Περί τν μαθημάτων τς καδημίας Θεολογικν Σπουδν

τς . Μ. Δημητριάδος

 

Λωρίτου λένη

 

 

Κύριε Διευθυντά,

 

Μέσα στν ρημι τς πόλης συχία ναφαίνεται ς μείζων πολυτέλεια. λιαχτίδα, πο διαπερν τ παραθυρόφυλλό μου, δια περν κα τν ψυχή μου κα μ καμμία δύναμη δν θ γκατέλειπα τό ργαστήρι τς συχίας, γι κανένα λλο ργαστήρι στω κα θεολογικό, ν δν ποχωροσα στς παροτρύνσεις μίας φίλης ν παρακολουθήσουμε τ μαθήματα τς καδημίας Θεολογικν Σπουδν τς Μητροπόλεως Δημητριάδος. χουμε τόσο πολ θισθε στν πενία, στε ατ χει γίνει μόνιμη σύντροφός μας κα παραξενευόμαστε, ν γι λίγο μς ποχωρισθε.

 

Πρώτη λοιπν ντύπωση παραδοξότητας νεβαίνοντας τ σκαλι το Forum, που στεγαζόταν ρχικ ν λόγω καδημία, αθουσα συνεδριάσεων το ξενοδοχείου Park, πουσία τς πενίας. Οτε νας λαχνός, οτε μι λαχειοφόρος, οτε να πανέρι! Μέσα στν αθουσα μία τμόσφαιρα χλιδάτη, συνήθιστη στ πόγεια τν ναν, που μέχρι τώρα μάθαμε ν συχνάζουμε. Ο μιλητς φερμένοι π' λον τν κόσμο, λλάδα, Παρίσι σως κα μερικ μ δύο ράδες τίτλους καθένας, κομμένοι κα ραμμένοι λοι στ διο πατρόν, που εκολα κανες διακρίνει τ σημάδια μις δεολογικς στράτευσης, μις δεολογίας καθόλου ρομαντικς, λλ λίαν ρεαλιστικς συνυφασμένης μέ τς δομς κα τς πιδιώξεις το κόσμου τούτου....

 

Δεύτερη παραδοξότητα τι ατ τ μαθήματα, ντίθετα πρς τ "σοφος τε κα νοήτοις φειλέτης εμ" το λίαν πεπαιδευμένου π. Παύλου, πευθύνονται σ ξειδικευμένο κροατήριο τοι σ ψαρωμένους παρχιτες, εάλωτους ν τος δημιουργήσουν ασθήματα κατωτερότητος. ποιος συμφωνε μ τ λεγόμενα εναι ξειδικευμένο κροατήριο κα ποιος διαφωνε κατατάσσεται στ μ ξειδικευμένο κροατήριο μειωμένης ντιληπτικς κανότητος. δ πο τ λέμε εχαμε κάποια δυσκολία ν καταλάβουμε κάποιες λληνικορες κα μ μο πετε κ παραδρομςς πομε τ οκ ν ουδαος κα λλην τί σημαίνει, πς γράφεται κα τί μέρος το λόγου εναι; Γιατί γ τ ξερα "οκ νι ουδαος κα λλην, οκ νι δολος κα λεύθερος, οκ νι ρσεν κα θλυ", πράγματα πο στ μονοτονικ, πο γράφομε χουν χάσει τ σημασία τους, λλ στ πολυτονικό τό οκ ν π τ οκ νι διαφέρει σο χρος π τ χορος.

 

Τρίτη παραδοξότητα τό τι πίσκοπος καθήμενος μ κάθε μεγαλοπρέπεια κούει χωρς ντίρρηση, χωρς εθιξία μλλον, συναινν τος μιλητς, ν κστομίζουν βλασφημίες ναντίον τς ερς Παραδόσεως, τν γίων, τς γίας Γραφς, χάριν λέει τς λεύθερης διακίνησης τν δεν. που κι ν στεγασθ ν λόγω καδημία ετε στ Forum ετε στ κινηματοθέατρο χίλλειο ετε στ συνεδριακ κέντρο κόμα κα στ δρόμο ν περπατάει πίσκοπος δν φίσταται τς ποχρεώσεως ν στέκει ες τύπον κα θέσιν Χριστο κα ν εναι φορέας τς Παραδόσεως.

 

Τέταρτη παραδοξότητα, ς δικαιολόγηση μίας λευθεριότητος τι ν λόγω καδημία εναι θεολογικ ργαστήρι. Ατ τν τίτλο δν τν διεκδίκησαν οτε κν ο θεολογικς σχολς θηνν κα Θεσσαλονίκης ατοτελς, χωρίζοντας τ γνωσιολογικ μέρος τς θεολογίας, ς πιστήμης, π τν μπειρικ θεολογία. Θεολογικ ργαστήρι εναι καρδι το νθρώπου, που μ τήν νηστεία, την προσευχή, τήν σκηση κα τ ξαγιαστικ μυστήρια τς κκλησίας συντελεται διαδικασία τς κάθαρσης π τ πάθη, το φωτισμο κα τς θέωσης, μία διαδικασία μαρτυρούμενη π τν μπειρία τν γίων, ποία μπειρία συνιστ τν Παράδοση. Μεταξ τυρο χλαδιο κα ονου μόνο μπελοφιλοσοφίες κα ναθυμιάσεις παθν παράγονται κι χι θεολογία. Μήπως θέλουν ν ποκαταστήσουν τν συχαστικ θεολογία το γίου Γρηγορίου Παλαμ μ τν ρθολογιστικ διαλογισμ το Βαρλαάμ;

 

Κα ν πάσ περιπτώσει ν μς πε σεβ. γνάτιος ποις χρηματοδοτε τν ν λόγ χλιδάτη καδημία. ν γίνεται μ χρήματα τς κκλησίας, ν μς πε μ ποι δικαίωμα τ κάνει, κι ν χρηματοδοτεται π λλα κέντρα, ν μς τ ποκαλύψει, γι ν καταλάβουμε τίνος συμφέροντα ξυπηρετε.

 

 

 

[από τη στήλη «Επιστολαί αναγνωστών» του Ορθοδόξου Τύπου (17/12/2010)]