ­ρω­τη­μά­των μία λυ­πη­ρὰ ­πό­μνη­σις κά­ποι­ων ­λη­θει­ῶν:

Δὲν εἶ­ναι ­ρα­γε γνω­στὸν πώς, θε­με­λι­ώ­δη προ­ϋ­πό­θε­σι τῆς ἑλ­λη­νο-χρι­στι­α­νι­κῆς δρά­σε­ως τοῦ π. Μα­κρά­κη ­πο­τε­λοῦ­σε βα­θυ­τά­τη καὶ ­κλό­νη­τη πε­ποί­θη­σίς του ­τι εἶ­ναι θε­ό­θεν ­κλε­λεγ­μέ­νος νὰ ­να­μορ­φώ­σῃ «ἐν Χρι­στῷ π­σαν τὴν ­π γῆς ἀν­θρω­πό­τη­τα»[2], συ­νεί­δη­σι ποὺ τοῦ ­δραί­ω­σε τρα­γι­κὴ «θε­ο­λη­πτι­κὴ» ἐμ­πει­ρί­α τοῦ ­τους 1851; [3].  Δὲν εἶ­ναι αὐ­τὸς ποὺ ­κή­ρυσ­σε ­τι δὲν ­χει πλέ­ον ­νάγ­κη με­τα­νοί­ας [4], ­τι ­λα­βε «πεῖ­ραν τοῦ ἔρ­γου τῆς θε­ώ­σε­ως»[5], ­τι «­χει ἐν ­αυ­τῷ τὸ Πνεῦ­μα τοῦ Θε­οῦ καὶ λα­λεῖ ἐν Πνεύ­μα­τι ­γί­»; [6].  ­τι καρ­δί­α του εἶ­ναι «­σό­χρι­στος»[7], καὶ ­διος κα­τὰ πάν­τα ­μοι­ος μὲ τὸν Χρι­στόν [8], γιαὐ­τὸ καὶ εἶ­ναι «­πό­στο­λος τοῦ Θε­οῦ ... ­δελ­φὸς τοῦ Χρι­στοῦ, καὶ υἱ­ὸς τοῦ Θε­οῦ καὶ τῆς Θε­ο­νύμ­φου Μα­ρί­ας»; [9].  ­τι εἶ­ναι μό­νος πραγ­μα­τι­κὸς δι­δά­σκα­λος τοῦ Θε­οῦ στὴν ­πο­χή του [10], « δεύ­τε­ρος ­λί­ας καὶ δεύ­τε­ρος Πρό­δρο­μος»[11], ποὺ ­χει λά­βει ­π τὸν Θε­ὸν τὴν ἐν­το­λὴ καὶ ­ξου­σί­α νὰ ­λέγ­χῃ τὰ πάν­τα; [12].  ­τι ἐγ­κα­τά­λει­ψίς του ἐκ μέ­ρους τῶν μα­θη­τῶν του ­σο­δυ­να­μεῖ μὲ τὴν ἐγ­κα­τά­λει­ψι τοῦ Χρι­στοῦ καὶ τὴν προ­σχώ­ρη­σί τους στὸ στρα­τό­πε­δο τοῦ δι­α­βό­λου; [13].  Σὲ αὐ­τὸν δὲν ­νή­κει ­νή­κου­στος ­πάν­τη­σις πρὸς ­νι­στα­μέ­νους σὲ μί­αν ­πό­φα­σί του ­πα­δούς του ­τι: «­μεῖς δὲν εἶ­σθε σο­φοί, καὶ ­πο­μέ­νως δὲν δύ­να­σθε οὔ­τε ­μεῖς νὰ μὲ πεί­σῃ­τε, ­τι ­μάρ­τη­σα, οὔ­τε οἱ ἄγ­γε­λοι, εἰ μὴ μό­νον Θε­ὸς ­μέ­σως, εἰς τὸν ­ποῖ­ον ­πο­δέ­χο­μαι νὰ μὲ τι­μω­ρή­σῃ»; [14].

