Μήπως περνούσαμε καλύτερα

τότε πο περνούσαμε χειροτέρα;

 

Το Γιάννη Σχίζα

 

 

Διάλεξα ατ τν παράδοξη φράση σν τίτλο, διότι δι μέσου τς παραδοξότητάς της μπορε ν μβάλλει σ σκέψεις. Διότι μπορε ν προκαλέσει ναν ναστοχασμ δραστηριοτήτων το παρελθόντος, πο εχαν ποιότητα, πο γαπήθηκαν λλ πο μως κδιώχθηκαν π τν οκονομικ κα κοινωνικ πραγματικότητα μέσα π διάφορες διαδικασίες. Μι π ατς τς διαδικασίες ταν κα «κσυγχρονιστική»:

 

ταν ατ πο συνδεόταν μ κάθε νεωτερίζουσα μορφ κα μ τιδήποτε γυαλιστερό, πο τρεφε μία νστικτώδη κα συχνότατα διοτελ πέχθεια πέναντι σ κάθε τι δόκιμο - πως ταν κοπρι γι τ χωράφια, χρησιμοποίηση τν μεγάλων ζώων λξης σ κάποιες μεταφορές, ρετσίνα, τ κοκορέτσι, τ στιοφόρα, τ μακρόβια λεκτρικ ψυγεα, τ χιλιοεπιδιορθωμένα ατοκίνητα. Παρ κάποιες ντίθετες πόψεις, «κσυγχρονισμς» λθε σ ντιπαράθεση μ τ γενετικ πρόγραμμα τς οκολογίας - πο ταν οσιαστικ να δεολογικ κληροδότημα τς παραδοσιακς κοινωνικς οκονομίας κα τ ποο ποστήριζε τ μακροβιότητα, νακύκλωση κα παναχρησιμοποίηση τν λικν μέσων παραγωγς, πιτρέποντας μ ατ τ τρόπο τν «ξοικονόμηση» φύσης.

 

Στ δεκαετία το ‘80 κα το ‘90 κριτικ οκολογία τν δυτικν χωρν μιλοσε γι τνadapted technology” – τν «προσαρμοσμένη τεχνολογία» - πο πρεπε κα μποροσε ν εναι να κοκτέιλ παλαιότερων κα νεώτερων παραγωγικν μέσων. Κα ατς λόγος ρθωνότανμολογουμένως μ μικρ ποτέλεσμα - νάντια στν νεωτερίζουσα ψύχωση, στν συμπλεγματικ ποθέωση το καινούριου, στν εκολη παξίωση το κατακτημένου πλούτου: Ετε ατς εχε λικ μορφή, ετε εχε τ μορφ τν δεν κα τς τεχνογνωσίας...

 

νατομία, χι νεκροφιλία

 

Προλαβαίνω τς πιθανς νστάσεις: χι, λα ατ δν στοχεύουν στν ποστήριξη κάποιας νοσταλγίας. Δν εναι μία ποθέωση το παρωχημένου κα τετελεσμένου- πλ κα μόνο γιατ ατ εναι πολιθωμένο στν στορικ μνήμη. Δν εναι μία μορφ νεκροφιλίας. Εναι μία παναπροσέγγιση το παρελθόντος κοινωνικοοικονομικο σχηματισμο, μ στόχο τν ντληση συμπερασμάτων κα ργαλείων ζως.

 

