Το Συνέδριο του Π.Σ.’Ε’. στον Άγιο Ανδρέα Αττικής, μέσα από συνεντεύξεις του πρεσβ. Πέτρου Χίρς

Ο π. Πέτρος Χιρς αμερικανός στην καταγωγή, πρώην προτεστάντης και νυν ορθόδοξος ιερεύς της Εκκλησίας της Ελλάδος παρηκολούθησε το συνέδριο του Π.Σ.Ε. καθ όλη την διάρκεια του. Έλαβε συνεντεύξεις από επωνύμους παράγοντες του Π.Σ.Ε. Ορθοδόξους και μη. Εδώ μεταφέρουμε μερικά μόνον αποσπάσματα των αποκαλυπτικών αυτών συνεντεύξεων, από τις οποίες προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα ότι οι μετέχοντες στο Π.Σ.Ε. Ορθόδοξοι έχουν υποστεί αλλοίωση της εκκλησιολογικής των συνειδήσεως με αποτέλεσμα να μην δίδουν εκεί Ορθόδοξη μαρτυρία.

Συνέντευξη με τον Επίσκοπο Θερμοπυλών κ. Ιωάννη, Πρόεδρο της Οργανωτικής Επιτροπής του συνεδρίου

Περί Προσηλυτισμού

Ερώτηση (π. Πέτρος Χιρς)· Στην Αμερική κάνουν ομιλίες οι Ορθόδοξοι, καλούν Προτεστάντες και λένε ότι ο Προτεσταντισμός είναι μία ψεύτικη μορφή του Χριστιανισμού. Θα μπορούσαμε να το πούμε αυτό;

Απάντηση ( Επίσκ. Θερμοπυλών Ιωάννης)· Οχι… Θα μπορούσαμε να πούμε· εμείς οι Ορθόδοξοι σ αυτό το θέμα έχουμε αυτήν την άποψη. Αυτό διδάσκουμε. Εμάς η σωτηρία επιτυγχάνεται με την πίστη κ.λπ. Αλλά δεν μπορούμε να τους λέμε ότι ο Προτεσταντισμός δεν είναι εκκλησία. Δεν μπορείς να το πεις αυτό, όταν τους έχεις προσκαλέσει. Δεν μπορώ εγώ να βγω να το πω εδώ μέσα. Τη στιγμή που μετέχω θα μετέχω σε ένα reconciliation (=συμφιλίωση).

Περί της Μιας Εκκλησίας

Ερ· Μπορούμε να πούμε ότι η Εκκλησία είναι μόνο μία και είναι η Ορθόδοξη;

Απ· Είναι πρόβλημα και αυτό, να πούμε δηλαδή ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι η Μια εκκλησία. Μπορούμε να πούμε όμως ότι εγώ είμαι Ορθόδοξος, γεννήθηκα Ορθόδοξος και παρέμεινα Ορθόδοξος, ενώ άκουσα πάρα πολλά πράγματα στη ζωη μου, γιατί έχω την πεποίθηση ότι σώζομαι μέσα από αυτή τη διαδικασία.

Συνέντευξη με τον Ηγούμενο Φιλιππο Σιμονοβ, Εκπρόσωπο του Πατριαρχείου Μόσχας στο συνέδριο του Π.Σ.Ε.

Η Θεωρία των Κλάδων

Ερ· Η βάση της συμμετοχής στο Π.Σ.Ε., που είναι η αναγνώριση κοινωνίας εν Χριστώ με τους άλλους, αναιρεί την μαρτυρία μας, αναιρεί την ικανότητά μας να τους ενσταλλάξουμε αυτό το αίσθημα ότι είναι μακριά από τον Χριστό και την Εκκλησία. Τι λέτε εσείς γι αυτό;

Απ· Η Εκκλησία είναι ένας οργανισμός που έχει αποστολική διαδοχή. Καταλαβαίνουμε ότι μόνο 3 ομολογίες έχουν πραγματική αποστολική διαδοχή· Η Ορθόδοξη, η Ρωμαιοκαθολική, οι Μονοφυσίτες. Για τους Ορθοδόξους μόνο αυτοί οι οργανισμοί μπορούν να καλούνται εκκλησίες… Έχουν μυστήρια, Ευχαριστία, Βάπτισμα κ.λπ… κάθε μέλος όταν λαμβάνει την Ευχαριστία, όταν λαμβάνει τον Χριστό μέσα του ενώνεται με τον Κύριό μας. Μπορούμε να το επιβεβαιώσουμε αυτό απόλυτα.

Συνέντευξη με τον π. Ιοάν Σάουκα,
Εκπρόσωπο της Εκκλησίας της Ρουμανίας στο συνέδριο του Π.Σ.Ε., ο οποίος εργάζεται συγχρόνως στο Οικουμενικό Ινστιτούτο του Bossey

Στην Εκκλησία μετέχουν και οι ετερόδοξοι!

