Ανορθόδοξες «Θεραπείες» της Νέας Εποχής (Πρωτ. Βασίλειος Α. Γεωργόπουλος Δρ. Θ.)

Ο ανθρώπινος πόνος και η ασθένεια υπήρξε πάντα ένα φαινόμενο στην ιστορία του ανθρωπίνου γένους που έτυχε πολυμερούς προσέγγισης και ερμηνείας με  κύριο παράγοντα φυσικά αντιμετώπισής του την ιατρική επιστήμη. Το πλήθος των παραμέτρων με τις οποίες συσχετίζεται το πρόβλημα της ασθένειας, υπήρξε  η αφορμή τις τελευταίες δεκαετίες, πλήθος αποκρυφιστικών, εσωτεριστικών, γκουρουιστικών κ.ά. ομάδων, κομμάτια του παγκόσμιου αντιχριστιανικού μωσαϊκού της “Νέας Εποχής”, να χρησιμοποιούν μέσα στις διδασκαλίες τους θέματα που σχετίζονται με την υγεία.

Επικρίνοντας εν πολλοίς τον τρόπο κατανόησης της ασθένειας και του ανθρώπου από τη σύγχρονη ιατρική επιστήμη, αντιτείνουν μία άλλη θεώρηση των πραγμάτων «ολιστική» όπως τη χαρακτηρίζουν, σύμφωνη με τις αντίστοιχες αντιλήψεις της «Νέας Εποχής». Στα πλαίσια αυτά διαφημίζονται και προωθούνται από τις ομάδες αυτές διάφορες ανορθόδοξες «θεραπευτικές» μέθοδοι. Μέθοδοι που δεν έχουν καμμία απολύτως επιστημονική βάση. Αντιθέτως, αφετηρία εκκίνησης και υπόβαθρο πάνω στο οποίο θεμελιώνονται αυτές οι ανορθόδοξες «θεραπευτικές» μέθοδοι είναι οι δοξασίες θρησκευμάτων της Ανατολής ή και αποκρυφιστικές αντιλήψεις.
Οι ανορθόδοξες «θεραπευτικές» μέθοδοι προϋποθέτουν και θεμελιώνονται σε εξωχριστιανικές περί Θεού, κόσμου και ανθρώπου αντιλήψεις τις οποίες, συνήθως εν αγνοία τους, οικειοποιούνται οι άνθρωποι που τις χρησιμοποιούν. Αυτές, λοιπόν, οι περί Θεού, Κόσμου και άνθρωπου αντιλήψεις – θεμέλιο των ανορθόδοξων «θεραπειών» είναι:

α) απολύτως ασυμβίβαστες με την ορθόδοξη πίστη,

β) δημιουργούν σύγχυση, και

γ) συνιστούν, ταυτοχρόνως, και μία μορφή πνευματικής απειλής και κίνδυνο διάβρωσης του ορθοδόξου φρονήματος.

