Το γίου Βασιλείου το Μεγάλου, πιστολ

 

ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΣΥΖΥΓΟΝ ΤΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ
ΠΑΡΗΓΟΡΗΤΙΚΗ (γι
τν θάνατο το παιδιο της)

 

σκόπευα ν σιωπήσω πέναντι στν κοσμιότητά σου, λογιζόμενος τι, μ τν ψυχ συμβαίνει τι κα μ να μάτι πο πάσχει π φλεγμονή. Ατό, δηλαδ τ μάτι κα τ πι παλ πράγμα ν τ γγίσει, ρεθίζεται. τσι ασθάνεται κα ψυχ πο χει τραυματιστε π βαρι θλίψη, ταν πάει κανες ν τς μιλήσει. Γιατ τ λόγια σο κα ν εναι παρηγορητικά, ταν λέγονται τν ρα πο ψυχ πάσχει κα γωνι, τς φαίνονται πολ νοχλητικά. πειδ μως σκέφθηκα τι τώρα χω ν κάνω μ Χριστιαν κπαιδευμένη στ θεα π πολ καιρ κα πεπειραμένη στ νθρώπινα, νόμισα τι δν θ ταν σωστ ν παραλείψω τ καθκον μου. Γνωρίζω ποι εναι τ σπλάγχνα τν μητέρων κα διαίτερα ταν θυμηθ τος δικούς σου καλος κα μερους τρόπους πρς λους, λογαριάζω πόσο μεγάλος πρέπει ν εναι πόνος γι τ συμφορ πο σ χει βρε τώρα. χασες γιό, τν ποο, σον ζοσε, μακάριζαν λες ο μητέρες κα εχονταν τέτοιοι ν εναι κα ο δικοί τους γιοί. Κα ταν πέθανε, κλαψαν σν ν εχε θάψει κάθε μία τν δικό της. θάνατος κείνου πρξε πλγμα στς δύο πατρίδες (ννοε κα το πατέρα κα τς μητέρας του), τν δική μας κα τν χώρα τν Κιλίκων. Μ κενον μαζ πεσε κα τ μέγα κα νδοξον γένος (σημ: σως τ πεθαμένο παιδ ν ταν μονάκριβο, πότε μ τν θάνατό του ξεκληριζόταν γενιά τους), κατέρρευσε σν ν μετακινήθηκε βάση του. συναπάντημα πονηρο δαίμονος! Πόσο τρομερ κακ μπόρεσε ν προκληθε! γ, πο ναγκάστηκες ν ποφέρεις να τέτοιο πάθος! Κα λιος σφαλς θ φριττε, ν εχε ασθηση μπροστ σ κενο τ σκυθρωπ θέαμα. Κα τί μπορε ν πε κανες ξιο ν κφράζει σα το παγορεύει πελπισία τς ψυχς;

