Η ουμανιστική ψυχολογία και το κίνημα της “Θετικής Σκέψης” στις σχολές γονέων της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών (Σύλλογος Επιστημόνων “Προοπτική”)

Μολονότι και το φετινό πρόγραμμα των Σχολών Γονέων της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών ολοκληρώνεται[01], κρίνεται σκόπιμη η παρούσα αναφορά σε ένα φαινόμενο που προκάλεσε και συνεχίζει να προκαλεί ιδιαίτερο προβληματισμό και ανησυχία. Η συνεχιζόμενη και φέτος, παρά τις επανειλημμένες διαμαρτυρίες, συμμετοχή στις Σχολές Γονέων της Ι.Αρχιεπισκοπής Αθηνών εισηγητών με εκπεφρασμένη φιλοσοφία αποδεδειγμένα μη συμβατή με την ορθόδοξη πίστη γεννά πολλά ερωτηματικά.
Με λύπη μας διαπιστώνουμε ότι έχει γίνει σύνηθες πλέον φαινόμενο να μονοπωλούν εισηγητές με ιδιότητα ψυχοθεραπευτή, ψυχαναλυτή ή ψυχολόγου θέματα για τα οποία θα ανέμενε κανείς εισηγήσεις μέσα στους Ενοριακούς Ναούς κατ’ εξοχήν από ιερείς και θεολόγους. Αναρωτιέται κανείς εάν στέρεψαν τα νάματα της ορθοδόξου πίστεώς μας και εάν η νηπτική μας θεολογία αδυνατεί πλέον να δώσει απαντήσεις στα σύγχρονα προβλήματα των γονέων ώστε να χρήζει υποστήριξης και συμπλήρωσης από θεωρίες και πρακτικές ουμανιστικής φιλοσοφίας.
Ο λόγος, όμως, εδώ γίνεται για την παρουσία στα προγράμματα των Σχολών Γονέων της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών του κ. Κωνσταντίνου Τσιμπούκη Δρ. Ψυχολογίας, και της κ. Ιωάννας Μαρή, προέδρου της Ελληνικής Εταιρείας Προγεννητικής Αγωγής των οποίων οι θέσεις, πέραν της ουμανιστικής τους χροιάς περιέχουν στοιχεία ασυμβίβαστα με την ορθόδοξη θεολογική μας παράδοση.

Το κίνημα της “θετικής σκέψης” [02]
Κατά τον περασμένο αιώνα κάνει την εμφάνισή του το κίνημα της “θετικής σκέψης”. Ο Ralph Waldo Emerson (1803-1882),ο κύριος εκφραστής του, διακήρυξε πως η μόνη πραγματικότητα είναι το “θεϊκό στοιχείο”, που βρίσκεται μέσα στον άνθρωπο. Χρησιμοποίησε την ύπνωση με σκοπό να αφυπνίσει τις εσωτερικές δυνάμεις του ανθρώπου και υποσχέθηκε με τη μέθοδο του να οδηγήσει στην πληρότητα της ύπαρξης. Παράλληλα, ο Γάλλος φαρμακοποιός Emile Coué (1856-1926) διακήρυττε παρόμοιες θέσεις. Το βασικότερο δόγμα της νέας τάσης είναι ότι η σκέψη του ανθρώπου ταυτίζεται με την πράξη και ότι η σκέψη μπορεί ν’ αλλάξει τη ζωή του ανθρώπου, αρκεί να “περάσει” και να κυριαρχήσει στο υποσυνείδητο. Με τον τρόπο αυτόν ενεργοποιούνται απεριόριστες δυνάμεις που μεταβάλλουν οποιαδήποτε αρνητική κατάσταση σε θετική, αφού όλα τα δυσάρεστα και αρνητικά στον κόσμο και στον άνθρωπο αντιμετωπίζονται με θετικές σκέψεις. Ο R.Dahlke (BIO 4/1987, σ.68) αναφέρει ότι, σύμφωνα με τη “θετική σκέψη”,αν κανείς δεν νοιώθει καλά, μπορεί να καταφύγει στην κλασσική φράση: “από μέρα σε μέρα είμαι πάντοτε όλο και καλλίτερα”. Θετικές σκέψεις που γίνονται αντικείμενο διαλογισμού, ατομικού ή ομαδικού, εισχωρούν στο υποσυνείδητο και λαμβάνουν από εκεί την δύναμή τους.
Πέραν των R.W.Emerson (1803-1882) και Emile Coué (1856-1926) “πατέρας” της “θετικής σκέψης” θεωρείται ο Joseph Murphy. Ο Murphy δεχόταν μόνο μια Ατέλειωτη Δύναμη που βρίσκεται στον καθένα άνθρωπο και καθιστά δυνατή την εκπλήρωση κάθε επιθυμίας, που είναι ο “Θεός που βρίσκεται μέσα μας” (J.Murphy, Die Kosmische Dimension ihrer Kraft. Positives Denken im Einklang mit dem Universum des Geistes, München 1982 σ. 11.27). Τίποτε στον κόσμο δεν είναι ισχυρότερο από αυτή τη δύναμη, η οποία “μπορεί να εκπληρώσει οποιαδήποτε επιθυμία σας. Αυτή είναι η πνευματική φύση και βρίσκεται μέσα μας, είναι το πνεύμα που είναι μέρος του Παγκόσμιου Πνεύματος και ένα μ’ αυτό” (J.Murphy, Die Gesetze des Denkens und Glaubens, München 1983, σ.13). Αυτή η “Κοσμική Δύναμη” μέσα μας γνωρίζει όλες τις “θεραπευτικές διαδικασίες”. ‘Οταν κανείς τη δραστηριοποιήσει μπορεί να κάνει θαύματα. (Murphy, Die Kosmische Dimension, σελ.62). Ο Murphy και άλλοι απόστολοι της “θετικής σκέψης” που προπαγανδίζουν τη “συνταγή” τους χρησιμοποιούν χριστιανικούς όρους, όπως “πίστη” και “προσευχή”. Όμως οι όροι αυτοί δηλώνουν διαλογιστικές καταστάσεις και ταυτίζονται με τη σκέψη και με νοητικές καταστάσεις.
Η μέθοδος των “θεραπευτών” της “θετικής σκέψης” στηρίζεται στην αυθυποβολή. Η χρήση της αυθυποβολής προυποθέτει τις ανθρωπολογικές δοξασίες των ομάδων της “θετικής σκέψης”, ότι μέσα στον άνθρωπο υπάρχουν δυνάμεις “αυτοθεραπείας”, τις οποίες κανείς πρέπει να ενεργοποιήσει με την υποβολή, με συνεχή επανάληψη “θετικών” φράσεων, κάτω από καταστάσεις υπνωτικές ή μη υπνωτικές.
Στην Ελλάδα από το 1920, το κίνημα της “θετικής σκέψης” εκπροσωπείται, όπως μας διαφωτίζει ο μακαριστός π. Αντώνιος Αλεβιζόπουλος, τουλάχιστον φιλοσοφικά από την Αρμονική Ζωή-Ρ. Νάτζεμυ, την Εταιρεία Ψυχικών Ερευνών, την Παραψυχο-κοινωνιολογική Εταιρεία Ελλάδος, το Ινστιτούτο Παραψυχολογίας, την Μεταφυσική Εταιρεία, την Ψυχοδυναμική, την Silva Mind Control κ.α.

Ιδεολογική αντιπαράθεση του κινήματος της “Θετικής σκέψης” με την Χριστιανική Θεώρηση[02]
Το κίνημα της «θετικής σκέψης» στηρίζεται σε αντιχριστιανικές αντιλήψεις περί Θεού, περί κόσμου, περί ανθρώπου. Κατά την ορθόδοξη πίστη ο Θεός είναι Τριαδικός, ο Θεός είναι κοινωνία προσώπων, δεν είναι κάποια απρόσωπη δύναμη που σκορπίζεται παντού. Αντίθετα, σύμφωνα με τις δοξασίες των εκφραστών του κινήματος της «θετικής σκέψης», δεν υπάρχει προσωπικός Θεός. “Θεός” ονομάζεται “η ολότητα του πνεύματος”, η “συμπαντική Κοσμική Αρχή της Ζωής”. Επίσης υπογραμμίζεται πως αυτός είναι ο “θεός” που αναφέρεται στη Βίβλο και που έχει πολλά ονόματα “Θεός, Αλλάχ, Βράχμα, Παν-Πνεύμα κ.ο.κ. (J. Murphy, Die Kosmische Dimension, σ. 102). Σε άλλο σημείο ο Murphy αναφέρει: “αν το δει κανείς ψυχολογικά, Θεός γίνεται για σας αυτό που εκλαμβάνετε για Θεό…είτε το ονομάζετε Αγία Τριάδα ή Δημιουργό, είτε Αλλάχ, Βράχμα ή Βίσνου, Ανώτατη Ψυχή ή Πρόνοια, άπειρη Σοφία ή Πανταχού Παρουσία, κατασκευαστή του Σύμπαντος ή Θεϊκό Πνεύμα, Ανώτατο Ον, Αρχή της Ζωής, Ζώντα Θεό ή Δημιουργική Παντοδυναμία δεν έχει σημασία” (J. Murphy, Die Gesetze, σ. 67).
