ΜΕ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΝ ΜΑΣ ΧΕΙΡΑΓΩΓΟΥΝ!

 

Κ. Γ. Παπαδημητρακόπουλος

 

 

 

Εναι γνωστ πς λεγόμενη πληροφορία» εναι να πέραντο χρυσωρυχεο, κμετάλλευση το ποίου γίνεται ποικιλοτρόπως. νάλογα μ τος στόχους κα τς ξίες το καθενός. Γι τ «διεθν τν πονηρν» δέ, «πληροφορία» εναι κι νας τρόπος γι ν μς χειραγωγον μέσ τς παρακολούθησης τς συμπεριφορς μας! Μίας συμπεριφορς πως τν ποτυπώνουμε ποικιλοτρόπως στ διαδίκτυο. Μ ατ πο λέμε, πο γράφουμε, πο πισκεπτόμαστε, πο «νεβάζουμε», πο ναπαράγουμε, πο «μς ρέσουν»! Λένε πς κανες ς τώρα δν μπορε ν λέγξει τ διαδίκτυο. Ν μως πο πετυχαίνουν κάτι λλο. Ν λέγξουν μς μέσα π’ ατό, κε στν πέραντη λευθερία πού νοιώθουμε σ’ ατό! ραγε, μήπως γι’ ατ εμαστε τόσο… λεύθεροι; Στ’ λήθεια τί κριβς συμβαίνει; ς τ δομε…

 

 

Μία πρώτη προσέγγιση στ θέμα

 

Στ δεκαετία το ’50 συγγραφέας πιστημονικς φαντασίας σακ σίμωφ στν τριλογία του «Γαλαξιακ Ατοκρατορία» εχε πινοήσει μέσα π τ ργα του μία νέα πιστήμη, τν ψυχοϊστορία, ποία συνδύαζε τ μαθηματικ κα τν ψυχολογία, γι ν προβλέψει τ μέλλον.

 

Σήμερα στν ποχ το διαδικτύου τί χει νακαλυφθε; Πώς μπορε κανείς χι μόνο ν προβλέψει τ μέλλον, λλ κα ν τ διαμορφώσει, παρακολουθώντας ,τι «νεβαίνει» σ’ ατό. π’ τς μηχανς ναζήτησης κα τ μπλγκ ς τ facebook κα τ twitter!

 

τσι μέσα π’ τς διάφορες τεράστιες ατς ποθκες δεδομένων, πο τροφοδοτονται κατάπαυστα, ο κοινωνικο πιστήμονες ποστηρίζουν πς μπορον ν προσδιορίσουν τν νθρώπινη συμπεριφορ σ τέτοιο βαθμ, πο θ μπορον ν προβλέψουν πολιτικς κρίσεις, παναστάσεις κ.λπ., πως ο φυσικο μπορον ν προβλέψουν τ μετεωρολογικ φαινόμενα!

 

Μάλιστα Τόμας Μακλόουν, διευθυντς το Κέντρου Συλλογικς Εφυΐας στ Τεχνολογικ νστιτοτο τς Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), επε: «χουμε στ διάθεσή μας μία λόκληρη σειρ π λεπτομερέστατα κα πλουσιότατα δεδομένα, καθς κα λγόριθμους πρόβλεψης, πο ταν δύνατο μέχρι σήμερα ν πάρξει».

 

Εναι πόμενο τ θέμα ατ ν νδιαφέρει πολ τς μυστικς πηρεσίες κα κυρίως τν μερικανικ κυβέρνηση, ποία κα ποστηρίζει τν λη προσπάθεια!1 δη ξεκίνησε εδικ πηρεσία (μ τ νομα IARRA), ποία «σαρώνει» τ διαδίκτυο σ διάφορες χρες (πως τς Λατινικς μερικς) μ στόχο τ συγκέντρωση μεγάλου γκου πληροφοριν.

 

λλ πέραν ατο, δια Google, χει δη τν μεγαλύτερη συλλογ προσωπικν δεδομένων στν νθρώπινη στορία κα εναι σ θέση ν γνωρίζει γι τν καθένα μας πολ περισσότερα π κάθε κυβέρνηση!

