Η ψευδής διαφάνεια

Γιάννης Καλιόρης

 

 

πάρχει μι ρισμένη διαφάνεια πο δν παραπληροφορε, πλς, λλ κατ κανόνα ετελίζειταν δν ξευτελίζει. Πρόκειται γι τ θεληματικ «ατοδιαφανοποίηση» μ τς δημόσιες κμυστηρεύσεις, που λα τ ν οκ κτίθενται ν δήμ, πωνύμως κι ατοπροσώπως, περιλαμβάνοντας καθ’ δν κα λλα πρόσωπα, μέτοχα κι νυποψίαστα, πρς μεγάλη τέρψη το φιλοθεάμονος κοινο. Στν μπορεύσιμη ατή «διαφάνεια» πάγονται χονδρικς δύο κατηγορίες ψυχικο κθεατρισμο: ο ατάρεσκες κμυστηρεύσεις μ χαρακτήρα ετελιστικό, κα ο δραματικς ξομολογήσεις πασχόντων τόμων μ χαρακτήρα ατοεξευτελιστικό.

 

πρώτη περιλαμβάνει τς κμυστηρεύσεις (κυρίως σ περιοδικ κα κιτσοχλιδάτες κπομπς λαϊφστάιλ) κθειαζόμενωνκα ατοεκθεσιαζόμενων τόμων πο θέτουν ποψηφιότητα πωνυμίας· ναρκισσευόμενων λαφροαστέρων ες ναζήτηση μεγαλύτερης πιφανείας δι τς μφανείας· μετόχων σ ριάλιτι τηλεπαιχνίδια τύπου Μεγάλου δελφο κ.λπ., ες ναζήτηση χρηματικο πάθλου κι φαλτηρίου φήμης· ετε πλς σων διεκδικον πως λεγε ντυ Γουόρχολ τ δεκαπεντάλεπτο τς τηλεοπτικς διασημότητος πο κάθε νθρωπος δικαιοται γι μία τουλάχιστον φορ στ ζωή του.

 

κενο πο κπλήσσει εναι ατάρεσκη εκολία μ τν ποία κτίθενται σ κοιν θέακα σκηνοθετονται σ θέαμαο πόρρητες κ πρώτης ψεως ψυχικς στιγμές. Ατ δείχνει τν νάγκη το φαίνεσθαι κα τς πιδοκιμασίας π τος λλους, λλ κα κάτι λλο: πς κμυστήρευση νεβαίνει εκολα στν πιφάνεια γιατ δν ρχεται π μεγάλο βάθος, πιθανώτατα διότι δν πάρχει κα τέτοιο βάθος.

 

κενο πο κτίθεται εναι κάποια παρασκήνια σως το αυτο χι μως βαθύτερες σοχές, δηλες κα μ νιχνεύσιμες σ μι ρηχ νδοχώρα, ππου φαίνεται πς πουσιάζει πολύτιμη κείνη μυχιότης πο εναι βιώσιμη μόνο στ πλαίσιο μις πόλυτης προσωπικς σχέσης, που τ πρόσωπα εναι χωρς σοδύναμο τ να γι τ λλο, κι που ατ σχέση χοντας βάθος σωτερικ καλλιεργε κριβς κι ατν τ μυχιότητα, τν οκεία στν καθένα σωτερικότητα κι εαισθησία. ταν, μως, στ σύγχρονη συνθήκη το γενικευμένου καταναλωτικο θους κα τς γοραίας λογικς, τ τομα παγιδεύονται στν πιφάνεια το αυτο των, ποκαθιστώντας στ διάρκεια τ βραχύβια ποικιλία, που οδν ναλλαξιμώτερον το ναντικατάστατου κα που ο σχέσεις, βιωνόμενες ς ντικαταστατς μεταξ τόμων ντικαταστατν, ποβαθμίζονται μοιραα, τότε τ τελευταα εκολα βγάζουν τ μέσα πρς τ ξω κριβς γιατ ατ τ μέσα βρίσκεται πολ κοντ στ ξω, πότε κι δημοσιοποίησή του δν κοστίζει πολλ πράγματα διότι κα τ δημοσιοποιούμενα δν σημαίνουν πολλ πράγματα.

 

Δν ποτελον δηλαδ βίωμα πολύτιμο κα αταξιωμένο, λλ μλλον «μέσον» κα «το» ατοδιαφημιστικς προβολς, γι’ ατ κα εκολα προσφέρονται στν φθαλμολαγνικ βουλιμία το κοινο, νταλλάσσοντας, σ θόνες κα περίπτερα, τς πόρρητες στιγμς μ φήμερη συνήθως ξοδο π τν φάνεια μ μεσα λικ φέλη κα προσδοκία κάποιας προοπτικς· ετε πλς μ κανοποίηση ατάρεσκων ασθημάτων, κα γενικ μ διεύρυνση κοινωνικς πιφανείας χάρη στν βανταδόρικη τηλε-μφάνεια, που σωτερικς κόσμος καθίσταται «διαφανής» κθεσιαζόμενος μ μοδάτη πιτήδευση, ρχς φυσικ γενομένης π τ πι νδιαφέρον κα θελκτήριο: σεξουαλικς προτιμήσεις κα διομορφίες.

 

τσι, σο εκολα γδύνεται πλέον τ σμα δημοσίως, γινόμενο μπόρευμα (ς παράσταση πτικ-εκονική, στία συστήματος σημείων νέραστου ρωτισμο κι ναμεταδότης λλων μπορευμάτων), λλο τόσο κτίθεται σ κοιν θέα κα ,τι πομένει π μι σωτερικότητα στν ποίαν χουν πιπέσει μποροι, διαφημιστς κα ΜΜΕ, μετατρέποντάς την σ σωτερικότητα πικερδή, σ να κόμα μπόρευμα κοντ στ λλα, τηλεοπτικ κα διαδικτυωμένο. πότε τέτοια διαφάνεια λλ σ’ ατ τ πίπεδο δν πάρχει λληναδείχνεται σ μείζονα χθρ τς σωτερικότητος, τς μόνης ντιολισθητικς δυνάμεως πέναντι στ φθορά.

 

 

(π τ βιβλίο « κοινωνία τς ρθοπεταλις», κδ. ρμός, θήνα 2004, σελ. 437-439)

 

 

 

 

 

 

(πηγή ηλ. κειμένου: blogs.sch.gr/gkapetanak/)