T κατ δικά μας σφάλματα

 

Το Πρωτοπρεσβυτέρου Μιλτιάδη Ζέρβα

 

 

Κάθε κρίσιμη στορικ περίσταση πευθύνει να πλθος ρωτημάτων πρς τν κοινωνία, ποία καλεται ν πιλέξει μ ποιά π ατ τ πορήματα πιθυμε ν διαλεχθε. Τούτη κριβς πιλογ ποκαλύπτει σ μεγάλο βαθμ τς προθέσεις τς κοινωνίας, σως κα τν ποιότητά της.

 

κρίση πο μφανίστηκε στν λλάδα τν τελευταο καιρό (κρίση πο μως κυοφορεται, πως λα μαρτυρον, δ κα δεκαετίες) κατέθεσε κι ατ τ δικά της γγεν ρωτήματα. π ατ κενο πο διακρίνεται, κενο πο χει κατακλύσει τς φημερίδες, τος τηλεοπτικούς μας δέκτες κα τς καθημερινές μας συζητήσεις, δν εναι λλο, π τ ποιός εθύνεται γι τν σημεριν κατάσταση.

 

Σ τούτη τν διερεύνηση, ο θεσμοί, ο πολιτικοί, ο κερδοσκόποι, ο δημόσιοι λειτουργοί (μαζ μ ατος κι λλοι πολλοί) προβάλλουν ς νοχοι, ναντι μις θώας «κοινωνίας τν πολιτν», ποία καταγγέλλει τος «φταχτες», γι ν διαλαλήσει στος πάντες, πς κείνη δν φέρει καμία εθύνη γι τν καταστροφή. Ο βίαστες παντήσεις δν μοιάζουν κανς ν ποκρύψουν μως, τ κοινά μας κρίματα.

 

 

κατάφαση στν τρόπο τς εκολίας

 

Στν λλάδα γερμανικ κατοχ κα τ πακολουθήματά της δήγησαν καθολικ τος νθρώπους στν πόλυτη ξαθλίωση. πείνα, ο σθένειες, νελευθερία, ποτελοσαν στοιχεα μις πέλπιδος καθημερινότητας. δια ζω εχε πωλέσει τν ξία της μπροστ στ κατοχικ ποσπάσματα, νώπιον το λιμο κα τς νέχειας. τραγικς μφύλιος πόλεμος πο κολούθησε, ποτέλεσε τν μεση πιβεβαίωση τς παξίωσης τς ζως, πο συντελέστηκε στν τόπο ατό. Κάτω π ατς τς νωπς μπειρίες, δν μοιάζει παράδοξο, πο ο λληνες μετ τν Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ξεκινον τν νασύσταση το κράτους, λλ κα τς τομικς τους εημερίας, μ να κοιν ραμα: τν πίτευξη μις καλύτερης ζως.

 

Πς κατανοήθηκε μως ννοια «καλ» ζωή; Σίγουρα γι τος νθρώπους τς κατοχς, καλς ταν βίος κενος, πο τοποθετεται στος ντίποδες τς κατοχικς μπειρίας, τν πέρμετρων κα πάνθρωπων δυσχερειν. Καλ ταν ζω στν ποία ταν ξασφαλισμένος ρτος πιούσιος, καλ ταν ζω πο σο πέτρεπε ν ργάζεσαι, ν δημιουργες κα ν κφράζεσαι λεύθερα, καλ ταν ζω πο διευκόλυνε τν κοινωνία τν προσώπων.

 

Σταδιακ μως, π γενι σ γενιά, ννοια ατ χάνει τν ρχικό της προσδιορισμό. Καλ δν εναι πλς ζω πο χει πεγκλωβιστε π τ δεσμ τς νέχειας κα τς χρείας, λλ κείνη πο χει καταφέρει ν ξοστρακίσει τν δυσκολία γκαθιδρύοντας στν θέση της τν εκολία. πόλυτη κατάφαση στν εχέρεια ρχίζει ν διέπει κάθε πτυχ το τομικο κα συλλογικο βίου. εκολία γίνεται τ πόλυτο ποιοτικ κριτήριο τς ζως κα πιβάλλει τος ρους της στν κοινωνία.

