- Η ΑΛΛΗ ΟΨΙΣ - https://alopsis.gr -

Πολεμώντας το Θεό: το «Αστέρι του Βορρά» (Ελένη Ανδρουλάκη, Καθηγήτρια)

(ΠΗΓΗ: Ιερά Μητρόπολη Γλυφάδας) «Νομίζατε ότι ο Χάρρυ Πόττερ ήταν βλάσφημος; Αυτά ήταν παιδικά πράγματα σε σύγκριση με την «Τριλογία του Κόσμου» («His Dark Materials Trilogy»), στην οποία ο Θεός παρουσιάζεται απατεώνας, η Εκκλησία απαγάγει, βασανίζει και δολοφονεί για να επιτύχει τους στόχους της, που είναι -μεταξύ άλλων- και η κλοπή παιδικών ψυχών» 1. Με αυτά τα λόγια μας εισάγει στο πρόβλημα, όχι κανένα θρησκευτικό έντυπο, αλλά η ιστοσελίδα του MTV. Ο λόγος για τα παιδικά πολυβραβευμένα βιβλία του Φίλιπ Πούλμαν, που μεταφέρονται τώρα στον κινηματογράφο, «ΤΟ ΑΣΤΕΡΙ ΤΟΥ ΒΟΡΡΑ», «Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΔΥΟ ΚΟΣΜΩΝ» και το «ΚΕΧΡΙΜΠΑΡΕΝΙΟ ΤΗΛΕΣΚΟΠΙΟ», γνωστά ως η «Τριλογία του Κόσμου».
Η πρεμιέρα της πρώτης ταινίας «Το Αστέρι του Βορρά» θα γίνει στην Ελλάδα σε λίγες μέρες (20 Δεκεμβρίου 2007). Η παραγωγή της πρώτης ταινίας, που ξεπέρασε τα 180 εκατομμύρια δολάρια, έγινε από την New Line Studios, η οποία είχε χρηματοδοτήσει και την τριλογία «Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών». Δημοφιλείς ηθοποιοί, εντυπωσιακά εφέ και η άγνοια θα οδηγήσουν πολλούς απληροφόρητους γονείς, παραμονές Χριστουγέννων, στις κινηματογραφικές αίθουσες.

Όπως φαίνεται και από τις ποικίλες αντιδράσεις στο εξωτερικό, δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση για μια ουδέτερη ταινία. Μεγάλη δημοσιότητα πήρε η αντίδραση της Ένωσης Καθολικών στην Αμερική η οποία προειδοποιεί τους καθολικούς ότι τα βιβλία του Φίλιπ Πούλμαν στρέφονται εναντίον της Καθολικής Εκκλησίας.2 Η Ένωση των Καθολικών τονίζει, συν τοις άλλοις, ότι το βιβλίο το «Αστέρι του Βορρά» είναι «το λιγότερο προσβλητικό από τα τρία» και ότι η ταινία αποτελεί δόλωμα για τα βιβλία τα οποία «πλασάρουν με ύπουλο τρόπο αθεΐα στα παιδιά». 3 Αν και η ταινία είναι κάπως μετριασμένη σε σχέση με το βιβλίο, η ουσία παραμένει και οι αντιδράσεις κορυφώνονται. Είναι όμως δικαιολογημένες αυτές οι αντιδράσεις που οδήγησαν στην ματαίωση της προβολής της ταινίας σε 60 κινηματογράφους στην Αμερική; Ή πρόκειται για αντιδράσεις «θρησκόληπτων»; 4
Πώς θα σας φαινόταν αν το παιδί σας μάθαινε με τον καλύτερο τρόπο -δηλαδή μέσα από τη διασκέδασή του στο σπίτι ή τον κινηματογράφο- ότι ο κάθε άνθρωπος έχει από τη γέννησή του το προσωπικό του δαιμόνιο, με το οποίο έχει στενότατο δεσμό; Ότι ο Θεός δεν υπήρξε ποτέ ο πανάγαθος Δημιουργός, αλλά ότι είναι ψεύτης, κακός και σκληρός; Ότι οι καλοί είναι οι εκπεσόντες άγγελοι; Ότι οι «Εκκλησίες σε όλους τους κόσμους είναι διεφθαρμένες και ανήθικες»; 5 Ότι όλοι, μα όλοι, οι εκπρόσωποι της Εκκλησίας είναι κακοί : σκληροί, μέθυσοι, δολοφόνοι που «θυσιάζουν παιδιά στο σκληρό Θεό τους»; 6Σύμφωνα με την τριλογία του Πούλμαν, «αυτό κάνει η Εκκλησία και όλες οι Εκκλησίες είναι ίδιες : ελέγχουν, καταστρέφουν, εξαλείφουν κάθε καλό συναίσθημα. Έτσι, αν ξεσπάσει πόλεμος και η Εκκλησία είναι στη μία πλευρά, εμείς θα πρέπει να είμαστε στην άλλη.» 7 Αυτά διδάσκονται τα παιδάκια μέσα από μία ιστορία δήθεν φαντασίας. Και συνεχίζει η «κατήχηση» στα αντιχριστιανικά πιστεύω: «Οι Εκκλησίες λένε στους πιστούς τους ότι θα ζήσουν στον ουρανό, αλλά αυτό είναι ψέμα». 