Αυτός ο “θεός” που ευαγγελίζεται η κίνηση της “θετικής σκέψης” δεν είναι ο Θεός της Aγίας Γραφής. Δεν είναι Εκείνος που στο πρόσωπο του Υιού και Λόγου Του διευκρίνισε: “Εγώ ειμί η οδός και η αλήθεια και η ζωή,ουδείς έρχεται προς τον Πατέρα ει μη δι’ εμού” (Ιω. Ιδ΄6). Ο προσωπικός Θεός των Χριστιανών είναι εντελώς διαφορετικός από τον “θεό μέσα μας”. Η έννοια του «θεού μέσα μας» είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στους εκφραστές του κινήματος της «θετικής σκέψης». Την θέση του Θεού παίρνει ο ίδιος ο άνθρωπος. Μέσα μας, λέει ο Murphy, και οι οπαδοί του, βρίσκεται η απεριόριστη θεϊκή δύναμη. Πολύ εύστοχα ο μακαριστός π.Αντώνιος Αλεβιζόπουλος αναφέρει ότι η σχετική αντίληψη των εκφραστών του εξεταζόμενου κινήματος μοιάζει με την αντίληψη των κατοίκων της Σαμάρειας για τον Σίμωνα μάγο “ούτος εστίν η δύναμις του Θεού η μεγάλη”! (Πράξ. η΄ 10).
Ο άνθρωπος θεοποιείται και όλες οι δυνατότητές του απολυτοποιούνται. Αυτή είναι και η δεσπόζουσα δοξασία του κινήματος της «θετικής σκέψης», μία δοξασία η οποία συναντάται στις περισσότερες αποκρυφιστικές ομάδες της “Νέας Εποχής”.
Έλληνες και ξένοι εκφραστές της «θετικής σκέψης» κάνουν λόγο για πίστη στον Θεό. Όμως, με τον όρο “πίστη” εννοούν θετική σκέψη, πεποίθηση στις απεριόριστες δυνατότητες του “εαυτού” μας, του υποσυνείδητου, που ταυτίζεται με το “θεό”. Μεταξύ πίστης και σκέψης δεν υπάρχει διαφορά, λέγει ο Murphy. Με τον “προγραμματισμό” της “πίστης” ή της “σκέψης”, μπορούν ν’ αλλάξουν τα πάντα, “αυτό που πιστεύετε, γίνεσθε” (Die Gesetze, σ.35), “σκέπτεσθε καλό, αποτέλεσμα είναι το καλό, σκέπτεσθε κακό ακολουθεί κακό” (J.Murphy, Das I Ging Orakel Ihres Unterbewusstseins, Genf 1980, σ. 39).
Αυτού του είδους η “πίστη” είναι μόνο στάση της σκέψης και εμπιστοσύνη στη δύναμη του υποσυνείδητου. Η πίστη έχει την αναφορά της σε μυστικές δυνάμεις που δήθεν υπάρχουν μέσα στον άνθρωπο, τις οποίες ο αποκρυφισμός της “θετικής σκέψης” υπόσχεται να δραστηριοποιήσει, σύμφωνα με τις επιθυμίες του ανθρώπου. Έτσι η τάση αυτή συνδέεται με τις αποκρυφιστικές ομάδες και τα τελετουργικά της μαγείας[03].
Ακόμη κι αν γίνεται λόγος για τον Ιησού Χριστό ή χρησιμοποιούνται Γραφικά εδάφια, η “πίστη” δεν προσδιορίζει το περιεχόμενο του χριστιανικού όρου. Η χριστιανική πίστη έχει την αναφορά της στον Θεό, που είναι πρόσωπο και όχι κάποια απρόσωπη ανθρώπινη “Συμπαντική” Δύναμη. Δεν αναφέρεται στον εαυτό μας ούτε αποτελεί δύναμη “καθ΄εαυτήν”, που δρα επειδή ο άνθρωπος “πιστεύει” σ΄ αυτήν. Αν ήταν έτσι, δεν θα επρόκειτο για πίστη στον Θεό, αλλά για δύναμη που απευθύνεται “στον Θεό”, με σκοπό να τον εξαναγκάσει να κάνει αυτό που ο άνθρωπος “πιστεύει”, ένα είδος “προγραμματισμού” του “Θεού”, προσαρμοσμένου στην ανθρώπινη θέληση[04].
Η πίστη του ορθόδοξου Χριστιανού δεν είναι αποτέλεσμα δικών του προσπαθειών, αλλά είναι δώρο του Θεού, καρπός του Αγίου Πνεύματος. Δώρα του Θεού είναι και η αληθινή χαρά και η ειρήνη, και όχι αποτέλεσμα κάποιων “τεχνικών” που προσφέρονται με υψηλή αμοιβή στα διάφορα σεμινάρια των κινήσεων της “θετικής σκέψης” (πρβλ. Γαλ. ε΄22). Ο ορθόδοξος Χριστιανός δεν έχει εμπιστοσύνη στον εαυτό του, σε κάποιες “δυνάμεις μέσα του”, αλλά αναμένει βοήθεια άνωθεν, από τον Θεό. Η πίστη του αναφέρεται στον Θεό, δεν είναι πίστη στην πίστη. Αυτό το βεβαιώνει η αγία Γραφή: “Έχετε πίστιν Θεού…!” (Μαρκ. ια΄ 22).
Ο χριστιανός παρακινείται να αγωνίζεται για την πίστη που παραδόθηκε “άπαξ” στους Αγίους (Ιούδα 3). Η πίστη του Χριστιανού δεν ταυτίζεται με τις δικές του προσωπικές επιθυμίες. Η “πίστη” των ομάδων της “θετικής σκέψης” είναι είδος αυθυποβολής. Πιστεύεται πως το αποτέλεσμα δεν εξαρτάται από τη Θεία Βούληση, αλλά από τη βεβαιότητα της “πίστης”, από την ένταση με την οποία ασκείται η “θετική σκέψη”. Για τον Χριστιανό τα πάντα βρίσκονται στην κυριότητα του Θεού και Εκείνος μοιράζει τα χαρίσματα Του, σύμφωνα με τη Θεία Του βούληση (Α΄Κορ. ιβ΄ 11, Εβρ. β’ 4).
Το κίνημα της «θετικής σκέψης» υπόσχεται: “Τα πάντα είναι δικά σας, εσείς οι ίδιοι είσθε οι δημιουργοί, αρκεί να σκεφθείτε δημιουργικά”. Έτσι η κυριότητα του Θεού παραδίδεται στη δύναμη της σκέψης, είτε θετική είναι είτε αρνητική. Ο απόλυτος “κύριος” είναι πλέον η σκέψη ή η “πίστη” μας και ο “θεός” πρέπει να κάνει αυτό που περιμένουμε, γιατί όσα πιστέψουμε ή σκεφθούμε, πρέπει να γίνουν πραγματικότητα με αυτόματες διαδικασίες, δεν χρειάζεται προσωπική σχέση αγάπης με τον προσωπικό Θεό. Αυτή η “πίστη” μπορεί να ενισχυθεί από την “προσευχή” ισχυρίζεται ο Murphy. Αλλά και πάλι εδώ χρησιμοποιείται χριστιανικός όρος με άλλο περιεχόμενο. Οι “προσευχές” του Murphy, είναι στην πραγματικότητα “συζήτηση με τον εαυτό μας”. Αν κανείς προσευχηθεί “σωστά” τότε τίθεται σε λειτουργία ένας παγκόσμιος νόμος που φέρνει αποτελέσματα, δεν μπορεί να γίνει αλλιώς! Έτσι ο Charles Capps, ηγετικό στέλεχος αυτής της τάσης, αναφέρει: “Δεν είναι απλή θεωρία, αλλά πραγματικότητα. Εδώ πρόκειται για πνευματικό νόμο. Λειτουργεί κάθε φορά, με την προϋπόθεση πως θα σκεφθούμε σωστά. Τους πνευματικούς νόμους τους θέτει κανείς αμέσως σε κίνηση, μόλις εκφράσει τις λέξεις… τότε όλα όσα πει κανείς θα συμβούν”. Εδώ υποστηρίζεται πως ο ίδιος ο Θεός υπόκειται στους “πνευματικούς νόμους”, όμως αυτό αποτελεί τη βάση κάθε τελετουργικού σκηνικού της μαγείας και γενικότερα του αποκρυφισμού. Δεν είναι η Χάρη του Θεού που ενεργεί, η οποία προϋποθέτει ταπείνωση από μέρους του ανθρώπου, που καλείται να εκζητήσει το έλεος του Θεού. Ο Θεός μπορεί κατά την αντίληψη αυτή να εξαναγκασθεί από τους “νόμους”[05].