Στ δεκαετία το 1960, στ τμήματα τν Οκονομικν πιστημν, μιλοσαν γι τς καταναλισκόμενες πρωτεΐνες κατ κεφαλήν, γι τν δείκτη διοκτησίας ΙΧ ν 100 κατοίκους, γι τν γοραστικ δύναμη κα τν πρόσδεση τς οκονομίας στος μηχανισμος τς γορς. Θεωροσαν λα ατ ς ναπτυξιακος δεκτες, κι κόμη ς δηλώσεις κα μπραγματώσεις τς εημερίας. Οσιαστικ κυριαρχοσε λογικ τς «περισσοτερότητας» - θ λεγα χρησιμοποιώντας μία λέξη πο πινόησε τουλάχιστον χρησιμοποίησε ντρ Γκόρζ - κα μάλιστα μι λογικ πο οδόλως θετε τ πρόβλημα τν «ρίστων μεγεθν», δεδομένου τι στ μυαλ τς ποχς τ «περισσότερο» ταν ρρηκτα δεμένο μ τ «καλύτερο». αξηση τς κατανάλωσης κρέατος κα νατροπ τς παραδοσιακς λληνικς δίαιταςστν ποία τ κρέας εχε θέση Κυριακς κα ορτές ποτελοσε να π τ κριτήρια προόδου κα νάπτυξης, νεξάρτητα π τ δράση τς χοληστερίνης, νεξάρτητα π τς ποιες παρενέργειες τς νέας διατροφς στν γεία κα στν ποιότητα ζως. λληνικ κοινωνία περιόριζε τ ατοσχέδιο κολατσι στν παιθρο γι ν νακαλύψει τν ξοχικ ταβέρνα. Μι κόμη πτυχ τς λης ατς ξέλιξης, φοροσε τν πρόσδεση τς οκογενειακς οκονομίας μ τν γορά: Στ χωρι λλ κα στ στικ περίχωρα, νθοσε ατοκατανάλωση κηπευτικν κα ζωϊκν προϊόντων, πως πίσης ο νταλλαγς προϊόντων κα ξυπηρετήσεων μεταξ τν νοικοκυριν. Στ πι πολλ χωριά, παρξη μανάβη ταν διανόητη! Τ σύνολο ατς τς ατοκαταναλισκόμενης κα λληλέγγυας παραγωγς προϊόντων κα πηρεσιν, δν γγραφόταν στος λογαριασμος το καθαρίστου γχωρίου Προϊόντος (ΑΕΠ), πλν μως δν παυε ν συνιστ βασικ στοιχεο το εσοδήματος κα τς ποιότητας ζως... Ο οκονομολόγοι μολογοσαν π τότε τι πολλς π τς τριτοκοσμικς χρες εχαν οσιαστικ μεγαλύτερο εσόδημα π τ ναφερόμενο στς στατιστικές, διότι τ ατοκαταναλισκόμενο κα μ διερχόμενο π τν γορ τμμα το εσοδήματος δν φαινόταν...

 

εημερία τν ριθμν

 

Σ κάποιο σημεο το «Κεφαλαίου», Μρξ παρέθετε να γνωμικ τς ποχς του, σύμφωνα μ τ ποο «φτωχς χρες εναι κενες που ο φτωχο περνον καλά». Γι ν ξαναθυμηθομε τι κάποιες χρες χαμηλο εσοδήματος κα μικρο σχετικ ερους τς γορς, πο δν πέφεραν π βασικς λλείψεις γαθν κα πηρεσιν, εχαν ς κύτταρα οκογενειακς οκονομίες παραγωγικς κα λληλέγγυες, μ ργαζόμενους πολυαπασχολούμενους, πολυσχιδες κα ερηματικούς, συμφιλιωμένους σ μεγάλο βαθμ μ τ ργασιακά τους καθήκοντα. Μ κοινωνικ ποσύνολα (χωριά, κωμοπόλεις) καν ν προσφέρουν δωρεν πηρεσίες πρόνοιας. Κα φυσικ γι ν λάβουμε πόψη τι διάδοχη κατάσταση το «κσυγχρονισμο» φερε περισσότερες κατ κεφαλν πρωτεΐνες, μεγαλύτερη κινητικότητα στν στικ στ κα στν παιθρο, μεγαλύτερη σχέση μ τν γορ κα τν ξειδίκευση, λλ προκάλεσε ρύπανση, κρηξη προβλημάτων γείας, νταση γχους κα νασφάλειας, νταγωνιστικς ψυχώσεις, περισσότερη μοναξι κα ποξένωση τν νθρώπωνως τν πόλυτη κατάλυση τν συλλογικοτήτων κα τν μφάνιση φαινομένων «μοναχικο πλήθους». Ο παλις αθόρμητες πηρεσίες πρόνοιας – φύλαξη παιδιν λικιωμένων π γείτονες, συγγενες κλπ. – πεισλθαν πλέον στ ΑΕΠ ς εσοδήματα οκιακν βοηθν «ποκλειστικν νοσοκόμων», παίρνοντας τ χαρακτηριστικ νς νέου «πλούτου». μως ατς νέος πλοτος ταν σικ γιατ εχε προϋπάρξει – κάποτε μάλιστα σ πι πιτυχες μορφές...

