Πατρότητα

 

Το Χρήστου Γιανναρ

 

Aπ τ σκοπι το ντρα: Μι φήμερη λιγόμηνη δυσμορφία στ σμα τς γυναίκας, κάποιες ρες γωνίας γι τν ατρικ πέμβαση, κα ξαφνικ βλέπεις μπροστά σου να ζωνταν πλασματάκι, πο πρέπει ν πεισθες τι εναι «δικό σου», τι σπάρθηκε π τ κορμί σου.

 

καινούργια παρουσία κατακλύζει τν εκοσιτετράωρη καθημερινότητά σου. λα ποτάσσονται στς προτεραιότητες πο πιβάλλει μικροσκοπικς εσβολέας, μέρα κα νύχτα. σωματικς κόπος πολύς, γνοιες κα φροντίδες γι ντελς πρωτόγνωρα πράγματα.

 

Κα κάποτε τ πλασματάκι ρχίζει ν σο χαμογελάει. Κοιτάζει σένα κα χαμογελάει. ναυσμα διαλόγου νισου, λλ συναρπα- στικο: σ μ λόγια, χειρονομίες, μορφασμούς΄ λλος μόνο να ανιγματικ χαμόγελο. μως σ συνεπαίρνει. Ατ πο βεβαίωνε μόνο τ μυαλό, γίνεται νεπαίσθη-

τα μπειρικ ασθηση: χεις παιδί.

 

εσβολ στ ζωή σου ξελίσσεται σ λοπρόθυμη κα ατονόητη μοιρασι τς ζως σου. Τίποτα πι δν σο νήκει ποκλειστικά, οτε πνος σου. Μοιράζεσαι τν παρξή σου, κυριολεκτικ κα μπρακτα. Ξανασυλλαβίζεις π τν ρχ τ καθετί, λη σου γνοια εναι ν γίνει λόγος σου διάλογος μ ατν τν κυρίαρχο τν νδιαφερόντων σου ταρο.

 

Κα ταν λοκληρωθε νεπαίσθητα δεύτερη ατ γέννα, συγκρότηση τς γλώσσας, τότε ρχίζει κυρίως μέθη τς πατρότητας. Κανένας ποτ δν θ μποροσε ν σ πείσει π πρν γι τ συναρπαγ ατς τς μέθης.

 

Μ τ δεύτερο παιδ δια πορεία, μως λοκαίνουργια. Συμπλέκεται μ τν πρώτη σ κοντσέρτο. Δν ξέρω τί γίνεται μ τ τρίτο, τ κτο, τ δωδέκατο – φαντάζομαι παρομοίαστη τ συμφωνικ νορχήστρωση. Πάντως νέργημα ποκαλυπτικότερο δν πάρχει στ ζωή, κόμα κα ο συνθέσεις το Mozart ο πίνακες το Goya εναι πρωτόλεια δημιουργίας σ σχέση μ τ ν ναστήσεις να παιδί. Κα δν ρητορεύω.

 

Δρο χαρισμένο διάκριτα σ σοφος κα σοφους, σ γραμματισμένους κα ναλφάβητους, σ διοφυΐες κα μετριότητες. Δίχως προαπαιτούμενα.

 

Θυμάσθε τ «κρυφτ» μέσα στ σπίτι; κούω κόμα τ τρεχαλητά σας βήματα, «ν βρομε τν πατερούλη», σ κάθε γωνι κα δωμάτιο. Εχα ταλέντο, πινοητικότητα φθαστη σ ατ τ παιχνίδι. Ασθηση σωματικ νεξίτηλη κα τ μικρά σας χεράκια, καθς τ χούφτιαζα γι ν τ σαπουνίσω, ν σς πλύνω κα τ προσωπάκι. Σ ποιά πραγματιοκότητα παραπέμπει ατ ζωνταν ασθηση τς φς; Τί εναι μνήμη κα τί μεσότητα ζως; Τ τρυφερ μέλη το παιδικο σας κορμιο, τ φιλ κα τ χάδι τς δικς μου μητέρας πο χει περάσει πι στν ντίπερα χθη, εναι παρν γι μένα μ πτ νάργεια. Παρν-παρουσία – παρουσία δν χει λικία κα χρόνο.

 

Κάθε βράδυ τ παραμύθι γι τν κύριο Γδυσίδη ταν τ δέλεαρ γι ν φτάσετε π τ παιχνίδι στ κρεβάτι. Κάθε βράδυ φαντασία ργίαζε μ καινούργια ερήματα. κολουθοσαν σταθερ ο περιπέτειες το ππότη Ροδρίγουχαλίνωτο τ μυαλό μου πλαθε πεισόδια γι ν μν διακοπε τ τέλειωτο παραμύθι. Παραδείσια σχέση, πο κόμα κα τν πι βάσταχτη κούραση τν παρηγοροσε ερηνικά.

 

Μοιρασι τς ζως μ ασθήσεις ναλλοίωτες π τν χρόνο: κούνιες κα τραμπάλες στ πάρκα τς Γενεύης, παιχνιδάδικα τς θήνας, γνες δρόμου χρονομετρημένοι στ μικρ λσύλιο τς Νέας Σμύρνης, κολύμπια τέλειωτα κα παιχνίδια μ τν μμο στ Τσιρίγο. Πρωιν στ στάση γι τ σχολικό, γνοιες γι τ μαθήματα, γω- νίες κα ξαφνικς τρομάρες μ χτυπήματα κα μικροαρρώστιες, καρδιοχτύπια γι τς περιπέτειες τς φηβείας.

 

Τί θ ταν ζωή μου χωρς τν Σπυριδώνη κα τν ναστάση, τί λλο πι πραγματικ εναι ζωή μου ξω π ατ τ δυ παιδι πο νθησαν στ σπίτι μου; ποια λλη νθρώπινη σχέση λειτούργησε μέσα μου σν τομ νεξίτηλη, ποκαλυπτικ τν οσιωδν τς ζως, ποδείχτηκε τελικ δυσκράτητη ναφής. Τ παιδιά μου εναι πι σταθερ κα μακροπρόθεσμη πένδυση σ ποκαλύψεις.

 

(π τ ατοβιογραφικ φήγηµα «Τ καθ΄αυτόν», κδόσεις καρος)

 

 

 

 

 

 

 

 

(Πηγή ηλ. κειμένου: «Πειραϊκή Εκκλησία» Σεπτέμβριος 2010)