Ερ· Πως υφίσταται βάπτισμα εκτός της Εκκλησίας;

Απ· Η άποψή μου… είναι ότι η εκκλησία είναι μία και η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι εκεί. Οι άλλες ανήκουν επίσης σε αυτό το άγνωστο μυστήριο αλλά κατά ατελή τρόπο…

… Εαν με ρωτήσετε· Είναι Χριστιανοί; Θα έλεγα, ναι είναι. Ανήκουν στον Χριστό; Ναι, ανήκουν στον Χριστό. Αφού όλοι οι άνθρωποι του Π.Σ.Ε. ομολογούν την Αγία Τριάδα, τον Χριστό ως Σωτήρα και Κύριο και τις Οικουμενικές Συνόδους.

Είναι η αληθινή Εκκλησία; Θα συνέχιζα να λέω ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι η μία Εκκλησία. Αλλά δεν βρίσκονται (σημ. «Π.»· οι ετερόδοξοι) εκτός αυτού του Μυστηρίου. Κατά κάποιο μυστήριο τρόπο συμμετέχουν σε αυτή την πραγματικότητα.

Συνέντευξη με την κ. Άννα Λιούνγκ
Προτεστάντισσα Πάστορα, από το Ιεραποστολικό Συμβούλιο Σουηδίας

Δεν έχω ακούσει …

Ερ· Οι Ορθόδοξοι σας έχουν πει για την Ορθόδοξη ιεραποστολή και τους Ορθοδόξους ιεραποστόλους;

Απ· Δεν έχω πληροφορηθεί πολύ για την Ορθόδοξη ιεραποστολή. Απ όσο γνωρίζω όμως δεν βλέπω μεγάλες διαφορές ως προς τα φιλανθρωπικά έργα.

Ερ· Και για την Ορθόδοξη εκκλησιολογία;

Απ· Δεν έχω ακούσει πολλά για την εκκλησιολογία της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Σχόλιο «Π»· Σημειωτέον ότι η εν λόγω παστόρισσα συνεργάσθηκε επί τετραετία με τον π. Καλύβα, καθηγητή Λειτουργικής στη Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού Βοστώνης, για την προετοιμασία αυτού του συνεδρίου, χωρίς να ακούσει τίποτε για ορθόδοξη εκκλησιολογία ούτε για το πως εννοεί η Ορθόδοξη Εκκλησία την ιεραποστολή. Άρα το επιχείρημα των Ορθοδόξων υπερμάχων της συμμετοχής μας στο Π.Σ.Ε., ότι εκεί μετέχουμε για να δίδουμε Ορθόδοξη μαρτυρία, αποδεικνύεται μύθευμα.

Συνέντευξη με τον π. Χάϊκι Χάτουνεν, Ιερέα της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Φινλανδίας, ο οποίος προσευχήθηκε στη λατρευτική σύναξη των Πεντηκοστιανών.

Είχαμε και συμπροσευχές…

Ερ· Στην πρωϊνή ακολουθία των Πεντηκοστιανών είπατε κάποια ευχή. Πως έγινε αυτό;

Απ· Στην πρωινή λατρεία έκανα μία προσευχή για τους Πεντηκοστιανούς. Αυτό ήταν κάτι ξαφνικό. Ήταν να έρθει κάποιος άλλος, αλλά λόγω της απουσίας του η ευθύνη έπεσε σε αυτούς που ήταν παρόντες και έτσι βρέθηκα αντιμέτωπος με αυτό το αίτημα, που μου τέθηκε από την Επιτροπή μας, όχι από τους ίδιους τους Πεντηκοστιανούς. Έτσι η αυθόρμητη αντίδρασή μου ήταν να απαντήσω θετικά.

Συνέντευξη με τον Επίσκοπο Θερμοπυλών κ. Ιωάννη

Το κέρδος από το συνέδριο.

Ερ· Ποιο είναι το κέρδος της Εκκλησίας μας;

Απ· Για μας το κέρδος της Εκκλησίας μας ποιο είναι; Οτι ήρθαν εδώ, μας είδαν, είδαν τη λατρεία μας, άκουσαν ύμνους, είδαν και κάτι από την πατρίδα μας, ιδίως οι πολύ μακρινοί άνθρωποι. Θα πάνε την Κυριακή στην εκκλησία και θα δουν τον τρόπο που λατρεύουμε εμείς μέσα σε ένα ναό, την αγιογράφηση, τα άμφια, ο,τι άλλο θα καταλάβουν… και ακόμα επειδή δεν γνωρίζουν τη γλώσσα, ίσως καταλάβουν κάποια πράγματα από τις κινήσεις και το τυπικό. Οι Προτεστάντες, επειδή δεν έχουν τυπικό, δε θα καταλάβουν τίποτε. Μόνο ο,τι ξέρουν από την Εκκλησιαστική Ιστορία τους. Όσοι ζουν κοντά σε Ρωμαιοκαθολικούς λίγο θα καταλάβουν. Οι Ρωμαιοκαθολικοί δε θα έρθουν σε εμάς. Θα πάνε στις δικές τους εκκλησίες.

(Πηγή: ‘Ορθόδοξος Λόγος’ 22-6-2005)

[Ψήφοι: 0 Βαθμολογία: 0]