Για τον πιστό η αμαρτία ταυτίζεται με την αυτονόμηση του ανθρώπου. Γι’ αυτό ο απόστολος Πέτρος παρακινεί: “Ταπεινώθητε ουν υπό την κραταιάν χείρα του Θεού ίνα ημάς υψώση εν καιρώ” (Α΄Πέτρ. ε΄6). Ο ίδιος ο Κύριος εταπείνωσε τον εαυτό του “γενόμενος υπήκοος μέχρι θανάτου” και ο απόστολος συμπεραίνει πως πρέπει να υπάρχει και σε μας το ίδιο φρόνημα, “ο και εν Χριστώ Ιησού” ο οποίος “εκκένωσε εαυτόν” (Φιλ.β ΄5-8). Αντίθετα, οι οπαδοί της “θετικής σκέψης” παρακινούνται να έχουν συναίσθηση της δικής τους αξίας και να αποκτήσουν τη “γνώση” των δήθεν απεριόριστων δυνατοτήτων τους. Η μόνη “αμαρτία” που υπάρχει γι’ αυτούς είναι η άγνοια των νόμων που τους προσφέρουν αυτές τις “δυνατότητες”. Το να είναι κανείς ασθενής, πτωχός, θλιμμένος, αυτό είναι αμαρτία. Όποιος σκέπτεται θετικά, ικανοποιεί όλες του τις επιθυμίες και δεν μπορεί να είναι φτωχός ή δυστυχισμένος. Το να θεωρήσει κανείς τον εαυτό του αμαρτωλό, λογίζεται “αρνητική σκέψη”, μόνο τότε γίνεται “αμαρτωλός” και αυτοβυθίζεται στην δυστυχία. Δεν είναι αυτό “αντίστροφο ευαγγέλιο”;
Η βασική δοξασία του κινήματος της «Θετικής Σκέψης» “ότι μέσα μας βρίσκεται ο ‘θεός’ και η ‘απεριόριστη Δύναμη’” την οποία μπορούμε με τη σκέψη ή τη νοητική μας στάση να δραστηριοποιήσουμε, πόρρω απέχει της Ορθοδοξίας. Κατά την ορθόδοξη αντίληψη η σωτηρία δεν έρχεται “από μέσα μας”, αλλά είναι αποτέλεσμα της θείας χάριτος, η οποία βέβαια προϋποθέτει την συνέργεια του πιστού. Η περί Θεού και περί ανθρώπου αντίληψη της κίνησης της “θετικής σκέψης” και η βασική της θέση πως ο άνθρωπος προσδιορίζει τη ζωή του σύμφωνα με τη “νοητική στάση” και τις επιθυμίες του, ακυρώνει τη χριστιανική αντίληψη περί αρετής. Ο άνθρωπος δεν είναι πλέον υπόλογος απέναντι κάποιου έξω από τον εαυτό του, δεν υπάρχει ηθικός νόμος έξω από αυτό που ο ίδιος θεωρεί καλό. ΄Ενας άνθρωπος που μέσω της αυτογνωσίας έφθασε δήθεν στην αυτοπραγμάτωση, πραγματοποιεί το καθετί που θα θελήσει μόνο με τη σκέψη του, γιατί ο άνθρωπος είναι πάντοτε αυτό που σκέπτεται, αυτός με τη δύναμη της “συνείδησης” δημιουργεί τον κόσμο γύρω του! Επομένως ο άνθρωπος δεν χρειάζεται κανέναν σωτήρα έξω από τον εαυτό του χρειάζεται μόνο τη δική του “θετική σκέψη”.
Ας δούμε τώρα την επίδραση των ιδεών της θετικής σκέψης στις απόψεις του Κωνσταντίνου Τσιμπούκη και της Ιωάννας Μαρή.

Κωνσταντίνος Τσιμπούκης
Η προβληματική που αναπτύσσει ο Κων. Τσιμπούκης βασίζεται σε διατυπωμένες θέσεις[06] του, ασυμβίβαστες με την ορθόδοξη πίστη. Στην παρούσα εργασία θα αναφερθούμε μόνο σε δημοσιευμένες θέσεις του.
Προτού αναλυθούν οι καταγεγραμμένες θέσεις του Κων. Τσιμπούκη, θα πρέπει να σημειωθεί η στενή συνεργασία του με τον Κων. Παπανικόλα και το «Απελευθερωτικό Κίνημα ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΕΛΛΑΔΑΣ». Ο Κων. Παπανικόλας είναι γνωστός εκφραστής στην Ελλάδα της φιλοσοφίας του κινήματος της “θετικής σκέψης”. Η συνεργασία αυτή αποδεικνύεται από τα εξής δεδομένα:
– Ο Κωνσταντίνος Τσιμπούκης αρθρογράφησε[07] και χρηματοδότησε[08] το περιοδικό “ΕΥΤΥΧΙΑ”
– Επί σειρά ετών ο Κων. Τσιμπούκης υπήρξε επιστημονικός συνεργάτης του περιοδικού “ΥΓΕΙΑ- ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ”
– Ο Τσιμπούκης έδωσε ομιλίες σε συνάξεις των οργανώσεων του Κ. Παπανικόλα[09].
Μελετώντας κανείς διεξοδικά τα βιβλία του Κων. Τσιμπούκη καταλήγει στις εξής διαπιστώσεις:
1. Στα βιβλία του Κων. Τσιμπούκη υπάρχουν θέσεις εναρμονισμένες με το πνεύμα του κινήματος της “θετικής σκέψης”.
2. Επίσης στα βιβλία του παραθέτονται παραπομπές και συγκεκριμένες αναφορές σε συγγραφείς με φιλοσοφία εναρμονισμένη με το κίνημα της “θετικής σκέψης”.

Θέσεις στα βιβλία του Κων. Τσιμπούκη εναρμονισμένες με το πνεύμα του κινήματος της “θετικής σκέψης”
Παρακάτω παρατίθενται αυτούσια κείμενα δημοσιευμένα σε βιβλία, περιοδικά ή εφημερίδες του Κων. Τσιμπούκη απ’ όπου διαφαίνεται η φιλοσοφική εναρμόνιση με το πνεύμα του κινήματος της «θετικής σκέψης».
α) “Η ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ (εδώ αναφέρεται στο ομώνυμο βιβλίο) που κρατάς θέλει πάνω απ’ όλα τη δική σου προσπάθεια, το δικό σου αγώνα, για να σε βοηθήσει. Απαιτεί πάθος και ψυχικό κόστος….. Μπορεί να μην κορεσθεί η ψυχική σου πείνα και δίψα, αλλά είναι μια μικρή λύτρωση, ένα πρώτο βήμα. Ένα βήμα πιο κοντά στον πλήρη ανθρωπισμό σου. Ένα βήμα στην απόκτηση της απόλυτης εμπιστοσύνης στις ικανότητές σου και στην βεβαιότητα ότι μπορείς να σωθείς αν πιστέψεις στον εαυτό σου και αξιοποιήσεις τα προσόντα σου. Θυμήσου τι είπε ο Βούδας[10] “Να είσαι το λυχνάρι που φωτίζει το δρόμο σου. Μην ψάχνεις έξω από τον εαυτό σου”. Την ίδια αρχή διατύπωσε και ο Χριστός όταν είπε: “Η Βασιλεία των Ουρανών δεν βρίσκεται “εδώ” ή “εκεί”. Βρίσκεται μέσα μας”. Βρίσκεται στον τρόπο που επιλέγουμε να σκεπτόμαστε, να ενεργούμε και να αντιδρούμε. Η ζωή μας διαμορφώνεται από τις σκέψεις που κάνουμε. Αυτές δημιουργούν τα συναισθήματα που νοιώθουμε και κατευθύνουν τις πράξεις μας” (“Η ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ του σύγχρονου ανθρώπου”, Έκδοση Θ΄, σ.14-15).