Για να φανεί η σχέση και η αλληλεξάρτηση όλων αυτών των αντιχριστιανικών και εξωχριστιανικών αντιλήψεων τις οποίες προϋποθέτουν οι ανορθόδοξες «θεραπευτικές» μέθοδοι, θα παραθέσουμε ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα από ένα ελληνικό έντυπο διαφημιστικό αυτών των μεθόδων. Το απόσπασμα αυτό, αναφέρεται σ’ έναν κοινό και θεμελιώδη όρο της ανθρωπολογίας, τόσο των ποικίλων ανορθόδοξων «θεραπευτικών» μεθόδων, όσο και των διαφόρων Ινδουιστικών, αποκρυφιστικών και Νεοεποχίτικων ομάδων. Πρόκειται για τον όρο «τσάκρας».
Αναφέρεται, λοιπόν, στο εν λόγω έντυπο: «Στον Ινδουισμό και τα πνευματικά συστήματα της γιόγκα καθώς και σε κάποιους ανάλογους ανατολικούς πολιτισμούς, όπως και σε κάποια τμήματα του Κινήματος της Νέας Εποχής και ως ένα βαθμό το τελείως διαφορετικό κίνημα της Νέας Σκέψεως, το τσάκρα θεωρείται ως ένα ενεργειακό κομβικό σημείο στο ανθρώπινο σώμα».
Στο παραπάνω απόσπασμα μαρτυρείται με εξαιρετική σαφήνεια ότι ανορθόδοξες «θεραπευτικές» μέθοδοι θεμελιώνονται όχι σε επιστημονικά δεδομένα αλλά σε εξωχριστιανικές θρησκευτικές δοξασίες που έχουν παράλληλη παρουσία σε αποκρυφιστικούς χώρους και αντιχριστιανικές κινήσεις. Λαμβάνοντας υπόψη αυτήν την πραγματικότητα, τον κίνδυνο διάβρωσης του ορθοδόξου φρονήματος, όπως και το έλλειμμα ενημέρωσης που υπάρχει στους ορθόδοξους χριστιανούς μας για το πραγματικό χαρακτήρα και τους πνευματικούς κινδύνους που ελλοχεύουν από αυτές τις πρακτικές, θα προσπαθήσουμε στη συνέχεια να αναφερθούμε σε ορισμένες ανορθόδοξες «θεραπείες», στοχεύοντας μόνο στην ενημέρωση και στην οριοθέτηση της ορθόδοξης πίστης από αντιλήψεις και πρακτικές που δεν έχουν θέση στη ζωή του ορθόδοξου χριστιανού.
1. Aura Soma
Το Aura Soma πρωτοεμφανίστηκε στις αρχές της δεκαετίας τού 1980 από τη φαρμακοποιό Βίκυ Γουόλ διαδόθηκε τάχιστα και διαφημίζεται και στην Ελλάδα.
Κατά τους ισχυρισμούς τους «η θεραπεία αυτή συνίσταται -ανάμεσα στα άλλα- στη χρήση του περιεχομένου 94 μικρών, -γυάλινων, γωνιαίων μπουκαλιών (αριθμούνται 0-93), κάθε ένα από τα οποία περιέχει δυό -διαφορετικών χρωμάτων- επίπεδα υγρών» (1).
Τί είναι όμως στην πραγματικότητα και που στηρίζεται το εν λόγω νεοεποχίτικο και δήθεν «θεραπευτικό» σύστημα τού Aura Soma, που διαφημίζεται ως «Είσαι τα χρώματα που διαλέγεις» (2); Ο Μάικ Μπουθ, ο πιο πιστός μαθητής και διάδοχος της Βίκυ Γουόλ που το δημιούργησε, αποκαλύπτει: «η δελεαστική, αισθησιακή πλευρά δεν είναι η μοναδική σχετικά με τα έλαια του Αύρα-Σώμα. Υπάρχουν πολλά περισσότερα. Το Αύρα-Σώμα συνδέεται με συστήματα αρχαίας Σοφίας, πως το Δέντρο της Ζωής από την Καμπάλα, τα Ταρό και το κινέζικο Ι Τσίνκ. Η αποκάλυψη των χρωμάτων συνδέεται επίσης με το Ινδουιστικό σύστημα των Τσάκρα. Υπάρχουν επίσης πολλές ακόμη ενδιαφέρουσες αναφορές στην αρχαία σοφία» (3).