 

Ψηλαφώντας τς πληγς τν πιλογν τς εκολίας, θ ξιζε κανες ν πιμείνει στς παρακάτω πισημάνσεις:

 

1. Μέσα σ λίγα μόνο χρόνια να τεράστιο κύμα σωτερικς μετανάστευσης παρέσυρε στς μεγαλουπόλεις τος λληνες, μ τν βεβαα πίστη πς κε θ μποροσαν ν ζήσουν «νθρωπινά», κμεταλλευόμενοι λα κενα τ μέσα πο προσφέρουν μία καλύτερη ζωή. τσι ρήμωσε παιθρος, κριβς γιατ ζω σατν δν ταν εκολη. γκαταλείφθηκαν ο γεωργικς κα κτηνοτροφικς ργασίες, πειδ παιτοσαν μόχθο πολύ. λλ κα κενοι πο μειναν στ παγγέλματα ατ δέχθηκαν τς «εεργεσίες» τν κοινοτικν κονδυλίων, πο ν τς χρησιμοποιοσες «σωστά» κα «ξυπνα», θ μποροσες ν ζες χωρς ν καταβάλλεις κα πολ κόπο.

 

2. Ο «τέχνες» π τν λλη, ο χειρωνακτικς δηλαδ ργασίες, περιφρονήθηκαν, χι παραίτητα γιατ δν ταν παραγωγικές, κόμα κα προσοδοφόρες, λλ γιατ δν μποροσαν ν συγκριθον μ τς καθλα «νώτερες» διανοητικς ργασίες. κπαίδευση κα σπουδ μις πιστήμης γινε πιτακτική, χι γι ν «μορφώσει» τν νέο νθρωπο, λλ γι ν μν «καταντήσει» ατς ργάτης τεχνίτης. Κατ τν τρόπο ατ τ παγγέλματα «θικοποιήθηκαν». Κάποια μφανίστηκαν ς καλά (γι παράδειγμα ατ το ατρο, το δικηγόρου, το μηχανικο, τ ποα κάθε γονις νειρευόταν γι τ παιδιά του), κα λλα μοιαζαν ν μν πέχουν πολ π τν καταισχύνη κα τν ποτυχία. Τούτης τς λογικς γέννημα ταν κα φρενήρης πιδίωξη πολλν ν καταλάβουν μία θέση στ Δημόσιο, φο κε μποροσε κάποιος ν κατοχυρώσει κανς πολαβς κα δικαιώματα, χωρς ν χρειάζεται ν «σκοτώνεται» στ δουλειά.

 

3. Κοντ στ παραπάνω, στερημένος λληνας ποδέχεται πασιχαρς τ «δρα» τς τεχνολογίας, πο κομίζει σ’ ατν δυτικς πολιτισμός. ναρίθμητες συσκευς κα μέσα ρχονται ν μεταμορφώσουν τν ζωή του, ν τν κάνουν πι νετη, ν τν καταστήσουν πι εκολη. μέτρητες διαφημίσεις εναι κανς ν τν πείσουν γι τν ξία τς νέας ατς βιωτς. Τ μόνο πο χρειάζεται εναι ν χει κανες χρήματα γι ν γοράσει τν καθημερινή του ετυχία. λλ κα ν ατ το λείπουν, να λόκληρο τραπεζικ σύστημα εναι τοιμο ν «βοηθήσει» ποιον τ πιθυμε, ν κανοποιήσει τς καταναλωτικές του νάγκες.

 

κολουθώντας τν προαναφερθεσα πορεία δν εναι δύσκολο ν κατανοήσει κανες πς φτάσαμε στ σημεο πατρίδα μας ν μν παράγει σχεδν τίποτα, ο νθρωποί της ν χουν πωλέσει τν δημιουργικότητά τους, ποιότητα τς ζως τους ν ξαρτται χι π τ ποιοί εναι λλ π τ τί χουν.