Έτσι, η απόκτηση απόλυτης εμπιστοσύνης στις ικανότητές μας και πίστης στον εαυτό μας, η οποία θα μας παράσχει την αυτο-σωτηρία, είναι από τους στόχους του εν λόγω βιβλίου. Μάλιστα, ερμηνεύοντας λανθασμένα το Ευαγγελικό χωρίο, διατυπώνεται ότι η Βασιλεία των Ουρανών βρίσκεται στον τρόπο που επιλέγουμε να σκεφτόμαστε, να ενεργούμε και να αντιδρούμε καθώς επίσης ότι τα πάντα στην ζωή μας διαμορφώνονται από τις σκέψεις μας, πράγμα που αποτελεί βασική θέση των εκφραστών του κινήματος της “θετικής σκέψης”.
β) “Θα κατανοήσετε ότι γεννηθήκατε για ένα σκοπό στην ζωή σας και θα αναπτύξετε μία θετική, νικητήρια στάση απέναντι στον εαυτό σας και στη ζωή. Θα δείτε πως πρέπει να ζείτε τη ζωή σας, ώστε να είστε σε αρμονία με τον εαυτό σας, το περιβάλλον σας το Θεό. Το αποτέλεσμα θα είναι να κάνετε τη ζωή σας ό,τι κάνει και ο μεγάλος ζωγράφος με το αριστούργημά του: το διαμορφώνει, το πλάθει και το τελειοποιεί, όπως του αρέσει”, (“Ο σωστός ΓΟΝΙΟΣ, ΔΑΣΚΑΛΟΣ, ΑΝΘΡΩΠΟΣ, Τα 12 απαραίτητα βήματα”, σ.10-12).
γ) “Η ζωή μας είναι δική μας υπόθεση και η επιλογή είναι δική μας. Όταν γίνονται πράγματα που δε μας αρέσουν είμαστε εμείς που χάσαμε τον έλεγχο της κατάστασης. Όταν νοιώθουμε απογοήτευση, είμαστε εμείς που διαλέξαμε να κάνουμε σκέψεις απογοήτευσης….. (“Ο σωστός ΓΟΝΙΟΣ, ΔΑΣΚΑΛΟΣ, ΑΝΘΡΩΠΟΣ, Τα 12 απαραίτητα βήματα”, σ.233-234).
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: η θλίψη από τις αμαρτίες μας ξεπερνιέται με θετικές σκέψεις και όχι με την μετάνοια και την εξομολόγηση!
δ) “Η κάθε αρρώστια κρύβει μέσα της τα σπέρματα για το πώς θα ξεπεράσουμε αυτή την αρρώστια. Είναι ανάγκη να μάθουμε ότι η σκέψη είναι ικανή να θεραπεύσει και να δημιουργήσει μία ευτυχισμένη ζωή. Ο Γουίλλιαμ Τζέιμς το έθεσε ως εξής: << Η μεγαλύτερη ανακάλυψη της γενιάς μου είναι ότι ο άνθρωπος μπορεί να αλλάξει τη ζωή του, μεταβάλλοντας τις νοητικές στάσεις>>. Γι’ αυτό αυτή τη στιγμή πρέπει να αποφασίσουμε να ξαναγεννηθούμε και να δεχθούμε την πρόκληση να ανακαλύψουμε τον εαυτό μας και να δημιουργήσουμε τη ζωή μας…” (“Ο σωστός ΓΟΝΙΟΣ, ΔΑΣΚΑΛΟΣ, ΑΝΘΡΩΠΟΣ, Τα 12 απαραίτητα βήματα”, σ.185)
ε) “Αν π.χ. πάρετε μια στάση λύπης, ακεφιάς, αποτυχίας, θα δείτε ότι πολύ σύντομα θα νοιώσετε πραγματικά λύπη, ακεφιά και αποτυχία. Αν αντίθετα, παίξετε το ρόλο του χαρούμενου, του αισιόδοξου, θα διαπιστώσετε ότι και ο εσωτερικός σας κόσμος εναρμονίζεται ανάλογα. (“Η ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ του σύγχρονου ανθρώπου”, Θ΄ Έκδοση, σ.76-78).
στ) “Στο δρόμο αυτό της προσπάθειας δε θα αφήσουμε να μας κλονίσουν οι τυχόν αποτυχίες. Θα διαγράψουμε από το λεξιλόγιό μας λέξεις και φράσεις όπως: αποτυχία, αστοχία, αδύνατο, απραγματοποίητο, απίθανο, υποχώρηση, άσκοπος ή μάταιος αγώνας, άκαρπη προσπάθεια, ματαιοπονία, χάνω τον καιρό μου, δεν μπορώ, δε γίνεται και τις παρόμοιες, γιατί αυτές ναρκώνουν το νου, μας προδιαθέτουν αρνητικά προς το στόχο μας και διώχνουν μακριά την επιτυχία… Η αρχή που θα μας κυριαρχεί θα είναι: ” Ό,τι δε με σκοτώνει με δυναμώνει…Πρέπει, λοιπόν, να γίνουμε οι κηπουροί του μυαλού μας και οι διαιτολόγοι της καρδιάς μας και του σώματός μας. Να καλλιεργούμε και να τρέφουμε τις θετικές συγκινήσεις και να καταπολεμούμε και να εξαφανίζουμε τις αρνητικές.” (“Η ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ του σύγχρονου ανθρώπου”, Θ΄ έκδοση, σ. 118-121).
ζ) “Είναι απαραίτητο να γνωρίσουμε καλά τις δυνατότητές μας, αλλά και να τις αναγνωρίσουμε. Να τις παραδεχθούμε. Να πείσουμε τον εαυτό μας γι’αυτές. Να πούμε πολλές φορές: έχω χαρίσματα. (“Ο σωστός ΓΟΝΙΟΣ, ΔΑΣΚΑΛΟΣ, ΑΝΘΡΩΠΟΣ, Τα δώδεκα απαραίτητα βήματα”, σελ. 191).
η) Ο Κων. Ι. Τσιμπούκης συχνά αναφέρεται στην πίστη στον Θεό. Η πίστη, όμως, παρουσιάζεται ως μια αφηρημένη έννοια, μη συνδεδεμένη με το πρόσωπο του Θεού.
“Με την πίστη στον Θεό ο άνθρωπος αιτιολογεί το καθετί που του συμβαίνει. Εξηγεί τα υπεράνθρωπα και αντιμετωπίζει τα ανθρώπινα. Με αυτήν κερδίζει την εσωτερική πολύτιμη ειρήνη. Μια θλίψη μεγάλη στη ζωή τον άπιστο θα τον οδηγήσει στο ψυχιατρείο ή στην αυτοκτονία. Τον πιστό θα τον ωριμάσει, θα τον κάνει σοφότερο και ευσεβέστερο. Η πίστη δίνει δύναμη για την πραγματοποίηση του ανθρώπινου θέλω και ρίχνει άπλετο φως στο τι πρέπει. (“Η ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ του σύγχρονου ανθρώπου”, Θ΄ Έκδοση, σ.109-111).
θ) “Ωστόσο, θα πούμε, για μια φορά ακόμη, ότι ο άνθρωπος, κρύβει μέσα του τεράστιο απόθεμα δυνάμεων. Μπορεί να πετύχει ό,τι θέλει, αρκεί να γνωρίζει τι θα πρέπει να πληρώσει γι` αυτό και να το έχει πληρώσει. Τίποτε δε χαρίζεται στη ζωή. (“Η ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ του σύγχρονου ανθρώπου”, σ.116).
ΑΛΛΑ: Υπάρχει έστω και ένα πράγμα που μπορεί να πετύχει ο άνθρωπος μόνος του, χωρίς να το επιτρέψει ο Θεός;
ι) Ένιωσα πολύ δικαιωμένος όταν διάβασα τις θέσεις του Στιβ Τζόουνς στο άρθρο του “Περιπέτεια στα βάθη του κυττάρου” όπου χαρακτηριστικά τονίζει <<Να θυμάστε πάντοτε ότι όλες οι δυνατότητες υπάρχουν μέσα μας! Απλώς οι πολιτιστικές συνθήκες έρχονται κάθε φορά και ανασύρουν μερικές>> (” Ο σωστός ΓΟΝΙΟΣ, ΔΑΣΚΑΛΟΣ, ΑΝΘΡΩΠΟΣ, Τα δώδεκα απαραίτητα βήματα”).