 

«Τ πλθος δν ψεύδεται», λένε ο εδικοί. «Στ social media βλέπουμε τί σκέφτεται κα τί νοιώθει ατό, τί εδήσεις ναπαράγει, σ τι ρεθίσματα ντιδρ, τί λόγια χρησιμοποιε»!

 

 

Στ διαδίκτυο εσαι ,τι κάνεις!

 

Τ θέμα θ γίνει καλύτερα κατανοητ μ τ ξς παραδείγματα.

 

Πρτο παράδειγμα. Ο πόλεις τν ποίων ο κάτοικοι ξενυχτον περισσότερο εναι, λέει, τ Κάϊρο, τ Μοντεβιδέο κα Βηρυττός! Ο Βρυξέλλες χουν τν 11η θέση, Λισσαβόνα τν 15η, τ Λονδίνο τν 17η, τ Παρίσι τν 18η, Ρώμη τν 27η, Ν. όρκη τν 32η κ.λπ. π πο προκύπτει ατό; π ρευνα πο γινε μ βάση τν νάλυση 120 κατομ. διαλόγων στ διαδίκτυο σ πραγματικ χρόνο (online chats), νάμεσα σ 122 κατ. νθρώπους π 180 χρες!2

 

Δεύτερο παράδειγμα. συντριπτικ πλειοψηφία τν νθρώπων το πλανήτη ξυπν κάθε μέρα γεμάτη ασιοδοξία! χαρούμενη διάθεση περιορίζεται πολ μ τ ξεκίνημα τς δουλεις κα πανέρχεται στ τέλος της! Τ Σαββατοκύριακα ασιοδοξία τν νθρώπων εναι κόμη πι αξημένη, πως κα κατ τν αριν σημερία. Κι ατ π πο προκύπτει ραγε; π ρευνα3 σ 509 κατ. «τιτιβίσματα», πως ποκαλονται τ μηνύματα στ twitter, τ ποα νάρτησαν 2,4 κατ. χρστες π 84 χρες σ διάστημα δύο τν!

 

Τρίτο παράδειγμα.να πλ «like», δηλαδή «μο ρέσει», στς ναρτήσεις φίλων κα μάδων το facebοok ποκαλύπτουν πολλ π τν προσωπικότητα κάποιου, πως τς πολιτικς του πεποιθήσεις, τ θρήσκευμά του, τν κοινωνικότητά του, τ νοημοσύνη του, τν σωστρέφεια/ξωστρέφειά του! Κι ατ π πο προκύπτει πάλι; π ρευνα το Πανεπιστημίου το Camdridge, πο μ λγόριθμους κατάφερε ν ναλύσει τ «likes» 58.000 χρηστν - θελοντν! Μάλιστα τ θρήσκευμα μπορε ν προσδιοριστε μ πιτυχία 82%, χρήση ναρκωτικν, λκολ κα λλων οσιν κατ 65% - 73%, τ φύλλο κατ 93%, μοφυλοφιλία κατ 88%, ο πολιτικς πεποιθήσεις κατ 85%, ν χουν χωρίσει ο γονες κάποιου πρν ατς γίνει 21 τν κατ 60% κ.λπ.!4

 

Τέταρτο παράδειγμα. λλη ρευνα το δίου Πανεπιστημίου δειξε πώς μπορε ν προβλεφθε κόμη κα ποι τομα θ γίνουν φίλοι μας σ στοσελίδες κοινωνικς δικτύωσης, νάλογα μ τ πο συχνάζουν ατ, ταν βρίσκονται στ διαδίκτυο! πόψη κα σχετικ πηρεσία «φίλοι τν φίλων» το Facebook. Επαν πικεφαλς τς ρευνας δρ. Σαλβατόρε Σελάτο: «Παρατηρήσαμε τ συμπεριφορ νθρώπων, πο πισκέπτονταν συγκεκριμένα μέρη κα λεκτρονικς παφς, πο εχαν κε. Διαπιστώσαμε τσι, τι πολλο νθρωποι πο πισκέπτονται τ δια μέρη, καταλήγουν ν κάνουν νας τν λλο φίλο, ν τ ποσοστ ατν τν σχέσεων ποτελε τ 30% τν συνολικν φίλων στς στοσελίδες ατές»!5