Τι παρατηρούμε εν προκειμένω σχετικά με το εν λόγω νεοεποχίτικο «θεραπευτικό» σύστημα; Ότι θεμελιώνεται εξ ολοκλήρου σε αντιχριστιανικές αποκρυφιστικές πρακτικές και δοξασίες και στερείται και της παραμικρής επιστημονικής βάσης. Επιπλέον, στο εν λόγω σύστημα υπάρχουν πολλές ακόμα παράμετροί του, που σχετίζονται με τον αποκρυφισμό όπως π.χ, για να γίνει υποτίθεται ενεργοποίηση των ουσιών που περιέχουν τα μπουκάλια γίνεται χρήση Καμπαλιστικών επικλήσεων (4). Ακόμα στα μπουκάλια Ν 50-64 δόθηκαν τα ονόματα 14 «Αναληφθέντων διδασκάλων της πλανητικής Ιεραρχίας». Διαπιστώνουμε δηλαδή εδώ την χρήση ορολογίας και δοξασιών θεοσοφικών και όχι μόνο (5).
Και στο ερώτημα, πώς «θεραπεύουν» τα χρώματα, τα έλαια, οι ουσίες γενικά τού Aura Soma δίνεται ως απάντηση των οπαδών του, ότι θεραπεύουν μέσω της «ζωτικής ενέργειας των Δασκάλων» που αντιπροσωπεύεται από τις ακτίνες «που αφομοιώνονται από τα ορυκτά και τα φυτά που έχουν το αντίστοιχο χρώμα» (6). Βλέπουμε, δηλαδή, μια ακόμα τυπική αποκρυφιστική απάντηση.
2. Θεραπεία πνευματικής απόκρισης
Ιδρυτής της εν λόγω ανορθόδοξης «θεραπευτικής» μεθόδου είναι ο Robert Detzler, πάστορας της αιρετικής κίνησης Unity Church, σε συνεργασία με τους Κλάρκ και Σάρον Κάμερον. Στο εν λόγω σύστημα συναντά κάποιος σύνθεση στοιχείων από την παραχριστιανική – πανθεϊστική κίνηση της «Χριστιανικής Επιστήμης» – θετικής σκέψης και αποκρυφισμού (7). Βάσει του προγράμματος εργασίας της «Θεραπείας πνευματικής απόκρισης» (Spiritual Response Therapy) αποτελούν επίσης οι «εσωτερικές» ανακαλύψεις τού ιδρυτή σχετικά με το Θεό, την ψυχή, τον κύκλο της ζωής κ.ά.
Κατά τους οπαδούς τού συστήματος η «θεραπεία» στοχεύει στη διερεύνηση, στον προσδιορισμό και την ελευθέρωση των «ψυχικών αρχείων» από τραυματικά περιστατικά. Ποια είναι αυτά τα «ψυχικά αρχεία»; Κατά την μέθοδο τα «ψυχικά αρχεία» ταυτίζονται με τα λεγόμενα «Ακασικά αρχεία», ένα θεμελιώδη, δηλαδή, όρο για πολλές αποκρυφιστικές κινήσεις (8).
Νεοποχίτικη και αποκρυφιστική ορολογία, πως π.χ. «επαφή με τον ανώτερο εαυτό μας» και σύνδεση με τον «εσωτερικό Οδηγό μας» συναντάμε και σε άλλες θεωρητικές αρχές της εν λόγω μεθόδου. Από την μέθοδο, επίσης, δεν απουσιάζει και η αντιχριστιανική πλάνη της μετενσάρκωσης, καθώς οι οπαδοί της «Θεραπείας πνευματικής απόκρισης» (SRT) ισχυρίζονται ότι η μέθοδός τους ερευνά ενέργειες και περιστατικά «προηγούμενων ζωών» (9).
3. Ayurveda
Η σανσκριτική λέξη Αγιουρβέδα (Ayurveda) είναι σύνθετη από τα Ayus που σημαίνει Ζωή και Veda που σημαίνει Γνώση (10) γι’ αυτό στα διάφορα διαφημιστικά έντυπα της εν λόγω ανορθόδοξης μεθόδου χαρακτηρίζεται ως «Γνώση της Ζωής ή Επιστήμη της Ζωής». Χώρα προέλευσης της είναι η Ινδία. Κατά την εν λόγω ανορθόδοξη μέθοδο το σώμα του ανθρώπου αποτελείται από 5 στοιχεία, τον αιθέρα, τον αέρα, τη φωτιά, το νερό και τη γη. Οι συνδυασμοί αυτών των στοιχείων και η ισορροπία τους διαμορφώνουν τα doshas, τα στοιχεία, δηλαδή, που ελέγχουν τις ανθρώπινες λειτουργίες και σχετίζονται με την υγεία του ανθρώπου.