Αὐ­τός, με­τὰ ­π τό­σους αἰ­­νας θε­ο­λο­γι­κῶν ­γώ­νων τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας, με­τὰ τὴν ­πο­κρυ­στάλ­λω­σι καὶ πα­γί­ω­σι τῶν δογ­μά­των της, δὲν ­πε­στή­ρι­ξε μὲ πρω­το­φα­νῆ ἐμ­μο­νὴ καὶ ­καμ­πτη αὐ­το­πε­ποί­θη­σι τὶς πα­λαι­ὲς αἱ­ρέ­σεις: «Πρῶ­τον, ­τι ἄν­θρω­πος συ­νί­στα­ται ἐκ τρι­ῶν οὐ­σι­ῶν· σώ­μα­τος, ψυ­χῆς καὶ πνεύ­μα­τος. Δεύ­τε­ρον, ­τι ­πλά­σθη ψυ­χὴ ἐκ τοῦ χο­ός, καὶ πά­λιν αὕ­τη ­πι­στρέ­φει εἰς τὸν χοῦν, κα­θὼς καὶ τῶν κτη­νῶν. Τρί­τον, ­τι ψυ­χὴ τοῦ ἀν­θρώ­που εἶ­ναι ­δρα­νὴς καὶ ­λο­γος οὐ­σί­α, καὶ οὐ­χὶ νο­ε­ρὰ καὶ λο­γι­κή. Τέ­ταρ­τον, ­τι τὸ τρί­τον συ­στα­τι­κὸν τοῦ ἀν­θρώ­που, εἶ­ναι αὐ­τὸ τὸ ­­διον Πνεῦ­μα τῆς Τρι­συ­πο­στά­του Θε­ό­τη­τος. Καὶ πέμ­πτον, ­τι Θε­άν­θρω­πος ­η­σοῦς ­το ­τε­λὴς πρὸ τοῦ βα­πτί­σμα­τος, καὶ ­στε­ρον ­τε­λει­ο­ποι­ή­θη...»; (γέ­ρων Δα­νι­ὴλ Κα­του­να­κι­ώ­της). Αὐ­τὸς δὲν ­πε­φάν­θη ­τι «οἱ Πα­τέ­ρες ... ἐν τῷ πε­ρὶ ψυ­χῆς ζη­τή­μα­τι ­σφά­λη­σαν καὶ ­πλα­νή­θη­σαν, μὴ ἑρ­μη­νεύ­σαν­τες ὀρ­θῶς τὴν ­γί­αν Γρα­φήν, καὶ ­πο­μέ­νως ­γνό­η­σαν, προ­κα­τει­λημ­μέ­νοι ὄν­τες, τὴν τρι­με­ρῆ τοῦ ἀν­θρώ­που σύ­στα­σιν»[15], ­νῶ δι­κή του γνῶ­σις, ὡς «τε­λει­ο­τέ­ρα», δι­έ­φε­ρε τῆς γνώ­σε­ως ­κεί­νων; [16].  Καί, ­ταν τὸ 1878 κα­τε­δι­κά­σθη ­π τὴν Σύ­νο­δον ὡς αἱ­ρε­τι­κός, δὲν ­καυ­χᾶ­το ­τι « Ὀρ­θό­δο­ξος πί­στις κρα­τεῖ­ται σή­με­ρον πα­ρὰ τῶν δύ­ο Συλ­λό­γων, τοῦ Θρη­σκευ­τι­κοῦ καὶ τοῦ Πο­λι­τι­κοῦ, οἵ­τι­νες εἶ­ναι οἱ δύ­ο μάρ­τυ­ρες τῆς ­λη­θεί­αςρβλ. ­ποκ. ι­α΄ 3)· δὲ νο­μι­ζο­μέ­νη ­ε­ρὰ Σύ­νο­δος ... τὴν μὲν δι­δα­σκα­λί­αν τοῦ ­γί­ου Πνεύ­μα­τος πε­ρὶ τῆς τρι­συν­θέ­του συ­στά­σε­ως τοῦ ἀν­θρώ­που κα­τε­δί­κα­σεν ὡς αἵ­ρε­σιν, τὴν δὲ σκό­τιον καὶ ­μάρ­τυ­ρον ­τε­ρο­δι­δα­σκα­λί­αν ... πε­ρὶ τοῦ δι­συν­θέ­του συ­νι­στᾷ ὡς δόγ­μα πί­στε­ως...»; [17]. 