 

Πέμπτο παράδειγμα. ς τώρα γνωρίζαμε τ πάντα γι τς πιδόσεις τν θλητικν μάδων. Τώρα, λέει, θ μπορομε ν γνωρίζουμε κα γι τς πιδόσεις τν… φιλάθλων! Γι τ ν κατορθώνουν ν διατηρήσουν τν ψυχραιμία τους κατ τν διάρκεια το γώνα, ν εναι συναισθηματικοί, ν παίρνουν τν θλητικ ναμέτρηση πατριωτικ κ.λπ. Δηλαδ θ γνωρίζουμε τν ψυχολογία, λλ κα τν κουλτούρα τν φιλάθλων καταγράφοντας τ πάθος, τν νθουσιασμ κα τν συμπαράσταση πο δείχνουν στν μάδα τους κ.λπ. Ατ νέλαβαν ν κάνουν γνωστ πολυεθνικ Sharp σ συνεργασία μ τν μερικανικ NeuroSky, ποία ξειδικεύεται σ τεχνολογίες διεπαφς γκεφάλου – πολογιστ!6

 

Κατ τος ρευνητς το Πανεπιστημίου το ΜΙΤ μ τος λγόριθμους μπορον ν προβλεφθον μ κρίβεια (ποσοστ 95%) ποις εδήσεις θ προσελκύσουν τ νδιαφέρον το κοινο στ Twitter ρκετς ρες πρν π τ λεγόμενα «τιτιβίσματα». Κι ατ γιατί λγόριθμος συνδυάζει δεδομένα στ χρόνο πο γίνονται μ στορικ δεδομένα. Παράλληλα συσχετίζει τν τρέχουσα εδησεογραφία μ παρεμφερ θέματα, πο συζητήθηκαν ντονα στ Twitter κατ τ παρελθόν, τσι στε ν πολογίσει μ σχετικ κρίβεια τν ντίκτυπο, πο θ χει στος χρστες κάθε μεμονωμένη εδηση!

 

Λοιπόν, τί προκύπτει π’ λα ατά; Πώς κάλλιστα κα πανεύκολα μπορον ν παρακολουθον τ συμπεριφορά μας. π τ ν εμαστε σ καλ διάθεση, ς τς προτιμήσεις, τ γοστα κα τ πιστεύω μας!

 

 

Μ τ διαδίκτυο γίνεσαι μέσα π’ ατ πο κάνεις!

 

ραγε γιατί παρακολουθον τ συμπεριφορά μας; Ν να ελογο ρώτημα. πάντηση, τν ποία θ μπορούσαμε ν δώσουμε εναι τούτη:

 

1. Ο κυβερνήσεις γι ν προβλέπουνπρολαβαίνουν κοινωνικς ξεγέρσεις κα γι ν μπορον ν σκον, μέσα π τν λευθερία το διαδικτύου, τν κοινωνικ λεγχο!

 

2. Ο πολυεθνικς γι ν μς κμεταλλεύονται μπορικά! π’ τν ξατομικευμένη διαφήμιση ς τς καταναλωτικές μας τάσεις! Ο χρστες δ το διαδικτύου μαδοποιονται μ βάση τς προτιμήσεις κα τν λη συμπεριφορ τους χωρς ο διοι ν τ ντιλαμβάνονται!

 

Μάλιστα μ τν λη παρακολούθηση προσπαθον ν ξακριβώσουν τί θέλουν ο καταναλωτς πρν ο διοι συνειδητοποιήσουν πς τ θέλουν! Μπορε δ ν πωλεται τέτοια πληροφόρηση στς πιχειρήσεις πο θέλουν ν γνωρίζουν τς προδιαθέσεις τν μελλοντικν πελατν τους, στε ν δημιουργον εδικ προσαρμοσμένο περιεχόμενο, προκειμένου ν πιτύχουν τν στοχευόμενη διαφήμιση. Τ θέμα ατ εναι τόσο μεγάλο, πο Γαλλία ξετάζει τ νδεχόμενο ν πιβάλλει φόρο στ συλλογ προσωπικν δεδομένων π τ διαδίκτυο! Κι ατ γιατί ο «γίγαντες το διαδικτύου» ποκομίζουν τ μέγιστα π τν συλλογ κα τν πεξεργασία τν προσωπικν δεδομένων «βάζοντας τος διους τούς χρστες ν δουλεύουν μισθί»! Τ προσωπικ ατ δεδομένα ποφέρουν σοδα δισεκατομμυρίων δολλαρίων π τς σχετικς διαφημίσεις!7

 

3. λοι τους ατοί, κα χι μόνο, γι ν μς χειραγωγον μέσα π’ τν λη δράση μας στ διαδίκτυο!

