Στ Μεταμρφωση το Κυρου κα Θεο

 

Θεολπτου Φιλαδελφεας

 

1. - σημεριν λαμπρ μρα τς Μεταμρφωσης, παιτε ν ξηγσω στν γπη σας -νλογα μ τ Χρη πο μο δθηκε π τν Χριστ πο μεταμορφθηκε- τ μυστριο τς ορτς. Κα τσι, φο μθουμε τ δναμη το μυστηρου πο κρβεται μσα της, ν ορτζουμε π δ κα πρα χι μνο ψλλοντας ερος μνους, λλ κα μ σωστ ζω. πειδ ατ κριβς, δηλαδ προκοπ μας στ καλ ργα, ποδεικνει κα τι χουμε πγνωση τς δωρες πο ξιωθκαμε κα τι χουμε νακαλψει τ θησαυρ της, τιμντας τσι σεβαστικ τν ορτ κα μ τ λγια κα μ τ ργα μας.

2. - κενος πο βαδζει σ πεδιδα περπατει εκολα, πειδ τπος εναι μαλς κα διευκολνει τν δοιπορα. ποιος μως νεβανει σ βουν κοπιζει κα λοζεται στν δρτα, ξαιτας τς νηφορις, τς σωματικς πεσης κα τς κπωσης πο κενη προκαλε.

Μ σια, μαλ κα εκολοπερπτητη γ, παρομοασε τ βο μσα στς δονς, τν νεση κα τν τρυφ τς “κατ σρκαν” ζως. ᾿Eπειδ ζωή ατ περνει μσα στν νεση κα τν εκολα τν μταιων δονν.

Μ βουν πλι, παρομοασε τν νρετη ζω, ξαιτας τς γκρτειας σ λα, τς γριδας τς σκησης κα το πνου πο ποφρουμε π' σα θλιβερ μς παντον στ ζω.

3. - ποιος συζε μ τν γκρτεια κα πορεεται σμφωνα μ τς ντολς το Χριστο κα ποιος καταμαρανει τς σωματικς δονς, κενος ποδεικνεται, σν τν πστολο Πτρο, πιστς κα θερμς μαθητς το Κυρου. νας ττοιος νθρωπος, θανατνει τ κοσμικ φρνημα, καταργε τος σαρκικος λογισμος, τοιμζεται γι τν κακοπθεια πο συνεπγεται τ κρυγμα το Εαγγελου, λγχει κενους πο ζον σχημη κα μαρτωλ ζω κα πομνει γι χρη τς λθειας τς κακσεις πο ατο το προκαλον, πιδεικνοντας τσι τ ζλο το ποστλου ακβου.

ποιος πλι χει κνει πλαυση κα τροφ τς διανοας του τ ερ λγια, ποιος φλγεται π τν πιθυμα τς μελτης κα σχολεται πμονα κα εχριστα μ τος λγους τς φσεως κα τν κατανηση τς λθειας, ατς μιμεται τν τρπο σκψεως κα ζως το εαγγελιστ ωννη το Θεολγου. Ατς μ τ σμα, τν ψυχ κα τ δινοια κολουθε κατ βμα τν Κριο. Ατς πντα τρχει τ θλιβερ δρμο τς ρετς, νεβανει στ νοητ ρος κα προσεχεται περσπαστα. πειδ κε κτελεται καθαρ προσευχ, πο διχνει μακρι κθε ννοια ατο το κσμου κα φωτζει λκληρο τ νο, αξνοντς τον μ τ λδι τς θεας γπης κα καταυγζοντς τον μ θεες φωτοχυσες.

4. - ταν νος φωτζεται μ τ μνμη το Θεο κα ταν, μ τν περσπαστη προσευχ, λμπει κα κτινοβολε π τ θεα γνση, ταν πσης διατηρε καθαρ λα τ κινματα το σματς του, ττε π τ στμα βγανουν λγια γεμτα σνεση κα σοφα. Ττε τ ασθητρι του καλπτονται π τ μορφι τς σεμντητας κα τ σωματικ μλη του κοπιζουν στ διακονα τν καλν πρξεων. Ττε λος νθρωπος γνεται φς, γιατ ψυχ γνεται λυχνρι του φωτειν, πο φγγει ‘τ φς τ ληθιν, κενο πο φωτζει κθε νθρωπο πο ρχεται στν κσμο” τν ρετν. (ων. 1,19).