8 Τα ίδια τα παιδιά, οι ήρωες του Φίλιπ Πούλμαν, επισκέπτονται τη «χώρα των νεκρών» όπου συναντούν έναν μάρτυρα που είχε ζήσει όλη τη ζωή του προσευχόμενος και στο τέλος πέθανε μαρτυρικά. Αυτός καταθέτει στα παιδιά την πίκρα του, έχασε -λέει- τις χαρές της ζωής, και Παράδεισο δεν βρήκε, αλλά κατέληξε να μαραζώνει μαζί με τους κακούς σε έναν «τόπο του τίποτα». 9 Και η πρώην καλόγρια διαβεβαιώνει τα παιδιά ότι «η χριστιανική θρησκεία είναι ένα πανίσχυρο και ιδιαίτερα πειστικό λάθος». 10 Από την άλλη, «οι εξεγερθέντες άγγελοι, οι οπαδοί της σοφίας, προσπαθούσαν πάντα να διευρύνουν το πνεύμα, ενώ ο Υπέρτατος [εννοείται ο Θεός] και οι Εκκλησίες του προσπαθούσαν να το περιορίσουν». 11
Από αυτά τα ενδεικτικά παραδείγματα καταλαβαίνει κανείς ότι δεν πρόκειται απλά για έναν πόλεμο εναντίον κάποιων όντως λαθεμένων δομών της Καθολικής Εκκλησίας, αλλά για έναν πόλεμο εναντίον του Χριστιανισμού, εναντίον κάθε μορφής οργανωμένης θρησκείας, εναντίον των οποιονδήποτε θρησκευτικών αξιών, και βέβαια για έναν πόλεμο εναντίον του Θεού. Στο τέλος της τριλογίας οι μικροί, καλοί ήρωες του Πούλμαν, φτάνουν στο βασίλειο των ουρανών, όπου πολεμούν και σκοτώνουν το Θεό. Τα παιδιά δηλαδή διασκεδάζουν σκοτώνοντας το Θεό. Και αυτό είναι κάτι με το οποίο δεν συμφωνούν ούτε ψυχολόγοι, ούτε παιδαγωγοί, ούτε και άθεοι γονείς. Τι σημαίνει για ένα παιδί να ζει χωρίς Θεό; Τι σημαίνει για ένα παιδί να πεθαίνει ο Θεός; Τι σημαίνει για ένα παιδί να σκοτώνει το ίδιο, τον Θεό;
Η Λύρα, η 11χρονη ηρωίδα της τριλογίας, κινείται σε ένα αρρωστημένο περιβάλλον : γεμάτο μάγισσες, μαγικά φίλτρα, ξόρκια, τελετουργικά, φαντάσματα, νεκροζώντανους, βαμπίρ που τρέφονται με αίμα. 12 Από τον κόσμο της δεν λείπουν ούτε οι σαμάνοι, οι «μυημένοι στη λατρεία των κρανίων» 13 ούτε οι ομοφυλόφιλοι άγγελοι. Η Λύρα ατίθαση, σκανταλιάρα και «εξασκημένη ψεύτρα» 14 διδάσκεται -μαζί με τα παιδιά μας- να βλέπει το κακό ως καλό και το καλό ως κακό, να μισεί το Θεό, να αποστρέφεται την Εκκλησία, να εκτελεί τεχνικές μαντείας (Ι Τσινγκ), να διαλογίζεται και να πέφτει σε έκσταση, χρησιμοποιώντας το «αληθειόμετρό της», την πυξίδα της «που προβλέπει το μέλλον». Στα 12 της μόλις χρόνια αποκτά «εραστή» με τον οποίο έχει την πρώτη της σεξουαλική επαφή. 15
Όλα αυτά δεν κρύβουν απλή αθεΐα, είναι μάλλον αντι-θεΐα, επίθεση κατά της χριστιανικής πίστης και κατά των παραδεδομένων αξιών. Η τριλογία του Πούλμαν καλλιεργεί μίσος για το Θεό και οδηγεί στην καταστροφή των παιδιών διαμέσου της διαστρέβλωσης της αλήθειας, και μέσω του μεταδιδόμενου μηνύματος που δεν είναι άλλο από το «κάνω ό,τι θέλω εγώ». Το μήνυμα αυτό είναι ταυτόχρονα αντιπαιδαγωγικό και αντιχριστιανικό.