Ἀλ­λὰ καὶ ­σον ­φο­ρᾷ στὴν ἐκ­θει­α­ζο­μέ­νη ἀν­τι­σι­μω­νια­κή του δρᾶ­σι, ­ποί­α, ­πως ἐγ­καί­ρως ­πε­σή­μα­νε ­εί­μνη­στος Γέ­ρων Δα­νι­ὴλ Κα­του­να­κι­ώ­της, «­νέ­σπει­ρεν τὸ πρὸς ­παν­τας ἐν γέ­νει τούς τε Ἀρ­χι­ε­ρεῖς καὶ λοι­ποὺς Κλη­ρι­κούς, ­σπον­δον μῖ­σος», τί ­χει αὐ­τὴ νὰ ἐμ­πνεύ­σῃ σή­με­ρα, ­ταν ­πο­δε­δειγ­μέ­νως συ­νυ­φαί­νε­το μὲ τὴν δι­ά­χυ­τη στὸν κύ­κλο του πε­ποί­θη­σι, ­τι ­λη­θὴς Ἐκ­κλη­σία εἶ­ναι «νῦν δι­ω­κο­μέ­νη» στὸ πρό­σω­πό του, ­ποί­α ­πο­κα­λύ­πτε­ται «οὐκ ­π τίτ­λων καὶ τύ­πων καὶ συμ­βό­λων καὶ ­ξι­ω­μά­των ­ξω­τε­ρι­κῶν, ἀλ­λ­π λο­γι­κό­τη­τος καὶ ­θι­κό­τη­τος καὶ ­ρε­τῆς τῶν ταύ­της με­λῶν»; [18].  Ἀλ­λά, καὶ μὲ τὴν δη­μο­σί­ ἐκ­πε­φρα­σμέ­νη πί­στι του, ­τι χά­ρις τοῦ Πα­να­γί­ου Πνεύ­μα­τος δὲν ­νερ­γεῖ «εἰς ­μα­θεῖς καὶ βε­βή­λους καὶ ἐγ­κλη­μα­τί­ας, δι­ό­τι πα­ρά­νο­μος ­ε­ρω­σύ­νη με­τα­στρέ­φει τὰ Μυ­στή­ρια τῆς ζω­ῆς εἰς θα­νά­του καὶ ­πω­λεί­ας μέ­σα καὶ ὄρ­γα­να»[19], διὸ καὶ ­να­νέ­ω­σις τῆς κα­ταὐ­τὸν «νε­νε­κρω­μέ­νης» ἐκ τῆς σι­μω­νί­ας Ἐκ­κλη­σί­ας θὰ συ­νε­τε­λεῖ­το «διὰ ποι­μέ­νων νέ­ων, λα­βόν­των τὴν χει­ρο­το­νί­αν ἐν τῷ οὐ­ρα­νῷ ­π’ εὐ­θεί­ας καὶ ­μέ­σως πα­ρὰ τοῦ Θε­οῦ»; [20]. 