κ) Προσέξτε επίσης τις απόψεις του Κων. Τσιμπούκη, όπως δημοσιεύθηκαν στην εφημερίδα του “ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ”, στο πρωτοσέλιδο άρθρο του με τίτλο “ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΚΟΣΜΟ, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΛΕΜΕ…. Από εμένα εξαρτώνται τα πάντα”.
“Αν εμείς αισθανόμαστε και φερόμαστε σαν σκουλήκια, δεν πρέπει να παραπονιόμαστε που μας πατάνε οι άλλοι…Αντίθετα, αν εμείς νιώθουμε και φερόμαστε σαν αετοί, που μετεωριζόμαστε αβίαστα και φυσικά σε απροσπέλαστα ύψη, θα βλέπουμε τους συνανθρώπους μας να μας ξεχωρίζουν, να μας θαυμάζουν και να μας καμαρώνουν… Η πρόοδός μας εξαρτάται από το πόσο σημαντικό, αξιόλογο και ελκυστικό νιώθουμε τον εαυτό μας… Κοιτάξτε μέσα στον καθρέφτη σας και πέστε με ενθουσιασμό “Μου αρέσει ο εαυτός μου, μου αρέσει αυτό που είμαι, μου αρέσει η μαγεία και η ακτινοβολία της προσωπικότητάς μου… (“ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ”, Αρ.Φύλλου 167, Ιανουάριος 2002).
λ) “Επίσης έχει διαπιστωθεί ότι οι εξομολόγοι που εφαρμόζουν τα δεδομένα της ψυχολογικής επιστήμης είναι σε θέση να επιτελέσουν πιο καλά το έργο τους. Στις μέρες μας φαίνεται ότι η επιβολή του κανονικού επιτιμίου από τον εκπρόσωπο του Θεού στον εξομολογούμενο δεν έχει τα αποτελέσματα που είχε παλιότερα…Γι’αυτό, καλό θα είναι, οι ψυχολόγοι να πιστεύουν και οι εξομολόγοι να έχουν σπουδάσει ψυχολογία (“Η ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ του σύγχρονου ανθρώπου”, Θ΄ έκδοση, σελ. 246-247).
ΔΗΛΑΔΗ: Οι ψυχολόγοι γνωρίζουν καλύτερα τη θεραπεία της ψυχής, και ο εξομολόγος έχει τάχα ανάγκη “άσκησης” σε μεθόδους ψυχοθεραπείας, λες και η ταπείνωση, η μετάνοια, η προσευχή και η πατερική σοφία δεν επαρκούν για να επιτελέσει ο ιερέας το μυστήριο της Εξομολογήσεως, που οδηγεί στην αληθινή θεραπεία της ψυχής. Τι μας λείπει, άραγε, η γνώση ή η αγιότητα;
Πολύ εύστοχο ήταν και το σχετικό πόρισμα του Α’ Λειτουργικού Συνεδρίου, με θέμα “Το μεγαλείο της Θείας Λατρείας – Παράδοση ή ανανέωση;”
Η είσοδος των ψυχολόγων-ψυχοθεραπευτών στον ιερό χώρο της Εκκλησίας τείνει να υποκαταστήσει το ιερό μυστήριο της Εξομολογήσεως και προκαλεί δυσλειτουργίες στο έργο των εξομολόγων. Την παραπάνω τακτική ευνοούν ορισμένοι ιερείς-ψυχίατροι, οι οποίοι ψυχολογοποιούν τους θεανθρώπινους θεσμούς της Ορθοδόξου Εκκλησίας”.

Παραπομπές του Κων.Τσιμπούκη σε συγγραφείς με αποδεδειγμένη συγγραφικά φιλοσοφία εναρμονισμένη με το κίνημα της θετικής σκέψης
Απαραίτητη είναι η αναφορά στις βιβλιογραφικές πηγές των έργων του Κων. Τσιμπούκη[11] από τις οποίες δανείζεται εδάφια που παραθέτει αυτούσια στα βιβλία του, αφού διαπιστώνεται ότι η πλειονότητα των φιλοσοφικών στοχασμών και ισχυρισμών του βασίζεται και εμπνέεται από αυτές.
Δεν χρειάζονται σχολιασμό οι παραπομπές που γίνονται από τον Κων.Ι.Τσιμπούκη σε πρόσωπα γνωστής φιλοσοφικής τοποθέτησης, ασυμβίβαστης με την ορθόδοξη πίστη όπως στον Βούδα (“Η ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ του σύγχρονου ανθρώπου” Έκδοση Θ΄,σελ. 14) στον Γκάντι (“Ο σωστός ΓΟΝΙΟΣ, ΔΑΣΚΑΛΟΣ, ΑΝΘΡΩΠΟΣ, Τα 12 απαραίτητα βήματα”, σελ. 233) στον Λάο Τσε (“Ο σωστός ΓΟΝΙΟΣ, ΔΑΣΚΑΛΟΣ, ΑΝΘΡΩΠΟΣ, Τα 12 απαραίτητα βήματα”, σελ. 127) και τον Νίτσε ( “Η ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ του σύγχρονου ανθρώπου” Έκδοση Θ΄, σελ.163, 197).
Κατωτέρω παρατίθενται παραπομπές που κάνει ο Κων.Τσιμπούκης στις συγγραφικές του εργασίες σε συγγραφείς με αποδεδειγμένη φιλοσοφική σχέση με το κίνημα της “θετικής σκέψης”.
α) Τόσο στο βιβλίο του “Ο σωστός ΓΟΝΙΟΣ, ΔΑΣΚΑΛΟΣ, ΑΝΘΡΩΠΟΣ, Τα 12 απαραίτητα βήματα” (σ.263), όσο και στο “Η ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ του σύγχρονου ανθρώπου” (Έκδοση Θ΄ σ. 195-196), παραπέμπει στον Ρόμπερτ Νάτζεμυ, γνωστό από την δραστηριότητά του στην χώρα μας, μέσω του κέντρου “Αρμονική Ζωή”.
β) Στα έργα του ο Κων.Ι.Τσιμπούκης παραπέμπει[12] σε κείμενα του Ρ.Ο.Έμερσον, γνωστού προδρόμου του κινήματος της “θετικής σκέψης” (βλ. π.Α. Αλεβιζόπουλου,(1991) Αυτογνωσία, Αυτοπραγμάτωση, Σωτηρία, Ι.Μ.Νικοπόλεως).
γ) Προβληματισμό μας δημιουργούν και οι παραπομπές[13] του Κων. Ι.Τσιμπούκη, στον Χαλίλ Γκιμπράν, γνωστό εκφραστή του απόλυτου μονισμού, της ολιστικής θεώρησης του κόσμου και της κυκλικής πορείας της ιστορίας[14] (ο οποίος μάλιστα αρνείται την ύπαρξη προσωπικού Θεού, και ισχυρίζεται πως αυτό που αποδίδει την αμοιβή για την ανθρώπινη καλοσύνη είναι το “Σύμπαν”[15]). Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα των αυτών παραπομπών:
“Τότε βλέπουμε πόσο δίκαιο είχε ο Χαλίλ Γκιμπράν όταν έλεγε:
” Μη λέτε, “βρήκα την αλήθεια”, αλλά να λέτε, “βρήκα μιαν αλήθεια”.
“Μη λέτε, “βρήκα το μονοπάτι της ψυχής”, αλλά να λέτε “Συνάντησα την ψυχή που περπατούσε στο μονοπάτι μου” (“Η ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ του σύγχρονου ανθρώπου” Έκδοση Θ΄,σ. 59-60).