Ενόψει των αντιδράσεων, ο Πούλμαν σπεύδει να δηλώσει : «οι Αμερικανοί συκοφάντες μου δεν θέλουν να υπάρχει αυτή η ελευθερία. Θα επιθυμούσαν να ελέγχουν ό,τι διαβάζουν και σκέφτονται οι άνθρωποι». 16 Όσοι, δηλαδή, αντιδρούν, ονομάζονται «συκοφάντες που δεν θέλουν την ελευθερία». Μα, εδώ δεν πρόκειται για βιβλία ενηλίκων που μπορούν να κρίνουν και ελεύθερα να αποδεχτούν ή να απορρίψουν, αλλά για βιβλία που απευθύνονται σε παιδάκια, από 9 ετών. Δεν είναι λίγοι όσοι έχουν αντιληφθεί ότι ο στόχος της εν λόγω τριλογίας είναι συγκεκριμένος : να εμποτιστούν τα παιδιά σε αντιχριστιανικά πιστεύω17 και στα δόγματα του αποκρυφισμού/σατανισμού. 18 Και αυτό γίνεται με συγκεκριμένες μεθόδους που εφαρμόζονται κατά κόρον σε πάμπολλες περιπτώσεις. Συνοπτικά, οι μέθοδοι «κατήχησης» στον αποκρυφισμό/σατανισμό που χρησιμοποιούνται και στην «Τριλογία του Κόσμου» είναι οι εξής19:
1. Η απόδοση νέων εννοιών σε παλαιούς όρους (για παράδειγμα οι όροι «δαιμόνιο», «Παράδεισος», «Εκκλησία»)
2. Ο επαναπροσδιορισμός του Θεού και η υπονόμευση του Χριστιανισμού (π.χ. η διαστρέβλωση της εικόνας του Θεού και η αλλοίωση των χριστιανικών δογμάτων)
3. Η επίθεση στις παραδοσιακές αξίες (π.χ. η Λύρα ζει χωρίς οικογένεια, αποκτά σεξουαλικές σχέσεις στην ηλικία των 12 ετών)
4. Η γελοιοποίηση, αλλοίωση ή αυθαίρετη επανερμηνεία της Γραφής (π.χ. η εκδοχή της «Γενέσεως» του Πούλμαν, οι μάγισσες που είναι «οι φύλακες-άγγελοι των παιδιών»)
5. Η εμβάπτιση των αναγνωστών στον αποκρυφισμό και την τελετουργική μαγεία (π.χ. διαλογισμός, μαγικές πρακτικές, τελετουργικά, ξόρκια, μαντεία)
6. Η συγκάλυψη του μυστικισμού με επιστημονική ορολογία (π.χ. το «αληθειόμετρο» της Λύρας συνδέεται με ηλεκτρόνια, πρωτόνια, φωτόνια)
Αξιοπρόσεκτες είναι οι δηλώσεις του Πούλμαν : «Είμαι από την πλευρά του διαβόλου… Είμαι άθεος. 20 «Ο Θεός είναι ήδη πεθαμένος». 21 «Δεν πιστεύω στο Θεό…Πιστεύω σε ό,τι λέει το βιβλίο». 22 «Προσπαθώ να υποσκάψω τα θεμέλια της χριστιανικής πίστης». 23 Ο Φίλιπ Πούλμαν, ο οποίος έχει χαρακτηριστεί ως «ο πιο επικίνδυνος συγγραφέας της Βρετανίας», 24 σχεδίασε πέρσι, μαζί με άλλον ένα συγγραφέα -επίσης παιδικών βιβλίων- σειρά μαθημάτων για τα αγγλικά σχολεία, με θέμα τη διδασκαλία της αθεΐας. Τα μαθήματα, μέρος του μαθήματος των θρησκευτικών (!) γίνονται με τη χρήση ειδικού DVD που έχει τίτλο «Γιατί αθεΐα;» και απευθύνεται σε 11χρονα παιδιά. 25 Είναι σαφές ότι σε περίοδο Χριστουγέννων γίνονται προσπάθειες να ζήσουν τα παιδιά μας Χριστούγεννα χωρίς Χριστό. Άλλο ένα ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η ταινία «Ο εφιάλτης πριν τα Χριστούγεννα», που θα κάνει πρεμιέρα στις 13 Δεκεμβρίου. Δημιούργημα και αυτό της νοσηρής κατάστασης του Tom Burton, ο οποίος πάσχοντας από μακροχρόνια κατάθλιψη, εμπνεύστηκε την ταινία που τώρα επανακυκλοφορεί σε τρισδιάστατα κινούμενα σχέδια. 26 Η ταινία προτείνεται ως «ευχάριστη διασκέδαση για όλη την οικογένεια» 27 και αποτελεί ένα μίγμα Χριστουγέννων, Άγιου Βασίλη και της αποκρυφιστικής γιορτής Halloween. Πρωταγωνιστούν μακάβριοι σκελετοί, φρικιαστικά τέρατα, ζόμπι, βρυκόλακες, λυκάνθρωποι και διάφοροι «απέθαντοι» σε ένα gothic style που ταιριάζει «γάντι» σε αποκρυφιστές και σε όσους διασκεδάζουν με αρρωστημένο τρόπο.