 

Πς;

 

Εδικο πιστήμονες πο σχολονται μ τ θέματα ατ ποστηρίζουν πς «ἐὰν κάθε μία ρα λαμβάνουμε πληροφορίες γι τ θέση πο βρίσκεται κάποιος, μπορομε μ κρίβεια περίπου 93% ν προβλέψουμε πο θ βρίσκεται ατς μία ρα πρίν μία μέρα ργότερα»!8

 

κόμη κα ταιρεες πο ξειδικεύονται πατν χουν δηλώσει πς «πάρχει προβλεπτικ δυναμικ σ κάθε πληροφορία πο δημοσιοποιεται στ διαδίκτυο πο περιμένει κάποιον ν τ πελευθερώσει»!

 

λα ατ θυμίζουν τν Γάλλο φιλόσοφο Μισλ Φουκώ, ποος χρησιμοποίησε τν ννοια το «Πανοπτικο», γι ν περιγράψει τν ρόλο, πο θ μποροσε ν χει ατ στ ρύθμιση τς νθρώπινης συμπεριφορς. νας φυλακισμένος, γι παράδειγμα, πειδ γνωρίζει τι παρακολουθεται συνέχεια ατορυθμίζει τσι τ συμπεριφορά του, στε ν εναι «καθωσπρέπει»!

 

Ατ κριβς γίνεται σήμερα. Μετατρέπουν τν κοινωνία το διαδικτύου σ’ να ργαστήρι, γι ν μεταβον π τν πλ παρατήρηση στ διαμόρφωση ατο πο θ θελαν ν μς συμβε!

 

σφαλς λα ατ παραβιάζουν κατάφορα τ προσωπικ μας δεδομένα. Δν τ συζητμε!

 

σφαλς ποτελον πειλ γι τν καθένα μας, λλ κα γι τν ποια εημερία, τν λευθερία κα γιατ κόμη τ ζωή μας.

 

 

Συμπέρασμα

 

Μ διάφορους τρόπους, φίλοι, πιχειρήθηκε στ παρελθν ν χειραγωγηθε συμπεριφορά μας, πως λεγόμενη «κοιν γνώμη», ο δημοσκοπήσεις κ.λπ. Τώρα πάρχει τ πλέον ποτελεσματικό. δια «πληροφορία», πο διάκοπα παράγουμε στ διαδίκτυο! Μία κατάσταση, ποία πρέπει πολ ν μς προβληματίσει. ραγε πόσο θ πιτρέψουμε στος αυτούς μας ν μεταβληθε σ «μονάδα πληροφορίας», γι ν τροφοδοτε τος μηχανισμούς τους, μ τος ποίους θ μς κμεταλλεύονται πλήρως; Εναι δελεαστικς κα μοδάτος κόσμος το διαδικτύου δν λέω… Εναι κα πολ χρήσιμος, λλ κα πρακτικός, δν τ συζητμε … Πάντοτε μως χει κα τν λλη του πλευρά. Ποτ μ τ ξεχνμε...

 

 

ποσημειώσεις:

 

1. Πηγή: tanea.gr

2. Πηγή: news.in.gr

3. Πηγή: επιστημονική πιθεώρηση «Science»

4. Πηγή: tanea.gr

5. Πηγή: kathimerini.gr

6. Πηγή: ΒΗΜΑ/SCIENCE

7. Βλέπ. news.in.gr

8. Βλέπ. στήν «Κυριακάτικη λευθεροτυπία»: «ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ ΜΕΣΩ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ»

 

 

 

 

 

 

 

(Πηγή: «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΤΥΠΟΣ» 18/10/2013)