Δάσκαλος: λειτούργημα δουλειά;

 

Νατσιός Δημήτρης, δάσκαλος

 

 

«σ πο πρες τν πόφαση ν γίνεις δάσκαλος, τσι κι τσι χεις δώσει, ς τώρα, πολλς ξετάσεις. Θυμήσου, προτο ν’ ρχίσεις τν δουλειά σου, ν κάμεις κα μιά τελευταα ξέταση, χι μπροστ σ πιτροπς κα καθηγητές, παρ μονάχος, λομόναχος μ τν αυτό σου. Ρξε μιά ματι στν ψυχή σου κα κοίταξε: Καίει κε μέσα σβηστη κι σάλευτη λαχτάρα γι τν νθρωπο; Τότε πάει καλ κι ελογημένη πόφασή σου. ν μως βρες πς λος πόθος σου εναι πότε ν λευθερωθες πατν κα συλλογίζεσαι μόνον πς κα πότε θ πλουτίσεις, τότε λλαξε τ ταχύτερο πόφαση, ν σ εσαι κόμη νέος, γιατί βρίσκεσαι σ στραβ δρόμο. ,τι λπίζεις, δν θ σο τ φέρει τ πάγγελμά σου. Κι διος τ βλέπεις, Πολιτεία δν εναι γενναία στος μισθούς της… ν μως ψυχή σου μοιάζει κάπως μ τν ψυχ τς Μάνας, πο κι ταν τ γεννήσει τ παιδ ξακολουθε, μ τν διάκοπη τρεμολα κα λαχτάρα, λοένα ν τ δημιουργε κα ν τ φτιάχνει, τότε ν εσαι βέβαιος, πς δν θ γκρεμισθες π τ ψη, πο νέβασες τν αυτό σου μ τν πόφασή σου ν γίνεις δάσκαλος κα τ ζωή σου θ περάσεις νθρωπινάΣν τν ψυχ τς Μάνας πρέπει κι δική σου ψυχ ν εναι π διάκοπη λαχτάρα φλογισμένη. Τότε πήγαινε μ θάρρος μπροστά, λλις γύρισε πίσω, πειδ ζωή σου θ εναι πάντα δυστυχισμένη».

 

Τ ραο κα ρομαντικ ατ κείμενο νήκει στν φιλόλογο κα κριτικ Γιάννη ποστολάκη κα γράφτηκε πρν π 80 περίπου χρόνια. Στς πρόσφατες νακοινώσεις τν βάσεων γι τ ΑΕΙ, διαπιστώσαμε τι τ πάγγελμα, δουλει το δασκάλου πέκτησε αφνης λάμψη. Ο φτωχο συγγενες τς κπαίδευσης μαγνητίζουν τος μαθητές. Δέλεαρ εκολος κα γρήγορος διορισμός. Οδν τ μεμπτόν, θ πε κάποιος.

 

Κατατρομαγμένοι ο νέοι π τ νθρωποβόρο τέρας τς νεργίας, παραμερίζουν τς ποιες κλίσεις και… κλήσεις τους κα πιλέγουν ατ πο παρέχει σίγουρη δουλειά. Τ πάγγελμα το δασκάλου χει μως μιά ψοποι διαιτερότητα. Προϋποθέτει να προσόν, τ ποο δν νιχνεύεται στς ξετάσεις: γάπη πρς τ παιδί, « σάλευτη κα σβηστη λαχτάρα γι τν νθρωπο», πως σημείωνε ποστολάκης.