5. - Ατς πο ζε κα πορεεται μ’ ατ τν τρπο «δν συμμορφνει τ ζω του μ τ φρνημα ατο το κσμου» (Ρωμ. 12,2 & Γαλ. 1,4) πο φθερεται κα πεθανει. Ατς, κογοντας τν πστολο Παλο - ποος βλποντας τ θατα, λει τι ‘ Θες θ φανσει τ μορφ ατο το κσμου” (Α΄ Κορ. 7, 31)- δν γυρζει πσω στ πγεια πργματα. Ατς ξεπερνει σα φθερονται κα χνονται, σα χουν μνο σχμα κα χι παρξη. Γιατ, πως τ σχμα μφανζεται γι λγο κα μετ φανζεται, τσι κα τ πργματα τς ζως ατς δν χουν τποτα σγουρο κα σταθερ. Γι’ ατ λοιπν, ατς νθρωπος, κα τ λογισμ του πομακρνει π τν πιθυμα τν ρατν πραγμτων κα τ εχριστα ατς τς ζως, τ περιφρονε ς κτι οσιαστικ νπαρκτο. Ατς γκαλιζει μ’ λη του τν παρξη τ θνατα πργματα τς μλλουσας ζως. Ατς μεταμορφνεται συνεχς, μ τ ν πιστρφει καθημεριν στν αυτ του κα μ τ ν ναμορφνει κθε ρα κα στιγμ τν τρπο τς σκψης του, τσι στε, μ τν πδοση κα τν σκηση τν ρετν, ν ποχωρζεται τ κακ κα ν γκολπνεται τ γαθ.

6. - ταν γωνιστς τς εσβειας καλλιεργε τν αυτ του κα προκβει νεβανοντας σ ττοια πνευματικ ψη -πειδ κριβς οκοδομεται σμφωνα μ τ θλημα το Θεο κα πειδ λμπει σν φωτειν στρι- παρακινε κα νβει κα τν λλων τν ζλο, γι τ μμηση το καλο. τσι τιμει τ Μεταμρφωση το Χριστο μ λο του τ σμα κα μ λο του τ πνεμα, γνωρζοντας βαθι κα οσιαστικ τ μυστριο τς ορτς κα ρμηνεοντς το μπρακτα στ περιβλλον του. Γιατ Χριστς μ τν θεα Του Μεταμρφωση, προμνυσε ταυτχρονα κα τν ρρητη δξα, μ τν ποα θ ρθει ν κρνει τν σμπαντα κσμο. κανε κμα λοφνερη τν λαμπρτητα τς ποας θ γνουν μτοχοι κενοι πο θ εαρεστσουν στν Θε. Τλος δδαξε κθε πιστ ν προετοιμζει πντα τν αυτ του, στε ν εναι κθε στιγμ δοχεο κατλληλο κα χωρητικ τς θεας ζως κα τς μλλουσας μακαριτητας, ντας σν τ κερ πντα σ θση ν δεχθε τ θεο φς.

7. - Συμβανει μ τν πιστ ,τι κριβς συμβανει κα μ τ κερ. Ατ καθς λυνει μ τν πρωση τς φωτις, λγ τς λιπδους του φσεως, τρφει κα συντηρε τ φωτι, διατηρντας τσι τ φς κα καταφωτζοντας σους τ πλησιζουν. πιστς νθρωπος, χοντας συμπξει μσα του τ κερι τς θεας γνσεως -πο εναι κριβς τ νθη τς ρετς- κα χοντας ξεκψει, μ τ βοθεια κα τ θρμη το θεου ρωτος, π κθε γινη πιθυμα, χει οσιαστικ προετοιμσει π δ κιλας τν αυτ του, γι ν γνει κενο τ κατλληλο λυχνρι. Βασισμνος στ νμο τς θεας γπης, περιμνει κι ατς μ λαχτρα ν ποδεχθε, ταν ρθει μλλουσα ζω, τ θεο κα ρρητο κενο Φς κα ν πολασει τν συνεχ κα τελετητη λαμπρτητα, πο πηγζει π κε.

8. - τρηση τν ντολν το Χριστο κα κπος πο καταβλλεται γι τν πκτηση τν ρετν, γνονται τροφοδτες τς θεας δξας. Κριος, καθς γρφει εαγγελιστς ωννης Θεολγος, χει πε: ‘Θ γαπσω ατν πο τηρε τς ντολς μου κα θ το φανερσω τν αυτ μου” (ωάν. 14,21). πως κριβς λοιπν, τ ασθητ φς καταναλνει τ κερ γι ν συντηρηθε, τσι κα δξα το Θεου φωτς, τροφοδοτεται π τς ρετς τς ψυχς κα καταλμπει κενους, πο τ δχονται μσα τους.

Χριστς χει πε: ‘Τροφ μου εναι τ ν κνω τ θλημα το ορνιου Πατρα μου, πο μ χει στελει κα ν τελεισω τ ργο Του” (ων. 4,34). Κα προφτης Δαυδ λει: ‘Μσα στ θλημ Του εναι κρυμμνη αἰώνια ζω” (Ψαλμ. 29,6).

9. - Κατ συνπεια, ργτης το γαθο κα θ ζσει κα θ θερσει τος καρπος τν κπων του, μ τ Χρη το Καθηγητ τς σωτηρας μας ησο Χριστο, ποος δοξζει ατος πο Τν δοξζουν.

Σ’ Ατν πρπει κθε δξα, τιμ κα προσκνηση, μαζ μ τν ναρχο Πατρα Του κα τ Πανγιο κα ζωοποι Πνεμα Του, τρα κα πντοτε κα στος αἰῶνες τν αἰώνων. μν.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Πηγή: imaik.gr)