Greeklish = διολίσθηση πρός τόν γρυλισμό

Αγουστίνου Εδοξία (Φιλλογος – Θεολόγος).

 

 

Ερευνα το Πανεπιστημου Δυτικς Μακεδονας (κατ τ σχολικ χρονι 2008-09) σ μαθητς δευτεροβθμιας κπαδευσης τς Κοζνης (Γυμνσιο, Λκειο, ΕΠΑΛ) κα καθηγητς φιλολγους, καταδεικνει τι διαδεδομνη χρση τν greeklish (= νμειξη λληνικν κα γγλικν λξεων) ξεκιν π τ Δημοτικ κα δηγε στν αξηση τν ρθογραφικν λαθν στ γραπτ το σχολεου. Ο μαθητς παραλεπουν τν τονισμ, τ σημεα στξης, χρησιμοποιον γγλικ σημεα στξης, συνδυζουν λληνικ κα λατινικ γρμματα στν δια λξη, κνουν ρθογραφικ λθη (π.χ. ο ντ γι ω), φωνητικ λθη (κυρως στος φθγγους π.χ. κσ ντ γι ξ), καθς, πσης, σντμηση λξεων (π.χ. tespa ντ τλος πντων, tpt ντ γι τποτα, dld ντ γι δηλαδ κ..).

 

Ο φιλλογοι δλωσαν τι συνντησαν λξεις γραμμνες σ greeklish στ γραπτ το σχολεου σ ποσοστ 64,3%. Παρατρησαν κμη κα μ ναμενμενα λθη, πως λλαγ χρνου προσπου στ ρματα, λλαγ πτσης στ οσιαστικ, ντικατσταση λξης μ λλη, μ ντελς διαφορετικ σημασα.

 

Σμφωνα μ τν ρευνα ο μαθητς πο παραδχτηκαν τι τ χρησιμοποιον γγζουν στ Γυμνσιο τ 67,8%, στ ΕΠΑΛ τ 70,2% κα στ ΓΕΛ 88,5%. ᾿Απ᾿ ατος περισστεροι π τ 63% τ χρησιμοποιον καθημεριν πολλς φορς τ μρα.

 

Ο μαθητς δλωσαν κμη πς πρα π τ λεκτρονικ μσα πικοινωνας (sms, e-mail, chatforum, smartphone, pda) χρησιμοποιον τ greeklish κα σ χειργραφα (προσωπικς σημεισεις, σχολικς ργασες, σημειματα κ..) λγ συνθειας, ξοικονμησης χρνου -τ θεωρον χρσιμο βολικ ργαλεο γι ν ποφεγονται ρθογραφικ λθη- λλ κα λγ μδας.

 

᾿Επσης, τ 58,5% τν μαθητν θεωρε τι χρση τους πειλε τν λληνικ γλσσα, ν τν δια ποψη χει μνο τ 64,3% τν φιλολγων· τ 53,6% χει παρατηρσει αξηση τν ρθογραφικν λαθν σ μαθητς πο παλαιτερα παρουσαζαν καλτερες πιδσεις στ γραπτ λγο (βλ. φημ. «Τ Βμα» 7/9/09).

 

Εναι γεγονς τι γλσσα μας λο κα φτωχανει, λο κα περισστερο συρρικννεται τ λεξιλγι της. ᾿Επιβεβαινεται τσι ,τι μ πνο ψυχς κρτιστος φιλλογος Σαρντος Καργκος παρατηρε· «Τ Ελληνπουλο, μολοντι εναι κληρονμος το μεγαλτερου γλωσσικο θησαυρο, χρησιμοποιε κπου λιγτερο π 1.000 λξεις, σες δηλαδ κι κτηνοτρφος γι ν συνεννοηθε μ τ κοπδι του». Κα παρακτω· «Ο νοι μας, πως κρωτηριζουν τς προτομς τν ρων, πως βεβηλνουν ερος χρους κα μνημεα, τσι κρωτηριζουν κα βεβηλνουν κα τ γλσσα μας».

 

Βεβαως γλσσα μας, ποα ντεξε σ τσες «βρβαρες πιδρομς», κινδυνεει π τν πρσφατη ερηνικ εσβολ το «ξ Εσπερας» πολιτισμο. Ο κνδυνος εναι μεγαλτερος χι μνον διτι καμα ντσταση δν προβλλεται, λλ διτι νογουν συνεχς κερκπορτες π τος ᾿Εφιλτες τς ξενολατρας, τς σσονος προσπαθεας κα το δεβαριεστισμο. Οπως ποδεικνει ρευνα γι τ χρση τν greeklish, κρι(α)τη κβαρβρωση τς γλσσας μας καταντ πραγματικ λθρια.