Η Αγιουρβέδα διακρίνει τους ανθρώπους σε τρεις κύριες κατηγορίες – τύπους (doshas) που καθένας έχει τα δικά του χαρακτηριστικά. Αυτές είναι η Vata που θεωρείται ως αέρινος τύπος, η Pitta που είναι ο πύρινος τύπος και η Kapha που θεωρείται ως ο υδάτινος τύπος. Κατά τους οπαδούς της μεθόδου πριν από κάθε «θεραπεία» πρέπει να προσδιοριστεί ποιος Αγουρβεδικός τύπος κυριαρχεί στο άτομο.
Σχετικά όμως με την εν λόγω ανορθόδοξη «θεραπευτική» μέθοδο πρέπει να γνωρίζουμε ότι:
α) Η Αγιουρβέδα (Ayurveda) προέρχεται από το χώρο του Ινδουισμού. Από Ινδουιστικές αντιλήψεις προέρχονται τόσο η θεωρητική θεμελίωσή της, όσο και οι πρακτικές εφαρμογές της (11).
β) Ο καθηγητής Irving Hexham αναφέρει ότι στην εν λόγω ανορθόδοξη «θεραπεία» συναντά κάποιος συν τοις άλλοις και «μαγικές ιδέες» (12).
γ) Η Αγιουρβέδα (Ayurveda) χρησιμοποιείται συστηματικά και διαφημίζεται στη Δύση από την παραθρησκευτική – γκουρουϊστική οργάνωση του Γκουρού Μαχαρίσι Μαχές Γιόγκι, τον «Υπερβατικό Διαλογισμό» (13) και λειτουργεί, ταυτοχρόνως, ως μέσο προσέλκυσης οπαδών στην εν λόγω γκουρουϊστική κίνηση.
δ) Αρκετά επίσης από τα αγιουρβεδικά φάρμακα δεν είναι ακίνδυνα. Επισημαίνεται σχετικά: «Μερικά παραδοσιακά αγιουρβεδικά φάρμακα παρασκευάζονται από επικίνδυνα βαρέα μέταλλα, πως ο μόλυβδος και ο υδράργυρος. Υποστηρίζεται ότι η διεργασία της θέρμανσης κάνει ακίνδυνα τα φάρμακα αυτά, αλλά αυτό δεν έχει αποδειχθεί. Τα αγιουρβεδικά σκευάσματα που περιέχουν μέταλλα πρέπει οπωσδήποτε να αποφεύγονται» (14).
Σημειώσεις:
1. Ειρήνη Νταλίχωβ – Μάικ Μπουθ, Aura Soma, Αθήνα 2002, σ. 11 . Panorama der neuen Religiositat, π.π., σσ. 118-119.
2. Ειρήνη Νταλίχωβ – Μάικ Μπουθ, Aura Soma, π.π, σ. 12.
3. Όπ.π, σ. 12.
4. Όπ.π., σ. 72
5. Όπ.π., σσ. 302-303. Panorama der neuen Religiositat., σ. 118
6. Όπ.π, σσ . 304
7. Βλ. Μίρ: www.religio.de/lex/daten/S/srt.html.
8. Βλ. Π. Γράβιγγερ, Εγκυκλοπαίδεια Εσωτερισμού και Απόκρυφου Γνώσεως, Τόμος Α’, Αθήναι, 1974, σσ. 124-125.
9. Βλ.: www.iathiein.gr
10. Βλ. Adriane Fugh – Berman,, Εναλλακτική Ιατρική, (μετ. Β. Κάντζολα-Σαμπατάκου), Αθήνα 1998, σ. 45.
11. Rüdiger Hauth (Hrsg), Kompaktlexikon Religionen, 1998, a. 46. John Bowker(Ed), Oxford Concise Dictionary of World Religions, 2η έκδ., 2005, σ. 70.
12. Irving Hexham, Pocket Dictionary New Religious Movements, 2002, a. 21.
13. Βλ. Handbuch Religiöse Gemeinschfaften und Weltanschauungen, 5η εκδ., 2000, σ. 811-813. H. Gasper-J. Müller-Fr. Valentin, Lexikon der Sekten, Sondergruppen und Weltanschauungen, 2001, σ. 667, 1088.
14. Βλ. Adriane Fugh – Berman, Εναλλακτική Ιατρική, σ. 46.
(Πηγή: «ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ» ΙΟΥΝΙΟΣ, ΙΟΥΛΙΟΣ- ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ, ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2007)

(Ηλεκτρονική επεξεργασία: "Αντιαιρετικόν Εγκόλπιον")

[Ψήφοι: 0 Βαθμολογία: 0]