Ο ΚΥΡΙΟΣ ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ ΣΩΤΗΡ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ ΚΟΣΜΟΥ

 

Το ρχιμ. Γεωργίου, Καθηγουμένου τς ν γί ρει ερς Μονς το σίου Γρηγορίου

 

ΟΤΑΝ γιος γγελος μφανίσθηκε στν δίκαιο ωσήφ, γι ν το ξαγγείλη τ περφυς μυστήριο τς Γεννήσεως το Χριστο, το πεκάλυψε κα τ νομα το παιδιο: «κα καλέσεις τ νομα ατο ησον· ατς γρ σώσει τν λαν ατο π τν μαρτιν ατν» (Ματθ. α 21), ησος σημαίνει Σωτήρ.

 

Τ παιδίον πο γεννήθη στν Βηθλεμ τς ουδαίας δν ταν νας πλς νθρωπος, λλ Θες κα νθρωπος, πως τν προανήγγειλαν ο Προφται τς Παλαις Διαθήκης: «παιδίον γενήθη μν, Υἱὸς κα δόθη μνκα καλεται τ νομα ατο μεγάλης βουλς γγελος, θαυμαστς σύμβουλος, Θες σχυρός, ξουσιαστής, ρχων ερήνης, πατρ το μέλλοντος αἰῶνος» (σ. θ 6). «Οκ ν ψιλς νθρωποςλλ Θες νανθρωπήσας», κατ τν γιο Κύριλλο εροσολύμων (ΙΓ Κατήχησις Φωτιζομένων, 33).

 

Κατ καιρος σπουδαοι νθρωποι θέλησαν ν βοηθήσουν τν νθρωπο ν βγ π τν τραγικότητά του. Φιλόσοφοι, πολιτικοί, διδάσκαλοι, πιστήμονες κα φευρέται. Κανες μως δν μπόρεσε ν τν λυτρώση π τν μαρτία, τν φθορ κα τν θάνατο, διότι κανες π ατος δν ταν Θεάνθρωπος. Μόνον Θεάνθρωπος Κύριος μποροσε ν νικήσ τος τρες μεγάλους χθρούς μας, τν διάβολο, τν μαρτία κα τν θάνατο κα ν δώση κα σ μς τν δύναμι ν τος νικομε. Μόνο Ατς μποροσε ν μς πανενώσ μ τν Θε κα ν μς χαρίσ τν θέωσι. Γράφει σχετικ γιος Γέροντας π. ουστνος Πόποβιτς: «Μία θλιβερ παρέλασις τελν κα μ λοκληρωμένων νθρώπων. Κα ν μέσ ατν κενος, πλήρης μυστηρίου θαυμαστς Θεάνθρωπος: θεί τ τρόπ τέλειος κα νθρωπίνως πραγματικός. Τ νθρώπινον γαθόν Του εναι θείως τέλειον κα λοκληρωμένον· νθρωπίνη γάπη Του εναι θείως τελεία κα λοκληρωμένη· ς κα δικαιοσύνη Του, κα τ λεός Του, κα εσπλαχνία Του κα θανασία Του, κα αωνιότης Του κα τ κάλλος Του: λα εναι νθρωπίνως πραγματικά, λλ κα θείως τέλεια κα λοκληρωμένα» (ρθόδοξος κκλησία κα Οκουμενισμός, σελ. 188–189).

 