Μί­α μα­χη­τι­κό­της, λοι­πόν, ὡρ­μη­θεῖ­σα ­π τέ­τοι­ες θε­ο­λο­γι­κονευ­μα­τι­κὲς προ­ϋ­πο­θέ­σεις, εἶ­ναι δυ­να­τὸν νὰ ­ξι­ο­λο­γῇ­ται ὡς «ὀρ­θό­δο­ξος» καὶ νὰ ἐγ­κω­μι­ά­ζε­ται σή­με­ρα ὡς γε­νο­μέ­νη δῆ­θεν «γιὰ τὶς ­λή­θει­ες τοῦ Εὐ­αγ­γε­λί­ου καὶ τῶν ­ε­ρῶν Κα­νό­νων»; Μή­πως, ἐν τέ­λει, ἀν­τὶ τῆς ­πε­τεια­κῆς ­να­πο­λή­σε­ως τῶν μα­χη­τι­κῶν κα­τορ­θω­μά­των τοῦ ­πο­στό­λου Μα­κρά­κη, θὰ ­ταν ­φε­λι­μό­τε­ρο νὰ δι­ε­ρω­τη­θῇ κα­νείς, πό­σον «τὸ ­η­θες στὴν Ἐκ­κλη­σί­α μα­κρα­κι­κὸν ­θος», (κα­τ­εί­μνη­στον Θε­ό­κλη­τον Δι­ο­νυ­σιά­την), συ­νέ­βα­λε στὴν ἐκ τῶν ­σω ἀλ­λο­τρί­ω­σι τῆς νε­ο­ελ­λη­νι­κῆς εὐ­σε­βεί­ας;

 

-------------------------------------------------------

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

 

1.      Ὡς βο­η­θή­μα­τα γιὰ τὴν συγ­γρα­φὴ τοῦ πα­ρόν­τος ἄρ­θρου ­χρη­σι­μο­ποι­ή­θη­σαν οἱ ­ξῆς με­λέ­τες:  α) Λέ­ον­τος Μπράν­γκ, Τὸ μέλ­λον τοῦ Ἑλ­λη­νι­σμοῦ στὸν ­δε­ο­λο­γι­κὸ κό­σμο τοῦ ­πο­στό­λου Μα­κρά­κη, ἔκδ. «Ἁρ­μός», Ἀθήνα 1997 [δι­δα­κτο­ρι­κὴ δι­α­τρι­βή]. (Εἰς τὸ ­ξῆς ΛΜ).  β) Γέ­ρον­τος Δα­νι­ὴλ Κα­του­να­κι­ώ­του, Κα­τὰ αἱ­ρε­τι­κῶν δο­ξα­σι­ῶν π. Μα­κρά­κη, ἔκδ. Μο­να­στι­κῆς ­δελ­φό­τη­τος Δα­νι­η­λαί­ων, ­γιον ­ροςΘεσ­σα­λο­νί­κη 1984. (Εἰς τὸ ­ξῆς ΔΚ).  γ) Γέ­ρον­τος Θε­ο­κλή­του Δι­ο­νυ­σιά­του, ­θω­νι­κὰ Ἄν­θη, τόμ. Α΄, ἔκδ. ­στέ­ρος, 1962 καὶ ­θω­νι­κὰ Ἄν­θη, τόμ. Γ΄, ἔκδ. «­στέ­ρος», 1989. (Εἰς τὸ ­ξῆς ΘΔ).  δ) «Πα­πα­δι­α­μαν­τι­κὰ Τε­τρά­δια», τεῦ­χ. 2, ἔκδ. «Δό­μος», Ἀθήνα 1993. (Εἰς τὸ ­ξῆς ΠΤ).

2.      Μα­κρά­κη π., Πό­λις Σι­ὼν ­π τῆς πέ­τρας οἰ­κο­δο­μη­θεῖ­σα Ἐκ­κλη­σί­α ­τοι ἀν­θρώ­πι­νος κοι­νω­νί­α ἐν Χρι­στῷ, ἐν ­θή­ναις 19672 (α΄ ἔκ­δο­σις στὴν Κωνο­λι 1860), σελ. 15-16. (ΛΜ, 252).

3.      Μα­κρά­κη π., Λό­γοι εἴ­κο­σι θέ­μα ­χον­τες τὸ ἔρ­γον τοῦ 1821 πῶς ἄν τά­χι­στα καὶ κάλ­λι­στα εἰς πέ­ρας ἔλ­θοι, ἐκ­φω­νη­θέν­τες ἐν τῇ πλα­τεί­ τῆς «­μο­νοί­ας» ­π ­πο­στό­λου Μα­κρά­κη ­π τῆς 29 Μα­­ου 1866 καὶ ­να­δη­μο­σι­ευ­μέ­νοι ­δη πρὸς κοι­νὸν φω­τι­σμὸν καὶ χά­ριν αὐ­τοῦ τοῦ ἔρ­γου ­περ ­να­στέλ­λει τῶν πολ­λῶν ­γνοι­α, ἐν ­θή­ναις 19652 (α΄ ­να­δη­μο­σί­ευ­σις στὴν ­θή­να 1886 ­π τὴν ­φη­με­ρί­δα «Δι­και­ο­σύ­νη», ἀρ. 1-84 τῶν ­τῶν 1866-67), σελ. 144.  (ΛΜ, 250).