λλά, πως διδαχθήκαμε π τ Εαγγέλιο, τ σα μς συμβαίνουν δν εναι ξω π τ θεία Πρόνοια, γιατ οτε σπουργίτης δν πέφτει χωρς τ θέλημα το Πατέρα μας. στε ,τι χει συμβε γινε μ τ θέλημα το Δημιουργο μας. Κα ποιός μπορε ν ντισταθε στ θέλημα το Θεο; ς δεχτομε λοιπν τ συμβάν. Διότι μ τν δυσανασχέτηση, οτε ατ πο χει γίνει διορθώνουμε, π πλέον δ καταστρέφουμε τος αυτούς μας. ς μ κατηγορήσουμε τν δίκαιη κρίση το Θεο, διότι εμαστε πολ μαθες, γι ν λέγχουμε τς νέκφραστες κρίσεις Του. Τώρα Κύριος δοκιμάζει τν γάπη σου σ κενον. Τώρα χεις τν εκαιρία ν κερδίσεις μ τν πομονή σου τν μερίδα τν Μαρτύρων. μητέρα τν Μακκαβαίων εδε τ θάνατο πτ παιδιν της κα δν στέναξε, οτε χυσε σκοπα δάκρυα, λλ ν βλεπε τ παιδιά της ν φεύγουν π ατ τ ζω μ σκληρ βασανιστήρια, εχε εχαριστιακ βιώματα πρς τ Θεό. Γι ατ κα κρίθηκε κα π τ Θε κα π τος νθρώπους τέλεια κα καταξιωμένη Χριστιανή. Μεγάλη συμφορά, τ μολογ κα γώ. Μεγάλοι μως κα ο μισθο πο Κύριος χει τοιμάσει γι σους κάνουν πομονή. ταν γινες μητέρα κα εδες τ παιδί σου κα εχαριστοσες τ Θεό, γνώριζες πωσδήποτε τι εσαι θνητ κα τι θ γέννησες θνητό. Τί τ παράδοξον λοιπόν, πο θνητς πέθανε; Μήπως σ στενοχωρε πο πέθανε πρόωρα; Δν μπορομε ν ξέρουμε ἐὰν δν ταν τώρα κατάλληλος καιρς ν φύγει. Γιατ μες δν ξέρουμε τί συμφέρει τν ψυχή μας οτε ρίζουμε προθεσμίες στν νθρώπινη ζωή. Στρέψε τ μάτια σου γύρω σ λο τν κόσμο που κατοικες κα θ κατανοήσεις τι λα σα βλέπουμε εναι θνητ κα τι πόκεινται λα στ φθορά. Κοίταξε πάνω στν ορανό. Κάποτε κα ατς θ διαλυθε. Κοίταξε τν λιο. Oτε κα ατς θ παραμείνει. Τ στέρια λα, τ ζα τς ξηρς κα τν δάτων, α ραιότητες τς γς, δια γ, λα εναι φθαρτά, λα μετ π λίγο δν θ πάρχουν. ς εναι λοιπν σκέψις λων ατν παρηγορι γι τι σο χει τώρα συμβε. Μν μετρς τν συμφορ στ βάθος της, γιατί τότε θ σο φανε φόρητη. ν μως τ συγκρίνεις μ λα τ νθρώπινα, τότε θ βρες παρηγοριά. πάνω δ π λα χω ν σο π κενο τ σπουδαο: Λυπήσου τν σύζυγόν σου. Ν παρηγορε νας τν λλο. Μ κάμεις σκληρότερη τν συμφορ μ τ ν σ βλέπει ν καταστρέφεις π τ στενοχώρια τν αυτό σου. Κα μ λίγα λόγια χω τ γνώμη τι δν πάρχουν λόγια τέτοια, πο ν μπορον ν χαρίσουν σ ατ τν πόνο σας παρηγοριά. Πιστεύω τι ατ τ δοκιμασία θ τν ξεπεράσετε μονάχα μ τν προσευχή. Εχομαι λοιπν διος Κύριος ν γγίξει τν καρδιά σου μ τν νέκφραστη δύναμή Του κα ν νάψει μ γαθος λογισμος τ φς στ ψυχή σου, στε ν βρες ντός σου τς παρηγορις τς φορμές.

 

 

 

 

Basilius Episcopus Caesariensis (Cappadociae): Epistulae 6

 

ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΟΜΟΖΥΓΟΝ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ
ΠΑΡΑΜΥΘΗΤΙΚΗ

 

μελλον ποσιωπν πρς τν κοσμιτητ σου, λογιζμενος τι, σπερ φθαλμ φλεγμανοντι κα τ παλτατον τν παρηγορημτων ναν μποιε, οτω κα ψυχ π θλψεως βαρεας κεκακωμν, κν πολλν παρκλησιν φρ, λγος χληρς πως εναι δοκε, ν τ περιωδυνίᾳ προσφερμενος. πε δ με εσλθεν τι πρς χριστιανν μοι λγος σται πλαι πεπαιδευμνην τ θεα κα μπαρσκευον οσαν πρς τ νθρπινα, οκ νμισα δκαιον εναι παραλιπεν τ πιβλλον μοι. Οδα ποταπ τν μητρων τ σπλγχνα, κα, ταν δως τ σν περ πντας χρηστν κα μερον νθυμηθ, λογζομαι πσην εκς π τος παροσιν εναι τν λγηδνα. Παδα ζημιθης ν περιντα μν μακρισαν πσαι μητρες κα ηξαντο τος αυτν τοιοτους εναι, ποθανντα δ στναξαν, ς κστη τν αυτς γ κατακρψασα. κενου θνατος πληγ γνετο πατρδων δο, τς τε μετρας κα τς Κιλκων. κεν τ μγα κα περιφανς γνος συγκατπεσεν, σπερ ρεσματος φαιρεθντος κατασεισθν. συνντημα πονηρο δαμονος, πσον σχυσε κακν ξεργσασθαι. γ τοιοτον ναγκασθεσα ποδξασθαι πθος. φριξε τχα κα λιος, ε τις ασθησις ατ, τ σκυθρωπν κενο θαμα. Κα τ ν τις τοσοτον εποι σον μηχανα τς ψυχς ποβλλει;