 

Τ ν φταει ραγε; Μπως «πραμε τ ζω μας λθος» ς πρς τν τρπο τς μετδοσης κα τς διδασκαλας της;

 

Καταρχς δν συνειδητοποισαμε τι γλσσα δν εναι να πλ ργαλεο πικοινωνας, πως πλουστευτικ θλουν ν τν μφανζουν· εναι παρλληλα φορας πολιτισμο. Σμερα, παρ τ μικρ γεωγραφικ διαμτρημα τς χρας μας, λληνικ γλσσα κατακτ ν τν κσμο συνεχς πανεπιστημιακς δρες· τσι ξηγομε τ λγο το Ψυχρη «μικρς τπος κα γμισε τ γς». Ολο κα πι πολ ναγνωρζεται τ κρος της κα πδρασ της. «Βλπουμε μ τ μτια τν Ελλνων κα μιλομε μ τς κφρσεις τους», μολογε λβετς στορικς το πολιτισμο Jacob Burckhardt. Κα σπανς γκρατς κλασικς φιλλογος Adrados ποστηρζει πς ο ερωπαϊκς γλσσες εναι «κρυπτοελληνικς».

 

᾿Ασφαλς τ γλσσα μς τν «δωσαν λληνικ»· χρος μας κα καθκον μας ν τν καλλιεργσουμε κα ν τν πλουτσουμε κα χι ν τν καταντσουμε να μετανεωτερικ ρκος, τονη κα πνευμτιστη, καταργντας τ στολδια το πολυτονικο. Πς μως μες τ γλσσα πο μς μπιστεθηκαν «τ δνουμε» στ παιδι μας κα πς κενα τν προσλαμβνουν;

 

Στς μρες μας ποτιμθηκε πολ διαχρονα της κα περτονσθηκε συγχρονα της. Στερσαμε τσι π τ παιδι μας τ δυναττητα ν ντιληφθον -φο κα ο καθ᾿ λην ρμδιοι δν τ ποδχονται- τι τ γοητευτικτατο ταξδι στν στορα τς γλσσας μας μπορε ν μς κνει πλουσιτερους πνευματικ κα δυναττερους ψυχικ. ᾿Επιπλον ναγνριση τς διαχρονικτητς της κα τς ρρηκτης σχσης τς ᾿Αρχαας Ελληνικς μ τ Νεοελληνικ γγυται τ διαμφισβτητο μλλον της. Ενα κμη λσθημα στ διδασκαλα της ποτελε τ προβδισμα το προφορικο ναντι το γραπτο λγου. ᾿Επιβλθηκε τσι μι μορφ δικτατορας τς παροντικτητας, ν παρλληλα παρατηρθηκε δυσκολα στν παραγωγ δκιμου γραπτο λγου.

 

Δσκαλοι κα γονες, ς γλωσσικ πρτυπα γι τ παιδι μας, εμαστε πεθυνοι σ μικρ μεγλο βαθμ γι τ νοηματικ βιασμ τς λληνικς γλσσας. Καιρς ν «νακροσουμε πρμνα», ν πψουν τ λλοθι τς πνευματικς μας νωθρτητας. ᾿Αρκετ μς ταλνισε λεξιπενα· ς περσουμε στν «λεξιπαιδεα». Υπρχει πεγουσα νγκη γι σωστ γλωσσικ γωγ κα μ σωστ π ποψη γλσσας σχολικ γχειρδια. Αν διαφορσουμε, αριο εναι ββαιο τι π τ greeklish θ βρεθομε στ «οτε γρ λληνικ».

 

Προσπαθντας ν μς συνεφρει π τ νεξλεγκτο σνδρομο τς νεοελληνικς μας φασας, νομπελστας ποιητς μας Γεργιος Σεφρης κρουε -δυστυχς ες τα μ κουντων- τν κδωνα το κινδνου γι τν γλωσσικ μας κατφορο, λγοντας· «Ο Θες μς χρισε μα γλσσα ζωνταν, ερωστη, πεισματρα κα χαριτωμνη, πο ντχει κμη, μολοντι χουμε ξαπολσει λα τ θερι γι ν τ φνε· φαγαν σο μπρεσαν, λλ πομνει μαγι. Ετσι θ ᾿λεγα, παραφρζοντας τν Μακρυγιννη. Δν ξρω πσο θ βαστξει κμη ατ. ᾿Εκενο πο ξρω εναι τι μαγι λιγοστεει κα δ μνει πι καιρς γι ν μνουμε μριμνοι. Δν εναι καινοργια τ σημεα πο δεχνουν πς ν συνεχσουμε τν διο δρμο, ν φεθομε μοιρολατρικ στ δναμη τν πραγμτων, θ βρεθομε στ τλος μπροστ σ μι γλσσα ξευτελισμνη, πολσπερμη κα σπνδυλη».

 

 

(Περιοδικό «πολύτρωσις», τεχος Νοεμβρίου 2009)