Θεάνθρωπος Κύριος σωσε τν βαρύτατα πάσχουσα φύσι μας χι μ κάποιο ξωτερικ τρόπο, λλ νώνοντας τν κατ τρόπο ρρητο μ τν Θεία Του φύσι μέσα στν Θεία Του πόστασι. δρυσε τν κκλησία Του, πο εναι τ Σμα Του, κα δίνει τν δυνατότητα σ κάθε νθρώπινο πρόσωπο, πο εσέρχεται συνειδητ σ ατν κα μετέχει στ θεοποι μυστήριά Της ν γίνεται «θείας κοινωνς φύσεως» (Β Πέτρ. α 4). Μ τ γιο Βάπτισμα μς γκεντρζει στ σμα Του. Μ τ γιο Χρσμα μς προσφέρει τ χαρίσματα το γίου Πνεύματος. Μ τν Θεία Κοινωνία νώνεται μαζί μας. Γράφει σχετικ γιος Νικόλαος Καβάσιλας: «Πόσο μεγαλειδες μυστήριο! (τς Θείας Εχαριστίας). Τί φοβερό, λήθεια, ν ναμειχθ νος το Χριστο μ τ νο μας! Ν νακραθ θέλησή Του μ τ θέλησή μας, τ Σμα Του μ τ σμα μας, τ Αμα Του μ τ αμα μας! Τί γίνεται νος μας, ταν κυριάρχηση Θεος νος! Τί θέλησή μας, ταν πικράτηση Θεία θέληση! Τί πηλός, ταν περίσχυση κενο τ Πρ» (Περ τς ν Χριστ ζως, Λόγος Δ).

 

κκλησία γιάζει τν λο νθρωπο. Προσλαμβάνει λόκληρη τν ζωή του, γι ν τν σώση. πως επε γιος Γρηγόριος Θεολόγος: «Τ γρ πρόσληπτον, θεράπευτον· δ νωται τ Θε, τοτο κα σώζεται» (πιστολ 101, 32).

 

Βέβαια Κύριος δν παραβιάζει τν θέλησί μας. Ποθε τν σωτηρία μας. «Πάντας νθρώπους θέλει σωθναι κα ες πίγνωσιν ληθείας λθεν» (Α Τιμ. β 4). μως περιμένει ν Το προσφέρωμε λο τν αυτό μας, τ ατεξούσιό μας, τν θέλησί μας, τν πιθυμία μας, τν νο κα τν καρδιά μας, κα ν ργαζώμεθα ν μετανοί τς θεοποιος ντολές Του.

 

Κύριός μας νηνθρώπησε γι τν σωτηρία το κόσμου, ν κα γνώριζε τι θ ρχόταν «ες τ δια» κα «ο διοι» δν θ τν δέχοντο (πρβλ. ω. α 11). λλά, ταν ο νθρωποι δν δέχονται τν Κύριο ς Σωτρα κα Λυτρωτή τους, ο συνέπειες γι τν νθρωπότητα εναι τραγικς κα λέθριες. Ατς τς συνέπειες βίωσε γιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς, πίσκοπος χρίδος, ποος ζησε τς φρικαλεότητες κα τν δύο παγκοσμίων πολέμων κα ξορίσθηκε στ στρατόπεδα το Νταχάου π τος Ναζί. γραφε χαρακτηριστικ περ τς ποχριστιανοποιημένης Ερώπης κα το θεου πολιτισμο της: «Ο αρετικο λαο τς ποχς μας δωσαν ες τν Χριστν κα Κύριον τν τελευταίαν θέσιν ες τν τράπεζαν το κόσμου τούτου, ς ες σχατον παίτην, ν ες τς πρώτας θέσεις τοποθέτησαν τος μεγάλους των νδρας, τος πολιτικούς, τος λογοτέχνας, τος μυθοποιούς, τος πιστήμονας, τος κεφαλαιούχους, κόμη κα τος τουρίστας κα τος ποδοσφαιριστς» (ρχιμ. ουστίνου Πόποβιτς, «ρθόδοξος κ κλησία κα Οκουμενισμός», σελ. 234), κα συνέχιζε: « Χριστς πεμακρύνθη π τν Ερώπην, πως κάποτε π τν χώραν τν Γαδαρηνν, ταν ο Γαδαρηνο τ ζήτησαν. Μόλις μως Ατς φυγεν λθε πόλεμος, ργή, τρόμος κα φρίκη, κατάρρευσις, καταστροφή. πέστρεψεν ες τν Ερώπην προχριστιανικς βαρβαρισμός… μόνον τι το κατν φορς φρικωδέστερος» (νθ νωτ. σελ. 252).