δ) Ο Κων.Ι.Τσιμπούκης στα έργα του παραπέμπει[16] στον Γουίλλιαμ Τζέιμς γνωστό ψυχολόγο εμπειριστή. Χαρακτηριστικό παράδειγμα των παραπομπών του Κων.Ι.Τσιμπούκη στο έργο του Γουίλλιαμ Τζέιμς συνιστά το κάτωθι:
“Ο William James το έθεσε ως εξής: <<Η μεγαλύτερη ανακάλυψη της γενιάς μου είναι ότι ο άνθρωπος μπορεί να αλλάξει τη ζωή του, μεταβάλλοντας τις νοητικές στάσεις>> Γι’ αυτό αυτή την στιγμή πρέπει να αποφασίσουμε να ξαναγεννηθούμε και να δεχθούμε την πρόκληση να ανακαλύψουμε τον εαυτό μας και να δημιουργήσουμε τη ζωή μας” (“Η ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ του σύγχρονου ανθρώπου” Έκδοση Θ΄”, σ.233).Ενδιαφέρον επίσης προκαλούν οι παρατηρήσεις: “Η ενέργεια φαίνεται ότι ακολουθεί το αίσθημα, πραγματικώς όμως η ενέργεια και το αίσθημα συμβαδίζουν, και κανονίζοντες την ενέργειαν που είναι υπό τον αμεσώτερον έλεγχον της θελήσεώς μας, δυνάμεθα εμμέσως να κανονίσωμεν το αίσθημα που δεν υπόκειται ομοίως εις αυτήν”… “Ιδού” λέγει ο Τζέιμς. “Η υπέρτατη οδός της θελήσεως προς την φαιδρότητα, εάν η φαιδρότης έχει χαθή, είναι να λάβης την στάσιν του φαιδρού ανθρώπου και να ενεργής και να ομιλής ως εάν η φαιδρότης υπήρχε ήδη”.[17]
ε) Τόσο στο βιβλίο “Η ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ του σύγχρονου ανθρώπου” Έκδοση Θ΄, όσο και στο “Ο σωστός ΓΟΝΙΟΣ, ΔΑΣΚΑΛΟΣ, ΑΝΘΡΩΠΟΣ, Τα 12 απαραίτητα βήματα”, ο Κων. Ι.Τσιμπούκης παραπέμπει[18] σε έναν εκφραστή του κινήματος της “θετικής σκέψης” τον Νταίηλ Κάρνετζυ[19]. Επίσης στο βιβλίο του “Ο σωστός ΓΟΝΙΟΣ, ΔΑΣΚΑΛΟΣ, ΑΝΘΡΩΠΟΣ, Τα δώδεκα απαραίτητα βήματα” παραπέμπει στον Ο. Μαντίνο -ο οποίος από τα κείμενα του διαφαίνεται να ακολουθεί και να ευαγγελίζεται τις αρχές της “θετικής σκέψης”[20]– και λέει: “Ο Ο.Μαντίνο στο βιβλίο του: «Ο Μεγαλύτερος Πωλητής στον Κόσμο» γράφει ” Τη λογική μου μπορεί να την αντικρούσουν….Μα η αγάπη μου θα μαλακώσει τις καρδιές, όπως του ήλιου οι ακτίνες μαλακώνουν το πιο κρύο χώμα. Και για να το πετύχω αυτό συνεχίζει: Θα επαινώ τους εχθρούς μου και θα γίνονται φίλοι….Στις πράξεις των άλλων θ’ αντιδρώ με αγάπη… Και πάν απ’ όλα θα αγαπώ τον εαυτό μου. (σ.243)
στ) Στο βιβλίο “Η ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ του σύγχρονου ανθρώπου” Θ΄έκδοση, ο Κων. Τσιμπούκης παραπέμπει σε έναν άλλον εκφραστή της “θετικής σκέψης” τον Ρόμπερτ Κόλλιερ[21], αναφέρει:
“<<Μπορείς να γίνεις ό,τι θελήσεις, να έχεις ό,τι επιθυμήσεις, να ολοκληρώσεις ό,τι στοχεύσεις …αν κρατηθείς στην επιθυμία με την εντιμότητα ενός σκοπού>> λέγει ο Ρόμπερτ Κόλιερ”. (σ. 48)
Ιωάννα Μαρή
Η δεύτερη περίπτωση της κ.Ιωάννας Μαρή, προέδρου της Ελληνικής Εταιρείας Προγεννητικής Αγωγής είναι λιγότερο αναλυτική αλλά εξίσου αποκαλυπτική. Κινείται παράλληλα με τις βασικές αρχές του κινήματος της θετικής σκέψης. Είναι γνωστό ότι ο εν λόγω φόρεας στον οποίο η κ. Μαρή κατέχει την θέση της Προέδρου έχει χαρακτηριστεί ως μία από τις ασυμβίβαστες ομάδες με την ορθόδοξη πίστη στην Ζ΄ Πανορθόδοξο Συνδιάσκεψη της Αλιάρτου (20-26.09.1995).
Μελετώντας το συγγραφικό έργο της κ.Ιωάννας Μαρή ανακαλύπτονται οι εξής διατυπωμένες θέσεις:
– “Αυτή η σπίθα που είναι ικανή να ξυπνήσει την συνείδησή μας και να μας φέρει ένα νέο φως στη διάνοιά μας, μια νέα άπειρη ζεστασιά στην καρδιά μας μια νέα δύναμη στην θέλησή μας. Και όμως, αν ο Χριστός γεννήθηκε και έφερε στη γη την Θεία Αγάπη είναι για να μας δείξει ότι και εμείς μπορούμε να γεννηθούμε…να φέρουμε μέσα μας τη γέννηση της Θείας Αγάπης και αυτή η Θεία Αγάπη να ξυπνήσει μέσα μας ένα Νέο Φως, μια ζεστασιά μια Δύναμη….[22]
– “Ο Χριστός γεννήθηκε για να πιστέψουμε βλέποντάς Τον στην Θεία πλευρά του εαυτού μας, στην ύπαρξη του ανωτέρω Εγώ μας, αυτού του Εγώ που χρόνια τώρα το έχουμε πνιγμένο, θλιμμένο, καθώς μας παρακολουθεί να ασχολούμαστε με χίλια μύρια ασήμαντα, αρνητικά, καταστροφικά πράγματα, χωρίς να του αφήνουμε μια τόση δα θεσούλα. Και όμως αν πιστέψουμε στον Χριστό που φέρνουμε όλοι μέσα μας, Αυτός θα φανερωθεί….”[23]
– “Εξάλλου, έχοντας την Αγάπη, αγαπώντας τον εαυτό μας, τους συνανθρώπους μας, τη Φύση, το Σύμπαν, ανοίγουμε το Νου μας στη Σοφία, γιατί ποιος δεν ξέρει ότι για να μάθουμε κάτι, πρέπει να το αγαπάμε!”[24]
– “Έτσι αγαπώντας τους ανθρώπους, μαθαίνουμε να τους αποκρυπτογραφούμε, αγαπώντας τη Φύση και το Σύμπαν ολόκληρο, μαθαίνουμε να αποκρυπτογραφούμε τα μυστικά τους, και οι Νόμοι του Σύμπαντος, ο Θεός ολόκληρος κρύβεται μέσα στα πιο απλά φαινόμενα της Φύσης!”[25]
– “Εκτός όμως από τις ατέλειες έχουμε όλοι ένα Υπέροχο, Πάνσοφο, γεμάτο Αγάπη, Δυναμικό, Θαυμάσιο Εαυτό! Και Αυτόν πρέπει να αγαπήσουμε, σε Αυτόν πρέπει να πιστέψουμε…. μόνο πιστεύοντας τον θα του δώσουμε τη δυνατότητα να εκδηλωθεί και να σαρώσει όλες τις ατέλειες!”[26]
– “Αν εμείς ζούμε σ’ αυτήν την ομορφιά, την Αρμονία, διδάσκουμε την Αρμονία στα κύτταρα μας, πρώτα-πρώτα…και αυτά ακολουθώντας το παράδειγμά μας, μας εξασφαλίζουν υγεία. Ποιος δεν ξέρει ότι οι αρρώστιες είναι το αποτέλεσμα της δυσαρμονίας της σκέψης και των συναισθημάτων μας.[27]
– “Να κάνει περίπατο (η έγκυος γυναίκα) νωρίς στον πρωϊνό ήλιο, σε δενδροφυτευμένο μέρος και να αναπνέει βαθιά! …να βλέπει με τα μάτια της φαντασίας της, το παιδί της, φωτεινό, λουσμένο στα χρώματα. Το καθένα του φέρνει τις δικές του δυνάμεις και ιδιότητες.[28]
Ο Σύλλογός μας δεν έχει τίποτα ούτε εναντίον του κυρίου Κ.Τσιμπούκη, ούτε εναντίον της κυρίας Ι.Μαρή. Δεν αρνούμαστε την καλή τους διάθεση να προσφέρουν στους συνανθρώπους τους, ούτε την πίστη τους στο Θεό, αλλά θεωρούμε ότι κάποιες εκπεφρασμένες απόψεις τους δεν εναρμονίζονται με τη διδασκαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Έτσι, διαβλέποντας τον κίνδυνο αλλοιώσεως του ορθοδόξου προσανατολισμού, θεωρήσαμε σκόπιμη την εκπόνηση του παρόντος άρθρου.