 

χω γράψει κι λλοτε πς κατ’ ντίθεση πρς τος πόλοιπους ργαζόμενους, πο δίνουν ,τι χουν, ο δάσκαλοι δίνουν (διδάσκουν) ,τι εναι. Κα ατ εναι πο μεταβάλλει τ πάγγελμα το δασκάλου σ λειτούργημα, γι’ ατ κα νομάστηκε τ γειν νθρωπο, γωγή, «τέχνη τεχνν κα πιστήμη πιστημν». γιος ωάννης Χρυσόστομος , ποος φιέρωσε τν χριστομίμητο ζωή του στν παιδαγωγία τς νεότητας, γραφε: «τοτο διδασκάλου ρίστου, τ δι’ αυτο παιδεύειν λέγει», ατ εναι τ χαρακτηριστικο το ριστου δασκάλου, τ ν διαπαιδαγωγε, πιβεβαιώνοντας τ σα διδάσκει μ τ προσωπικ του παράδειγμα. Γι ν σημειώσει κάπου λλο «κα π τν γάπην κατάφευγε συνεχς, συσκιάζων τ φορτικν τν ερημένων», ν καταφεύγει, δηλαδή, δάσκαλος συνεχς στν γάπη, γι ν λαφρύνει τ φορτίο τς διδασκαλίας. Καημ τ χω ν διεξαχθε κάποτε να παιδαγωγικ σεμινάριο μ θέμα συμβουλς τν Τριν εραρχν στος δασκάλους. Τ γιασμένα λόγια τους, γεμάτα γάπη γι τν πλησίον, εναι παγορευμένα π τν «Νέα ποχή» τς Παιδείας. να τέτοιο μως σεμινάριο θ προκαλοσε τ ερωνικ μειδιάματα τν δθεν προοδευτικν. Πς ν κουστον λόγια σν τ παρακάτω: « δάσκαλος πρέπει ν διακρίνεται κα ταν μιλάει κα ταν σιωπφθεγγόμενον κα σιγντα») κα ταν τρώει κα ταν κάνει τιδήποτε λλο, κα π τ βάδισμά του κα π τ βλέμμα του κα π τν μφάνισή του κα π λα γενικά». Τ μάτια τν μαθητν στρέφονται γρυπνα πάνω μας κα μιμονται πωθονται.

 

παλαμικ ρήση «σχολεο σον δάσκαλος» σχύει διαχρονικά. Σήμερα ατ πο εσπράττουμε π τν Πολιτεία κα τος κπροσώπους της εναι πειλς γι ξιολόγηση (π ποιούς;), φοβέρες γι δικές της παραλείψεις, πικρίσεις, γιατί παραμένουμε προσάρμοστοι στς νέες τεχνολογίες κα λλα χηρ κα νθηρ κοτσανολογήματα. χω τν ασθηση τι ο νέοι πο μπαίνουν στν κπαίδευση μ ποκλειστικ κίνητρο τν ξασφάλιση το δημοσίου, θ πωλέσουν, μλλον θ παραχωρήσουν, πολλ π ατ πο χαρακτηρίζουν να σχολεο λεύθερο κα δημοκρατικό. «ν συλλογίζεσαι μόνο πότε θ πλουτίσεις, λλαξε πόφαση», πράγμα δύνατο βέβαια. Γι λλους παιδαγωγία εναι λειτούργημα κα γι λλους πλς δουλει καί… δουλεία. σως λέξη δάσκαλος να προέρχεται π τ ρχαο ρμα δάω, πο σημαίνει φωτίζω (ξο κα δάδα-δαδί), τ ποο μ νεστωτικ ναδιπλασιασμ γίνεται δαδάσκω, διδάσκω= διδάσκαλος=δάσκαλος. Τν περίοδο τς Τουρκοκρατίας ο Δάσκαλοι το Γένους νομάζονταν φωτιστές. μάθεια σοδυναμοσε μ τ σκοτάδι. Σήμερα, τν περίοδό τςτιποτοκρατίας κα το νεο-ραγιαδισμο, χρειάζονται δάσκαλοι, φωτιστές, ο ποοι τιμον τ λειτούργημά τους κα χι φωταδιστές, πο διαχέουν προκλητικ τν δουλεία τους και προβάλλουν τά νεφελώδη δεολογήματά τους.

 

 

φ. «ΓΝΩΜΗ» Κιλκίς

 

10-9-2004

 

φιερώνεται στούς φοιτητές το παιδαγωγικο

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Πηγή ηλ. κειμένου: «Αντίβαρο»)