 

Τ δια παναλαμβάνονται κα στς μέρες μας. κοινωνία μας λο κα περισσότερο πωθε τν Σωτρα Κύριο π τς δομές της. Κάποιοι θέλουν ν φαιρέσουν π τς δημόσιες πηρεσίες τ χριστιανικ σύμβολα, τν Τίμιο Σταυρ κα τς γιες Εκόνες· πιδιώκουν ν ποχριστιανοποιήσουν τν Πατρίδα μας. Τν Χριστ ς μοναδικ Σωτρα το κόσμου ξορίζει π τν ζωή μας κα διαθρησκειακς κα συγκρητιστικς Οκουμενισμός, ποος «μεταίρει τ αώνια ρια, ο Πατέρες θεντο» κα πιδιώκει τν νότητα τν νθρώπων, τν μολογιν κα τν θρησκειν χωρς τν Χριστ κα τν κκλησία Του, πο εναι ρθόδοξος κκλησία.

 

Κύριος λθε Σωτρας γι λους, κα γι ατος πο τν δέχονται κα γι ατος πο πεισματικ τν πορρίπτουν. σοι μως παραμένουν ρνηταί Του, ς διδαχθον π τν πρόσφατη στορία τς κκλησίας στν κομμουνιστικ Ρωσσία. ν κα πολεμήθηκε μ φοβερ μανία, κκλησία σήμερα θάλλει στολισμένη μ νέφος μαρτύρων, ν τ μνημόσυνο τν διωκτν της «πώλετο μετ χου» (Ψαλμ. θ 7).

 

Κύριός μας εναι Κύριος τς στορίας τν νθρώπων. «Οκ στιν ν λλ οδεν σωτηρία, οδ γρ νομά στιν τερον π τν ορανν τ δεδομένον ν νθρώποις ν δε σωθναι μς» (Πράξ. δ, 12). σο κι ν διώκεται δν θ παύση ν εναι «τ Α κα τ Ω, πρτος κα σχατος, ρχ κα τέλος» (ποκ. κβ 13). «Πύλαι δου ο κατισχύσουσιν» τς κκλησίας Του (Ματθ. ιστ 18) κα «τς βασιλείας ατο οκ σται τέλος» (Λουκ. α 33).

 

ρχεται κα φέτος Κύριος, πεινντας κα διψντας τν σωτηρία μας (Ματθ. κα 18). ναζητ τόπο, γι ν ναπαυθ μέσα μας. Μπορε τότε ν μ πρχε γι Ατν «τόπος ν τ καταλύματι» (Λουκ. β 7). Βρέθηκε μως τ ταπειν σπήλαιο κα φάτνη, πο Τν φιλοξένησαν. σως ν φαίνεται τι κα σήμερα ο πολλο δν Τν δέχονται. μως δν λείπουν κα ατοί, πο μ ζλο κα πόθο θεϊκ τοιμάζουν τν οκο τς ψυχς τους γι ν Τν ποδεχθον, στολίζοντάς τον μ τς ρετές. νάμεσά τους κα πρώην πολέμιοί Του, πο γιναν φίλοι κα μαθηταί Του, πως κάποτε μέγας πόστολος Παλος.

 

ς τοιμάσουμε κα μες τν φάτνη τς καρδίας μας, γι ν ποδεχθομε τν Κύριο ς Σωτρα κα Λυτρωτή μας. ς νυψώσουμε τν νο κα τν καρδιά μας π τς μάταιες γήινες νασχολήσεις κα ς Τν δοξολογήσουμε μ μνους κα δς πνευματικς γι τν σωτηρία, πο μς χάρισε μ τν κρα Συγκατάβασί Του, τν Θεία νανθρώπησί Του κα τν Θεία Οκονομία Του.

 

Καθηγούμενος τς ν γί ρει ερς Μονς το σίου Γρηγορίου

ρχιμανδρίτης Γεώργιος

για Χριστούγεννα 2009