___________________________

[01]. Περισσότερα από τα Ενοριακά προγράμματα Σχολών Γονέων λήγουν στις αρχές της άνοιξης.
[02]. Για το τμήμα αυτό χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία και αυτούσιες παράγραφοι από σχετικές εργασίες του π.Αντ. Αλεβιζόπουλου.
[03]. Αλεβιζόπουλου, π.Α., (1991), Αυτογνωσία, Αυτοπραγμάτωση, Σωτηρία.
[04]. Αλεβιζόπουλου, π.Α., (1991), Αυτογνωσία, Αυτοπραγμάτωση, Σωτηρία.
[05]. Αλεβιζόπουλου, π.Α., (1991), Αυτογνωσία, Αυτοπραγμάτωση, Σωτηρία.
[06]. Ο Κων. Τσιμπούκης έχει θέσει ως βασικούς προσωπικούς του στόχους (“έχω ξεκαθαρίσει τα οράματα της ζωής μου” 14.01.96, ΚΦΖΥ) τους κάτωθι:
– Την προσωπική του πορεία προς την Αυτογνωσία
– Η εφημερίδα “Διαπαιδαγώγηση” (την οποία εκδίδει ο ίδιος) να πάει σε κάθε σπίτι, ούτως ώστε να έλθει κάθε άνθρωπος σε αρμονία με τον εαυτόν του και με το περιβάλλον του… (ΚΦΖΥ, 14.01.96)
– την λειτουργία σε κάθε Δήμο, Κοινότητα, Σχολείο ή Ενορία Σχολής Γονέων (Κ.Ι.Τσιμπούκη (1997), “Πως θα βοηθήσετε το παιδί σας στο σπίτι και στο σχολείο”)
– την ίδρυση στους Δελφούς του Πανεπιστημίου Ανθρωπιστικών Σπουδών, (“…το μεγαλύτερο όραμα της ζωής μου! Οι απανταχού έλληνες…να αποφασίσουμε να χτίσουμε τον καινούργιο Παρθενώνα, δηλαδή…οι πνευματικές δυνάμεις κάθε τόπου να αφεθούν οι ηγέτες τους να ενστερνιστούν τα ιδεώδη του Παρθενώνα…Στην σελίδα 8 και 9 της εφημερίδας (ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ) θα βρείτε τι λένε αυτοί οι οποίοι ενστερνίστηκαν αυτή την ιδέα. Ελπίζω πολύ γρήγορα θα είμαστε σε θέση να τυπώσουμε ένα βιβλίο με τις απαντήσεις σας που θα ονομαστεί Βίβλος Ειρήνης…)” ( ΚΦΖΥ, 14.01.96), όπου οι ηγέτες όλου του κόσμου θα εγκολπώνονται τα ιδεώδη του Παρθενώνα και τις αιώνιες-ακατάλυτες αξίες (Κων. Ι.Τσιμπούκη, (1997), “Η ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ του σύγχρονου ανθρώπου”).
[07]. Άρθρα του Κων.Ι.Τσιμπούκη στο περ. ΕΥΤΥΧΙΑ, κατά την εξεταζόμενη διετία (’83-’84) όπου δημοσιεύονται σε όλα σχεδόν τα τεύχη φέρουν τους κάτωθεν τίτλους:
– Τ. 1, 1/83, “Πως θα πετύχετε τη Ζωή”
– Τ.2, 02/83, “Το Μυστικό της Αρμονίας στις Σχέσεις μας” (Th. Gordon: Parent Effectiveness, Training) μεταφ. Κων.Ι. Τσιμπούκη.
– T.3, 02/83 “Προϋποθέσεις Επιτυχίας στην Ζωή”
– Τ.3, 03/83, “Ο Δεκάλογος όπου οδηγεί στην επιτυχία”
– Τ.4, 03/83, “Η Τέχνη της Ευτυχίας, Ανθρώπινες Σχέσεις
– και Σωστή συμπεριφορά του”
– Τ.4, 03/83, “Ειρήνη Μάταιος κόπος η Υποκρισία;”
– Τ.8, 09/83, “Πώς να γίνεται αισιόδοξοι, Όμιλος Αισιοδόξων”
– Τ.10 01-02/84 “Τα πεθερικά: μια Παρεξηγημένη Σχεση”
– Τ.10 01-02/84 “Η Ευθύνη του Ανθρώπου προς τους συνανθρώπους του”
– Τ.11, 05-06/ 84,”Οι βαθύτερες Ανάγκες του ανθρώπου”
[08]. Στο τεύχος 6, 06/83 του περιοδικού ΕΥΤΥΧΙΑ παρουσιάζεται η εκδοτική εταιρεία “ΕΡΕΥΝΑ”, του Κων. Ι. Τσιμπούκη να χορηγεί (“Η έκδοση αυτή είναι προσφορά των εκδόσεων η “ΕΡΕΥΝΑ”) την εν λόγω τρέχουσα έκδοση, σε ένα τεύχος στο οποίο παρατίθεται εκτενές άρθρο του Κων. Παπανικόλα “Ψυχική και Διανοητική Υγεία, Γνώρισε τον Εαυτό σου’ Ο μόνος δρόμος που οδηγεί στον εξανθρωπισμό μας, Η Καταπληκτική Δύναμη του Νου, Συνειδητό και Υποσυνείδητο”.
[09]. Στο Κέντρο Φυσικής Ζωής και Υγείας του Κων.Παπανικόλα, ο Κων. Ι.Τσιμπούκης έχει παράσχει διαλέξεις εκ των οποίων και οι κάτωθι:
– “Καλοί Γονείς Καλοί Άνθρωποι”, ΚΦΖΥ
– “Ανθρώπινες Σχέσεις-Σωστή Συμπεριφορά” ΚΦΖΥ, 08.08.1992
– “Πώς να αλλάξετε την κακή συμπεριφορά των παιδιών σας”, ΚΦΖΥ, 17.01.1993
– “Οι Ανθρώπινες Σχέσεις Προϋπόθεση της Ψυχικής Υγείας του Ανθρώπου”, ΚΦΖΥ, 01.03.1998
– “Η Αυτογνωσία το Μυστικό Επιτυχίας στην Ζωή”, ΚΦΖΥ, 30.08.1998
– “Πώς θα έλθει κάθε άνθρωπος σε αρμονία με τον εαυτόν του και με το περιβάλλον του…” ΚΦΖΥ, 14.01.1996
[10]. Ένα από τα σημεία του έργου του Κων. Ι.Τσιμπούκη, όπου διαφαίνεται ο συγκριτιστικός χαρακτήρας
[11]. Εξαιρούνται οι μεταφράσεις και εκδόσεις έργων, τρίτων
[12]. σ.65, 123, “Ο σωστός ΓΟΝΙΟΣ, ΔΑΣΚΑΛΟΣ, ΑΝΘΡΩΠΟΣ, Τα 12 απαραίτητα βήματα”
[13]. σ. 59-60, 90-91, 127-128,182-183, “Η ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ του σύγχρονου ανθρώπου” Έκδοση Θ΄, σ.71, 136, 164, 242, “Ο σωστός ΓΟΝΙΟΣ, ΔΑΣΚΑΛΟΣ, ΑΝΘΡΩΠΟΣ, Τα 12 απαραίτητα βήματα”.
[14]. Αλεβιζόπουλου, π.Α., (1997), Διαλογισμός ή Προσευχή; Β΄Έκδοση, Διάλογος.
[15]. Αλεβιζόπουλου, π.Α., (1991), Αυτογνωσία, Αυτοπραγμάτωση, Σωτηρία.
[16]. σ.162, 168-169, 233, “Η ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ του σύγχρονου ανθρώπου” Έκδοση Θ΄,σ.31, 185, “Ο σωστός ΓΟΝΙΟΣ, ΔΑΣΚΑΛΟΣ, ΑΝΘΡΩΠΟΣ, Τα 12 απαραίτητα βήματα”.
[17]. σ.130, ΕΞΩ Η ΣΤΕΝΟΧΩΡΙΑ, Carnegie, D., 1979.