 

 

πώθηση το τρόπου το σταυρο

 

Ο προαναφερθεσες πισημάνσεις μως, δν φαίνονται π μόνες τους κανς ν δώσουν μία πλήρη πάντηση στ ζήτημα τς κτεταμένης διαφθορς στ δημόσια κα στ διωτικ πράγματα το τόπου, φο δν παντον στ ποιά εναι τ ατια, πο κατακερμάτισαν τ κοιν ραμα γι μία καλύτερη ζωή, σ ναρίθμητες τομικς ταπεινς πιδιώξεις.

 

Στν ξέλιξη ατ καίριο ρόλο παιξε μία κόμα πιλογ τς λληνικς κοινωνίας, ποία συνοψίστηκε πιγραμματικ στ φράση: «δν μπορες ν πς μπροστ μ τ σταυρ στ χέρι». πώθηση το τρόπου το σταυρο, το τρόπου τς θυσίας το αυτο μου πρ τν λλων, σήμαινε τν - ρρητη συνήθως - ρνηση τς κκλησιαστικς βιωτς, π τ μεγαλύτερο τμμα τς λληνικς κοινωνίας.

 

πόσταση πο ρχισε ν καλλιεργεται π τος Νεοέλληνες πρς τ κκλησιαστικ γεγονός, μπορε ν μν σήμαινε τν «φορισμ» το Θεο, τν λίσθηση σ κάποιας μορφς θεΐα, κατέδειξε μως μ σαφήνεια, τν προθυμία τν πολλν ν γκαταλείψουν πίσω τους τ «βαρίδια το παρελθόντος», σα δηλαδ θ μποροσαν ν σταθον ς μπόδια στν πιδίωξή τους «ν πιάσουν τν καλή». Φανέρωσε πς πλέον νεμπόδιστα θ μποροσαν ν οκοδομήσουν τν τομική τους «ετυχία», χωρς ν πάρχει Θες ν τος κρίνει, κα δελφς ν τος θυμίζει τ ρια πο θέτει κοιν βιωτή.

 

κατάφαση στν τρόπο τς εκολίας κα πώθηση το τρόπου το σταυρο ποτελον τς μτρες κενες πο γέννησαν στ πατρίδα μας τν κρίση, εναι κενες πο μαρτυρον ποιοί εναι κενοι πο κρύβονται πίσω π ατ τν θλιότητα: εμαστε μες ο διοι· μες πο γκαταλείψαμε τος διαίτερούς μας τόπους· μες πο κάναμε τν γ μας χέρσα κα καρπη· μες πο παξιώσαμε τν κάματο τς μέρας· μες πο καταστείλαμε κάθε δύναμη δημιουργίας· μες πο παραδοθήκαμε στν εμάρεια· μες πο λατρεύσαμε τ περ τς οσίας· μες πο «παρ-μορφώσαμε» τ νειρα τν παιδιν μας· μες πο ποθήσαμε τν γυαλιστερ κενότητα το life style· μες πο ταυτίσαμε τν γαθότητα μ τν μωρία· μες πο ρνηθήκαμε ν δομε στ πρόσωπα τν γύρω μας τν δελφό· μες πο κτοπίσαμε τν Θε μόνο στ μέρη κενα το βίου στ ποα θ μποροσε ν μς φανε χρήσιμος, καλύπτοντας τς προσωπικές μας νασφάλειες· μες πο ρνηθήκαμε ν ψιθυρίσουμε προσευχητικ τ λειτουργικ προτροπή: «κα πσαν τν ζων μν, Χριστ τ Θε παραθώμεθα».

 

διέξοδος π κάθε κρίση, χει τς παρχές της στ μετάνοια, στν μεταβολ το νοός, στν λλαγ το τρόπου πο κανες πολιτεύεται. Τς μετανοίας μως πάντα προηγεται ατοέλεγχος κα ατομεμψία, ταπείνωση κα συντριβή. σο ρνούμαστε ν ναμετρηθομε μ τ κατ δικά μας σφάλματα, τόσο θ βυθιζόμαστε στ πύθμενο ρεβος τν καταστροφικν μας πιλογν.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Πηγή: «Πειραϊκή Εκκλησία» Ιούλ. – Αύγ. 2010)