λλ' ο γρ προνητα τ μτερα, ς μεμαθκαμεν ν τ Εαγγελίῳ, τι οδ στρουθον ππτει νευ θελματος το Πατρς μν, στε, ε τι γγονε, θελματι γγονε το κτσαντος μς. Τ δ βουλματι το Θεο τς νθστηκε; Καταδεξμεθα τ συμβν· δυσανασχετοντες γρ οτε τ γενμενον διορθομεθα κα αυτος προσαπλλυμεν. Μ κατηγορσωμεν τς δικαας κρσεως το Θεο. μαθες σμεν στε τ ρρητα ατο κρματα δοκιμζειν. Νν σου λαμβνει τν δοκιμν Κριος τς πρς ατν γπης. Νν πρεστ σοι καιρς δι τς πομονς τν μερδα τν μαρτρων λαβεν. τν Μακκαβαων μτηρ πτ παδων εδε θνατον κα οκ στναξεν οδ φκεν γεννς δκρυον, λλ' εχαριστοσα τ Θε τι βλεπεν ατος πυρ κα σιδρ κα τας χαλεπωτταις ακαις τν δεσμν τς σαρκς λυομνους, εδκιμος μν παρ Θε, οδιμος δ παρ νθρποις κρθη. Μγα τ πθος, φημ κγ, λλ μεγλοι κα ο παρ το Κυρου μισθο τος πομνουσιν ποκεμενοι. τε γνου μτηρ κα εδες τν παδα κα ηχαρστησας τ Θε, δεις πντως τι θνητ οσα θνητν γννησας. Τ ον παρδοξον, ε πθανεν θνητς; λλ λυπε μς τ παρ καιρν. δηλον ε μ εκαιρον τοτο, πειδ μες κλγεσθαι τ συμφροντα τας ψυχας κα ρζειν προθεσμας νθρωπν ζω οκ πιστμεθα. Περβλεψαι τν κσμον παντα ν κατοικες, κα ννησον τι πντα θνητ τ ρμενα κα πντα φθορ ποκεμενα. νβλεψον πρς τν ορανν· κα οτς ποτε λυθσεται· πρς τν λιον· οδ οτος διαμενε. Ο στρες σμπαντες, ζα χερσαα κα νυδρα, τ περ γν κλλη, ατ γ, πντα φθαρτ, πντα μικρν στερον οκ σμενα. τοτων ννοια παραμυθα στω το συμβεβηκτος. Μ καθ' αυτ μτρει τ πθος· φρητον γρ οτω φανετα σοι· λλ τος νθρωπνοις πσι συγκρνουσα, ντεθεν ερσεις ατο τν παραμυθαν. π πσι δ κενο επεν σχυρν χω, φεσαι το μοζγου· λλλοις στ παραμυθα· μ ποισς ατ χαλεπωτραν τν συμφορν, τ πθει αυτν ναλσκουσα. λως δ οκ ομαι λγον ξαρκεν ες παρκλησιν, λλ' εχς γομαι χρεαν εναι πρς τ παρντα. Εχομαι ον ατν τν Κριον, τ φτ ατο δυνμει φαψμενν σου τς καρδας, μποισαι φς τ ψυχ σου δι τν γαθν λογισμν, ν' οκοθεν χς τς παραμυθας τς φορμς.