 

κυρίαρχος οκονομιστικς λόγος διαφήμισε π δεκαετίες τν περοχ νς συστήματος κραίας ξειδίκευσης, στ πλαίσια τς θνικς κα μετέπειτα τς παγκοσμιοποιημένης οκονομίας. μως ο «μονοκαλλιέργειες» ς τελικ κατάληξη ατο το συστήματος, εχαν δυσάρεστα ποτελέσματα. Στν λλάδα τουριστικ μονοκαλλιέργεια κτεταμένων περιοχν ποσάθρωσε διαίτερα τν πρωτογεν τομέα κα κύρωσε τς ποιες παραγωγικς φεδρεες τς χώρας. Τ ποτέλεσμα εσπράχθηκε κα ξακολουθε ν εσπράττεται στς συνθκες τς παρούσας κρίσης, μ τν πουσία γηγενν προϊόντων σ πολλος τομες. ποξένωση τν πολιτν π τν παίθριο χρο κα τ φύση στς συνθκες τς ντονης στικοποίησης, δημιούργησε τν νάγκη τς ξοχικς κατοικίας κα πανακαθόρισε τ διαχείριση το λεύθερου χρόνου. σπατάλη πόρων, προσανατολισμς τν παραγωγικν δυνάμεων σ ργα πολυτελείας, ρθρώθηκε μ να μοντέλο διωτικοποίησης κα ποβάθμισης τς παίθρου... ποτέλεσμα ταν μία διάχυτη ναπόληση τς παλιςκαλς λληνικς φύσης, μι τέλειωτη σειρ μνημοσύνων γι σα στοιχεα το περιβάλλοντος πεμπολήθηκαν στ διάρκεια τς ναπτυξιακς διαδικασίας...

 

κλεκτικισμός, γιατί χι;

 

Κα τώρα τί γίνεται; Μπορομε ν γυρίσουμε πίσω, μπορομε ν προκρίνουμε κα ν ναβιώσουμε ρισμένες παραγωγικές, καταναλωτικές, κοινωνικς κα νοητικς καταστάσεις; μήπως εμαστε δέσμιοι νς συστημικο πλέγματος, που παρουσία κάποιων συνθηκν συνεπιφέρει κα τς πόλοιπες; Μήπως εναι δύνατος νας οκονομικς κα κοινωνικς «κλεκτικισμός»; Στν πτικ ρίζοντα το παρόντος, ο ναβιώσεις φαίνονται π δύσκολες ως πίθανες. μως τοποθετώντας ναν λλο στορικ ρίζοντα μπροστά μας κα νατρέχοντας σ προγενέστερα «δύνατα» πο γιναν «δυνατά», μπορομε ν συνηγορήσουμε κι μες μ τν οτοπία: Ν ναζητήσουμε να νέο «μοντζ» δράσεων, μ δόσεις παρελθόντος κα μέλλοντος. Μ μία οκονομία πι στοχαστικ κα λληλέγγυα, λιγότερο ποταγμένη στν ξειδίκευση, καν ν συνεκτιμ ποσοτικ κα ποιοτικ στοιχεα, πελευθερωμένη π τν ψύχωση τν ριθμν κα τν μέγα-πιτευγμάτων. Πο θ μπορε χι μόνο ν «μεταβαίνει» λλ κα ν «πιστρέφει» – χωρς νεωτεριστικ κα «προοδευτικ» συμπλέγματα - σ ,τι συνιστ ποιότητα ζως...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Πηγή: «Πειραϊκή Εκκλησία» Ιούλ. – Αύγ. 2010)