[18]. σ. 175,”Η ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ του σύγχρονου ανθρώπου” Έκδοση Θ΄, σ.57-58 “Ο σωστός ΓΟΝΙΟΣ, ΔΑΣΚΑΛΟΣ, ΑΝΘΡΩΠΟΣ, Τα 12 απαραίτητα βήματα”
[19]. Σκόπιμο κρίνεται να αναφερθούν ορισμένες απόψεις του Ν.Κάρνετζυ. Συγκεκριμένα, στο έργο του “ΕΞΩ Η ΣΤΕΝΟΧΩΡΙΑ” αναφέρει: “Μπορείτε μέσα εις την τύρβην μιας σύγχρονου πόλεως να διατηρήτε την ηρεμίαν εντός του εαυτού σας; Εάν είστε κανονικόν πρόσωπον, η απάντηση είναι <<ναι>>. <<Εμφαντικώς ναι>>. Οι περισσότεροι από ημάς είμεθα δυνατώτεροι από ό,τι φανταζόμεθα. Έχομεν δυνάμεις εσωτερικάς τάς οποίας πιθανώς ουδέποτε εχρησιμοποιήσαμεν….” Στο ίδιο του έργο, παραπέμπει στον Τορώ “Δεν γνωρίζω κανένα πλέον ενθαρρυντικόν γεγονός από την αναντίρρητον Ικανότητα του ανθρώπου να ανυψώση την ζωή του δια μιάς συνειδητής προσπαθείας…. Εάν κανείς προχωρήση με πεποίθησιν κατά την κατεύθυνσιν των ονείρων του και προσπαθήση να ζήση την ζωήν που έχει ονειρευθή, θα συναντήση μίαν επιτυχίαν την οποίαν δεν επερίμενε εις την συνήθη του ζωήν” σελ. 44. Σε άλλο σημείο του ίδιου βιβλίου αναφέρει ” το πιο ζωτικό μάθημα που έμαθα ποτέ μου είναι τι σπουδαιότητα έχει ό,τι σκεπτόμαστε. Αν εγνώριζα τι σκέπτεσαι, θα σου έλεγα τι είσαι. Οι σκέψεις μας, μας κάνουν ότι είμαστε. Η πνευματική μας στάση είναι το Χ που ορίζει την μοίρα μας. Ο Έμερσον είπε <<Ο άνθρωπος είναι ό,τι σκέψεις κάνει όλη την ημέρα>>…. Αν σκεπτόμαστε ότι θα αποτύχωμε, θα αποτύχωμε δίχως άλλο. Αν οικτίρωμε τον εαυτό μας, όλοι θα πηγαίνουν μακρυά μας και θα μας αποφεύγουν. <<Δεν είσαστε>> είπε ο Νόρμαν Βίνσεντ Πήηλ, <<ότι νομίζετε πως είσαστε, αλλά ό,τι νομίζετε, αυτό και είσαστε>> σελ.120-121. Ενώ σε άλλο σημείο αναφέρει ότι “Όσο όμως περνούν τα χρόνια τόσο βαθύτερα πείθομαι περί της καταπληκτικής δυνάμεως που έχει η σκέψις. Κατά τα τριάντα πέντε έτη που τα επέρασα καταγινόμενος να δίνω μαθήματα σε ηλικιωμένους, εγνώρισα ανθρώπους και των δύο φύλων που μπόρεσαν να απαλλάξουν τον εαυτό τους από την στενοχώρια, από τον φόβο και από διάφορες αρρώστειες και να μεταμορφώσουν την ζωή τους μόνον και μόνον με μια μεταβολή των σκέψεών των” σελ.125. Επιπρόσθετα, στο βιβλίο του “ΕΞΩ Η ΣΤΕΝΟΧΩΡΙΑ” παραπέμπει στον Τζέιμς Λέϊν Άλλην ο οποίος λέει τα εξής: “Ευρίσκει κανείς ότι όταν μεταβάλη τις σκέψεις του σχετικώς προς τα πράγματα και τους άλλους ανθρώπους και τα πράγματα και οι άλλοι άνθρωποι θα μεταβληθούν σχετικώς προς αυτόν…Αν κανείς μεταβάλη ριζικώς τις σκέψεις του, θα καταπλαγή με την γρήγορη μεταμόρφωσι που θα προξενήση η αλλαγή αυτή στις υλικές συνθήκες της ζωής του. Οι άνθρωποι δεν ελκύουν ότι αυτοί θέλουν, αλλά ό,τι είναι αυτοί οι ίδιοι… Η θεότης που διαμορφώνει τα στάδια μας είναι μέσα σε μας τους ίδιους. Είναι αυτό τούτο το εγώ μας… Κάθε τι που κατορθώνει ο άνθρωπος είναι άμεσον απτέλεσμα των σκέψεών του… Δεν μπορεί ο άνθρωπος να αναδειχθή, να νικήση και να επιτύχη παρά μόνον εάν ανυψώση τις σκέψεις του. Αν αρνηθή να ανυψώση τις σκέψεις του θα μείνει αδύνατος ελεεινός και άθλιος” σελ. 132-133.
[20]. “Πώς μπορείς να επωφεληθείς όσο περισσότερο γίνεται από τους δεκαεφτά Κανόνες Ζωής; Εύκολα! Απλά πρέπει να θυμάσαι ότι όλοι μας έχουμε μια αρκετά μεγάλη συλλογή από κακές συνήθειες που μειώνουν τις πιθανότητές μας να πετύχουμε στη ζωή. Κάθε ένας από αυτούς τους κανόνες θα σε βοηθήσει να απαλλαγείς από μια κακή συνήθεια, αντικαθιστώντας την με μια καλή”. Ο.Μαντίνο (1999), Ένας Καλύτερος Τρόπος να Ζεις, Η Προσωπική Ιστορία του Og Mandino και οι 17 Κανόνες Ζωής.
[21]. Χαρακτηριστικές είναι οι πληροφορίες για τον συγγραφέα Ρ.Κόλλιερ που δίδονται από το Insight Metaphysical Bookstore αναφερόμενο στο βιβλίο του “Secret of the Ages” (Insight Metaphysical Bookstore 1997-2000 web site).
Συγκεκριμένα το Insight Metaphysical Bookstore αναφέρει: “….. his quest (is) to help people open up their minds to the potential within themselves and thereby to achieve wealth, success, health and happiness out of life…..Basically his concept is that there is within each person — unknown to most of us — a sleeping giant who, properly aroused and stimulated can carry us on to happiness, fame and fortune. It is “a Genie-of-the-Brain more powerful, more the servant of our every wish, than was ever Alladin’s fabled Genie-of-the-lamp-of-old.”
Ενώ στο “Great Qotes to Inspire you” παρατίθεται η κάτωθι φράση του Ρόμπερτ Κόλλιερ: “Plant the seed of desire in your mind and it forms a nucleus with power to attract to itself everything needed for its fulfillment” (1999 Cyber Nation International, web site).
[22]. Μαρή, Ι., (1993), Η Γέννηση του Χριστού μέσα μας, περ. Παιδί και Νέοι Γονείς, Δεκ., σελ. 21.
[23]. Μαρή, Ι., (1993), Η Γέννηση του Χριστού μέσα μας, περ. Παιδί και Νέοι Γονείς, Δεκ., σελ. 21.
[24]. Μαρή, Ι., (1993), Η Γέννηση του Χριστού μέσα μας, περ. Παιδί και Νέοι Γονείς, Δεκ., σελ. 21.
[25]. Μαρή, Ι., (1993), Η Γέννηση του Χριστού μέσα μας, περ. Παιδί και Νέοι Γονείς, Δεκ., σελ. 21-22.
[26]. Μαρή, Ι., (1993), Η Γέννηση του Χριστού μέσα μας, περ. Παιδί και Νέοι Γονείς, Δεκ., σελ. 22.
[27]. Μαρή, Ι., (1993), Η Γέννηση του Χριστού μέσα μας, περ. Παιδί και Νέοι Γονείς, Δεκ., σελ. 22.
[28]. Μαρή, Ι., (1994), Το Έτος 1994, Έτος της Οικογένειας, ας προτιμήσουμε την πρόληψη, Διάλεξη για την Ελληνική Εταιρεία Προγεννητικής Αγωγής.
(Παρακαταθήκη”, τεύχος 22, Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2002)

________________________

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Σε πρόσφατο δημοσίευμά της στην εφημερίδα «Πελοπόννησος» (9-4-08), η Ιωάννα Μαρή διαφημίζει το μέντιουμ Edgar Cayce και το πνευματιστικό κέντρο «Edgar Cayce», του οποίου τις διδασκαλίες και επικαλείται. Επίσης, συνιστά στους γονείς «να διαλογίζονται» κατά τη διάρκεια της κυοφορίας για «να δημιουργούν ένα διανοητικό περιβάλλον, στο οποίο να μπορούν να προσελκυσθούν ανώτερες ψυχές»!

(Πηγή: Ι.Μ. Γλυφαδας)

[Ψήφοι: 0 Βαθμολογία: 0]