4.      Μα­κρά­κη π., Ἑρ­μη­νεί­α κα­τὰ βά­θος καὶ πλά­τος εἰς τὰς Πρά­ξεις τῶν ­πο­στό­λων (Ὡς ­δι­δά­χθη αὕ­τη ­π ­δρας κα­τὰ τὸ ­τος 1877), (­νά­τυ­πον ἐκ τοῦ Θρη­σκ. Πε­ρι­ο­δι­κοῦ «Φῶς τοῦ Λό­γου» τῶν ­τῶν 1921-28), σελ. 38. (ΛΜ, 253).

5.      Μα­κρά­κη π., χρι­στι­α­νι­κὴ φι­λο­σο­φί­α δί­κη ­να­μέ­σον τῆς φι­λο­σο­φί­ας τῆς Ἐλ­λά­δος καὶ ­κεί­νης τῶν τῆς Δύ­σε­ως σχο­λῶν, ἐν ­θή­ναις 19682 (α΄ δη­μο­σί­ευ­σις στὴν ­φη­με­ρί­δα «Λό­γος», ἀρ. 33-72 τῶν ­τῶν 1868-69), σελ. 87. (ΛΜ, 253).

6.      Μα­κρά­κη π., Λο­γι­κὸς ­λεγ­χος θω­ρα­κω­τοῦ τι­νὸς ­λέγ­χου σκο­τί­ως καὶ ­φα­νῶς δη­μο­σι­ευ­θέν­τος (Πρὸς ­πε­ρά­σπι­σιν τοῦ Θε­ο­κλή­του Βίμ­που κα­τη­γο­ρη­θέν­τος ­π ­τε­ρο­δι­δα­σκα­λί­ αἱ­ρέ­σει τὲ καὶ βλα­σφη­μί­ καὶ μὴ δυ­νη­θέν­τος ­πο­λο­γη­θῆ­ναι), ἐν ­θή­ναις 19642 (α΄ ἔκ­δο­σις στὴν ­θή­να 1869), σελ. 82. (ΛΜ, 253).

7.      Μα­κρά­κη π., ­πο­λο­γί­α ­πο­στό­λου Μα­κρά­κη πε­ρὶ τῶν ­αυ­τοῦ αἰ­σθη­μά­των, φρο­νη­μά­των καὶ πρά­ξε­ων, καὶ ­δί­ως ­νά­ι­ρε­σις πάν­των ­σα κα­θη­γη­τὴς Κ. Νε­στο­ρί­δης ­γρα­ψε κα­ταὐ­τοῦ καὶ τοῦ πε­ρὶ ψυ­χῆς φρο­νή­μα­τος αὐ­τοῦ, ἐν ­θή­ναις 19582 (α΄ ἔκ­δο­σις στὴν ­θή­να 1873), σελ. 32. (ΛΜ, 253).

8.      Μα­κρά­κη π., ἔν­θ­νωτ., σελ. 200 · καὶ Πό­λις Σι­ὼν..., σελ. 46-47. (ΛΜ, 253).

9.      Μα­κρά­κη π., ­λεγ­χος Ἐκ­κλη­σι­α­στι­κῆς ­στο­ρί­ας Α. Δι­ο­μή­δους Κυ­ρια­κοῦ (1898) καὶ βι­βλι­ο­κρι­σί­α Δογ­μα­τι­κῆς Θε­ο­λο­γί­ας Ζή­κου Ρώ­ση (1905). ­στο­ρι­κὸν καὶ δογ­μα­τι­κὸν φῶς ­π ­πο­στό­λου Μα­κρά­κη, ἐν ­θή­ναις 1949 (­να­δη­μο­δί­ευ­σις ­π τὴν ­φη­με­ρί­δα «Λό­γος», ἀρ. 1271-1293 τοῦ 1898 καὶ ἀρ. 1605-1620 τοῦ 1905), σελ. 56. (ΛΜ, 253).