Η ουσία είναι ότι ούτε η νοσηρή διασκέδαση ούτε η μύηση των παιδιών στον αποκρυφισμό είναι ο επιθυμητός στόχος των καλοπροαίρετων, ώριμων γονιών, οι οποίοι όμως κινδυνεύουν για άλλη μια φορά να βρεθούν προ εκπλήξεως, αν δεν έχουν την κατάλληλη πληροφόρηση. Ας μην είμαστε λοιπόν ανυποψίαστοι. Ας αναζητούμε τρόπους να ενημερωνόμαστε. Αν εμείς δεν προσέξουμε τα παιδιά μας, ποιος θα το κάνει;

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ

01. Σχετικό άρθρο στην ιστοσελίδα του ΜTV, με ημερομηνία 2 Νοεμβρίου 2007. 02. http://www.catholicexchange.com/en/node/67797 03. http://www.catholicexchange.com/en/node/67797 04. «ΤΑ ΝΕΑ», 5 Δεκεμβρίου 2007. 05. ΤΟ ΚΕΧΡΙΜΠΑΡΕΝΙΟ ΤΗΛΕΣΚΟΠΙΟ, εκδόσεις Ψυχογιός, 2002, σελ. 741 06. Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΔΥΟ ΚΟΣΜΩΝ, εκδόσεις Ψυχογιός, 2000, σελ. 346 07. Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΔΥΟ ΚΟΣΜΩΝ, σελ. 75 08. ΤΟ ΚΕΧΡΙΜΠΑΡΕΝΙΟ ΤΗΛΕΣΚΟΠΙΟ, σελ. 47 09. ΤΟ ΚΕΧΡΙΜΠΑΡΕΝΙΟ ΤΗΛΕΣΚΟΠΙΟ, σελ. 340 10. ΤΟ ΚΕΧΡΙΜΠΑΡΕΝΙΟ ΤΗΛΕΣΚΟΠΙΟ, σελ.467-468 11. ΤΟ ΚΕΧΡΙΜΠΑΡΕΝΙΟ ΤΗΛΕΣΚΟΠΙΟ, σελ. 509 12. Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΔΥΟ ΚΟΣΜΩΝ, σελ. 353 13. Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΔΥΟ ΚΟΣΜΩΝ, σελ. 275 14. Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΔΥΟ ΚΟΣΜΩΝ, σελ. 192 15. ΤΟ ΚΕΧΡΙΜΠΑΡΕΝΙΟ ΤΗΛΕΣΚΟΠΙΟ, σελ. 529-530 16. «ΤΑ ΝΕΑ», 5 Δεκεμβρίου 2007. 17. http://lifesite.net/ldn/2007/aug/07082004.html 18. http://www.crossroad.to/articles2/007/compass-pullman.htm 19. http://www.crossroad.to/articles2/007/compass-pullman.htm 20. Σε συνέντευξή του τον Αύγουστο του 2000 21. Σε συνέντευξή του στη μεταφράστρια των βιβλίων του, Κώστια Κοντολέων, στο περιοδικό «Διαβάζω», Ιούνιος 2006. 22. http://www.geocities.com/the_golden_compass/rvreligion.html 23. Σε δήλωσή του το 2001 στο Washington Post, http://www.catholicexchange.com/en/node/67797 24. «Τhe Mail on Sunday», 27 Ιανουαρίου 2002, σελ.63, http://pers-www.wlv.ac.uk/~bu1895/hitchens.htm 25. http://news.independent.co.uk/education/education_news/article348592.ece 26. http://adisney.go.com/disneypictures/nightmare/index.html 27. http://disneyvideos.disney.go.com/moviefinder/products/2010203.html

(Πηγή: “Ιερά Μητρόπολη Γλυφάδας”)