10.  Μα­κρά­κη π., ἔν­θ­νωτ., σελ. 10· καὶ ­φημ. «Λό­γος», ἀρ. 1002/15.5.1893, σελ. 3 καὶ ἀρ. 1004/29.5.1893, σελ. 3 (ΛΜ, 254).

11.  Μα­κρά­κη π., Ἑρ­μη­νεί­α τῆς ­πο­κα­λύ­ψε­ως ­ω­άν­νου τοῦ Θε­ο­λό­γου, ἐν ­θή­ναις 19823 (α΄ ἔκ­δο­σις στὴν ­θή­να 1881), σελ. 479-480. (ΛΜ, 268).

12.  ­φη­με­ρὶς «Λό­γος», ἀρ. 1002/15.5.1893, σελ. 3 καὶ ἀρ. 1004/29.5.1893, σελ. 3. (ΛΜ, 254).

13.  Μα­κρά­κη π., ­λεγ­χος Ἐκ­κλη­σι­α­στι­κῆς ­στο­ρί­ας..., σελ. 77. (ΛΜ, 254).

14.  ­φη­με­ρὶς «­γά­πη», ἀρ. 63/13.3.1894, σελ. 8. (ΛΜ, 255).

15.  Μα­κρά­κη π., ­πο­λο­γί­α, σελ. 201, 203, 208 κ.. (ΘΔ, Γ΄ 321-322).

16.  Μα­κρά­κη π., ἔν­θ­νωτ.,  σελ. 49, 114. (ΔΚ, 37 καὶ ΛΜ, 258).

17.  ­πό­φα­σις τῆς κα­τὰ τὸ ­τος 1879 συ­νε­δρι­ά­σε­ως τῶν δύ­ο Συλ­λό­γων τοῦ π. Μα­κρά­κη, τοῦ θρη­σκευ­τι­κοῦ «­ω­άν­νης Βα­πτι­στὴς» καὶ τοῦ πο­λι­τι­κοῦ « Μέ­γας Κων­σταν­τῖ­νος», πα­ρα­τι­θε­μέ­νη αὐ­το­λε­ξεὶ ἐν ΔΚ, 45-46.

18.  ­φη­με­ρὶς «Λό­γος», ἀρ. 909/3.8.1891, σελ. 4. (ΠΤ, σελ. 143-144, ἔν­θα πα­ρα­τί­θε­ται ­λό­κλη­ρον τὸ ἄρ­θρον τῆς ­φη­με­ρί­δος).

19.  Μα­κρά­κη π., Θεί­α καὶ ­ε­ρὰ Κα­τή­χη­σις, κα­θὼς ­δι­δά­χθη ­π τοῦ ­γί­ου Πνεύ­μα­τος καὶ τῶν ­πι­σή­μων Αὐ­τοῦ ὀρ­γά­νων ­π τῆς ­μέ­ρας τῆς Πεν­τη­κο­στῆς μέ­χρι τέ­λους τῶν ­πτὰ Οί­κου­με­νι­κῶν Συ­νό­δων, δι­δα­χθεῖ­σα πα­ρα­θε­τι­κῶς καὶ συγ­κρι­τι­κῶς πρὸς τὰς ἀν­τη­χή­σεις καὶ τὰς πα­ρη­χή­σεις τοῦ Δι­α­βό­λου, ἐν ­θή­ναις 1885, σελ. 225 (ΔΚ, 95-96).

20.  ­φη­με­ρὶς «Λό­γος», ἀρ. 1005. (ΘΔ, 321).

 

 

(Πηγὴ περιοδικὸ: «Χρι­στι­α­νι­κὴ Βι­βλι­ο­γρα­φί­α», φ. 30, Ἰαν.-Μαρτ. 2006, σ. 11).